Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Tukioikeus  (Luettu 13489 kertaa)

kkk

• Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • romuja, mutta omia
Vs: Tukioikeus
Tässä tapauksessa on maanomistaja hyvin rahan tunteva ja siitä sitten johtuu tuo irtisanominen  :P
Vaatii myös noita tukioikeuksia itselleen. Eikä ole mikään viljelijä. Täytyy nyt vähän aikaa ainakin vitkuttaa päätöstä  ;D

Valtteri

• Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
En sano mikä on oikein ja mikä väärin. Keskustelu jää usein pelkästään vuokraviljelijän ja vuokralle antajan väliseksi sotkuksi. Näissä tukioikeuksien itsellään pidättämisessä usein toinen viljelijä kuitenkin kusee toisen viljelijän näpeille. Vuokralle antaja ei tee tukioikeudella mitään. Mutta kun hän vuokraa edelleen,  niin tällöin tarvitaan tukioikeuksia. Se on varmaan yksi syy miksi jotkut tahot ovat vuokrasopimuskaavakkeisiin laittaneet palautusehdon.

nestori2

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Kyllä tukioikeudet ovat tässä tapauksessa pellon vuokraviljelijällä. Minäkin ihan sovussa siirsin tukioikeuksien omistuksen pellon omistajalle, kun siirryin vapaaherraksi. Tämä omistaja(perikunta) siirsi sitten seuraavalle viljelijälle ainoastaan hallintaoikeuden. Että tarvitsee se pellon omistaja nimesi papaeriin, jotta tukioikeudet saa käyttöönsä. Voit titenkin pyytää niistä kohtuullista korvausta, ehkä parisataa egua/ha, taatusti maksaa, jos meinaa niitä joko itse viljellä tai uudelleen vuokrata. ;)

lypsyukko

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Tämä vuosihan on aikaa palauttaa ne maanomistajan omistukseen, jos tämä ei ole aktiivi viljelijä. Muutenhan niitä voi luovutella tulevaisuudessakin , mutta vain aktiivi viljelijän omistukseen. Muutenhan niitä ei voi luovuttaa (siis vuokrata) koska sama määrä pitää tulla luovuttajalta peltoa. Mutta nyt kun tämän vuoden aloittaja pitää niitä itsellään ja luovuttaa uudelle viljelijälle ens vuonna, niin maanomistaja ainakin saa näpäytyksen ja ehkä muutaman unettoman yön. Tälläistä kaavaa olen itte suunnitellut, sille sopparille joka ei koske tukioikeuksia, jos en siis saa tulevaisuudessa enää vuokrata (tai ostaa mitä on edellinen ja nykyinen omistaja sanonut, mutta molemmat on mennyt  heti puihin, kun olen sanonut että olen kiinnostunut). Muut sopimukset on katkaistu ja tukioikeuksien omistus siirretty maanomistajalle ( kuten vuokrasopimiksessa oli puhe).

Suuri Ajattelija

• Vieras
Eipä vuokrasopimusta voi sanoa irti yksipuolisesti, mutta toisaalta eipä vuokrasopimuksen tekohetkellä tunnettu toistakymmentä vuotta voimassaolevia vuokrasopimuksia...

Jospa elyn tarkastajat eivät lue saittia, ettei menisi tukioikeuksien lisäksi myös maataloustuet alalta, joka ei ole ollut viljelijän hallinnassa.

Neuvoisinpa neuvottelemaan, sillä ensi vuonna käyttämättömät tukioikeudet märkänee...

kkk

• Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • romuja, mutta omia
Pitääkö siis se 103 lomake sitten allekirjoittaa ja palauttaa kuntaan joka tapauksessa näiden maanomistajien kohdalla jotka eivät ole viljelijöitä. Vaikka vuokra sopimus jatkuukin.  ???

Jatkoa...
Kaivoin vuokrasopimuksen esille ja huomasin että se on ollut 22 vuotta voimassa.  Tämä selitti sen että luulin sitä ikuseksi  :-X

Viimeksi muokattu: 15.10.14 - klo:21:38 kirjoittanut kkk

Suuri Ajattelija

• Vieras
Pitääkö siis se 103 lomake sitten allekirjoittaa ja palauttaa kuntaan joka tapauksessa näiden maanomistajien kohdalla jotka eivät ole viljelijöitä. Vaikka vuokra sopimus jatkuukin.  ???
Eipä onnistu. Vuokrasopimus pitää katkaista siirron ajaksi, sillä vastaanottajalla, passiiviviljelijällä pitää olla peltoa hallinnassaan. Taitaa yksi päivä riittää ja kumma kyllä, vuokrasopimuksen katkaiseminen ei vaikutakaan erityisympäristösopimuksiin eikä lfa- ja ymp. sitoumuksiin. Ennenmuinoin katkaisu tulkittiin takaisinperintään johtavaksi sopimusrikkomukseksi.

Constantem

• Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Se mikä näissä tilatukisotkuissa usein unohtuu on tukioikeuden vaikutus pellon eli vuokranantajan omaisuuden arvoon. A-alueella on tukioikeuksia ollut helppo ostaa isommilta kunnilta ja kaupungeilta, joiden omistamaa viljelymaata menee vuosittain tonttimaaksi. Ymmärtääkseni esim. B-C1-alueella tukioikeuksille on ollut niin paljon kysyntää pellon raivaamisen vuoksi, ettei oikeuksia ole aina saanut ostettua edes rahalla. Ainakin Maastullissa on jatkuvasti näitä ostoilmoituksia.

Minä olen mieluummin hyväksikäytetty lammas, joka siirtää tukioikeudet kiltisti takaisin maanomistajalle (vaikka asiasta ei olisi sopparissa so*****) kuin omaan napaan tuijottava minäminä-mu*kku.

lypsyukko

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Se mikä näissä tilatukisotkuissa usein unohtuu on tukioikeuden vaikutus pellon eli vuokranantajan omaisuuden arvoon. A-alueella on tukioikeuksia ollut helppo ostaa isommilta kunnilta ja kaupungeilta, joiden omistamaa viljelymaata menee vuosittain tonttimaaksi. Ymmärtääkseni esim. B-C1-alueella tukioikeuksille on ollut niin paljon kysyntää pellon raivaamisen vuoksi, ettei oikeuksia ole aina saanut ostettua edes rahalla. Ainakin Maastullissa on jatkuvasti näitä ostoilmoituksia.

Minä olen mieluummin hyväksikäytetty lammas, joka siirtää tukioikeudet kiltisti takaisin maanomistajalle (vaikka asiasta ei olisi sopparissa so*****) kuin omaan napaan tuijottava minäminä-mu*kku.

Nyt kun asiaa kääntelee, niin omaisuuttahan se on  tukioikeuskin. Minun tapauksessa omistaja on siis vaihtunut luonnollisen poistuman kautta. Perunkirja on tehty ja hyväksi sekä oikeudenmukaiseksi pankin lakimiestä kehuttu ;) Eipä näy sillä perunkirjalla omaisuus erää tilatukioikeudet. Kuka lisäksi tietää kuinka kauan taas näitäkin tukioikeuksia käytetään, nehän meinas mennä jo nyt uusiksi ja joskus varmaan loppuukin koko sekava soppa. Toki nyt mennään kait ainakin 5v näin  ::)

Herpertti

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Minä nyt tiedä, aika halvallahan noita on siirtynyt, sen mitä itekkin ostelin niin vuoden tuen maksoin  ;)
Hyvää yötä, sano mummo kun silmä puhkes

klapikasa

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Miten nyt piti edetä. Valveutunut vuokraisäntä (ei maatilalinen) soitti ja oli huolissaan,halus tukioikeudet  maan mukaan. Vuokraa jatketaan niin kun ennen. 103a ja 103b b puoli mukaan ja ne kunnan maataloussihteerille. Millä vuokraan ne takasi? Netissä ei ole 103b a puolia, ainakaan suomi.fi ei löytänyt

kkk

• Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • romuja, mutta omia
Miten nyt piti edetä. Valveutunut vuokraisäntä (ei maatilalinen) soitti ja oli huolissaan,halus tukioikeudet  maan mukaan. Vuokraa jatketaan niin kun ennen. 103a ja 103b b puoli mukaan ja ne kunnan maataloussihteerille. Millä vuokraan ne takasi? Netissä ei ole 103b a puolia, ainakaan suomi.fi ei löytänyt
Maataloussihteerin puheille, sieltä löytyy kaikki. 103A, 103B ja 101D maatilan osalliset pitää täyttää. Vaikka ei olekkaan viljelijä. Siihen omistajan nimi ja hlö tunnus+allekirjoitus. Ja sitten puratte voimassaolevan vuokrasopimuksen ja sitten seuraavalle päivälle tehdään uusi vuokrasopimus...... :-\ :-\ Täysin kahjoa...

marhoo

• Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
http://www.mantsala.fi/yrittajille/maaseutupalvelut/koulutukset

Tuolta löytyy  liite vuokrasopimukseen minkä ainakin täällä kymenlaaksossa neuvoivat tekemään, ei tarvinnut itse vuokrasopimukseen tehdä mitään, toi lisätään vuokrasopimuksen liitteeksi.

Ketku

• Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Tuo liite riittää vuokrasopimuksen jatkoksi täälläkin, eikä tarvii viedä edes kuntaan, ainakin maaseutu toimistossa tämä kerrottiin riittävän. Suotta vaahtoatte siitä sen enempää.  8)