Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe JD 7530 vs MF 7485  (Luettu 44761 kertaa)

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: JD 7530 vs MF 7485
Kyllä turbolla saa pienempäänkin koneeseen näennäisiä kuutiotuumia äkkiä... Ei nuo jenkit oikein ole tähän mennessä ymmärtäneet hyötysuhteen päälle mitään, mutta on tuokin asia alkanut pikku hiljaa valkenemaan Atlantin tuolla puolen elävillekin kun polttoaineen hinta on kohonnut. Onhan se ison kasikoneen ääni kiva, mutta pippelin jatke se on autossa ja taas työkonekäytössä V8:ja ei paljoa ole enää.

Cynic

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1281
Vs: JD 7530 vs MF 7485
Lainaus
mutta pippelin jatke se on autossa ja taas työkonekäytössä V8:ja ei paljoa ole enää.

Ei se ihan noin mene. V8:ssa on paljon etuja vrt I6:n ja syy on sama kuin miksi jenkit käyttivät V8 aikoinaan. Auto liikkuu teholla ja pyöriin kohdistuvalla momentilla. Kun työntötankomoottoreita ei voitu rääkätä 7000rpm:n piti vaadittava teho siirtää alemmas kierrosrekisterissä, ja sen voi turbon puuttuessa tehdä lisäämällä iskutilavuutta. Koska jenkki-V8:t ovat käsittämättömän tehottomia piti niihin vielä liittää momentinmuunnin ja automaattivaihteiston jotta niillä olisi edes pieni mahdollisuus liikkua. Käytännössä kaikki dollarihymyt (pl Mopar yms) kehittävät sen sen tasaisen 100-150 hv n < 3000 rpm ja annetaan momentinmuuntimen liikuttaa rautakasaa eteenpäin, hitaasti. Täälläpäin voitiin nostaa hyötysuhdetta kehittämällä moottoria niin että teho saatiin tarvittaessa kierroksia nostamalla ja vaihdetta pienentämällä, nykyisin ahdetaan kaikki pikkumoottorit jotta saadaan vaadittava teho alemmilla (taloudellisimmilla) kierroksilla.

Työkoneissa voidaan havainnollistaa asian kuorma-autoilla: vrt Volvo FH16 I6 huipputeho on 750 hv, 1350 rpm teho (3550Nm) edelleen 681 hv mutta 1000 rpm teho ainoastaan 455 hv (n 2900Nm). Kun taas Scania 730 (hv) V8 tuottaa 1350 rpm (3500 Nm) tehoa vain 673 hv mutta 1000 rpm teho on huimat 495 hv (3500 Nm). Eli kahdella lisäsylinterillä tehoa voidaan siirtää alemmas ja taloudellisempaan rekisteriin, vaikkakin moottori häviää huipputehossa on se suorituskykyisempi maastossa (jos välitys on sama). Tämä on myös esimerkki kuinka vääristävä huippu"väännön" markkinointi on. Lisäksi V8 on lyhyempi jolloin siihen voidaan liittää lisälaitteita rajoitetussa tilassa.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4396
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: JD 7530 vs MF 7485
Sylinterimäärä vähenee kun tekniikka kehittyy. Entisen imunelosen tehot otetaan nykyään kolmisylinterisestä, kuutosen nelosesta jne. Kuitenkin kun mennään keskisuuriin koneisiin, esim Cat C-27 tai C-32 niin - ylllätys yllätys - V12 sieltä yhä löytyy.

Todella suuret, hidaskäyntiset (noin 100 rpm) moottorit ovat kuitenkin suoria. Niiden käyttökohteissa V-rakenteesta ei ilmeisesti olisi mitään hyötyä, päinvastoin. 14-reikäinen, raskasta polttava ja suora Wärtsilä RTA 96C on sitten yli 26 m pitkä... painaa noin 2300 tonnia ja tuottaa yli 100 000 hv. Niin ja vääntää aina 7 603 850 Nm, tarvitsee aika tukevan akselin. Tuollaisella saavutetaan muuten paras polttoainetalous/ kW.

Asia ei ole kuitenkaan yksiselitteinen, paljon riippuu siitä mihin se kone tulee. Ajoneuvokäytössä pieni koko ja kohtuullinen paino ovat tärkeitä, samoin laakea vääntökäyrä ja laaja kierroslukualue jne. Taas jossain laiva- tai generaattorikäytössä  arvostetaan kestävyyttä ja polttoainetaloutta, ei ole niin nuukaa vaikka kone on metrin pidempi ja painaa muutaman tonnin enemmän. 15 vuotta yhteen menoon (100 000 h) käytettävä moottori ei ole myöskään niin hintakriittinen kuin vaikka traktorin kone, jolta ei edes odoteta vastaavia käyttötunteja. Toki isot koneet peruskorjataan raskaimman mukaan, useammankin kerran ennen kuin tuollaiset tunnit saavutetaan, mutta laadusta on varaa myös maksaa.

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26121
  • vastustan
Vs: JD 7530 vs MF 7485
Lainaus
mutta pippelin jatke se on autossa ja taas työkonekäytössä V8:ja ei paljoa ole enää.

Ei se ihan noin mene. V8:ssa on paljon etuja vrt I6:n ja syy on sama kuin miksi jenkit käyttivät V8 aikoinaan. Auto liikkuu teholla ja pyöriin kohdistuvalla momentilla. Kun työntötankomoottoreita ei voitu rääkätä 7000rpm:n piti vaadittava teho siirtää alemmas kierrosrekisterissä, ja sen voi turbon puuttuessa tehdä lisäämällä iskutilavuutta. Koska jenkki-V8:t ovat käsittämättömän tehottomia piti niihin vielä liittää momentinmuunnin ja automaattivaihteiston jotta niillä olisi edes pieni mahdollisuus liikkua. Käytännössä kaikki dollarihymyt (pl Mopar yms) kehittävät sen sen tasaisen 100-150 hv n < 3000 rpm ja annetaan momentinmuuntimen liikuttaa rautakasaa eteenpäin, hitaasti. Täälläpäin voitiin nostaa hyötysuhdetta kehittämällä moottoria niin että teho saatiin tarvittaessa kierroksia nostamalla ja vaihdetta pienentämällä, nykyisin ahdetaan kaikki pikkumoottorit jotta saadaan vaadittava teho alemmilla (taloudellisimmilla) kierroksilla.

Työkoneissa voidaan havainnollistaa asian kuorma-autoilla: vrt Volvo FH16 I6 huipputeho on 750 hv, 1350 rpm teho (3550Nm) edelleen 681 hv mutta 1000 rpm teho ainoastaan 455 hv (n 2900Nm). Kun taas Scania 730 (hv) V8 tuottaa 1350 rpm (3500 Nm) tehoa vain 673 hv mutta 1000 rpm teho on huimat 495 hv (3500 Nm). Eli kahdella lisäsylinterillä tehoa voidaan siirtää alemmas ja taloudellisempaan rekisteriin, vaikkakin moottori häviää huipputehossa on se suorituskykyisempi maastossa (jos välitys on sama). Tämä on myös esimerkki kuinka vääristävä huippu"väännön" markkinointi on. Lisäksi V8 on lyhyempi jolloin siihen voidaan liittää lisälaitteita rajoitetussa tilassa.
v8 laakerit ja kampiakseli kuitenkin tarvii tilansa, tavallaan oma nestekierto per puoli, onko tuo kokoero kuiteskaan merkittävä...
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

Ala-Pertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10735
Vs: JD 7530 vs MF 7485
Lainaus
mutta pippelin jatke se on autossa ja taas työkonekäytössä V8:ja ei paljoa ole enää.

Ei se ihan noin mene. V8:ssa on paljon etuja vrt I6:n ja syy on sama kuin miksi jenkit käyttivät V8 aikoinaan. Auto liikkuu teholla ja pyöriin kohdistuvalla momentilla. Kun työntötankomoottoreita ei voitu rääkätä 7000rpm:n piti vaadittava teho siirtää alemmas kierrosrekisterissä, ja sen voi turbon puuttuessa tehdä lisäämällä iskutilavuutta. Koska jenkki-V8:t ovat käsittämättömän tehottomia piti niihin vielä liittää momentinmuunnin ja automaattivaihteiston jotta niillä olisi edes pieni mahdollisuus liikkua. Käytännössä kaikki dollarihymyt (pl Mopar yms) kehittävät sen sen tasaisen 100-150 hv n < 3000 rpm ja annetaan momentinmuuntimen liikuttaa rautakasaa eteenpäin, hitaasti. Täälläpäin voitiin nostaa hyötysuhdetta kehittämällä moottoria niin että teho saatiin tarvittaessa kierroksia nostamalla ja vaihdetta pienentämällä, nykyisin ahdetaan kaikki pikkumoottorit jotta saadaan vaadittava teho alemmilla (taloudellisimmilla) kierroksilla.

Työkoneissa voidaan havainnollistaa asian kuorma-autoilla: vrt Volvo FH16 I6 huipputeho on 750 hv, 1350 rpm teho (3550Nm) edelleen 681 hv mutta 1000 rpm teho ainoastaan 455 hv (n 2900Nm). Kun taas Scania 730 (hv) V8 tuottaa 1350 rpm (3500 Nm) tehoa vain 673 hv mutta 1000 rpm teho on huimat 495 hv (3500 Nm). Eli kahdella lisäsylinterillä tehoa voidaan siirtää alemmas ja taloudellisempaan rekisteriin, vaikkakin moottori häviää huipputehossa on se suorituskykyisempi maastossa (jos välitys on sama). Tämä on myös esimerkki kuinka vääristävä huippu"väännön" markkinointi on. Lisäksi V8 on lyhyempi jolloin siihen voidaan liittää lisälaitteita rajoitetussa tilassa.
v8 laakerit ja kampiakseli kuitenkin tarvii tilansa, tavallaan oma nestekierto per puoli, onko tuo kokoero kuiteskaan merkittävä...


no onhan seillä toki merkittävä ero onko pytyt rinnan vai rivissä. siis kun puhutaan sylinteriluvuista 8 tai 12. sotakoneissa, siis lentokoneet, panssarivaunut ym voimakoneissa, käytettiin ww2 aikana lähes yksinomaan v-moottoreita, myös käännettyinä. kaipa insinöörit niihinkin kompaktimmat paketit katseli. itäsuomen (neuvostoliiton) panssarit käyttivät, ja on käytössä noita moottoreita vieläkin, sivukiertokankimoottoreita. v-koneita nekin, mutta lohkon toisenpuolen iskunpituus oli eri koskapa sen kiertokanget oli laakeroitu vastapuolen kiertokankeen eikä normaalisti kampiakseliin.

ja jos v8 tehoista siviililiikenteessä. tai tehottomuudesta. jenkeissähän oli autojen vakuutusmaksut suhteutettu auton valmistajan ilmoittamaan moottoritehoon ja tämä hillitsi tehojen nostoa.
olihan siellä myös susia lammasten vaatteissa. isoille hemimoottoreille ilmoitettu teho oli alle 200 horsepoweria. jossakin vaiheessa kuitenkin heräsi epäilys jotta onko nuo ilmoitetut teho todellisia ja tutkijaryhmä otti suoraan tuotantolinjalta tuollaisen perheauton hemin ja penkittivät sen. 400 jarrutetun hevosvoiman  jälkeen räjähti testauksessa käytetty dyno ;D
Hirveetä, jos on puoletkaan totta...

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4853
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!
Vs: JD 7530 vs MF 7485
Olihan siellä juu tuo Hemi ja pari muutakin mottia mistä lähti oikein voimaakin. Olen kuitenkin ajellu myös noilla jenkki lotjilla jotka eivät kyllä omaa mitään järisyttävää voimaa. Mutta tuo uusi Challenge SRT Hellcat alkaa oleen semmonen että tottelee varmaan sitä oikeeta jalkaa oivasti. Kunhan vain alusta vastaisi viellä voimavaroja niin nam :P Samoin tuo uusi Camaro on nätti ja siitäkin on semmonen voimamalli olemassa.
Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!

tomisaar

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 107
Vs: JD 7530 vs MF 7485
Hei

Tälläiset koneet olisivat vähän mielessä. Mitä mieltä niistä? 30 sarjan autopoweri jo ilmeisesti kestää vai? Ja tuntuu noita fentin/massikan laatikoitakin menevän eli kumpaa konetta suosittelette ja millä tuntimäärällä alkaa oleen ns. loppu tai tarvii varautua isompiin remontteihin...
Saa toki ehdotella muitakin vastaavia koneita portaattomana. Onko esim. Direkti Valtra täysi katastrofi... ainakin tuntuvat olevan käytetyt pitkään myynnissä.

Mf 7485 ainakin noista kolmesta paras ajoltaa niin kuin vaihtetsto toiminnaltakin, oikea portaaton fentin jälkeen...

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: JD 7530 vs MF 7485
Hei

Tälläiset koneet olisivat vähän mielessä. Mitä mieltä niistä? 30 sarjan autopoweri jo ilmeisesti kestää vai? Ja tuntuu noita fentin/massikan laatikoitakin menevän eli kumpaa konetta suosittelette ja millä tuntimäärällä alkaa oleen ns. loppu tai tarvii varautua isompiin remontteihin...
Saa toki ehdotella muitakin vastaavia koneita portaattomana. Onko esim. Direkti Valtra täysi katastrofi... ainakin tuntuvat olevan käytetyt pitkään myynnissä.

Mf 7485 ainakin noista kolmesta paras ajoltaa niin kuin vaihtetsto toiminnaltakin, oikea portaaton fentin jälkeen...

Hyvätuloisia invaliideja on paljon koska noi portaattomat käy kaupaksi.

Voimme siis puhua "nostolava"-invaasiosta?
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4853
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!
Vs: JD 7530 vs MF 7485
Hei

Tälläiset koneet olisivat vähän mielessä. Mitä mieltä niistä? 30 sarjan autopoweri jo ilmeisesti kestää vai? Ja tuntuu noita fentin/massikan laatikoitakin menevän eli kumpaa konetta suosittelette ja millä tuntimäärällä alkaa oleen ns. loppu tai tarvii varautua isompiin remontteihin...
Saa toki ehdotella muitakin vastaavia koneita portaattomana. Onko esim. Direkti Valtra täysi katastrofi... ainakin tuntuvat olevan käytetyt pitkään myynnissä.

Mf 7485 ainakin noista kolmesta paras ajoltaa niin kuin vaihtetsto toiminnaltakin, oikea portaaton fentin jälkeen...

Hyvätuloisia invaliideja on paljon koska noi portaattomat käy kaupaksi.

Voimme siis puhua "nostolava"-invaasiosta?
Joo kuinka minusta tuntuu että huollon puoli tienaa kivasti noilla kunhan hiukan ikää karttuu ::)
Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: JD 7530 vs MF 7485
Hei

Tälläiset koneet olisivat vähän mielessä. Mitä mieltä niistä? 30 sarjan autopoweri jo ilmeisesti kestää vai? Ja tuntuu noita fentin/massikan laatikoitakin menevän eli kumpaa konetta suosittelette ja millä tuntimäärällä alkaa oleen ns. loppu tai tarvii varautua isompiin remontteihin...
Saa toki ehdotella muitakin vastaavia koneita portaattomana. Onko esim. Direkti Valtra täysi katastrofi... ainakin tuntuvat olevan käytetyt pitkään myynnissä.

Mf 7485 ainakin noista kolmesta paras ajoltaa niin kuin vaihtetsto toiminnaltakin, oikea portaaton fentin jälkeen...

Hyvätuloisia invaliideja on paljon koska noi portaattomat käy kaupaksi.

Voimme siis puhua "nostolava"-invaasiosta?
Joo kuinka minusta tuntuu että huollon puoli tienaa kivasti noilla kunhan hiukan ikää karttuu ::)

Askia ja muuta saa halvalla, kysy vaiks Realistilta. ;D
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4853
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!
Vs: JD 7530 vs MF 7485
Hei

Tälläiset koneet olisivat vähän mielessä. Mitä mieltä niistä? 30 sarjan autopoweri jo ilmeisesti kestää vai? Ja tuntuu noita fentin/massikan laatikoitakin menevän eli kumpaa konetta suosittelette ja millä tuntimäärällä alkaa oleen ns. loppu tai tarvii varautua isompiin remontteihin...
Saa toki ehdotella muitakin vastaavia koneita portaattomana. Onko esim. Direkti Valtra täysi katastrofi... ainakin tuntuvat olevan käytetyt pitkään myynnissä.

Mf 7485 ainakin noista kolmesta paras ajoltaa niin kuin vaihtetsto toiminnaltakin, oikea portaaton fentin jälkeen...

Hyvätuloisia invaliideja on paljon koska noi portaattomat käy kaupaksi.

Voimme siis puhua "nostolava"-invaasiosta?
Joo kuinka minusta tuntuu että huollon puoli tienaa kivasti noilla kunhan hiukan ikää karttuu ::)

Askia ja muuta saa halvalla, kysy vaiks Realistilta. ;D
Niin tyytyväinenhän mun pitäisolla, koska noita romuja korjailen aika ajoin. Envain pidä sähkö remonteista lainkaan >:( >:( :-X
Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!

lynx700500

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 425
Vs: JD 7530 vs MF 7485
Kuinka moni oikeasti ostais koneen jos valtra julkaisis traktorin jossa mikään muu kuin valot ja radio toimis sähköllä? Olis mekaaninen nostolaite ja vipu lattiasta suoraan vaihteistoon. Meteliä 10-20 desibeliä enemmän kuin nyt. Moottori olis tietty pakko olla sähkö täynnä koska nykyisiin päästöihin ei ilman päästä. Joskus itse olen sellaisesta haaveillut mut mua pidettiin hulluna. Käytännössä joku 300 sarjan massikan tasoisella tekniikalla josta kaiken voi korjata itse.

Ala-Pertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10735
Vs: JD 7530 vs MF 7485
yllättävän moni vannoo tuon vanhentuneen tekniikan nimeen siinä vaiheessa kun huoltomies tutkii härpäkettä arvuutellen jotta
 -onkohan siitä menny poksi vai ne itikanjalatko on murtuneet, vttu näitä paskoja.

Hirveetä, jos on puoletkaan totta...

TDK

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2069
  • Kotimaisen ruuan tuottaja - kallis harrastus
Vs: JD 7530 vs MF 7485
Siis mitä muuta koneelta tarvii, jos siinä on tarpeeks vaihteita, hydr.suunnanvaihto(mekaaninenki kyllä pitäs piisata),  tehokas hydrauliikka, vähintään neljä mekaanista hydr.lohkoa, ilmastonti, ilmapenkki. Kaikki tuosta eteenpäinpäin on pelekkää elvistelyä. Pikavaihteetki on oikeasti turhia. Nykyään ei kuulemma saa ollakkaan muunlaisia, vaihekepeistä tulee kuulemma näppyjä. Paskat, esim 780 viiatis menee pykälät aina päälle, italianpoika on osannu panna synkrot oikeeseen paikkaan. Siinä mitään pikavaihteita tarvita.

Puintihommisa tuli ajettua deutsilla rinnakkaisella lohkolla misä veteli uuen karhee hydrosampo. Päisteellä oikeen ku natsas, vaihto deutsi suuntaa aika paljo nopeempaa ku suhinasampooni. Ratti äärilaitaan, jarru pohjaan, ja siihen "vastaheittoon" pakki silmään ku isä äitiin ja taas mentiin.

Ärrpää

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7328
Vs: JD 7530 vs MF 7485
yllättävän moni vannoo tuon vanhentuneen tekniikan nimeen siinä vaiheessa kun huoltomies tutkii härpäkettä arvuutellen jotta
 -onkohan siitä menny poksi vai ne itikanjalatko on murtuneet, vttu näitä paskoja.

 Itikanjalkojakin erilaisia, vanhassa Temmarissa paksumpia kuin uudemmissa,
valssimyllyn eteen virittelin 165:sta...parhautta semmoinen...ite korjattava, kumma jontikka-vuosi takana, moottoriöljyn vaihto ja tankkausta.
Ihan perus...nykyäänhän naiset osaa tehdä sisällään uusia ihmisiä...