Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Lapset töissä maatilalla  (Luettu 22366 kertaa)

maraani

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Vs: Lapset töissä maatilalla
Piti jo tuohon aikaisempaan AMMATTIKULJETTAJIA sivunneeseen juttuun kirjoittaa, että maatalous/karjatalous lienee AINOA toimeentulomuoto, jossa alaikäiset ja suorastaan mukulat voivat osallistua tuotantoon ja työntekoon samoin kuin yrittäjä itse. Osa yrittäjistä taitaa jopa laskea osan sesonkitöistä tämän varaan? Vai oletteko huomanneet 10-13 vuotiaita lapsia esim. kaupassa töissä vanhempiensa kanssa. Tai tuleeko sähköasentajan/rakennusmiehen/lypsykonehuoltajan ym. AMMATTILAISEN kanssa lapsi tasavertaisena kollegana tekemään samoja töitä. Ja miltä tuntuisi asua talossa, jonka putkityöt on tehnyt 12 vuotias tyttö, joka "on pari vuotta seurannut miten homma tehdään".

Ei vaan, kärjistin suotta. Itse olen duunariperheestä kotoisin ja mennyt vieraalle kesätöihin "vasta" sinä vuonna kun täytin 17 (aikaisemmin ei otettu mihinkään). Mutta nyt vanhempana ja isäntä (myös isänä) olen huomannut, että maaseudulla opitaan tekemään työtä kotona. Ja mikä ihmeellistä, myös ilman, että ajetaan traktoria AMMATTIMAISESTI 8-vuotiaasta tai lypsetään 13-vuotiaana kuin lomittaja. Kyllä meilläkin lapset osallistuvat myös maatalon tuotannon töihin, mutta ikänsä, taitojensa ja voimiensa mukaan. Lapset saa olla lapsia.

Niin ja ite olin 39 -vuotias kun tulin isännäksi ja aloin töihin. Ylioppilaspohjalta. :)

Edit: vähän ajatusta korjattu, kun kiireessä ensin kirjoitin (oli tuo lehmän lääkintäprobleemi päällänsä, mutta nyt jo hoidettu)

Viimeksi muokattu: 08.01.11 - klo:20:15 kirjoittanut maraani

Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

Bentti

• Vieras
Piti jo tuohon aikaisempaan AMMATTIKULJETTAJIA sivunneeseen juttuun kirjoittaa, että maatalous/karjatalous lienee AINOA toimeentulomuoto, jossa alaikäiset ja suorastaan mukulat voivat osallistua tuotantoon ja työntekoon samoin kuin yrittäjä itse. Osa taitaa jopa laskea osan sesonkitöistä tämän varaan? Vai oletteko huomanneet 10-13 vuotiaita lapsia esim. kaupassa töissä vanhempiensa kanssa. Tai tuleeko sähköasentajan/rakennusmiehen/lypsykonehuoltajan ym. AMMATTILAISEN kanssa tasavertainen kollega tekemään samojan töitä. Ja miltä tuntuisi asua talossa, jonka putkityöt on tehnyt 12 vuotias tyttö, joka "on pari vuotta seurannut miten homma tehdään".

Ei vaan, kärjistin suotta. Itse olen duunariperheestä kotoisin ja mennyt vieraalle kesätöihin "vasta" sinä vuonna kun täytin 17 (aikaisemmin ei otettu mihinkään). Mutta nyt vanhempana ja isäntä (myös isänä) olen huomannut, että maaseudulla opitaan tekemään työtä kotona. Ja mikä ihmeelistä, myös ilman, että ajetaan traktoria AMMATTIMAISESTI tai lypsetään 13-vuotiaana kuin lomittaja. Kyllä meilläkin lapset osallistuvat myös maatalon tuotannon töihin, mutta ikänsä, taitojensa ja voimiensa mukaan. Lapset saa olla lapsia.

Niin ja ite olin 39 -vuotias kun tulin isännäksi ja aloin töihin. Ylioppilaspohjalta. :)

Joo, emmäää missään nimessä dissaa (huom. osaan kaupunkilaisten slangia  :)) niitä, jotka tulee kaupungeista maatiloille  puolisoiksi tai muihin hommiin, sehän on melkoisen iso elämänmuutos, ja vaatii suurta rohkeutta ja sopeutumiskykyä, arvostan kovasti.

Lissu

• Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
Piti jo tuohon aikaisempaan AMMATTIKULJETTAJIA sivunneeseen juttuun kirjoittaa, että maatalous/karjatalous lienee AINOA toimeentulomuoto, jossa alaikäiset ja suorastaan mukulat voivat osallistua tuotantoon ja työntekoon samoin kuin yrittäjä itse. Osa taitaa jopa laskea osan sesonkitöistä tämän varaan? Vai oletteko huomanneet 10-13 vuotiaita lapsia esim. kaupassa töissä vanhempiensa kanssa. Tai tuleeko sähköasentajan/rakennusmiehen/lypsykonehuoltajan ym. AMMATTILAISEN kanssa tasavertainen kollega tekemään samojan töitä. Ja miltä tuntuisi asua talossa, jonka putkityöt on tehnyt 12 vuotias tyttö, joka "on pari vuotta seurannut miten homma tehdään".

Niin miksi maanviljelijöiden kakaroille on niin vaikea saada hoitopaikkaa? Kun niin turvallisessa työssä kuin esim. toimistotyötä tekevien vanhempien lapset saavat automaattisesti päivähoitopaikan lapsilleen.

mlahti

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:

Niin miksi maanviljelijöiden kakaroille on niin vaikea saada hoitopaikkaa? Kun niin turvallisessa työssä kuin esim. toimistotyötä tekevien vanhempien lapset saavat automaattisesti päivähoitopaikan lapsilleen.

maanviljelijäthän ovat aina kotona. ei heän tarvi työmatkaa kulkea.

cosmic_cowboy

• Vieras
Ei kai lapsen tarvii olla töissä MISSÄÄN  ??? Länsimaissa...

Huomaa kyllä, että olet kaupungissa syntynyt ja ilmeisesti myös lapsuutesi ja nuoruutesi elännyt....mitä se nuoruus muuten on?....kysyy  nimimerkki vanhus jo 14-vuotiaana.... :(
Oikeesti! Ei nää niin vaikeita hommia ole, ettei kerkeis aikuisiällä opetella (JOS PAKKO,siis ;D::) Vrt. rakettitiedettä tai ydinfysiikkaa  :D

Minkäs ikäiset vekarat rakettitiedettä ja ydinfysiikkaa tuottaa?

nänninnyplääjä

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
se on vaan äärimmäisen hyvä meriitti niille lapsille, jotka eivät jää jatkamaan tilalla, kun aikanaan töitä hakevat muualta. näin oon kokenut ja muualtakin kuullut , että työnantajat arvostaa maatalon poikia ja tyttöjä juuri tämän työntekoon oppimisen takia. tietty poikkeuksiakin on..
Schnaps im Kopf, du holde Braut
Steck Bratwurst in dein Sauerkraut

bouli

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
se on vaan äärimmäisen hyvä meriitti niille lapsille, jotka eivät jää jatkamaan tilalla, kun aikanaan töitä hakevat muualta. näin oon kokenut ja muualtakin kuullut , että työnantajat arvostaa maatalon poikia ja tyttöjä juuri tämän työntekoon oppimisen takia. tietty poikkeuksiakin on..

Yhden autosähköfirman omistaja sanoi että maaseudun ja kaupunkilais lapsissa on se ero että maalainen kun huomaa nosturilla että pakoputki roikkuu pahasti niin se vetää hitsikoneen viereen ja korjaa sen, kaupunkilais mukula toteaa vaan että kato tuokin roikkuu ja lähtee tupakalle...

Verku

.....AMMATTIKULJETTAJIA sivunneeseen juttuun...

Niin. Eipä noita muualla "näy".

Siinä on vaan semmmonen juttu että kun tulee hätä, se 8-13 vuotias on aika onneton sen edessä. Aika isojen yhdistelmien ratissa näkee hurjan nuoria poikia. Aina ei voi tajuta, sitten on pakko sanoa että kuten kaikki täällä tietää, "perehdytys" on monesti mitä sattuu, istutaan vartti isän vierellä ja sitten ajetaan seuraavat N vuotta yksin.

Se on kyllä monella (myös itsellä) ollut aikanaan vitutus että KAIKKI sesonkiapu laskentaan aluksi lasten varaan ja sitten vasta otetaan vieras hommiin kun pakko. Parissa tutussa talossa vanhat isännät suunnilleen sitä puimurin remmiä antoi jos yhtenä kauniina kesäiltana rehunteosta yritti olla pois (kelasilppurilla kun sitä tehtiin viikkokausissa joka vuosi). Ei sekään oikein ole että odotus on tuommoinen, luoja varjele itseä moiselta vammasuudelta.

No, palatakseni alkuun, kun ei satu mitään niin ei satu.

Viimeksi muokattu: 09.01.11 - klo:00:03 kirjoittanut Verku

Kypsä tapaus

Tractor Grip

• Vieras
>maanviljelijäthän ovat aina kotona

Olet aivan väärässä.

Maanviljelijät ovat aina työpaikalla.

realisti

• Vieras
ainahan sitä kotona töissä on oltu, kolmetoista vuotiaana taisin aloittaa paalainkuskina urakkahommissa. Seitsemän vuotiaana aloin ihan aktiivisesti ajaa traktoria, sitä sitten onkin piisannut. Ei edes käynyt mielessä palkkaa tahtoa kun ursuksen rattiin pääsi :D Aina vanhemmat kustansi kuitenkin tarvittavat mopot yms. eli ei nyt varsinaisesti rahan puutteessa oltu.

mlahti

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
ainahan sitä kotona töissä on oltu, kolmetoista vuotiaana taisin aloittaa paalainkuskina urakkahommissa. Seitsemän vuotiaana aloin ihan aktiivisesti ajaa traktoria, sitä sitten onkin piisannut. Ei edes käynyt mielessä palkkaa tahtoa kun ursuksen rattiin pääsi :D Aina vanhemmat kustansi kuitenkin tarvittavat mopot yms. eli ei nyt varsinaisesti rahan puutteessa oltu.

ursuksella mieki oon opetellu lunta pukkaamaan.
14 vanhasta mulle on isä palkkaa alkanut maksaan vaikka töissä oltiin jo aiemminki. eihäs se työmäärän nähden iso palkka ollu mutta oli kuitenkin, sillä sitä sitten mopo ostettiin ja kaikkea muutakin mukavaa.  ;)

Courtney1

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • I'm not bad, I'm just drawn that way.
Minusta oli kyllä hyvin outoa, että joskus yläasteikäisenä (80-luvulla!!!!!!) mulla oli kavereita, joiden piti käydä esim.aamulypsyllä ennen kouluunlähtöä. Sit vielä suihkussa ei saaneet käydä, kun keskiviikko ja lauantai oli päivät, jolloin kävivät sitten saunassa, muut ajat mähisivät samoissa paskoissa  :P Ihme, jos kaupunkilaiskersat sitten kiusasi >:( Vissiin heistäkin sittemmin kasvanut nöyrää kebun vaalikarjaa ja ämteekoon kunniajäseniä  ;D Mut ihan pimeetä touhua, huh huh!
Curtni1 on typerä, suorastaan vastenmielinen idiootti, kun ei erota työtätehnyttä työtävieroksuvasta.

mlahti

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Minusta oli kyllä hyvin outoa, että joskus yläasteikäisenä (80-luvulla!!!!!!) mulla oli kavereita, joiden piti käydä esim.aamulypsyllä ennen kouluunlähtöä. Sit vielä suihkussa ei saaneet käydä, kun keskiviikko ja lauantai oli päivät, jolloin kävivät sitten saunassa, muut ajat mähisivät samoissa paskoissa  :P Ihme, jos kaupunkilaiskersat sitten kiusasi >:( Vissiin heistäkin sittemmin kasvanut nöyrää kebun vaalikarjaa ja ämteekoon kunniajäseniä  ;D Mut ihan pimeetä touhua, huh huh!

tuohan on nyt aivan pösilöä.. meillä ei töissä oltu ku lomilla ja viikonloppusin, joskus jotain akuuttia iltaisin mutta harvemmin.

+200

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Paalauksen iloa
Auttakaa ny mua neuvotonta vanhempaa :-\ Poijat jakaa keskenään jo tammikuus äestysvuoroja,ja millä koneella kumpiko saa ajaa :'( Pienin joka ei viä saa ajaa,kulkee sentinpääs mun takana,ettei sitä jätetä kyyttistä kun hommiin lähdetään :'(

Jos lapsilla on omaa tahtoo osallistua hommiin,niin siitä vain 8) On paljon sellaisia tiloja joissa lapset ei saa osallistua tilan töihin,ja sitte jatkajat on hukas,vaikka tila olis kehityskelpoinen jatkajille.

Mä muuten tiän yhden riistokapitalistin joka laittaa lapsensa viemään roskat,täyttään tiskikoneen ja siivoon omanhuoneensa :o Vaikkei nekään hommat vaadi ydinfysiikkaa ja nekin oppis vanhempanaki ;D

Oksa

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
nooo, siitä riisto.......... roskankantajasta tulee varmaa sellanen ittensä räjäyttelijä joita löytyy joistain paikoista!

naapurissa olis muutama kossi mutta kun niitä ei paljon vielä oikein kiinnosta koneet nin ....... mutta nuorin kulkee kuin hai perässä kun käyn putsaamassa pihaa!   aina koppiin tulossa ja juttua piisaa kyselyn lomassa:    saattaapi olla kuskina joskus!

kyllä nuorilta jotain voi vaatia ettei niistä tule sellasia kuin ne hesan pudokkaat!