Hauskaa seurata toimintaa palstalla:
Kun on liian hyvä, ei voi pitää paikkaansa, jos tekee keskinkertaisesti naureskellaan "huonoudelle"...
Mut asiaan, Oon paalaillu 8000 paalia vuoteen etukarhotin/ kombiyhdistelmällä, polttoaineen kulutus keskimäärin 0,64l/paali, 22paalia tuntiin (sis. siirtoajot, keskilohkoko 1,7Ha, 12,5 paalia/ha), näkemykseni mukaan 40000 paalia voisi ajaa urakkaa (tai urakan omaisesti riippumatta ajaako omia tai vieraita) yhdellä mchalella, senkin jälkeen arvioni mukaan onnistuisi... Paalauksen hintasuhteita ei kannata katsoa urakointitaulukoista, koska keskimääräiset urakat ovat pieniä ja hinnoittelut sen mukaiset... Jos logistiikka optimaalinen ja kalusto ja miehet osaavia (ja hydraylilaitakärrit ja muut kokonaiskustannuksia alentavat seikat käytössä, karhotinpaalauksen kokonaiskustannukset jäävät lähes aina ajosilppuriketjun kokonaiskustannuksien alle KAIKKI työvaiheet huomioituna (ja tietenkin myös muovikustannus huomioituna) jollei keskilohkokoko ylitä jotain 3-5ha ja lohkojen muoto hyvä. Tämä mielipide siksi että uskomattoman harva yli robotin tila on tajunnut kyseenalaistaa ajosilppurin tai noukinvaunun kilpailukyvyn NYKYAIKAISTA paalainyhdistelmää vastaan.. Ja ymmärrän toki että jos navetta on tehty laakasiilorehua palvelemaan, niin se voi olla esim. ratkaiseva tekijä... Pääasia että nykyisin kustannus/ tuotto suhteen parantamisen mahdollisuuksia on semmoisissakin paikoissa mistä vanhojen ajattelumallilla ei osattaisi kaivaakaan... Eli minun mielipiteeni: enemmän ajattelua ja laskinta, vähemmän tosiasioihin perustumattomia mielipiteitä ja usko(nto)a.... (Tää paasaus ei liity juurikaan tähän viestiketjuun mut halusin vaa ilmaista mielipiteeni