Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Evi 3000 kuormain  (Luettu 16226 kertaa)

Peltola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1410
Vs: Evi 3000 kuormain
En alkais kallistusta laittamaan esim. Kymppikouran kanssa. On se vaan niin nopea ja tarkka mättää ilman mitään ylimääräistä. ja110 vois tehdä vanhalla kaivurillaan nyt ensin pois kaikki mättöhommat ja kun on kokemusta ja taitoa niin näkee että voiko harvennuksia tehdä. Eli mikä on ajouravaatimus, pysyykö telat vielä päällä kiven ja kannon yli mennessä jne. Telalla ei voi harventaa kuusikkoa, koska kuusen juuri on katkeamassa/hiertymässä terävän lapun reunalla. Ainoastaan lumen aikaan mahdollista nuoressa kuusikossa.

Mä taas ajattelen ettei ilman kallistajaa homma ole ollenkaan sujuvaa, sopivalla työmaalla kaivurin puomin liikkeet pieniä kun voi kallistajalla kasata näppärästi. Mulla tapana tehdä tiptop kasat, ettei ajomies eli vanha isäntä moiti :) Oon nähnyt monenlaista urakkatahtia ja noista juutuubin videoistakin, että toimii ilman kallistajaakin mainiosti mutta puut ei oo välttämättä siisteissä kasoissa.
Ahtaassa paikassakin kallistajalla tekee ihmeitä kun puuta voi ohjailla kuten pyörittäjällä.

Sun kokemusta en epäile lainkaan etteikö toimi, mutta jollekin joka asiaa miettii ja omaa kättään kokeilee jonkun tavaran noukkimiseen, jollei ranne kiertyisi ollenkaan... :)
Kaverilla ei kallistajaa ts. letkut ryöstetty siitä kouralle, mun työtä kallistajan kanssa katellessa meinas että tarvinee tehdä jotain omalle koneelle.

Metsää en oo harventanut ajourilta lainkaan, mitä jostakin isommalta tieltä tai pellon reunasta niin kauas kuin yltää. Yllä syyt, leveät telat, pitkä peränylitys -> liian vaurioaltista metsälle. Ellei motorisaha pysy kädessä metsässä, sitten metsurilla teettäen. Tai motolla, jos isompaa puustoa.

Eihän se kallistaja haittaa vaan auttaa, mutta ajattelin aloittajaa koneella hitachi fh130.3. Ellei ole lisähydrauliikkaa tarpeeksi, en sitä kymppikouran takia laittaisi. Kouraa avatessa se samalla menee ojennukseen vaikka olisi vähän vinossa. Risukasoja ei ole meillä viivottimella tehty, vaan mahdollisimman nopeasti, koska saanti on muutenkin huono. Tosin mulla on ollut tuhannen mottia hyviä paikkoja, josta tyviranka on ollut aika oksatonta (tulee hyvää hakerankakasaa) ja risua tulee lähes aina liian isoja kourakasoja samaan suuntaan.

Tässä talossa ei enää karsita (ajanhukkaa) vaan lajitellaan pikkasen (kokoranka/risu). Kuivaminen kestää kahden kesän yli, mutta ylivuotista on nyt myyntiinkin.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5204
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Evi 3000 kuormain

Tässä talossa ei enää karsita (ajanhukkaa) vaan lajitellaan pikkasen (kokoranka/risu). Kuivaminen kestää kahden kesän yli, mutta ylivuotista on nyt myyntiinkin.

Mites jos on koivua tai muuta lehtipuuta? Entä oletko huomannut kuinka paksua puu saa olla, että vielä kuivuu kuoripäällä?
Kyliltä kuultua.... "Luomu ilman paskaa on kuin seksi ilman naista"... 😆

Peltola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1410
Vs: Evi 3000 kuormain

Tässä talossa ei enää karsita (ajanhukkaa) vaan lajitellaan pikkasen (kokoranka/risu). Kuivaminen kestää kahden kesän yli, mutta ylivuotista on nyt myyntiinkin.

Mites jos on koivua tai muuta lehtipuuta? Entä oletko huomannut kuinka paksua puu saa olla, että vielä kuivuu kuoripäällä?

Tottakai aisattuna kuivaa paremmin. Olen todennut että kuivamispaikka vaikuttaa vielä enemmän kuin aisaaminen. Eli kasat mäelle tuuleen niin että eteläaurinko pääsee paistamaan. Ja kasa ojan päälle tai kiviraunion päälle (jos ei haketa kiviä). Parhaan poudan jälkeen ensimmäisenä kesänä (ja viimeistään toisena kesänä heinä/elokuu) peitto päälle niin että tyvet ja päärungot jää peiton suojaan. Kasaa tehdessä ylimmäisestä kerroksesta tehdään tyvipäähän vähän lippaa. Ylivuotisesta kokorangasta tehty hake normetilla on laadultaan riittävää mitä olen isäntien moskia katsellut. Jos tarvitaan kuivempaa niin sitten kuivurin kautta.

Peltola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1410
Vs: Evi 3000 kuormain
Kaikki mitä giljotiinillä saa poikki ja normetilla hakkeeksi on mukana. Koivu pökkiintyy ilman peittoa kolmantena vuonna, oli aisattu tai ei.