Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe viljan kosteuden määritys uunissa.  (Luettu 5213 kertaa)

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Ajattelin kokeilla viljan kuivaamista uunissa/mikrossa jotta voisi "kalibroida" vanhaa mittaria. Viljaa kun vietiin aikanaan tehtaalle niin aina oli "liian" kuivaa, mikä on turhaa ja kallista kuivaamista. Eli kuinka kauan viljanäytettä pitää käryttää uunissa tai mikrossa että saa kosteuden haihdutettua pois?

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: viljan kosteuden määritys uunissa.
Minulla ei ole koskaan ollut käytössä pikamittaria vaan Seco Mini-mittari, jossa 10 g:n jauhettu viljanäyte kuivataan lämpölampun alla. idioottivarma mittari, kunhan kalibrointi on oikein suoritettu. Joskus vuosia sitten vein rahtikuivaamani viljaerän kaupan vastaanottopisteeseen. No äijä otii arvon jauhavalla pikamittarilla, sen mukaan oli liian kosteaa(oli vihreänä puitua viljaa). Minä sanoin, että kosteus on 12,5%. No eipä uskonut, vaan käski lähteä kotiin kuormineni. No ajoin toisen vastaanotopisteen ohi ja kysyin että kelpaako, kosteus 12.5. No vastaanottaja uskoi minua ja kippasin kuormani. Kun tilityslappu kuormasta tuli, oli kosteusarvo uunissa mitaten ollut 12.6.
Myös harvinisempien kasvien, kuten kuminan kohdalla, on tuo mittari hyvä, voi täysin luottaa tulokseen :)

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: viljan kosteuden määritys uunissa.
Kiitos...
Kokeilin omin avuin muoviastiassa pyörittää mikrossa ja tuloksena sulanutta muovia jossa palanutta viljaa seassa ;D

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5271
Vs: viljan kosteuden määritys uunissa.
Ajattelin kokeilla viljan kuivaamista uunissa/mikrossa jotta voisi "kalibroida" vanhaa mittaria. Viljaa kun vietiin aikanaan tehtaalle niin aina oli "liian" kuivaa, mikä on turhaa ja kallista kuivaamista. Eli kuinka kauan viljanäytettä pitää käryttää uunissa tai mikrossa että saa kosteuden haihdutettua pois?
Tutkimusmaailmassa 16 h 105 astetta, 70 astetta, jos tehdään valkuaisanalyysi.

Petri

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: viljan kosteuden määritys uunissa.
Ajattelin kokeilla viljan kuivaamista uunissa/mikrossa jotta voisi "kalibroida" vanhaa mittaria. Viljaa kun vietiin aikanaan tehtaalle niin aina oli "liian" kuivaa, mikä on turhaa ja kallista kuivaamista. Eli kuinka kauan viljanäytettä pitää käryttää uunissa tai mikrossa että saa kosteuden haihdutettua pois?
Tutkimusmaailmassa 16 h 105 astetta, 70 astetta, jos tehdään valkuaisanalyysi.

Petri
Noin tehdään kun halutaan täysin absoluuttinen totuus.
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: viljan kosteuden määritys uunissa.
Pari näytettä on nyt mikrotettu ja samanlaiset tulokset sain mitä ikivanhalla wile 22 kosteusmittarilla. Tähän asti on vaan käynyt niin että kun toimitin viljaa tehtaalle niin siellä kosteusmittari näytti noin 12.5% kosteuksia. Sillä ajattelin että olisi syytä kalibroida ainakin omaan muistiin oikeat lukemat... Muutamaan otteeseen joutuu pyörittää mikrossa minuutin kerrallaan 100 gramman jyväkasaa että kosteus on poistettu. Mikro haisee paahdetulle ohralle :)

JMK

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 110
Vs: viljan kosteuden määritys uunissa.
Haketta,turvetta ja viljojakin olen uunissa paistellut.
Kaikissa olen pitänyt 80-90 astetta/12h,siitä jo pystyy suhteellisen luotettavasti laskee kosteus%.