Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe rengaskokojen vertailu!  (Luettu 7759 kertaa)

jupe

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 679
rengaskokojen vertailu!
ONko kellään tietoa millaisella kaavalla voisi laskea miten vaikuttaa pintapaineeseen yms. renkaan leveyden ja korkeuden muutos. eli jos minulla on rengas jonka korkeus on vaikka 130 cm ja leveys 50 cm niin kuinka leveä pitää olla 100 cm korkea rengas että vastaa samaa?
onko siihen kaavaa tai jotain ?

MF 4000

  • Vieras
Vs: rengaskokojen vertailu!
Geometrian kaavoilla laskemalla saapi  pinta alan joka koskettaa maata.tuskin siihen aivan valmista kaavaa löytyy.

Herra Heinamaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4632
Vs: rengaskokojen vertailu!
Ei tuohon mitään yksiselitteistä kaavaa ole. Ilmanpaineet suhteessa renkaan ominaisuuksiin vaikuttavat myös paljon.

Jonkinlaisen vertailun voinee tehdä ihan harpin ja viivoittimen kanssa. Piirtää renkaan ja "upottaa" sitä vaikka jotain 5 cm maahan. Siitä uponneen kaaren pituus x renkaan leveys = pinta-ala. Perusgeometriaa peruskoulusta.

jupe

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 679
Vs: rengaskokojen vertailu!
joo sitä mietinkin että onko muuta jotenkin vaan tuntuu ettei toi ihan oikea ole toi perusgeometrian konstikaan. se kyllä oli itelläkin mielessä mutta kysäisin jos jollain olisi jotain tietoja miten se menee. mutta pitää kokeilla millaisia tuloksia tulee ja miettiä sitä sitten maalaisjärjellä onko tulokset mahdollisia

jupe

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 679
Vs: rengaskokojen vertailu!
toisaalta tuli ajatus että toi on melkein sama vaikka laskee ko renkaan kulutuspinnan koon niin tulee vertailukelpoinen tulos. toki onhan tässä vaikka mitä muuttujia joka jää huomioitta mutta kuitenkin parempi kuin mutu-tuntuma

Agronautti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1569
Vs: rengaskokojen vertailu!
Joissain rengasliikkeiden ja -valmistajien nettisivujen taulukoissa on valmiiksi lasketut tiedot:

esim. Misukan taulukot joita olen joskus tarvinnut...

http://www.michelinag.com/agx/en-US/products/products.jsp
valitse rengastyyppi ja muista metric..

tästä voi vertailla vierintämatkoja:
http://www.michelinag.com/agmichelints/Rcircsearch.jsp

 



jupe

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 679
Vs: rengaskokojen vertailu!
kiitos sieltähän se tieto löytyi toki koskee varmaan vaan michelinin renkaita muutta riittävän tarkkaa mun tarpeeseen toki aikalailla saman tuloksen mitä noi kertoi sain sillä kulutuspintojen pinta-alan laskemisella.

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: rengaskokojen vertailu!
ONko kellään tietoa millaisella kaavalla voisi laskea miten vaikuttaa pintapaineeseen yms. renkaan leveyden ja korkeuden muutos. eli jos minulla on rengas jonka korkeus on vaikka 130 cm ja leveys 50 cm niin kuinka leveä pitää olla 100 cm korkea rengas että vastaa samaa?
onko siihen kaavaa tai jotain ?

No oman kokemuksen mukaan renkaan korkeuden kasvattaminen on hyödyllisempää kuin leveyden kasvattaminen, noin käytännössä. Oikein leveä, mutta pienihalkaisijainen rengas alkaa vedättämään pehmeällä nopeammmin kuin saman kosketuspinnan omaava korkeampi ja kapeampi rengas

Esim. traktorissa 34" renkaasta 38" siirtyminen oli todella iso muutos, ja 38" -> 42" vielä isompi muutos pinnallapysymisen suhteen.

Eli jos tuohon laskemiseen matemaattisen kaavan tekisi, niin siihen pitäisi oikeasti lisätä vielä jonkilainen kerroin halkaisijan merkitystä korostamaan

merheres

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 668
Vs: rengaskokojen vertailu!
ONko kellään tietoa millaisella kaavalla voisi laskea miten vaikuttaa pintapaineeseen yms. renkaan leveyden ja korkeuden muutos. eli jos minulla on rengas jonka korkeus on vaikka 130 cm ja leveys 50 cm niin kuinka leveä pitää olla 100 cm korkea rengas että vastaa samaa?
onko siihen kaavaa tai jotain ?

No oman kokemuksen mukaan renkaan korkeuden kasvattaminen on hyödyllisempää kuin leveyden kasvattaminen, noin käytännössä. Oikein leveä, mutta pienihalkaisijainen rengas alkaa vedättämään pehmeällä nopeammmin kuin saman kosketuspinnan omaava korkeampi ja kapeampi rengas

Esim. traktorissa 34" renkaasta 38" siirtyminen oli todella iso muutos, ja 38" -> 42" vielä isompi muutos pinnallapysymisen suhteen.

Eli jos tuohon laskemiseen matemaattisen kaavan tekisi, niin siihen pitäisi oikeasti lisätä vielä jonkilainen kerroin halkaisijan merkitystä korostamaan

Noinhan se menee etenemiskyvyn suhteen, mutta pintapaineessa ilmeisesti kaavat pitää paikkansa.

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: rengaskokojen vertailu!
Muistakaa aina akselipaino joka ei saa ylittää 3 t. sen mukaan kuorma ja renkaat.Vaikka rengasta levitetään tai kehää suurennetaan tuo edellinen sääntö pitää AINA
paikkansa.Jos joku muuta väittää se puhuu p............a.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: rengaskokojen vertailu!
Muistakaa aina akselipaino joka ei saa ylittää 3 t. sen mukaan kuorma ja renkaat.Vaikka rengasta levitetään tai kehää suurennetaan tuo edellinen sääntö pitää AINA
paikkansa.Jos joku muuta väittää se puhuu p............a.

Totta. Ainoa mutta että sellaisia kärryjä,traktoreita,puimureita ym. ei enää häävin edes valmisteta mitkä tuota rajaa ei ylittäisi. Puhumattakaan niistä koneista mitä käytetään ::) Ainoa millä asiaa voi auttaa,on suuremmat renkaat ja kuivaan aikaan pelloilla liikkuminen,näistäkin tämä jälkimmäinen keväällä mahdoton yhtälö...
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: rengaskokojen vertailu!
Suurta höphöpötystä!!
 Renkaiden ominaisuudet vaihtelevat niin rajusti että niitä ei voi millään kaavoilla tai taulukoilla määrittää.
 Ainoa keino pintapaineen selvittämiseksi on nostaa pyörä ilmaan, kostuttaa jollain liemellä tai vaikka kusella ja laskea kuivalle alustalle ja nostaa uudestaan ylös. Jälki on sen kokoinen ala jolle paino jakaantuu. On samallakin rengaskoolla hiukan eroja!
 Ettei asia olisi liian yksinkertainen niin pitää ottaa huomioon että pyörän kuviointi on todella sellainen että pyörä pyörii. Jos pyörä pyörii heikosti niin tallausvaikutus on isompi sekä veturin pyörillä että kärryssä.
 Se on varma että suurta halkaisijaa ei korvaa mikään leveyden lisääminen. :P

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: rengaskokojen vertailu!
Muistakaa aina akselipaino joka ei saa ylittää 3 t. sen mukaan kuorma ja renkaat.Vaikka rengasta levitetään tai kehää suurennetaan tuo edellinen sääntö pitää AINA
paikkansa.Jos joku muuta väittää se puhuu p............a.
Onkos jotain muuttunu, ku ennemmin puhuttiin akselipainosta 6tn tuona kriittisenä rajana? Eli siis pyörää kohti tuo 3tn, joka täs taannoin oli tutkimuksenkin kohteena.
tethering holes to their concave windings