Sehän minua eniten ihmetyttääkin, kun nämä kaksi suurta veijaria jaksaa painaa sen syysviljan kanssa vuodesta toiseen. Se kysyy tosi paljon kalustoa ja miehiä eli on aika kallista touhua. Talvituhoriski tuo myös melkoiset taloudelliset riskit, kun keväällä joutuu isot alat käymään uudelleen läpi.
Eilisen agendalla kylvinkoneen ja äkeen pesu. Seuraavaksi rasvausta ja paripyörien irroittelua. Samat hommat kuin keväällä täydessä laajuudessa, mutta kylvetty ala vain murto-osa. Ei ole syysviljan viljely täysijärkisten hommaa ollenkaan.
Eikai äestä tarvitse pestä? Paripyörätkin on syyskylvössä aika tarpeettomat. Maa on syvemmältä kuivaa toisin kuin keväällä. Urakoitsija käy mulla kylvämässä keväällä ja syksyllä.
Kasvipeitteisyyden takia aloin vaihteeksi syysvehnän viljelijäksi.
Tota. Paripyörillä ei tule varsinkaan kylvötraktorin pyöränpainumia niin selvästi kylvölaistoon. Ne yksöispyörän jäljet ovat hiukan matalammalla, tiiviimmät ja syyssateet liettyy siihen uraan. Oras on paljon huonompaa semmoisessa. Mutta totta kai jos on 800 mm Twinit tilan lippulaivaprentissä, mitä semmoiseen enää parisia sitten ?
Toiseksi, oikein kokkareinen syysmaa joskus pitää hienontaa traktorinpyörällä, tuntuu, että joutuisampaa kun on leveälti rullaa, ainoastaan pyörien välissä ja äkeen päissä jää kokkaretta. sitten ajaa toisen kerran puolivälistä limittäin, niin tulee melko hyvä.
Kolmanneksi. Kun ei ole ilmapenkkiä eikä mitään vaakanytkää takaliston alla, niin paripyörä kyllä rauhoittaa sivuttain reuhtomista.
-SS-