Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe kone arsenaali  (Luettu 26886 kertaa)

kyntaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1406
  • Aasi vs. Peura
Vs: kone arsenaali
En ossaa sannoo mitään asiaan. Vaan kun näillä romuilla elantonsa tekee niin haluan olla vielä 60v terveenä.
Se mulle aivan sama vietkö sassi sen moottorisahas nivalla eli jollain aakkosella sinne mehtää vaan kun itse istuu kopissa sen täyden päivän ja seuraavana päivänä sama ja seuraavan jaseuraavan niin oppii arvostamaan noita saksan miesten tekeleitä jotka suunniteltu siten et homma toimii ja ergonomia kohallaan, eikä tarte istua joka toinen päivä huoltotiskillä kehuen miten remontin välissä sai kaks paalua ja husqwarna touhuttua mehtää...
Valitettava tosiasia on et valtralla on laatu tippunu alkupään teeläisistä yms dramaattisesti. mut eihän niihin ikinä laiteta mitään jos niillä ei ajeta.
Paljoko muuten sassi ajaa tunteja vuoteen ja paljonko on ykkös ajokissa tunteja...
Itsellä uusimmassa karvan vajaa 7000h ja vanhemmassa vajaa 9000h. Täyspäiväsessä urakoinnissa..
Nyt on ns. ykkös(jokapaikan höylän) vaihto ajankohtainen mut eipä tainnu uskaltaa kun on tämä maatalouden alas ajo menossa... eli ajetaan yli 10th ykkös koneeseenkin ja fendttiin oli tarkoituskin ajaa se 15th...
Vähäset tunnithan leipoo koneella kun koneella ja ei ole justiinsa se koneen toiminta yms.. mut pitkän päivän ja jatkuvan toiston ero huomattava,myös kone rasittuu aivan erilla lailla kun kone touhuaa maksimi reservillä päivästä toiseen...
Aika paljon kokemusta kaikista merkeistä kun tulee rassattua noita tilalliseten koneita ja oltua ns hätäapu/päivystävänä korjausmiehenä/ alku diagnoosin antajana... Ja tuleepahan noita ajettua lavetilla huoltoonkin...
Sen sanon nyt heti että terveytesi ei säily jos istut traktorissa päivästä päivään vaikka kuinka olisi saksalainen traktori etkä rentoa liikuntaa harrasta ,esim. pituutesi tulee lyhenemään ainakin 15 senttiä ennen kuin täytät 60 vuotta,valitettavasti.
Saksalaisissa on todella huono ergonomia jos esim. on metsäkuormain ,niin en ymmärrä miten siellä polvillaan jaksaa kukaan kököttää.Oliskohan nyt tottumuksesta kysymys eikä niinkään ergonomiasta
haiskahtaa vähän siltä että "mikä minulla se paras ".
Paikallinen fentin omistaja ainakaan kehunut sen ergonomiaa,ja ajajan ryhdistäkin jo huomaa että kehittämisen varaa on niissäkin.
Lähes 50 vuotta olen traktoreilla ajellut taitaa tunteja olla moni verroin kyntäjän tunteihin,mutta nykyään ei enään huvita se homma ,kun kuitenkin suhteellisen vähin vaurioin niistä päässyt eroon.Siihen aikaan kun aloitin(60 luku) ergonomia oli lähes tuntematon käsite ,kun nuffeilla ja foordeilla ajeltiin,nykyajan kossit kun pistettäisiin se tunti määrä ajamaan niin taitaisi tulla itku silmään.

Se vaan saattaa olla että itsellä jo enempi tunteja koneiden kanssa kun sulla. Ennen vanhaan jos ei ole kun tilan työt tehty ,tuntimäärät ei kaksisia ole olleet.Montaa työtä olen määrällisesti tehnyt jo enemmän kun eläkkellä oleva isäni vaikka hän on jo maidon ajon alottanut nuhvilla ennen ajokortti ikää ...
Ja metsä töihin en traktoreita veis,ehkä justa ja just sen valtran,mut ennemmin vaika 25t€ ajokone,homma tehokkaasti ja ergonomisesti pois alta. rassattavaa on mut säilyypähän traktorit siistinä ja ei tarte varusteita vaihdella. + nykyään traktorin varustelu metsään järjettömän kallista jos ei itse osaa mitään tehdä asian eteen.  Itsellä kerennyt uran aikana olemaan caseja,nyykkäreitä,jontikoita ja fentti. Et kahdesta kolmeen on koneita ollu per merkki...Nytkin pihassa käynyt koeajussa case,deutzi,fendtti ja jd.. Valtran t4 koeajettu liikkeessä kun niitä ei tunnu liikenevän koeajoon tilalle... Et se siitä merkki uskollisuudesta...Aina koneiden vaihdossa on kartotettu hinnat ja koeajttu erimerkin koneita. Valtrojakin pihassa koeajolla  asti käynyt 6650,8350 ja t160...hja nyt ehken maaliskuussa t4.. Koeajopäivillä koneen testaus yhtä tyhjän kanssa.

Nii se on...

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: kone arsenaali
Hätäsesti laskin olisko vähintään 50 th tuntia nökötetty traktorissa.Nykyään ei tule kuin 200 h./vuosi.
Reipasta liikuntaa kannattaa harrastaa,muuten tulee ongelmia.
Mitä tulee tuohon ergonomiaan niin ainakaan ammattilehtien testeissä ei mainittavia eroja saksalaisten ja Valtran koneiden kesken ole,eli kyllä se tottumus siinä takana on että toinen tuntuu muka paremmalta.

Viimeksi muokattu: 31.01.15 - klo:19:26 kirjoittanut SAS

Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: kone arsenaali
En ossaa sannoo mitään asiaan. Vaan kun näillä romuilla elantonsa tekee niin haluan olla vielä 60v terveenä.
Se mulle aivan sama vietkö sassi sen moottorisahas nivalla eli jollain aakkosella sinne mehtää vaan kun itse istuu kopissa sen täyden päivän ja seuraavana päivänä sama ja seuraavan jaseuraavan niin oppii arvostamaan noita saksan miesten tekeleitä jotka suunniteltu siten et homma toimii ja ergonomia kohallaan, eikä tarte istua joka toinen päivä huoltotiskillä kehuen miten remontin välissä sai kaks paalua ja husqwarna touhuttua mehtää...
Valitettava tosiasia on et valtralla on laatu tippunu alkupään teeläisistä yms dramaattisesti. mut eihän niihin ikinä laiteta mitään jos niillä ei ajeta.
Paljoko muuten sassi ajaa tunteja vuoteen ja paljonko on ykkös ajokissa tunteja...
Itsellä uusimmassa karvan vajaa 7000h ja vanhemmassa vajaa 9000h. Täyspäiväsessä urakoinnissa..
Nyt on ns. ykkös(jokapaikan höylän) vaihto ajankohtainen mut eipä tainnu uskaltaa kun on tämä maatalouden alas ajo menossa... eli ajetaan yli 10th ykkös koneeseenkin ja fendttiin oli tarkoituskin ajaa se 15th...
Vähäset tunnithan leipoo koneella kun koneella ja ei ole justiinsa se koneen toiminta yms.. mut pitkän päivän ja jatkuvan toiston ero huomattava,myös kone rasittuu aivan erilla lailla kun kone touhuaa maksimi reservillä päivästä toiseen...
Aika paljon kokemusta kaikista merkeistä kun tulee rassattua noita tilalliseten koneita ja oltua ns hätäapu/päivystävänä korjausmiehenä/ alku diagnoosin antajana... Ja tuleepahan noita ajettua lavetilla huoltoonkin...
Sen sanon nyt heti että terveytesi ei säily jos istut traktorissa päivästä päivään vaikka kuinka olisi saksalainen traktori etkä rentoa liikuntaa harrasta ,esim. pituutesi tulee lyhenemään ainakin 15 senttiä ennen kuin täytät 60 vuotta,valitettavasti.
Saksalaisissa on todella huono ergonomia jos esim. on metsäkuormain ,niin en ymmärrä miten siellä polvillaan jaksaa kukaan kököttää.Oliskohan nyt tottumuksesta kysymys eikä niinkään ergonomiasta
haiskahtaa vähän siltä että "mikä minulla se paras ".
Paikallinen fentin omistaja ainakaan kehunut sen ergonomiaa,ja ajajan ryhdistäkin jo huomaa että kehittämisen varaa on niissäkin.
Lähes 50 vuotta olen traktoreilla ajellut taitaa tunteja olla moni verroin kyntäjän tunteihin,mutta nykyään ei enään huvita se homma ,kun kuitenkin suhteellisen vähin vaurioin niistä päässyt eroon.Siihen aikaan kun aloitin(60 luku) ergonomia oli lähes tuntematon käsite ,kun nuffeilla ja foordeilla ajeltiin,nykyajan kossit kun pistettäisiin se tunti määrä ajamaan niin taitaisi tulla itku silmään.
Onko siis joku kuusikymppisistä ajanut siis koko uransa näillä nykypäivän jousitetuilla traktoreilla? 

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: kone arsenaali
En ossaa sannoo mitään asiaan. Vaan kun näillä romuilla elantonsa tekee niin haluan olla vielä 60v terveenä.
Se mulle aivan sama vietkö sassi sen moottorisahas nivalla eli jollain aakkosella sinne mehtää vaan kun itse istuu kopissa sen täyden päivän ja seuraavana päivänä sama ja seuraavan jaseuraavan niin oppii arvostamaan noita saksan miesten tekeleitä jotka suunniteltu siten et homma toimii ja ergonomia kohallaan, eikä tarte istua joka toinen päivä huoltotiskillä kehuen miten remontin välissä sai kaks paalua ja husqwarna touhuttua mehtää...
Valitettava tosiasia on et valtralla on laatu tippunu alkupään teeläisistä yms dramaattisesti. mut eihän niihin ikinä laiteta mitään jos niillä ei ajeta.
Paljoko muuten sassi ajaa tunteja vuoteen ja paljonko on ykkös ajokissa tunteja...
Itsellä uusimmassa karvan vajaa 7000h ja vanhemmassa vajaa 9000h. Täyspäiväsessä urakoinnissa..
Nyt on ns. ykkös(jokapaikan höylän) vaihto ajankohtainen mut eipä tainnu uskaltaa kun on tämä maatalouden alas ajo menossa... eli ajetaan yli 10th ykkös koneeseenkin ja fendttiin oli tarkoituskin ajaa se 15th...
Vähäset tunnithan leipoo koneella kun koneella ja ei ole justiinsa se koneen toiminta yms.. mut pitkän päivän ja jatkuvan toiston ero huomattava,myös kone rasittuu aivan erilla lailla kun kone touhuaa maksimi reservillä päivästä toiseen...
Aika paljon kokemusta kaikista merkeistä kun tulee rassattua noita tilalliseten koneita ja oltua ns hätäapu/päivystävänä korjausmiehenä/ alku diagnoosin antajana... Ja tuleepahan noita ajettua lavetilla huoltoonkin...
Sen sanon nyt heti että terveytesi ei säily jos istut traktorissa päivästä päivään vaikka kuinka olisi saksalainen traktori etkä rentoa liikuntaa harrasta ,esim. pituutesi tulee lyhenemään ainakin 15 senttiä ennen kuin täytät 60 vuotta,valitettavasti.
Saksalaisissa on todella huono ergonomia jos esim. on metsäkuormain ,niin en ymmärrä miten siellä polvillaan jaksaa kukaan kököttää.Oliskohan nyt tottumuksesta kysymys eikä niinkään ergonomiasta
haiskahtaa vähän siltä että "mikä minulla se paras ".
Paikallinen fentin omistaja ainakaan kehunut sen ergonomiaa,ja ajajan ryhdistäkin jo huomaa että kehittämisen varaa on niissäkin.
Lähes 50 vuotta olen traktoreilla ajellut taitaa tunteja olla moni verroin kyntäjän tunteihin,mutta nykyään ei enään huvita se homma ,kun kuitenkin suhteellisen vähin vaurioin niistä päässyt eroon.Siihen aikaan kun aloitin(60 luku) ergonomia oli lähes tuntematon käsite ,kun nuffeilla ja foordeilla ajeltiin,nykyajan kossit kun pistettäisiin se tunti määrä ajamaan niin taitaisi tulla itku silmään.
Onko siis joku kuusikymppisistä ajanut siis koko uransa näillä nykypäivän jousitetuilla traktoreilla?
No taas pitää vääntää rautalangasta ,jos on jouset traktorissa niin ei kuskin tarvitse harrastaa liikuntaa niinkö? nekö pelastaa kuskin.Mites nämä kuormaauto kuskit jotka ovat lyhentyneet 15 senttiä pituudestaan työuran aikana ja on ollut jouset autossa ?
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

Pekkis

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 142
Vs: kone arsenaali
Kyllä se vaan niin on että vaikka miten jousitettettu hytti ja penkki ym sörsselit niin ei se poista sitä liikettä mikä tulee jos mietit vaikka pelkkää maantie ajoa. Siinäkin koko kroppa heiluu ja se taas kuluttaa nivelistöä.. Esimerkiksi aikamonella konekuskilla tuntuu olevan selkävaivoja, mikä on ihan yleistä istumatyössä. Sitä voidaan jo nuoruus vuosina liikunnalla kuiteskin välttää/vähentää.. enkä nyt tarkota että pitää 5x viikos käyä salil, vaan ihan perus vaik hiihtoo, pyöräilyy, uintii yms. Pari kertaa viikos tekee ihmeitä

https://www.youtube.com/watch?v=14qImHX1ak8

0.30 kohasta eteepäin huomaatte miten variossa kuskil kamera heiluu..

Köntys

  • Vieras
Vs: kone arsenaali

Kyllä nuo jousitukset ja ergonomiat on tissiposkien juttuja  ???

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7116
  • karkki vai keppana?
Vs: kone arsenaali

Kyllä nuo jousitukset ja ergonomiat on tissiposkien juttuja  ???
Kuinkas teikäläisen kaula? Ei kovin vankalta vaikuta :o
pessimisti ei pety!

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: kone arsenaali
En ossaa sannoo mitään asiaan. Vaan kun näillä romuilla elantonsa tekee niin haluan olla vielä 60v terveenä.
Se mulle aivan sama vietkö sassi sen moottorisahas nivalla eli jollain aakkosella sinne mehtää vaan kun itse istuu kopissa sen täyden päivän ja seuraavana päivänä sama ja seuraavan jaseuraavan niin oppii arvostamaan noita saksan miesten tekeleitä jotka suunniteltu siten et homma toimii ja ergonomia kohallaan, eikä tarte istua joka toinen päivä huoltotiskillä kehuen miten remontin välissä sai kaks paalua ja husqwarna touhuttua mehtää...
Valitettava tosiasia on et valtralla on laatu tippunu alkupään teeläisistä yms dramaattisesti. mut eihän niihin ikinä laiteta mitään jos niillä ei ajeta.
Paljoko muuten sassi ajaa tunteja vuoteen ja paljonko on ykkös ajokissa tunteja...
Itsellä uusimmassa karvan vajaa 7000h ja vanhemmassa vajaa 9000h. Täyspäiväsessä urakoinnissa..
Nyt on ns. ykkös(jokapaikan höylän) vaihto ajankohtainen mut eipä tainnu uskaltaa kun on tämä maatalouden alas ajo menossa... eli ajetaan yli 10th ykkös koneeseenkin ja fendttiin oli tarkoituskin ajaa se 15th...
Vähäset tunnithan leipoo koneella kun koneella ja ei ole justiinsa se koneen toiminta yms.. mut pitkän päivän ja jatkuvan toiston ero huomattava,myös kone rasittuu aivan erilla lailla kun kone touhuaa maksimi reservillä päivästä toiseen...
Aika paljon kokemusta kaikista merkeistä kun tulee rassattua noita tilalliseten koneita ja oltua ns hätäapu/päivystävänä korjausmiehenä/ alku diagnoosin antajana... Ja tuleepahan noita ajettua lavetilla huoltoonkin...
Sen sanon nyt heti että terveytesi ei säily jos istut traktorissa päivästä päivään vaikka kuinka olisi saksalainen traktori etkä rentoa liikuntaa harrasta ,esim. pituutesi tulee lyhenemään ainakin 15 senttiä ennen kuin täytät 60 vuotta,valitettavasti.
Saksalaisissa on todella huono ergonomia jos esim. on metsäkuormain ,niin en ymmärrä miten siellä polvillaan jaksaa kukaan kököttää.Oliskohan nyt tottumuksesta kysymys eikä niinkään ergonomiasta
haiskahtaa vähän siltä että "mikä minulla se paras ".
Paikallinen fentin omistaja ainakaan kehunut sen ergonomiaa,ja ajajan ryhdistäkin jo huomaa että kehittämisen varaa on niissäkin.
Lähes 50 vuotta olen traktoreilla ajellut taitaa tunteja olla moni verroin kyntäjän tunteihin,mutta nykyään ei enään huvita se homma ,kun kuitenkin suhteellisen vähin vaurioin niistä päässyt eroon.Siihen aikaan kun aloitin(60 luku) ergonomia oli lähes tuntematon käsite ,kun nuffeilla ja foordeilla ajeltiin,nykyajan kossit kun pistettäisiin se tunti määrä ajamaan niin taitaisi tulla itku silmään.
Onko siis joku kuusikymppisistä ajanut siis koko uransa näillä nykypäivän jousitetuilla traktoreilla?
No taas pitää vääntää rautalangasta ,jos on jouset traktorissa niin ei kuskin tarvitse harrastaa liikuntaa niinkö? nekö pelastaa kuskin.Mites nämä kuormaauto kuskit jotka ovat lyhentyneet 15 senttiä pituudestaan työuran aikana ja on ollut jouset autossa ?
Meinaatko sä siis että ruumiillista työtä tehneet on jotenkin hyvässä kunnossa?  Ihan samalla tavalla niillä on kroppa loppu.. Jos pääsee vähän yli viidenkymmenen niin se riittää  ;D     

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Vs: kone arsenaali
Kerrankin terminaalissa ohjattiin yks vastaantullut Rekka-Pena paikalliseen fysioon hoitoon kun äijä käveli vastaan suorakulmassa eikä nähnyt kuin nappaskenkiensä kärjet. Soitettiin sille aikakin ja äijä oli tyytyväinen kun tuli seuraavan kerran vastaan, selkä suorassa. ???
Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4853
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!
Vs: kone arsenaali
Kyllä tuo liikunta on ihan pakollista konehommiavtekevälle. Kyllä muuten on aika trasu ennenaikojaan.
Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!

Ojala

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6207
  • Edelläkävijä ajaa Variolla...
Vs: kone arsenaali

Kyllä nuo jousitukset ja ergonomiat on tissiposkien juttuja  ???
Kuinkas teikäläisen kaula? Ei kovin vankalta vaikuta :o

Kulumavikoja luulivat metastaasiksi niskassa, tulipahan tutkittua sekin samalla :-P
Köyhän täytyy ostaa vain parasta,
siksi Fendt... ;)
(Vanha saksalainen sananlasku)
ps. Totuudenpuhujaa harvoin kiitetään ;-)

firebird

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 108
Vs: kone arsenaali
kyllähän noi venyttelyt ja liikunnan harrastamien ei kenellekään pahaa tee,ja pientä tärinää ei poista mikään jousitus

wth

  • Vieras
Vs: kone arsenaali
En ossaa sannoo mitään asiaan. Vaan kun näillä romuilla elantonsa tekee niin haluan olla vielä 60v terveenä.
Se mulle aivan sama vietkö sassi sen moottorisahas nivalla eli jollain aakkosella sinne mehtää vaan kun itse istuu kopissa sen täyden päivän ja seuraavana päivänä sama ja seuraavan jaseuraavan niin oppii arvostamaan noita saksan miesten tekeleitä jotka suunniteltu siten et homma toimii ja ergonomia kohallaan, eikä tarte istua joka toinen päivä huoltotiskillä kehuen miten remontin välissä sai kaks paalua ja husqwarna touhuttua mehtää...
Valitettava tosiasia on et valtralla on laatu tippunu alkupään teeläisistä yms dramaattisesti. mut eihän niihin ikinä laiteta mitään jos niillä ei ajeta.
Paljoko muuten sassi ajaa tunteja vuoteen ja paljonko on ykkös ajokissa tunteja...
Itsellä uusimmassa karvan vajaa 7000h ja vanhemmassa vajaa 9000h. Täyspäiväsessä urakoinnissa..
Nyt on ns. ykkös(jokapaikan höylän) vaihto ajankohtainen mut eipä tainnu uskaltaa kun on tämä maatalouden alas ajo menossa... eli ajetaan yli 10th ykkös koneeseenkin ja fendttiin oli tarkoituskin ajaa se 15th...
Vähäset tunnithan leipoo koneella kun koneella ja ei ole justiinsa se koneen toiminta yms.. mut pitkän päivän ja jatkuvan toiston ero huomattava,myös kone rasittuu aivan erilla lailla kun kone touhuaa maksimi reservillä päivästä toiseen...
Aika paljon kokemusta kaikista merkeistä kun tulee rassattua noita tilalliseten koneita ja oltua ns hätäapu/päivystävänä korjausmiehenä/ alku diagnoosin antajana... Ja tuleepahan noita ajettua lavetilla huoltoonkin...
Sen sanon nyt heti että terveytesi ei säily jos istut traktorissa päivästä päivään vaikka kuinka olisi saksalainen traktori etkä rentoa liikuntaa harrasta ,esim. pituutesi tulee lyhenemään ainakin 15 senttiä ennen kuin täytät 60 vuotta,valitettavasti.
Saksalaisissa on todella huono ergonomia jos esim. on metsäkuormain ,niin en ymmärrä miten siellä polvillaan jaksaa kukaan kököttää.Oliskohan nyt tottumuksesta kysymys eikä niinkään ergonomiasta
haiskahtaa vähän siltä että "mikä minulla se paras ".
Paikallinen fentin omistaja ainakaan kehunut sen ergonomiaa,ja ajajan ryhdistäkin jo huomaa että kehittämisen varaa on niissäkin.
Lähes 50 vuotta olen traktoreilla ajellut taitaa tunteja olla moni verroin kyntäjän tunteihin,mutta nykyään ei enään huvita se homma ,kun kuitenkin suhteellisen vähin vaurioin niistä päässyt eroon.Siihen aikaan kun aloitin(60 luku) ergonomia oli lähes tuntematon käsite ,kun nuffeilla ja foordeilla ajeltiin,nykyajan kossit kun pistettäisiin se tunti määrä ajamaan niin taitaisi tulla itku silmään.

Eikö kotimaisilla ajeltu 60-luvulla?

Aika kultaa muistot kuten sanotaan. On se vaan kova työmies, iso ja vahva kuin perkele.

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: kone arsenaali
En ossaa sannoo mitään asiaan. Vaan kun näillä romuilla elantonsa tekee niin haluan olla vielä 60v terveenä.
Se mulle aivan sama vietkö sassi sen moottorisahas nivalla eli jollain aakkosella sinne mehtää vaan kun itse istuu kopissa sen täyden päivän ja seuraavana päivänä sama ja seuraavan jaseuraavan niin oppii arvostamaan noita saksan miesten tekeleitä jotka suunniteltu siten et homma toimii ja ergonomia kohallaan, eikä tarte istua joka toinen päivä huoltotiskillä kehuen miten remontin välissä sai kaks paalua ja husqwarna touhuttua mehtää...
Valitettava tosiasia on et valtralla on laatu tippunu alkupään teeläisistä yms dramaattisesti. mut eihän niihin ikinä laiteta mitään jos niillä ei ajeta.
Paljoko muuten sassi ajaa tunteja vuoteen ja paljonko on ykkös ajokissa tunteja...
Itsellä uusimmassa karvan vajaa 7000h ja vanhemmassa vajaa 9000h. Täyspäiväsessä urakoinnissa..
Nyt on ns. ykkös(jokapaikan höylän) vaihto ajankohtainen mut eipä tainnu uskaltaa kun on tämä maatalouden alas ajo menossa... eli ajetaan yli 10th ykkös koneeseenkin ja fendttiin oli tarkoituskin ajaa se 15th...
Vähäset tunnithan leipoo koneella kun koneella ja ei ole justiinsa se koneen toiminta yms.. mut pitkän päivän ja jatkuvan toiston ero huomattava,myös kone rasittuu aivan erilla lailla kun kone touhuaa maksimi reservillä päivästä toiseen...
Aika paljon kokemusta kaikista merkeistä kun tulee rassattua noita tilalliseten koneita ja oltua ns hätäapu/päivystävänä korjausmiehenä/ alku diagnoosin antajana... Ja tuleepahan noita ajettua lavetilla huoltoonkin...
Sen sanon nyt heti että terveytesi ei säily jos istut traktorissa päivästä päivään vaikka kuinka olisi saksalainen traktori etkä rentoa liikuntaa harrasta ,esim. pituutesi tulee lyhenemään ainakin 15 senttiä ennen kuin täytät 60 vuotta,valitettavasti.
Saksalaisissa on todella huono ergonomia jos esim. on metsäkuormain ,niin en ymmärrä miten siellä polvillaan jaksaa kukaan kököttää.Oliskohan nyt tottumuksesta kysymys eikä niinkään ergonomiasta
haiskahtaa vähän siltä että "mikä minulla se paras ".
Paikallinen fentin omistaja ainakaan kehunut sen ergonomiaa,ja ajajan ryhdistäkin jo huomaa että kehittämisen varaa on niissäkin.
Lähes 50 vuotta olen traktoreilla ajellut taitaa tunteja olla moni verroin kyntäjän tunteihin,mutta nykyään ei enään huvita se homma ,kun kuitenkin suhteellisen vähin vaurioin niistä päässyt eroon.Siihen aikaan kun aloitin(60 luku) ergonomia oli lähes tuntematon käsite ,kun nuffeilla ja foordeilla ajeltiin,nykyajan kossit kun pistettäisiin se tunti määrä ajamaan niin taitaisi tulla itku silmään.
Onko siis joku kuusikymppisistä ajanut siis koko uransa näillä nykypäivän jousitetuilla traktoreilla?
No taas pitää vääntää rautalangasta ,jos on jouset traktorissa niin ei kuskin tarvitse harrastaa liikuntaa niinkö? nekö pelastaa kuskin.Mites nämä kuormaauto kuskit jotka ovat lyhentyneet 15 senttiä pituudestaan työuran aikana ja on ollut jouset autossa ?
Meinaatko sä siis että ruumiillista työtä tehneet on jotenkin hyvässä kunnossa?  Ihan samalla tavalla niillä on kroppa loppu.. Jos pääsee vähän yli viidenkymmenen niin se riittää  ;D   
Lueppas nyt toistenkin viestejä niin siitä varmasti pääset jyvälle vaikka et niitä välkyimpiä "EHKÄ" olekaan.Siis istumisen vastapainoksi rentoa liikuntaa voi se olla vaikka kirveellä puiden pilkkomista,taitaa tuo fyysinen liikunta olla pöhöttyneelle zetorille karvasta kalkkia,mutta kyllä se siitä äkkiä keho kuntoutuu. ;D ;D
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: kone arsenaali
En ossaa sannoo mitään asiaan. Vaan kun näillä romuilla elantonsa tekee niin haluan olla vielä 60v terveenä.
Se mulle aivan sama vietkö sassi sen moottorisahas nivalla eli jollain aakkosella sinne mehtää vaan kun itse istuu kopissa sen täyden päivän ja seuraavana päivänä sama ja seuraavan jaseuraavan niin oppii arvostamaan noita saksan miesten tekeleitä jotka suunniteltu siten et homma toimii ja ergonomia kohallaan, eikä tarte istua joka toinen päivä huoltotiskillä kehuen miten remontin välissä sai kaks paalua ja husqwarna touhuttua mehtää...
Valitettava tosiasia on et valtralla on laatu tippunu alkupään teeläisistä yms dramaattisesti. mut eihän niihin ikinä laiteta mitään jos niillä ei ajeta.
Paljoko muuten sassi ajaa tunteja vuoteen ja paljonko on ykkös ajokissa tunteja...
Itsellä uusimmassa karvan vajaa 7000h ja vanhemmassa vajaa 9000h. Täyspäiväsessä urakoinnissa..
Nyt on ns. ykkös(jokapaikan höylän) vaihto ajankohtainen mut eipä tainnu uskaltaa kun on tämä maatalouden alas ajo menossa... eli ajetaan yli 10th ykkös koneeseenkin ja fendttiin oli tarkoituskin ajaa se 15th...
Vähäset tunnithan leipoo koneella kun koneella ja ei ole justiinsa se koneen toiminta yms.. mut pitkän päivän ja jatkuvan toiston ero huomattava,myös kone rasittuu aivan erilla lailla kun kone touhuaa maksimi reservillä päivästä toiseen...
Aika paljon kokemusta kaikista merkeistä kun tulee rassattua noita tilalliseten koneita ja oltua ns hätäapu/päivystävänä korjausmiehenä/ alku diagnoosin antajana... Ja tuleepahan noita ajettua lavetilla huoltoonkin...
Sen sanon nyt heti että terveytesi ei säily jos istut traktorissa päivästä päivään vaikka kuinka olisi saksalainen traktori etkä rentoa liikuntaa harrasta ,esim. pituutesi tulee lyhenemään ainakin 15 senttiä ennen kuin täytät 60 vuotta,valitettavasti.
Saksalaisissa on todella huono ergonomia jos esim. on metsäkuormain ,niin en ymmärrä miten siellä polvillaan jaksaa kukaan kököttää.Oliskohan nyt tottumuksesta kysymys eikä niinkään ergonomiasta
haiskahtaa vähän siltä että "mikä minulla se paras ".
Paikallinen fentin omistaja ainakaan kehunut sen ergonomiaa,ja ajajan ryhdistäkin jo huomaa että kehittämisen varaa on niissäkin.
Lähes 50 vuotta olen traktoreilla ajellut taitaa tunteja olla moni verroin kyntäjän tunteihin,mutta nykyään ei enään huvita se homma ,kun kuitenkin suhteellisen vähin vaurioin niistä päässyt eroon.Siihen aikaan kun aloitin(60 luku) ergonomia oli lähes tuntematon käsite ,kun nuffeilla ja foordeilla ajeltiin,nykyajan kossit kun pistettäisiin se tunti määrä ajamaan niin taitaisi tulla itku silmään.

Eikö kotimaisilla ajeltu 60-luvulla?

Aika kultaa muistot kuten sanotaan. On se vaan kova työmies, iso ja vahva kuin perkele.
Siihen aikaan ei ollut edes lämmityslaitetta nuffissa,sivupellit ohjas moottorin puolelta koppiin lämpöä.Puutavaraa kun ajeltiin niin oli pakoputki kopin kautta se lämmitti ja kopin takana oli vanha viltti ettei takaa tullut kylmää eikä lunta.Jokainen voi arvata miten se putki melusi kun oiken painettiin menemään.Tuntuu nuo kossien marinat jonkun napin paikasta niin turhanpäiväsiltä,mutta nykyajan ihminen on oppinut helppoon ja valmiiseen maailmaan se kai siinä on. :o
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !