Piti jo tuohon aikaisempaan AMMATTIKULJETTAJIA sivunneeseen juttuun kirjoittaa, että maatalous/karjatalous lienee AINOA toimeentulomuoto, jossa alaikäiset ja suorastaan mukulat voivat osallistua tuotantoon ja työntekoon samoin kuin yrittäjä itse. Osa yrittäjistä taitaa jopa laskea osan sesonkitöistä tämän varaan? Vai oletteko huomanneet 10-13 vuotiaita lapsia esim. kaupassa töissä vanhempiensa kanssa. Tai tuleeko sähköasentajan/rakennusmiehen/lypsykonehuoltajan ym. AMMATTILAISEN kanssa lapsi tasavertaisena kollegana tekemään samoja töitä. Ja miltä tuntuisi asua talossa, jonka putkityöt on tehnyt 12 vuotias tyttö, joka "on pari vuotta seurannut miten homma tehdään".
Ei vaan, kärjistin suotta. Itse olen duunariperheestä kotoisin ja mennyt vieraalle kesätöihin "vasta" sinä vuonna kun täytin 17 (aikaisemmin ei otettu mihinkään). Mutta nyt vanhempana ja isäntä (myös isänä) olen huomannut, että maaseudulla opitaan tekemään työtä kotona. Ja mikä ihmeellistä, myös ilman, että ajetaan traktoria AMMATTIMAISESTI 8-vuotiaasta tai lypsetään 13-vuotiaana kuin lomittaja. Kyllä meilläkin lapset osallistuvat myös maatalon tuotannon töihin, mutta ikänsä, taitojensa ja voimiensa mukaan. Lapset saa olla lapsia.
Niin ja ite olin 39 -vuotias kun tulin isännäksi ja aloin töihin. Ylioppilaspohjalta.

Edit: vähän ajatusta korjattu, kun kiireessä ensin kirjoitin (oli tuo lehmän lääkintäprobleemi päällänsä, mutta nyt jo hoidettu)