Lainaus
Totta toinen puoli ala-pertin kirjoituksessa.. samassa työssä samalla koneella samantehoisten 6 ja 4 pyttysen polttoaineen kulutus on kyllä samaa tasoa. ei tule voima 6 seekaan ilman löpöä. sitä ihmettelen jos katepillari virityksinen 150hp kuutonen on sähäkkä verrattuna "tappiin" viritettyyn 4 seen kannattaa laittaa kokeilla töissä sitä eikä tyhjää konetta liikkeen pihalla eri asia on kun aletaan puhua 200+ kuutos koneista sitten tippuu nelonen kyydistä tai otetaanhan uudesta fergusonnista 370hp ja nelonen samalla viritys asteella olisi 235 heppanen...
Jos huomasit, tuossa aiemmin oli maininta "solmu punaisena" ts siinä vaiheessa, jossa nelonen antaa kaikkensa, murisee se kutonen paremman vääntönsä ansiosta vielä "pintakaasuvaiheessa" ja soppaa säästyy, koska sen tehoja ei tarvitse kiusaamalla kiusata esille.
Siinä viritysasteessa en maininnut sähäkkyydestä mitään.
Tarkoitin sillä vaan sitä, jotta mitä viritetympi moottori, sen kapeampi vääntöalue joka sijaitsee siten yleensä myös korkeammilla kierroksilla.
Siitä se kutosen "katepillariviritys", josta voima ja vääntö tulee luonnostaan ja alemmilla kierroksilla eikä siihen tarvita vippaskonsteja siinä määrin, kuin neloseen.
Sitä kautta se virtysaste vaikuttaa moottorin luonteeseen ja siihen polttoaineen kulutukseen ja on sillä oma vaikutuksensa myös moottorin kestävyyteen.
Siitä koeajotilanteesta olen samaa mieltä, nuo liikkeen pihalla järjestettävät tilaisuudet ovat kyllä enemmänkin kirkonkylän poikia varten.