En ossaa sannoo mitään asiaan. Vaan kun näillä romuilla elantonsa tekee niin haluan olla vielä 60v terveenä.
Se mulle aivan sama vietkö sassi sen moottorisahas nivalla eli jollain aakkosella sinne mehtää vaan kun itse istuu kopissa sen täyden päivän ja seuraavana päivänä sama ja seuraavan jaseuraavan niin oppii arvostamaan noita saksan miesten tekeleitä jotka suunniteltu siten et homma toimii ja ergonomia kohallaan, eikä tarte istua joka toinen päivä huoltotiskillä kehuen miten remontin välissä sai kaks paalua ja husqwarna touhuttua mehtää...
Valitettava tosiasia on et valtralla on laatu tippunu alkupään teeläisistä yms dramaattisesti. mut eihän niihin ikinä laiteta mitään jos niillä ei ajeta.
Paljoko muuten sassi ajaa tunteja vuoteen ja paljonko on ykkös ajokissa tunteja...
Itsellä uusimmassa karvan vajaa 7000h ja vanhemmassa vajaa 9000h. Täyspäiväsessä urakoinnissa..
Nyt on ns. ykkös(jokapaikan höylän) vaihto ajankohtainen mut eipä tainnu uskaltaa kun on tämä maatalouden alas ajo menossa... eli ajetaan yli 10th ykkös koneeseenkin ja fendttiin oli tarkoituskin ajaa se 15th...
Vähäset tunnithan leipoo koneella kun koneella ja ei ole justiinsa se koneen toiminta yms.. mut pitkän päivän ja jatkuvan toiston ero huomattava,myös kone rasittuu aivan erilla lailla kun kone touhuaa maksimi reservillä päivästä toiseen...
Aika paljon kokemusta kaikista merkeistä kun tulee rassattua noita tilalliseten koneita ja oltua ns hätäapu/päivystävänä korjausmiehenä/ alku diagnoosin antajana... Ja tuleepahan noita ajettua lavetilla huoltoonkin...
Sen sanon nyt heti että terveytesi ei säily jos istut traktorissa päivästä päivään vaikka kuinka olisi saksalainen traktori etkä rentoa liikuntaa harrasta ,esim. pituutesi tulee lyhenemään ainakin 15 senttiä ennen kuin täytät 60 vuotta,valitettavasti.
Saksalaisissa on todella huono ergonomia jos esim. on metsäkuormain ,niin en ymmärrä miten siellä polvillaan jaksaa kukaan kököttää.Oliskohan nyt tottumuksesta kysymys eikä niinkään ergonomiasta
haiskahtaa vähän siltä että "mikä minulla se paras ".
Paikallinen fentin omistaja ainakaan kehunut sen ergonomiaa,ja ajajan ryhdistäkin jo huomaa että kehittämisen varaa on niissäkin.
Lähes 50 vuotta olen traktoreilla ajellut taitaa tunteja olla moni verroin kyntäjän tunteihin,mutta nykyään ei enään huvita se homma ,kun kuitenkin suhteellisen vähin vaurioin niistä päässyt eroon.Siihen aikaan kun aloitin(60 luku) ergonomia oli lähes tuntematon käsite ,kun nuffeilla ja foordeilla ajeltiin,nykyajan kossit kun pistettäisiin se tunti määrä ajamaan niin taitaisi tulla itku silmään.