Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe "Vanha pari" jäi asumaan...  (Luettu 30003 kertaa)

mymmy

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 759
Vs: "Vanha pari" jäi asumaan...
Itselle oli ihan selvää,että tilalle en jää asumaan,en edes samalle kylälle.Silloinen vävy  meinas meille mökin tehdä lähelle,mutta minä kielsin jyrkästi.
Tämä on hyvä systeemi,että asutaan muualla,mutta voimme käydä auttamassa,jos he pyytää. Sopimus on pitänyt aika hyvin,ei ole moittimista kumminkaan puolin. :)

Veetin poika

  • Vieras
Vs: "Vanha pari" jäi asumaan...
Itselle oli ihan selvää,että tilalle en jää asumaan,en edes samalle kylälle.Silloinen vävy  meinas meille mökin tehdä lähelle,mutta minä kielsin jyrkästi.
Tämä on hyvä systeemi,että asutaan muualla,mutta voimme käydä auttamassa,jos he pyytää. Sopimus on pitänyt aika hyvin,ei ole moittimista kumminkaan puolin. :)

Oikein.  Eiköhän vanhemmat sukupolvet ole raataneet tarpeeksi?  Apua töihin toki pyytää voi.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: "Vanha pari" jäi asumaan...
20 kun tuossa tilanteessa lusit niin sitten alkaa helpottamaan  :)

Tai sitten toinen vaihtoehto on, että ukkos väsyy töihinsä jos joutuu tekemään kaiken itse.
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Dr.Who

  • Vieras
Vs: "Vanha pari" jäi asumaan...
ajatteleppa vilijonkka toisin päin asiaa,jos tila olisi kotitilasi ja siihen tulee mies jota kotivävyksi myös kutsutaan,Vanhempasi asuvat tilalla ja puuttuvat jokaiseen vävyn tekemään asiaan teki niin tai näin.aina appiukolta tulee neuvoja kuinka MINÄ tein, ja kyllä tuo kone enne on kestänyt,Ei meillä ole ollut tapana näin aikaisin pellolle mennä maa on vielä märkää.Lehmät kyllä pysyi aidoissaan kun MINÄ ne ennen tein. Ei tuosta agronomikoulutuksesta ole mitään hyötyä käytäntö se on ennenkin opettanut kuinka MEILLÄ tehdään. Mitä naapuritkin tuosta aattelee kun ei ole ENNEN tuollain tehty.En MINÄ nyt olisi myynyt metsää kun hinnat nousee.
Alkaa hiukka ottaa pattiin neuvot appiukolta meinaan ja se tyhjänpäiväinen vertailu.Ja kylällä retostellaan sitten kaikki asiat helvettiläinen,taidan nostaa kytkintä ja maksattaa appiukolla mukuloitten elatuksen.Sen huolen pidän että tuo nainen ei uutta miestä saa ennenkuin heittää isänsä 100km päähän asumaan.Ei sitten ole joka käänteessä neuvomassa.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: "Vanha pari" jäi asumaan...
ajatteleppa vilijonkka toisin päin asiaa,jos tila olisi kotitilasi ja siihen tulee mies jota kotivävyksi myös kutsutaan,Vanhempasi asuvat tilalla ja puuttuvat jokaiseen vävyn tekemään asiaan teki niin tai näin.aina appiukolta tulee neuvoja kuinka MINÄ tein, ja kyllä tuo kone enne on kestänyt,Ei meillä ole ollut tapana näin aikaisin pellolle mennä maa on vielä märkää.Lehmät kyllä pysyi aidoissaan kun MINÄ ne ennen tein. Ei tuosta agronomikoulutuksesta ole mitään hyötyä käytäntö se on ennenkin opettanut kuinka MEILLÄ tehdään. Mitä naapuritkin tuosta aattelee kun ei ole ENNEN tuollain tehty.En MINÄ nyt olisi myynyt metsää kun hinnat nousee.
Alkaa hiukka ottaa pattiin neuvot appiukolta meinaan ja se tyhjänpäiväinen vertailu.Ja kylällä retostellaan sitten kaikki asiat helvettiläinen,taidan nostaa kytkintä ja maksattaa appiukolla mukuloitten elatuksen.Sen huolen pidän että tuo nainen ei uutta miestä saa ennenkuin heittää isänsä 100km päähän asumaan.Ei sitten ole joka käänteessä neuvomassa.
;D

No tuokin tilanne helpottaa 20 vuodessa.
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

navettapiika

  • Vieras
Vs: "Vanha pari" jäi asumaan...
Vastataanpa tuohon kysymykseen.. Et sinä vaadi liikoja jos et halua asua appivanhempiesi kanssa. Mutta sopimukset vanhusten asumisesta on tehty ennen sinun muuttoa tilalle. Ja ne pitäisi nyt purkaa tai tehdä uusiksi, niin, että sinunkin mielipiteesi otetaan huomioon. Ja taas tulee se mutta jos et tilasta omista mitään niin, miten sinä vaadit  sopimuksia uusiksi. Se on sinun miehesi tehtävä tai sitten hommaatte ulkopuolisen sopimusnikkarin väliin, joka neuvottelee korvauksen ja uuden  sopimuksen.
Nämä ovat vaikeita asioita ja minä olen sanonut, että se joka syytinkejä ehdottaa pitäisi viedä saunan taakse ja ampua. Ne ovat kiviriippoja kummallekkin osapuolelle. Vain aniharvassa tapauksessa toimivat ilman konflikteja.

Mutta jos tilanne on mahdoton, eikä vanhusten muuttoa näy, niin miksi edes yrität työntyä tilan töihin?? Anna mennä vanhalla kaavalla ja tee tupahommat ja hoidat lapset. Käyt töissä tilan ulkopuolella, joten palkka tulee ja tulet toimeen sillä. Älä suotta tuppaa..malta odottaa, kyllä se sinunkin aika tulee.. :)

navettapiika

  • Vieras
Vs: "Vanha pari" jäi asumaan...
ajatteleppa vilijonkka toisin päin asiaa,jos tila olisi kotitilasi ja siihen tulee mies jota kotivävyksi myös kutsutaan,Vanhempasi asuvat tilalla ja puuttuvat jokaiseen vävyn tekemään asiaan teki niin tai näin.aina appiukolta tulee neuvoja kuinka MINÄ tein, ja kyllä tuo kone enne on kestänyt,Ei meillä ole ollut tapana näin aikaisin pellolle mennä maa on vielä märkää.Lehmät kyllä pysyi aidoissaan kun MINÄ ne ennen tein. Ei tuosta agronomikoulutuksesta ole mitään hyötyä käytäntö se on ennenkin opettanut kuinka MEILLÄ tehdään. Mitä naapuritkin tuosta aattelee kun ei ole ENNEN tuollain tehty.En MINÄ nyt olisi myynyt metsää kun hinnat nousee.
Alkaa hiukka ottaa pattiin neuvot appiukolta meinaan ja se tyhjänpäiväinen vertailu.Ja kylällä retostellaan sitten kaikki asiat helvettiläinen,taidan nostaa kytkintä ja maksattaa appiukolla mukuloitten elatuksen.Sen huolen pidän että tuo nainen ei uutta miestä saa ennenkuin heittää isänsä 100km päähän asumaan.Ei sitten ole joka käänteessä neuvomassa.
Eikö se nainen voisi heittää niitä vanhuksia nyt jo sinne sadan kilometrin päähän, niin saisivat lapset pitää isänsä kuitenkin kotonaan??? ???

(O)

  • Vieras
Vs: "Vanha pari" jäi asumaan...
Jospa se on vanhempiensa kanssa naimisissa.

mymmy

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 759
Vs: "Vanha pari" jäi asumaan...
Minä osasin varautua tähän,koska huonoja esimerkkejä oli lähipiirissä.

On sitä elämää muuallakin,kuin maatilalla.Harrastuksia kyllä löytyy,kun viitsii vähän nähdä vaivaa.

navettapiika

  • Vieras
Vs: "Vanha pari" jäi asumaan...
Jospa se on vanhempiensa kanssa naimisissa.
Pitää olla aika kieroutunut.. :o

(O)

  • Vieras
Vs: "Vanha pari" jäi asumaan...
Et tainnut tajuta mistä on kysymys,tai mitä välii ei ole mun murheita nuo.

HELGE

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 14
Vs: "Vanha pari" jäi asumaan...
Nuoren isännän pitäisi tuo asia hoitaa,miniä kokelaan avulla asian hoitaminen vain ärsyttää vanhuksia.
Vanhuksia tietysti huolettaa taas toisaalta tuo kun miniä on muualla töissä niin katsovat että apu on mitä välttämättömin.
Mitä tulee vanhusten hoidosta sitten kun heidän kunto heikkenee ,niin siinäpä työn sarkaa yllin kyllin.En kyllä sitoutuisi tuollaiseen ,mutta jos papereissa on niin se on pakko.Herää kysymys on tuo ehto enään kohtuullinen ja mielekäs edes vanhuksille.

Nimimerkki: 21 vuotta asumisruoka syyntingistä kokemusta !

Aivan oikein, pojan pitäisi ottaa johtajuus vanhemmiltaan. Eikä tämä tarkoita, että tarvii pahasti sanoa, eikä hyvästi, mutta vahvasti. Jos näin ei tapahdu, niin miniät joutuu asioihin puuttumaan ja näin syntyy niitä ns. pahoja miniöitä. Vanhempien pitäisi olla tyytyväisiä, kun tilalle on löytynyt jatkaja ja hänelle puoliso. Ei se vaan tänäpäivänä ole itsestään selvyys. Itsekkin luovuin tilanpidosta pari vuotta sitten. Poika ja miniä jatkavat. Olen erittäin tyytyväinen. Olin kantatilan( 1600 luvulta) yhdeksäs isäntä ja nyt poika kymmenes. Pakko ei ollut jäädä. Jatkuva ruinaaminen, valittaminen ja sekaantuminen vie vain jatkajilta yrittämisen ilon ja vaikeuttaa heidän yhteiseloaan. Avusta ovat tyytyväisiä ja on saanut tehdä töitä rengin roolissa ilman palkkaa ja mikä parasta ilman vastuuta. Nauttien siitä, että nuoretkin ovat innostuneet yrittämisestä.  JK. asumme aivan naapurissa, apu on lähellä, mutta muutoin olemme omillamme.  Jaksamisen kannalta on välttämätöntä, että nuori isäntä panostaa vaimoonsa ja tämän mielipiteisiin. Vanhempia hyvä kuunnella, mutta tehkää omat ratkaisut yhdessä.
 Ei muuta kuin jaksamista. Vanhemmille myös terveisiä.


Herpertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13078
Vs: "Vanha pari" jäi asumaan...
Se on vähän vaikeeta niitä häätää, jos niille on jätetty asumisoikeus taloon, sopimus on sopimus ja pakko pitää  :(
Mutta ongelmahan toi tietenkin on, kun eivät varmaan tajua pysyä omassa päässään taloa  :o
Kokeile semmosta konstia, että ala järjestään niille oikein helvetisti töitä, ehkä pakenevat sinne kaupunki asuntoonsa vähän useammin, lepäämään niin sanoakseni  ;D
Hyvää yötä, sano mummo kun silmä puhkes

c.c.less

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1052
  • Agronjetin ryhityskehmä
Vs: "Vanha pari" jäi asumaan...
Mutta jos tilanne on mahdoton, eikä vanhusten muuttoa näy, niin miksi edes yrität työntyä tilan töihin?? Anna mennä vanhalla kaavalla ja tee tupahommat ja hoidat lapset. Käyt töissä tilan ulkopuolella, joten palkka tulee ja tulet toimeen sillä. Älä suotta tuppaa..malta odottaa, kyllä se sinunkin aika tulee.. :)

Tämä alkoi minuakin mietityttää. Avauksessa oli tällainen johdanto:

"Haluaisin osallistua, olla vastuussa, löytää miehen kanssa yhteistyön, vaikka se olisi sitten raskastakin. Olen vain niin pihalla näistä hommista, koska minulla ei ole tilaa niihin osallistua. Tosin ei minulla aikaakaan ole liikaa, oma työ ja hommat tietenkin vie omansa, mutta halua on ja sitkeyttä vaihtaa "vapaa-aikaa" miehen avuksi."

Hmmm. Tiesitkö että maatiloilla on myös töitä, joiden tekemisestä ei tule mustasukkaisuutta. Moni ulkopuolella töissä käyvä puoliso on ottanut hoitaakseen toimistotyöt: laskujen maksu, verokirjanpito, tukihakemukset, lohkokirjanpito. Kylillä käydessä voi hoitaa virasto- ja kauppa-asioita. On myös vapaaehtoisia ja pakollisia kurssipäiviä, jotka eivät kaikkitietäviä niin kiinnosta ja huomaat sen tietopuolenkin vähitellen karttuvan tämän vuosituhannen opeilla. Nyt tukisysteemien uudistuessa ei taatusti 60-luvun opeilla mennä ohi lukutaitoisen miniän osaamisen. Antaa fossiilien möyriä paskassa aivan vapaasti, mukavampihan se on jakkupuvussa edustaa. Taloudellista toimeentuloa kohennat tehokkaammin ottamalla isompaa ruutua palkkatöissä kuin yrittämällä syrjayttää aloittelijan 0,3 hlötyövuodellasi  konkareiden 1,8:aa.

Jotain tapahtui, emmekä ole varmoja mitä.

Vilijonkka

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16
Vs: "Vanha pari" jäi asumaan...
ajatteleppa vilijonkka toisin päin asiaa,jos tila olisi kotitilasi ja siihen tulee mies jota kotivävyksi myös kutsutaan,Vanhempasi asuvat tilalla ja puuttuvat jokaiseen vävyn tekemään asiaan teki niin tai näin.aina appiukolta tulee neuvoja kuinka MINÄ tein, ja kyllä tuo kone enne on kestänyt,Ei meillä ole ollut tapana näin aikaisin pellolle mennä maa on vielä märkää.Lehmät kyllä pysyi aidoissaan kun MINÄ ne ennen tein. Ei tuosta agronomikoulutuksesta ole mitään hyötyä käytäntö se on ennenkin opettanut kuinka MEILLÄ tehdään. Mitä naapuritkin tuosta aattelee kun ei ole ENNEN tuollain tehty.En MINÄ nyt olisi myynyt metsää kun hinnat nousee.
Alkaa hiukka ottaa pattiin neuvot appiukolta meinaan ja se tyhjänpäiväinen vertailu.Ja kylällä retostellaan sitten kaikki asiat helvettiläinen,taidan nostaa kytkintä ja maksattaa appiukolla mukuloitten elatuksen.Sen huolen pidän että tuo nainen ei uutta miestä saa ennenkuin heittää isänsä 100km päähän asumaan.Ei sitten ole joka käänteessä neuvomassa.
Olisi selvää, että hoitaisin asian perhettäni ajatellen. Mulle on tärkeää, että puolisokin voi hyvin. On tapana hoitaa asiat, selvittää, hakea tietoa, harkita ja niin edelleen, jos olisin epävarma miten tehdä jossakin asiassa. Tämä on toinen kerta, kun sitä näkökulmaa haen netin keskustelupalstalta :D Yleensä ihan muut tahot, mutta tuntuu, että maalla on "kirjoittamattomia" sääntöjä, joihin en ole päässyt sisälle. Tai olen luullut, että yksi tämänkin päivän "säännöistä" on se, että mihin tulet, sen kestät.. en vain ollut tulossa tähän tilanteeseen, tämä ei ollut se meidän tulevaisuuden suunnitelma asumisen suhteen kun sitä suunniteltiin.