Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Valtra förbereder stor lansering  (Luettu 29031 kertaa)

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Valtra förbereder stor lansering
Tää jatkuva kuittailuhan ei oikeasti vaikuta sellaiseen traktoriin jolla tehdään jatkuvaa hommaa. Kuittailu häiritsee eniten silloin kun ei ole tarkoitus tehdä juuri mitään kunhan käynnistää raktorin ja siirtää metrin jonka jälkeen sen taas sammuttaa. Etukuormaajan lukitus mikä menee päälle kun tietty vauhti ylittyy on hieman petollinen kun sitten vauhti hiljenee ja jossain risteyksessä kattoo että nyt meinaa sumupaalu lähteä menemään ek:n kanssa niin etukuormaaja ei teekään mitään kun vetää vivusta. Toki hyöty on suurempi kuin haitta. Samoin nostolaitteet voi päästä yllättämään kun kytkee koneen ja siirtää nostolaitteita painonapeista niin kun nostolaitteen kuittaa niin se hakee itsekseen esiasetetun korkeuden. Tähän toki liittyy olennaisena osana se aivan erseestä oleva nostolaitteen hallinta kiertokytkimellä. Tuntuu että kukaan ei ole moista joutunut käyttämään koska sillä ei oikeasti tee yhtään mitään.
Milläs teet tarkkaa työtä esim perälevyllä yms?
Tuo on ehkä paras nostolaitteenhallinta mitä olen ikinä käyttänyt :) 

Itte käytän perälevyä paljon niin että nostolaitteet on paikallaan ja hydevivulla pidennän ja lyhennän työntövartta. Kallistuskin on samassa kun kääntää sivulle niin joko levy pyörähtää tai kallistuu riippuen mitkä letkut on missäkin.
Siis todellakin ajat valtralla kun nostolaitetta ei pysty tarkassa hommassa käyttämään :P
En osaa Valtran tarkkuudesta sanoa, kun olen niin vähän käyttänyt ja kauan on aikaakin. En osaa sanoa Deutsinkaan nostolaitteesta kun en saanut sitä liikkeelle, vaikutti aikas hämärältä, siitäkin jo tosin 10v aikaa.
Ihan riittävästi olen ajanut sanoakseni noin.. Deutsissakaan ei ole sen kummempi kun on se saakelin kierrettävä korkeudensäätö.. Mutta deutsissa on joo nostolaitteen lukitus.. Vanhemmissa se pikanappula piti käyttää jommassa kummassa päässä ja sen jälkeen keskelle hetkeksi kunnes lukon valo hävis.. Sitten toimis.. Uudemmassa *******mallissa se nappula pitää käyttää ylhäällä alhaalla ja sitten melkein kokonaan ylös jossa se piipittää kunnes aukee.. Ja profilinessa painetaan nostolaitteen stoppia niin kauan että aukee.. Toi profiline on mun suosikki noista kun siinä on se stoppi niin näppärästi siinä peukalolla.. Mutta aivan perseestä nuo kaikenmaailman kuittailut eikä sekään jos nostolaitteen joutuu kuittaamaan mutta hydrauliikankin vielä.. Kyl sais se suunnittelija selkäänsä joka mulle kehuis ne niihin keksineensä laittaa :P
Niitä ei varmaan tarvitse sinne keksiä, tulevat varmasti jo säädöksistä. Ei JD:n kuittaus ainakaan pahalta vaikutan kun en edes muista kuinka se tapahtuu? Muistaakseni ylös päin pitää käyttää ensin.

Mulla on vähän sellainen käsitys että ne jäävät sinne systeemiin vähän itsestään. Ei vaan viititä tehdä systeemiä joka kytkisi sähköt jokapuolelle heti vaan laitetaan erinäköisiä kuittauksia sinne tänne. Jotenkin tuntuu että jos kapuat koppiin ja hierot koneen käyntiin niin ei saa enää tulla yllätyksenä että ekkin toimii ja nostolaitekin pelaa. Todellinen vaaratilannehan syntyy kun lähdet käyvästä raktorista pihalle ja hipaset jotain vipua takin helmalla. Silloin jossainpäin tapahtuu nopeasti paljon mutta sitähän ei noissa koneissa kuittailla. Voi toki joskus harmittaa jos vetää vaikka kärryn perälaudan auki kun menee aukasemaan kuivurin ovia kaatosuppilolle.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Valtra förbereder stor lansering
Tää jatkuva kuittailuhan ei oikeasti vaikuta sellaiseen traktoriin jolla tehdään jatkuvaa hommaa. Kuittailu häiritsee eniten silloin kun ei ole tarkoitus tehdä juuri mitään kunhan käynnistää raktorin ja siirtää metrin jonka jälkeen sen taas sammuttaa. Etukuormaajan lukitus mikä menee päälle kun tietty vauhti ylittyy on hieman petollinen kun sitten vauhti hiljenee ja jossain risteyksessä kattoo että nyt meinaa sumupaalu lähteä menemään ek:n kanssa niin etukuormaaja ei teekään mitään kun vetää vivusta. Toki hyöty on suurempi kuin haitta. Samoin nostolaitteet voi päästä yllättämään kun kytkee koneen ja siirtää nostolaitteita painonapeista niin kun nostolaitteen kuittaa niin se hakee itsekseen esiasetetun korkeuden. Tähän toki liittyy olennaisena osana se aivan erseestä oleva nostolaitteen hallinta kiertokytkimellä. Tuntuu että kukaan ei ole moista joutunut käyttämään koska sillä ei oikeasti tee yhtään mitään.
Milläs teet tarkkaa työtä esim perälevyllä yms?
Tuo on ehkä paras nostolaitteenhallinta mitä olen ikinä käyttänyt :) 

Itte käytän perälevyä paljon niin että nostolaitteet on paikallaan ja hydevivulla pidennän ja lyhennän työntövartta. Kallistuskin on samassa kun kääntää sivulle niin joko levy pyörähtää tai kallistuu riippuen mitkä letkut on missäkin.
Siis todellakin ajat valtralla kun nostolaitetta ei pysty tarkassa hommassa käyttämään :P
En osaa Valtran tarkkuudesta sanoa, kun olen niin vähän käyttänyt ja kauan on aikaakin. En osaa sanoa Deutsinkaan nostolaitteesta kun en saanut sitä liikkeelle, vaikutti aikas hämärältä, siitäkin jo tosin 10v aikaa.
Ihan riittävästi olen ajanut sanoakseni noin.. Deutsissakaan ei ole sen kummempi kun on se saakelin kierrettävä korkeudensäätö.. Mutta deutsissa on joo nostolaitteen lukitus.. Vanhemmissa se pikanappula piti käyttää jommassa kummassa päässä ja sen jälkeen keskelle hetkeksi kunnes lukon valo hävis.. Sitten toimis.. Uudemmassa *******mallissa se nappula pitää käyttää ylhäällä alhaalla ja sitten melkein kokonaan ylös jossa se piipittää kunnes aukee.. Ja profilinessa painetaan nostolaitteen stoppia niin kauan että aukee.. Toi profiline on mun suosikki noista kun siinä on se stoppi niin näppärästi siinä peukalolla.. Mutta aivan perseestä nuo kaikenmaailman kuittailut eikä sekään jos nostolaitteen joutuu kuittaamaan mutta hydrauliikankin vielä.. Kyl sais se suunnittelija selkäänsä joka mulle kehuis ne niihin keksineensä laittaa :P
Niitä ei varmaan tarvitse sinne keksiä, tulevat varmasti jo säädöksistä. Ei JD:n kuittaus ainakaan pahalta vaikutan kun en edes muista kuinka se tapahtuu? Muistaakseni ylös päin pitää käyttää ensin.
No suunnittelija se säännöksien keksijä onkin varmaan ollutkin..

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4853
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!
Vs: Valtra förbereder stor lansering
Saahansen nostolaitteen toimiin ihan hydrauli lohkon kautta. Meinaan mulla on silleen ei paljon poksit ja katkaisijat *****ile.
Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7115
Vs: Valtra förbereder stor lansering
Tää jatkuva kuittailuhan ei oikeasti vaikuta sellaiseen traktoriin jolla tehdään jatkuvaa hommaa. Kuittailu häiritsee eniten silloin kun ei ole tarkoitus tehdä juuri mitään kunhan käynnistää raktorin ja siirtää metrin jonka jälkeen sen taas sammuttaa. Etukuormaajan lukitus mikä menee päälle kun tietty vauhti ylittyy on hieman petollinen kun sitten vauhti hiljenee ja jossain risteyksessä kattoo että nyt meinaa sumupaalu lähteä menemään ek:n kanssa niin etukuormaaja ei teekään mitään kun vetää vivusta. Toki hyöty on suurempi kuin haitta. Samoin nostolaitteet voi päästä yllättämään kun kytkee koneen ja siirtää nostolaitteita painonapeista niin kun nostolaitteen kuittaa niin se hakee itsekseen esiasetetun korkeuden. Tähän toki liittyy olennaisena osana se aivan erseestä oleva nostolaitteen hallinta kiertokytkimellä. Tuntuu että kukaan ei ole moista joutunut käyttämään koska sillä ei oikeasti tee yhtään mitään.
Milläs teet tarkkaa työtä esim perälevyllä yms?
Tuo on ehkä paras nostolaitteenhallinta mitä olen ikinä käyttänyt :) 

Itte käytän perälevyä paljon niin että nostolaitteet on paikallaan ja hydevivulla pidennän ja lyhennän työntövartta. Kallistuskin on samassa kun kääntää sivulle niin joko levy pyörähtää tai kallistuu riippuen mitkä letkut on missäkin.
Siis todellakin ajat valtralla kun nostolaitetta ei pysty tarkassa hommassa käyttämään :P
En osaa Valtran tarkkuudesta sanoa, kun olen niin vähän käyttänyt ja kauan on aikaakin. En osaa sanoa Deutsinkaan nostolaitteesta kun en saanut sitä liikkeelle, vaikutti aikas hämärältä, siitäkin jo tosin 10v aikaa.
Ihan riittävästi olen ajanut sanoakseni noin.. Deutsissakaan ei ole sen kummempi kun on se saakelin kierrettävä korkeudensäätö.. Mutta deutsissa on joo nostolaitteen lukitus.. Vanhemmissa se pikanappula piti käyttää jommassa kummassa päässä ja sen jälkeen keskelle hetkeksi kunnes lukon valo hävis.. Sitten toimis.. Uudemmassa *******mallissa se nappula pitää käyttää ylhäällä alhaalla ja sitten melkein kokonaan ylös jossa se piipittää kunnes aukee.. Ja profilinessa painetaan nostolaitteen stoppia niin kauan että aukee.. Toi profiline on mun suosikki noista kun siinä on se stoppi niin näppärästi siinä peukalolla.. Mutta aivan perseestä nuo kaikenmaailman kuittailut eikä sekään jos nostolaitteen joutuu kuittaamaan mutta hydrauliikankin vielä.. Kyl sais se suunnittelija selkäänsä joka mulle kehuis ne niihin keksineensä laittaa :P
Niitä ei varmaan tarvitse sinne keksiä, tulevat varmasti jo säädöksistä. Ei JD:n kuittaus ainakaan pahalta vaikutan kun en edes muista kuinka se tapahtuu? Muistaakseni ylös päin pitää käyttää ensin.

Jontikan nostolaitteen kuittaus tosiaan vipua ylöspäin käyttämällä, eli nostolaite liikahtaa, aivan kuin Valtrankin kuittauksessa. Deutsissa ei tapahdu mitään vaikka kuitataan nosto/lasku vivulla kuten valtrassa keinukytkimellä. Muutenkin vanhemman ja Deutsin nostolaitehallinta periaatteessa just samoin, toisessa pieni vipu joka palauttaa noston-stopin-laskun/pakkolaskun välillä ja Valtrassa keinukatkaisija. Raja-arvot sitten potentiometreillä.

Nää kaikki kolme löytyy talosta ja ehdottomasti paras jontikan nostolaite hallittavuudeltaan kun hallinta "perinteinen" mutta mittakaava kämmeneen sopiva. Perälevy tms. hommissa vivussa tuntuma missä mennään, nostolasku kytkimillä pitää kytätä että minne se levy sukeltaa tai kohoaa kun tuossa voi asettaa lähes sopivan arvon "heittämällä" ja säätää lennossa. Tätähän ei välttämättä hiffaa ellei paremmasta tiedä, ts. valtran tms. systeemiin tottunut :)

Tuskin tulee muutoksia tälle rintamalle, ainakaan hallintaan. Tuo kylmiksen idea kaivinkoneiden lukitusvivusta mainio, kaikki toimisi tai ei toimisi yhdellä kuittauksella. Paljonhan on murhetta kuulemma aiheuttanut mm. Jontikan etukuormaajan sähköinen vipu, siinähän se kämmensyrjään nojaava katkaisin, ilman kämmentä vivulla hydrauliikka ei toimi. Katkaisijan toimimattomuus halvaannuttaa koko kuormaajan.

Kauuuuan sitten oli ihan ensimmäisiä 8950 Valtroja koeajossa ja sellaisella töitä tein, siitäkin jäänyt mieleen murhe näiden "turhien" katkaisijoiden kanssa. Enemmänkin kuin hetki meni, että pääsin jatkamaan töitä, kun penkin alla oleva kuskin tunnistin oli irronnut liittimestään. Silloin uutta ja ihmeellistä, ja aiheutti hämmennystä ja vidutusta sekä soittoja huoltoon että homma jatkui johtojen yhdistämisellä ::)

"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Valtra förbereder stor lansering
Mun mielestä massikan rullasäädin on parempi kuin jontikan liukusäädin tarkkuutta vaativissa hommisa.

Jontikassa muuten mukavampi kun kuittaus on tosiaa helppoa ja suuripiirteinen säätäminen on helppoa.

Viimeksi muokattu: 21.09.14 - klo:00:58 kirjoittanut JD6630

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52024
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Valtra förbereder stor lansering
Mun mielestä massikan rullakytkin on parempi kuin jontikan liukukytkin tarkkuutta vaativissa hommisa.



Puhukkko sää ny esinahkamalleista? ???
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Valtra förbereder stor lansering
Korjasin, helpottiko ???

lynx700500

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 425
Vs: Valtra förbereder stor lansering
Mielestäni paras nostolaitteenhallinta on edelleen vanhoissa traktoreissa missä on iso mekaaninen vipu. Käsi osuu aina vivulle ja just tarkkuutta vaativissa hommissa helppo säätää. Esim kun laittaa konetta perään. 7600 sarjan massikassa on menty taakseppäin jos vertaa vanhempia massikan sähkönostimia. Ehkä vain tottumis kysymys. Sähköiset hydrauliikkaventtiilit aiheutti kerran pikku haaverin, en ollut muistanut painaa lukinta nappia ja töyssyssä käsi osuu hallinta vipuun Kärry täynnä vetelää paskaa ja takaluukkuu ampuu auki. Komea 50metriä pitkä paskamatto tielle. Onneksi oli vain peltotie.
Ei kyllä ennenkään kaikki ollut helppoa. Yksi isäntä haki 165massikalla täyden jyvä kuorman kuivaamolta. Siinä vaihdettiin yhdestä vivusta hallinta nostolaitteelle tai hydrauliikalle. Vipu sattui olemaan maantiellä hydrauliikka asennossa ja kuski katsoi että onpa nostovarret ikävän alhaalla. Vipu ylös ja jatkoi ajamista. Kohta havahtuu että mikä varjo on takana. Kippi pystössä ja jyvät levinnyt pitkin tietä. Onneksi oli multipower malli, niin vauhti oli niin kova että jyvistä ei ollut haittaa liikenteelle. Linnut nautti muutaman viikon. Kymmenen kuutiota jyviä levis johonkin kilometrin matkalle. Toinen isäntä haki aikoinaan lietevaunun lainaan. Kärry sattui olemaan virtsaa täynnä. Sanottiin että käy tyhjentään se tietylle pellolle. No traktosissa sattui olemaan ajovoimanotto päällä ja isäntä veti kaiken virtsan jo matkalle.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65935
Vs: Valtra förbereder stor lansering
ite kyllä tykkään käytössä tuosta 100 tlaN, vm 2008 nostolaitehallinnasta,  siinä on sellanen viisarivipu joka on kolmiasentoinen nosto, seis ja lasku   se on ihan hyvä ja tarkka käyttää esim. lanatessa kun nak´sauttamalla esim ylös niin lana nousee vain vähän ja laskee samalla tavalla.     siitä ei kyllä yhtään näe kuin korkialle nostaa ennen kuin on nostot tehty.                    ja sitten on se toinen asia siinä että hitto kun se ei joka kerta reakoi esim . nostokäskyyn vaan pitää toistaa jopa kolmekin kertaa ennen kuin tekee ja ihmettelena vaan tuo järjestelmän tehoja,   ei nosta yhtään nopeammin kuin hitaalla asennolla vaikka kääntää potikasta täydet esille.
                  elikkä siinä tulee taas ne sähköhitisvinkuloitten mukavat puolet, vanhemmiten alkaa joku prakata ja siinä ollaan sitten, toimi ei!                                               vanhus fiudessa on vain mekaaninen välitys ja aina toimii, oli kone käynnissä tahi ei.    saa jopa varret laskettua vaikka seisoo.   toisin kuin nyyssä                     ja vastaava omituisuus on myös ulosoton käynnistys.   napista vetämällä ei lähdekään päälle vaan pitää herätellä parikin kertaa, - ja tämä sen jälkeen kun olet käynnistänyt koneen, esim. terän vaihdon jälkeen niittokoneella, kun laitat traktorin taas käyntiin.

milkboi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4541
  • Kiima ja kateus.Ne maailmaa pyörittää.
Vs: Valtra förbereder stor lansering
Mun mielestä massikan rullasäädin on parempi kuin jontikan liukusäädin tarkkuutta vaativissa hommisa.

Jontikassa muuten mukavampi kun kuittaus on tosiaa helppoa ja suuripiirteinen säätäminen on helppoa.
Tuossa meidän 361D:ssäkin on hieno onoff nostolaitteen hallintajärjestelmä.Eikä tarvii kuittailla mitään ;D
On se hienoo...lehmät lypsää yötä päivää,pyhät arjet,,,ja kustannukset laukkaaa!Pessimisti ei pety.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12242
  • Virolaista kiitos!
Vs: Valtra förbereder stor lansering
Kävin tossa huoltomiehen puheilla ja oli juttua näistä uutuuksista. Semmoinen tieto on nyt tullut, että uuden T-sarjan osalta Hitec-3 siirtyy historiaan ja köyhin vaihteistoversio tulee olemaan Hitec-5. Että tältä pohjalta suunnittelemaan traktori-investoinnit. Melko erikoinen veto minun mielestäni, mutta tuskinpa kellään on ikävä niitä antiikkisia keppejä.. ;D ;D
Hytin valmistus on kuulemma jaettu siten, että katto tulee Fendtin tehtaalta ja muu koppi Pohjanmaalta. Integrointi on saumaton... ;D ::)
Sitten jotain positiivista, kuormantunteva hydrauliikka löytyy... 8)

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4853
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!
Vs: Valtra förbereder stor lansering
Kävin tossa huoltomiehen puheilla ja oli juttua näistä uutuuksista. Semmoinen tieto on nyt tullut, että uuden T-sarjan osalta Hitec-3 siirtyy historiaan ja köyhin vaihteistoversio tulee olemaan Hitec-5. Että tältä pohjalta suunnittelemaan traktori-investoinnit. Melko erikoinen veto minun mielestäni, mutta tuskinpa kellään on ikävä niitä antiikkisia keppejä.. ;D ;D
Hytin valmistus on kuulemma jaettu siten, että katto tulee Fendtin tehtaalta ja muu koppi Pohjanmaalta. Integrointi on saumaton... ;D ::)
Sitten jotain positiivista, kuormantunteva hydrauliikka löytyy... 8)
Joo ja saa silti mekaanisella hallinnalla ton hyden. Joo ja sitte on sitä turboakin kaksin kappalein. Joo saasnähdä minkämoisen hinnan ne tolle lätkäsee.
Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!

JayZ

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 111
Vs: Valtra förbereder stor lansering
Ei oo twin turbo....

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4853
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!
Vs: Valtra förbereder stor lansering
Ei oo twin turbo....
Jaaha no mulle on sitte tullut virheellistä tietoo. Joo en ole moista vehjettä päässyt tutkiin. Joten tiedot on nytsitte kuullunvarassa :-[
Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7117
  • karkki vai keppana?
Vs: Valtra förbereder stor lansering
Ei oo twin turbo....
Kaksois ahdettu?
pessimisti ei pety!