Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Jake tuppisovite  (Luettu 5082 kertaa)

TDK

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2069
  • Kotimaisen ruuan tuottaja - kallis harrastus
Jake tuppisovite
Tällähetkellä vanha kourakuormain (lue nostoteho olematon samoin ulottuvuus) kärryn aisalla. Tuli hankittua 80-lukuinen nelikkotraktori ku halvalla sai jossa pohjapanssari yms metsävarustus. Kaipaisin kokemuksia jakesta, kolmipistemalli vai laippakiinnitteinen? Ajoa aika vähän, pääaisassa omia. Tympäsee tuo kuormaimen heiluminen aisalla ja nostolaitteessa. Minkä hintasia noi on kannattaako edes ajatella omiin hakeranka ajoihin? Tietysti ku laittas kunnon kuormaimen sillähän nostelis suursäkit, olkipaalit yms...

Ed

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 82
Vs: Jake tuppisovite
Tuppisovite kannattaa kyllä asentaa jos enempi käyttöä tai konetta tarvitaan paljon ilman kuormaajaa; irti otto ja kytkeminen huomattavasti helpompaa kuin nostolaitteisiin. Kolmipiste adapteri tuo koneen kauemmas taakse kuin laippa malli, joten saattaa tarvita keulapainoja. Toisaalta tämä mahdollistaa edes jonkinlaisen näkyvyyden vetokoukulle ts. kärryn peräänotto helpottuu. Kolmipiste mallit ovat yleensä hieman halvempia kuin laippamallit.

erppo

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 208
Vs: Jake tuppisovite
Kyllä tuppisovite puoltaa paikkaansa kaikenkokoisten kuormainten kiinnityksessä. En tunne tarkkaan Jakea, salliiko se myös joidenkin nostolaitekoneiden samanaikaisen käytön, mutta jos itse hitsailet sovitteet, voit tehdä sellaiset kuin haluat. Itse olen tehnyt useammat eikä ole kovin suuri homma. Suursäkki on nykyään kyllä niin painava ja nostettaessa pitkäksi venyvä, ettei siihen tahdo oikein järkevän kokoisten kuormaimien kynnet riittää.
Nostokyky kyllä riittää lähietäisyydellä ja maanpinnan lähellä, mutta kuormaaminen esim. perävaunuun tai levittimeen on jo todella vaikeaa. Ja vaatii ehdottomasti tukijalat ! 3-4 tonnimetrin kuormain riittää mainiosti puutavaran ajoon, ulottuvuutta noissa on 6-7 m.