Tää jatkuva kuittailuhan ei oikeasti vaikuta sellaiseen traktoriin jolla tehdään jatkuvaa hommaa. Kuittailu häiritsee eniten silloin kun ei ole tarkoitus tehdä juuri mitään kunhan käynnistää raktorin ja siirtää metrin jonka jälkeen sen taas sammuttaa. Etukuormaajan lukitus mikä menee päälle kun tietty vauhti ylittyy on hieman petollinen kun sitten vauhti hiljenee ja jossain risteyksessä kattoo että nyt meinaa sumupaalu lähteä menemään ek:n kanssa niin etukuormaaja ei teekään mitään kun vetää vivusta. Toki hyöty on suurempi kuin haitta. Samoin nostolaitteet voi päästä yllättämään kun kytkee koneen ja siirtää nostolaitteita painonapeista niin kun nostolaitteen kuittaa niin se hakee itsekseen esiasetetun korkeuden. Tähän toki liittyy olennaisena osana se aivan erseestä oleva nostolaitteen hallinta kiertokytkimellä. Tuntuu että kukaan ei ole moista joutunut käyttämään koska sillä ei oikeasti tee yhtään mitään.
Milläs teet tarkkaa työtä esim perälevyllä yms?
Tuo on ehkä paras nostolaitteenhallinta mitä olen ikinä käyttänyt
Itte käytän perälevyä paljon niin että nostolaitteet on paikallaan ja hydevivulla pidennän ja lyhennän työntövartta. Kallistuskin on samassa kun kääntää sivulle niin joko levy pyörähtää tai kallistuu riippuen mitkä letkut on missäkin.
Siis todellakin ajat valtralla kun nostolaitetta ei pysty tarkassa hommassa käyttämään
En osaa Valtran tarkkuudesta sanoa, kun olen niin vähän käyttänyt ja kauan on aikaakin. En osaa sanoa Deutsinkaan nostolaitteesta kun en saanut sitä liikkeelle, vaikutti aikas hämärältä, siitäkin jo tosin 10v aikaa.
Ihan riittävästi olen ajanut sanoakseni noin.. Deutsissakaan ei ole sen kummempi kun on se saakelin kierrettävä korkeudensäätö.. Mutta deutsissa on joo nostolaitteen lukitus.. Vanhemmissa se pikanappula piti käyttää jommassa kummassa päässä ja sen jälkeen keskelle hetkeksi kunnes lukon valo hävis.. Sitten toimis.. Uudemmassa *******mallissa se nappula pitää käyttää ylhäällä alhaalla ja sitten melkein kokonaan ylös jossa se piipittää kunnes aukee.. Ja profilinessa painetaan nostolaitteen stoppia niin kauan että aukee.. Toi profiline on mun suosikki noista kun siinä on se stoppi niin näppärästi siinä peukalolla.. Mutta aivan perseestä nuo kaikenmaailman kuittailut eikä sekään jos nostolaitteen joutuu kuittaamaan mutta hydrauliikankin vielä.. Kyl sais se suunnittelija selkäänsä joka mulle kehuis ne niihin keksineensä laittaa
Niitä ei varmaan tarvitse sinne keksiä, tulevat varmasti jo säädöksistä. Ei JD:n kuittaus ainakaan pahalta vaikutan kun en edes muista kuinka se tapahtuu? Muistaakseni ylös päin pitää käyttää ensin.
Jontikan nostolaitteen kuittaus tosiaan vipua ylöspäin käyttämällä, eli nostolaite liikahtaa, aivan kuin Valtrankin kuittauksessa. Deutsissa ei tapahdu mitään vaikka kuitataan nosto/lasku vivulla kuten valtrassa keinukytkimellä. Muutenkin vanhemman ja Deutsin nostolaitehallinta periaatteessa just samoin, toisessa pieni vipu joka palauttaa noston-stopin-laskun/pakkolaskun välillä ja Valtrassa keinukatkaisija. Raja-arvot sitten potentiometreillä.
Nää kaikki kolme löytyy talosta ja ehdottomasti paras jontikan nostolaite hallittavuudeltaan kun hallinta "perinteinen" mutta mittakaava kämmeneen sopiva. Perälevy tms. hommissa vivussa tuntuma missä mennään, nostolasku kytkimillä pitää kytätä että minne se levy sukeltaa tai kohoaa kun tuossa voi asettaa lähes sopivan arvon "heittämällä" ja säätää lennossa. Tätähän ei välttämättä hiffaa ellei paremmasta tiedä, ts. valtran tms. systeemiin tottunut
Tuskin tulee muutoksia tälle rintamalle, ainakaan hallintaan. Tuo kylmiksen idea kaivinkoneiden lukitusvivusta mainio, kaikki toimisi tai ei toimisi yhdellä kuittauksella. Paljonhan on murhetta kuulemma aiheuttanut mm. Jontikan etukuormaajan sähköinen vipu, siinähän se kämmensyrjään nojaava katkaisin, ilman kämmentä vivulla hydrauliikka ei toimi. Katkaisijan toimimattomuus halvaannuttaa koko kuormaajan.
Kauuuuan sitten oli ihan ensimmäisiä 8950 Valtroja koeajossa ja sellaisella töitä tein, siitäkin jäänyt mieleen murhe näiden "turhien" katkaisijoiden kanssa. Enemmänkin kuin hetki meni, että pääsin jatkamaan töitä, kun penkin alla oleva kuskin tunnistin oli irronnut liittimestään. Silloin uutta ja ihmeellistä, ja aiheutti hämmennystä ja vidutusta sekä soittoja huoltoon että homma jatkui johtojen yhdistämisellä