Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Valion uusi hallitus ja pj.  (Luettu 17475 kertaa)

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Valion uusi hallitus ja pj.
Elias itse todistelee vääristellyllä matematiikalla ja sitten syyttää minua kun korjaan luvut?  ;D ;D ;D "voitoista en niin suureen ääneen huutelisi" sanoo tyyppi jolle nytkin maksetaan 8 senttiä enemmän kuin länsinaapurissa ja 14 senttiä enemmän kuin etelänaapurissa. Ja sama suhde on ollut ennenkin ,vaikka välillä ero on hiukan kaventunutkin. Varmaan on Valion huonoutta kun täällä ei aina makseta 100% enemmän maidosta kuin muualla...


Tuo vertaaminen eri maiden tuottajahintaan ei osoita mitään! Eri maissa nyt vain on erilaiset hintatasot. Hetki sitten jopa Maaseutu esitti Baltian maiden maidontuotannon olevan Eu:n kannattavinta, vaikka tuottajahinta on 14 senttiä heikompi kuin meillä. Olen myös ymmärtänyt, että Suomessakin maksetaan Valiota paremmin ???.

Minun laskelmilla/logiikalla jälkitili Valiolta pitäisi olla 2 sentin luokkaa, vaan ei ole. Perusteena ex-hallituksen pj:n puheet vuosi takaperin.

Tuskin millään logiikalla voisi perustella sitä, että loputkin rahat maksettaisiin vielä jälkitilinä tällaisessa tilanteessa  ;D
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

bobbari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2642
  • Sosiaalinen erakko
Vs: Valion uusi hallitus ja pj.
Elias itse todistelee vääristellyllä matematiikalla ja sitten syyttää minua kun korjaan luvut?  ;D ;D ;D "voitoista en niin suureen ääneen huutelisi" sanoo tyyppi jolle nytkin maksetaan 8 senttiä enemmän kuin länsinaapurissa ja 14 senttiä enemmän kuin etelänaapurissa. Ja sama suhde on ollut ennenkin ,vaikka välillä ero on hiukan kaventunutkin. Varmaan on Valion huonoutta kun täällä ei aina makseta 100% enemmän maidosta kuin muualla...


Tuo vertaaminen eri maiden tuottajahintaan ei osoita mitään! Eri maissa nyt vain on erilaiset hintatasot. Hetki sitten jopa Maaseutu esitti Baltian maiden maidontuotannon olevan Eu:n kannattavinta, vaikka tuottajahinta on 14 senttiä heikompi kuin meillä. Olen myös ymmärtänyt, että Suomessakin maksetaan Valiota paremmin ???.

Minun laskelmilla/logiikalla jälkitili Valiolta pitäisi olla 2 sentin luokkaa, vaan ei ole. Perusteena ex-hallituksen pj:n puheet vuosi takaperin.

Monet kerrat näistä topiikeista saanut lukea, että Suomessa hinta niin ja niin hyvä, kiitos valion...
Mutta se ei tosiaan kerro siitä maidontuotannon kannattavuudesta vielä mitään.  Etelässä hinnan päälle
pari senttiä tukea, pohjoisessa jotain ihan muuta.      Ei tarvitse kuin katsoa pohjanmaan maitotilojen
vaihtokonerivistöä vaikka netin välityksellä niin johan alkaa asia valkenemaan!

Ja tosiaan itse maastullista sai asian varmistettua että baltian maissa se maidontuotanto on ollut EU:n
kannattavinta, vaikka tilityshinta on ollut 14 senttiä Suomea jäljessä.

"rento ja vapautunut tunnelma on valion vahvuus"...  Kyllä siinä molemmat asiat on kaukana kun
tuottajakenttä alkaa makselemaan niin pirun hyvin johdetun yrityksen sakkomaksuja entisestään
madaltuneena tuottajahintana viiden vuoden ajalta.

Kuinkahan paljon saalistushinnoittelun sakot olisivat olleet esimerkiksi toimintansa aloittavan finnmilkin
kohdalta, jos uskonto olisi ollut kymppi ja matematiikka nelonen?

Nostan hattua Apemiehelle isosta projektista ja järkevistä päätöksistä. :)
Tuskahiki on köyhän sauna...

maidontuottaja

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5521
  • 250k
Vs: Valion uusi hallitus ja pj.
AUTS ;D, on se niin fiksua ja ylistettävää luikkia pakoon, kun koittaa vastamäki.

Viimeksi muokattu: 14.12.14 - klo:11:12 kirjoittanut maidontuottaja

Huonostakin asiasta voi löytyä joskus jotain hyvää.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Valion uusi hallitus ja pj.
Kerro lisää omistusjärjestely ajatuksista. Pitääkö omistusosuuksia muuttaa osuuskuntien kesken vai hankkia ulkopuolista omistusta vai mitä?

Minusta Valion laajeneminen ulkomaille ei meidän leipää levennä. Valio on vain väline MEILLE maidontuottajille (meidän yhteinen ”kirnu”), jonka minä ainakin toivoisin olevan renki, eikä isäntä joka vie ja me tuottajat maksetaan.
Purkaisin vähän osuuskuntarakennetta välistä pois. Yhdellä valiota omistavalla pärjäisi aivan hyvin. Toki jotkut osuuskunnat "häviäisivät" ja toiset voittaisivat lyhyen tähtäimen arvioinnissa, mutta jo 5-10 vuoden aikajänteellä erot tasoittuisivat ja ennenkaikkea hallinto helpottuisi.

Minusta on virhe ajatella Valiota pelkkänä tuottajien kirnuna, koska sillä on sekä brändiarvoa että tasearvoa ihan merkittävä määrä. Ja omistajille pääoman tuotto on aina tuloa, vaikka sen merkitystä on nyt hämärretty maksamalla siitä iso osa maidon hintana. Se olisi strategisissa painotuksissa mun mielestä muutettava. Maidontuotannon rakenne tulee muuttumaan melko radikaalisti myös jatkossa ja mistä me tiedämme milloin teknologia korvaa alkutuotantoa? Sellainen kehitys on jo menossa, synteettinen maito esimerkkinä. Valio voisi helposti tukea tulevina vuosikymmeninä omistajiensa exittiä alkutuotannosta, jos ja kun sellainen kehitys etenee, olemalla mukana kehityksessä..... mutta tämä nyt on vain mun ajatusleikkiäni.

Vaikka en ymmärrä puoltakaan edellisestä olen sitä mieltä että edellisessä on esitetty kaikki uhkakuvat mitä valio voi tehdä.

Minusta on todella tärkeää että valio toimii vain ja ainoastaan omalla alallaan eti välikätenä tilan ja valmiin tuotteen jälleenmyyjän välillä ja kaikki tästä välistä syntyvä liikevoitto kuitataan takaisin tuottajille. Meillä on liikaa esimerkkejä siitä kun nämä firmat lähtevät kikkailemaan jotain ja lopputulema on aina ollut tuottajalle turmiollinen. Itse siis toivon että valio pysyy perustoimensa ympärillä ja pitää maksusuuntansa selkeänä eli että rahoihkn ei pääse käsiksi jos ei maitoautolle ole annettavaa.

Sitä en välttämättä kiellä että ei korvaavia tuotteita tule ja että ei niihin liity bisnestä mutta mielestäni jokainen tila saa sijoittaa niihin halutessaan ja valion ei pidä siihen sotkeutua.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Elias N

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 175
Vs: Valion uusi hallitus ja pj.
Tässä hieman maidon hinnasta ja siitä miten Valio auttaa suuria (vasta investoineita) tiloja.

http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maatalous/valion-kaunisto-tuottajahinta-laskee-v%C3%A4ist%C3%A4m%C3%A4tt%C3%A4-1.78483
"Valta turmelee ja ehdoton valta turmelee ehdottomasti"   "Kontrolloimatonta valtaa ei pitäisi olla kenelläkään"

navettapiika

  • Vieras
Vs: Valion uusi hallitus ja pj.
Tässä hieman maidon hinnasta ja siitä miten Valio auttaa suuria (vasta investoineita) tiloja.

http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maatalous/valion-kaunisto-tuottajahinta-laskee-v%C3%A4ist%C3%A4m%C3%A4tt%C3%A4-1.78483
Onko  nyt käsitettävä niin, että vain suurten investoijien ja nuorten pitäisi saada Valiolta parempaa hintaa kuin muitten?? Lähdetään lihatalojen malliin, että lainotetaan navetat ja naamakertoimen mukaan lisiä kilohintaan? Tämäkö olisi se paras systeemi. Ja kaikki tietysti kahdenkeskisillä sopimuksilla, mistä ei sitten kylillä huudella. ???

Elias N

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 175
Vs: Valion uusi hallitus ja pj.
Tässä hieman maidon hinnasta ja siitä miten Valio auttaa suuria (vasta investoineita) tiloja.

http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maatalous/valion-kaunisto-tuottajahinta-laskee-v%C3%A4ist%C3%A4m%C3%A4tt%C3%A4-1.78483
Onko  nyt käsitettävä niin, että vain suurten investoijien ja nuorten pitäisi saada Valiolta parempaa hintaa kuin muitten?? Lähdetään lihatalojen malliin, että lainotetaan navetat ja naamakertoimen mukaan lisiä kilohintaan? Tämäkö olisi se paras systeemi. Ja kaikki tietysti kahdenkeskisillä sopimuksilla, mistä ei sitten kylillä huudella. ???

Anteeksi, olen ilmaissut itseäni huonosti.
Olen Kauniston kanssa täysin samaa mieltä, että KAIKILLA valion tuottajilla on SAMA maidonhinta. Siihen ei vaikuta tuotettu maitomäärä, sijainti tms. Tämä on osuusmeijerin idea. Tällä keskustelupalstalla on käyty keskustelua http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=58457.msg1030705#msg1030705 ja siinä minä puolustin "henkeen ja vereen" tätä periaatetta. En ole siitä mielipidettäni muuttanut.

Hinnan laskusta olen erimieltä!!! Siihen olisin toivonut uusia ideoita uudelta hallitukselta, mutta vanha konsti tuntuu olevan edelleen käytössä (1c tuottajahinnasta pois on 20 milj euroa Valiolle rahoitusta). Se rankaisee kaikista eniten meitä AB-alueen tuottajia ja lopetus tahti tulee kiihtymää. Sitä täällä keskusteluissa on kyllä jotkut halunneet.

"Valta turmelee ja ehdoton valta turmelee ehdottomasti"   "Kontrolloimatonta valtaa ei pitäisi olla kenelläkään"

Lemmu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 350
  • Niinku vasikka lehemän parres...
Vs: Valion uusi hallitus ja pj.
Tässä hieman maidon hinnasta ja siitä miten Valio auttaa suuria (vasta investoineita) tiloja.

http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maatalous/valion-kaunisto-tuottajahinta-laskee-v%C3%A4ist%C3%A4m%C3%A4tt%C3%A4-1.78483
Onko  nyt käsitettävä niin, että vain suurten investoijien ja nuorten pitäisi saada Valiolta parempaa hintaa kuin muitten?? Lähdetään lihatalojen malliin, että lainotetaan navetat ja naamakertoimen mukaan lisiä kilohintaan? Tämäkö olisi se paras systeemi. Ja kaikki tietysti kahdenkeskisillä sopimuksilla, mistä ei sitten kylillä huudella. ???

Anteeksi, olen ilmaissut itseäni huonosti.
Olen Kauniston kanssa täysin samaa mieltä, että KAIKILLA valion tuottajilla on SAMA maidonhinta. Siihen ei vaikuta tuotettu maitomäärä, sijainti tms. Tämä on osuusmeijerin idea. Tällä keskustelupalstalla on käyty keskustelua http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=58457.msg1030705#msg1030705 ja siinä minä puolustin "henkeen ja vereen" tätä periaatetta. En ole siitä mielipidettäni muuttanut.

Hinnan laskusta olen erimieltä!!! Siihen olisin toivonut uusia ideoita uudelta hallitukselta, mutta vanha konsti tuntuu olevan edelleen käytössä (1c tuottajahinnasta pois on 20 milj euroa Valiolle rahoitusta). Se rankaisee kaikista eniten meitä AB-alueen tuottajia ja lopetus tahti tulee kiihtymää. Sitä täällä keskusteluissa on kyllä jotkut halunneet.

Kellään tuottajalla ei ole SAMA maidon hinta tälläkään hetkellä. Rasva- ja valkuinen sekä laatu vaikuttaa maidon hintaan tällä hetkellä jolloin tilojen välillä on useitakin senttejä hinnaneroa. Miksei määrä voisi olla myös peruste. Lainaus "Osuuskauppa (ok) on vähittäiskauppaa harjoittava yritys, jossa osuuskunnan jäseneksi liittyneet ovat kaupan omistajia, asiakasomistajia. Suomen ainoa osuuskaupparyhmä on S-ryhmä, mutta lisäksi on joitakin pieniä kauppaa harjoittavia osuuskuntia.

Jäsen on enemmän kuin kanta-asiakas: hän on yksi oman osuuskaupan omistajista ja saa vuosittaista korkoa osuuspääomalleen. Osuuskaupan tarkoituksena on tarjota palveluja ja etuja jäsenilleen. Myös liiketoiminnan tuotto käytetään pääosin jäsenten hyväksi, palvelujen ja tarjonnan kehittämiseksi. Osuuskaupan jäsenyydestä eroava saa maksamansa osuusmaksun takaisin erotessaan."

Kysymys: onko esim eepee agrimarketista ostettu rekkakuorma rypsiä kipillä saman hintainen/tonni kun lavallinen pikkusäkkeihin pakattuna.

Yodavaari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1471
Vs: Valion uusi hallitus ja pj.

Anteeksi, olen ilmaissut itseäni huonosti.
Olen Kauniston kanssa täysin samaa mieltä, että KAIKILLA valion tuottajilla on SAMA maidonhinta. Siihen ei vaikuta tuotettu maitomäärä, sijainti tms. Tämä on osuusmeijerin idea. 

Hinnan laskusta olen erimieltä!!! Siihen olisin toivonut uusia ideoita uudelta hallitukselta, mutta vanha konsti tuntuu olevan edelleen käytössä (1c tuottajahinnasta pois on 20 milj euroa Valiolle rahoitusta). Se rankaisee kaikista eniten meitä AB-alueen tuottajia ja lopetus tahti tulee kiihtymää. Sitä täällä keskusteluissa on kyllä jotkut halunneet.
Valion täytyisi siirtyä tukialueperusteiseen hinnoitteluun. Tätä tasahintaa puollustavat kaikkein kiivaimmin ne, jotka saavat tukea tuotetulle litralle enemmän.  Eli käytännössä parantavat omaa kilpailukykyä ihan samalla tavalla, josta tämä Valio jo tuomittiin. Saalistushinnoittelulla.

Vedotaan periaatteisiin ja sen avulla kuristetaan kilpailijaa (Valiotoveria) ja parannetaan omaa tuotantomahdollisuutta.

Eli tavoite on sama kuin jollakin aikanaan tapa talonpoika päivässä. Pohjoinen tuki ylittyy ja ...

Timon

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 488
Vs: Valion uusi hallitus ja pj.
Eiköhän nuo maidontuottajat vähene täällä C-alueellakin.Poika just aloitti isännäksi aikovalle pakollisen viljelijäkoulutuksen.Kahdestakymmenestä aloittajasta kolmella oli eläimiä,yhdellä turkiseläimiä ja yhdellä vuohia.Ainoastaan meikäläisillä oli lypsäviä.
Meni vähän asiasta sivuun...

antti-x

  • Vieras
Vs: Valion uusi hallitus ja pj.
Se on varmaa että maidontuottajat vähenee, mutta väheneekö Maidontuotanto? 130 robottia myytiin 2014, lähes kaikki tuotantoa lisääville. Kymmenet uudet asemat ja robottikarusellit siihen päälle.

pig24

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12095
Vs: Valion uusi hallitus ja pj.
Poika just aloitti isännäksi aikovalle pakollisen viljelijäkoulutuksen.Kahdestakymmenestä aloittajasta kolmella oli eläimiä,yhdellä turkiseläimiä ja yhdellä vuohia.Ainoastaan meikäläisillä oli lypsäviä.
Meni vähän asiasta sivuun...
Uskaltaakohan tätä jatkaa...1980-luvulla toteutunut: 20:stä 2 on julkilesboja, 1 piilohomo ja 1 bi. Luokalla heikoiten menestyneestä tulee suurimman talon emäntä. Puolet koulun loppuun suorittaneista vaihtaa alaa.