Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe JF 850/900 erot?  (Luettu 7767 kertaa)

Hohhoijjaa

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 95
JF 850/900 erot?
Otsikko kertookin jo paljon, mitä eroa mahtaa olla ko. silppureissa? 850 sivukiinnitteinen ja 900 hinattava, tarkoitus on vetää kärryä pellolla perässä ja eri traktori ajaa siirtoajon. Ajettavaa vuodessa n. 50ha, enemmän tulevaisuudessa mutta muutama vuos menee näillä. Onko 900 järeämpi hakkurin yms osalta paljonkin?

Peltolohkot ovat melko hyviä joten yhdistelmän mitta ei haittaa.

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Vs: JF 850/900 erot?
Käsittääkseni hakkuri sama, mutta 900 noukin leveämpi. 850:ä on myös hinattavana. Esitteestä katottuna isommassa hiukan isompi tehonkesto, joten lienee hiukan järeämpi voimansiirto (tai sitten vaan myyntikikka aikoinaan isommalle hinnalle)

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: JF 850/900 erot?
1050 on minusta sama kela kun noissa 900 ja 850 ,mutta ketjut on hieman järeämmät noin äkkiä katellessa.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

jusu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1858
  • tukka ja järki ei pysy samas pääs..
Vs: JF 850/900 erot?
olisko 850 540rpm ja 900 1000rpm kulmavaihteella? ainakin nuos mitä oon peruskunnostanu on ollu niin.. laakereis taitaa kans olla jotaki eroja, lähinnä teloolla.. hakkuri ja muut ylöspäin taitaa olla samat..

teloja kannattaa pyöritellä että näkee onko ajettu kovempaa tavaraa läpi, samoon jos hakkuris on jäläkiä.. torvi on kallis uusia, toki peruspelliseppä sellaasen taikoo kyllä helposti.. jos ei mee kovempaa läpi (niittomies saa olla hereillä) niin koneella ajaa perushuolloilla pitkälle.

perushuoltoihin kuuluu rasvauksen ja teroituksen lisäksi ketjujen seuranta ja vaihto ajoissa, kestovoideltuja laakereita on osassa joten ketjut pois ja pyörittelyä niille, osaan saa porattua rasvareiät (muista poistaa laakereista suojat ;D) +TERÄVÄLYKSEN SÄÄTÖ (0,5-0,8mm) JA VASTATERÄN KÄÄNTÖ/VAIHTO AJOISSA!

kah kun 9/10 vaihtokoneesta on terävälys luokkaa 5mm ja silloin voimansiirto on lujilla sitä kautta että kierrokset aaltoilee tahattomasti koska voimaa ottaa turhia... 100 hepaasella pärjää tosi hyvin tasaasella 30m3 kärryjen kans ja saa pirettyä siilomiehellä kiirusta liikaaki..
mä mitää mistää tiä mutta... mummielestä.. tai äläs ny..

deksta

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 54
Vs: JF 850/900 erot?
Kongskilden kotisivuilta löytyy tekniset tiedot ja hajotuskuvat, myös Suomeksi.

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: JF 850/900 erot?
Vastaterä on hankala irrottaa jos sitä ei ole koskaan irrotettu,kuten isännillä on tapana.
Vastaterän pultit kannattaa tervaöljyseoksella rasvata niin saa auki kätevästi.
Noukin väljistyy vasojen päistä joko putki kuluu tai nailon pusla.Kietoutumisen estäjä holkki kuluu ja ruostuu,laakeri ei kauan kestä heinämutua,(traktorista uloimpi pää ).
Ketjut ei uudet paljoa maksa,viiden metrin uudella ketjukelalla saa 850 joka ketjun uusittua.
Hinattavat on aina 1000 rim.
850 tahtoo pienin ratas syöttökelan päässä varopulteistaan väljistyä,äkkiä hakkaa itsensä (keskiön) pilalle.Maksaa rattaineen yli 600,mutta voi keskiön teettää sorvaamossa.Torvi kuluu äkkiä jos ei heti käytön jälkeen pestä ja öljytä,sitä harva tekee.
Korjaus aika vaativa jos torvi kulunut todella ohueksi.850 torven yläosa maksaa 2500 euroa huh.Nostolaite koneessa puomin kaarituki kuluu silmissä ,mutta voi kääntää ja kun molemmat puolet loppu voi korjata itse.Terän pultteihin tervaöljyä aina kun vaihtaa teriä,on helppo avata vastaisuudessa.1050 hydeletkut yksikuteisia vähän väliä poksahtelee.Torven ohjaus laatikossa mikrokytkimet ja mekaniikka kuluu,mikrokytkimet halpoja löytyy hyvin varustetusta sähköliikkeestä.Moottorin kytkentä kannen alle kertyy helposti vettä ,kannataisi viedä kuivaan tilaan talveksi säilöö ja avata kannet.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

Ärrpää

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7328
Vs: JF 850/900 erot?

 Ja hakkurin terät vain ja ainoastaan orgigsia, isolla rälläkällä jättökulmat teriin, niin helpottuu hiontakiven duunit.
Ihan perus...nykyäänhän naiset osaa tehdä sisällään uusia ihmisiä...

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1327
Vs: JF 850/900 erot?
Sivukiinnitteisellä, ja hinattavalla on eroa !
Niska kiittää illalla hinattavan silppurin kanssa,
Aiemmin oli junkkarin 150 ts. Vaihtui jf 955,
On se vaan paljon helpompi hinattavalla ajaa, näkee noukkimelle,
Kärryt tulee paljon täydempään, ja yllättäen paljon ketterämpi
Yhdistelmä päisteissä, ei muuten uskoisi, on yhdistelmällä sen verta
Pituutta... .  Peruutus vähän konstikkaampaa, sujuu hyvin
Aisan kääntöä käyttäen.
Säilöntäainepulloille (200 L) luonteva paikka aisalla *2
Nopea siirtyä työ/ kuljetusasentoon, aisankääntö hydraulisylinterillä
Riittää, ja noukkimelle nosto.

Kattele. Jf 900 ylöspäin, jf 1050 leveämmällä noukkimella
Tai  jf1350' vanhempia  malleja jf 1100

Tuo jf 1050 malli metallinilmaisimella ( muovipinnoitetut syöttötelat)
Hyvä vaihtoehto, maksaa kerrasta takaisin jos rautaa karhossa
Omaan 955 tuli kallis paukku, kun urakoitsijan niittotraktorista
Tippui teräksenpalanen,  liki kymppitonnin paukku,
Onneksi vakuutus korvasi, omavastuun joutui silti maksamaan,
Meni koko hakkuri uusiksi ja vastaterä, ei onneksi muuta
Ja viimeisellä kuormalla :P

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: JF 850/900 erot?
Sivukiinnitteisellä, ja hinattavalla on eroa !
Niska kiittää illalla hinattavan silppurin kanssa,
Aiemmin oli junkkarin 150 ts. Vaihtui jf 955,
On se vaan paljon helpompi hinattavalla ajaa, näkee noukkimelle,
Kärryt tulee paljon täydempään, ja yllättäen paljon ketterämpi
Yhdistelmä päisteissä, ei muuten uskoisi, on yhdistelmällä sen verta
Pituutta... .  Peruutus vähän konstikkaampaa, sujuu hyvin
Aisan kääntöä käyttäen.
Säilöntäainepulloille (200 L) luonteva paikka aisalla *2
Nopea siirtyä työ/ kuljetusasentoon, aisankääntö hydraulisylinterillä
Riittää, ja noukkimelle nosto.

Kattele. Jf 900 ylöspäin, jf 1050 leveämmällä noukkimella
Tai  jf1350' vanhempia  malleja jf 1100

Tuo jf 1050 malli metallinilmaisimella ( muovipinnoitetut syöttötelat)
Hyvä vaihtoehto, maksaa kerrasta takaisin jos rautaa karhossa
Omaan 955 tuli kallis paukku, kun urakoitsijan niittotraktorista
Tippui teräksenpalanen,  liki kymppitonnin paukku,
Onneksi vakuutus korvasi, omavastuun joutui silti maksamaan,
Meni koko hakkuri uusiksi ja vastaterä, ei onneksi muuta
Ja viimeisellä kuormalla :P
Jos mäkisiä peltoja ja pieni traktori niin tahtoo olla vaikeata eteneminen kuopii ,kun ei kärry paina päälle.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: JF 850/900 erot?
Ei ne hinattavat välttämättä ole tonnin perälle, meilläkin oli aikoinaan 900 jota pyöritettiin 540 perällä. Joissakin vuosimalleissa ketjuja meni, toisissa kesti tosi hyvin. Omaa vedettiin 160 heppaisella veturilla, eikä ketjuja uusittu noin kymmenen vuoden aikana lainkaan, ajettiin vajaa 1000ha. Terät kunnossa ja kuskilla järkeä, sekä veturissa voimaa ettei momentit kasva kierrosten laskiessa, kestää ketjutkin kun pyörivät oikealla nopeudella.

Eikös 1050 hakkurisa oo 32 terää, kehää enemmän kuin noissa pienemmissä ja teriä 8 kierroksella? 1350 ja 1100 sitten 30 teräisiä, sama kehä rummussa kuin pienemmissä, rumpu terän verran leveämpi 4-> 5 terää.

Ei kannattane ihan pieneen tarpeeseen 1350 jiiähävää ostaa, tarttee veturiakin. Kuitenkin tarkoitettu isompaan tehonsiirtoon, järeämpi voimansiirto vie voimaa jo tyhjänä. Toki olihan sillä eri mukava ajaa kuin ysisatasella, kärryä ei enää kannattanut hinata perässä, kärryn vaihtoon menee liikaa aikaa suhteessa täyttöön, vaikka se automaattikoukulla nopeaa olikin :)
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Hohhoijjaa

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 95
Vs: JF 850/900 erot?
Kyllä se 1050 olis jo komea ja ajais pitkälle tulevaisuuteen mutta toistaiseksi tehojen (ja hinnan) puolesta saa 850/900 riittää. 850 siistejä saa melko halvalla, ysisataset hiukan kalliimpia mutta ei kamalasti. Ajatus ostaa nyt syksyllä/alkutalvesta ja paikallisen kyläsepän avustuksella huoltaa kone kuntoon.

Ekan vuoden konetta vedetään n. 100hv traktorilla. Vaihtuu isompaan kun persus kestää. Tod. näk 900 pitää ruveta kattomaan. Pellotkin ovat melko tasaisia pl. jokeen laskevat lohkot mutta ne suurimmaksi osaksi laidunnetaan.
Kiitoksia hyvistä vastauksista.

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: JF 850/900 erot?
Kyllä se 1050 olis jo komea ja ajais pitkälle tulevaisuuteen mutta toistaiseksi tehojen (ja hinnan) puolesta saa 850/900 riittää. 850 siistejä saa melko halvalla, ysisataset hiukan kalliimpia mutta ei kamalasti. Ajatus ostaa nyt syksyllä/alkutalvesta ja paikallisen kyläsepän avustuksella huoltaa kone kuntoon.

Ekan vuoden konetta vedetään n. 100hv traktorilla. Vaihtuu isompaan kun persus kestää. Tod. näk 900 pitää ruveta kattomaan. Pellotkin ovat melko tasaisia pl. jokeen laskevat lohkot mutta ne suurimmaksi osaksi laidunnetaan.
Kiitoksia hyvistä vastauksista.
Jos yhdistelet karhoja niin ainoa jossa nouikin näissä toimii on 1050.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

Hohhoijjaa

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 95
Vs: JF 850/900 erot?
Kyllä se 1050 olis jo komea ja ajais pitkälle tulevaisuuteen mutta toistaiseksi tehojen (ja hinnan) puolesta saa 850/900 riittää. 850 siistejä saa melko halvalla, ysisataset hiukan kalliimpia mutta ei kamalasti. Ajatus ostaa nyt syksyllä/alkutalvesta ja paikallisen kyläsepän avustuksella huoltaa kone kuntoon.

Ekan vuoden konetta vedetään n. 100hv traktorilla. Vaihtuu isompaan kun persus kestää. Tod. näk 900 pitää ruveta kattomaan. Pellotkin ovat melko tasaisia pl. jokeen laskevat lohkot mutta ne suurimmaksi osaksi laidunnetaan.
Kiitoksia hyvistä vastauksista.
Jos yhdistelet karhoja niin ainoa jossa nouikin näissä toimii on 1050.

No voi ollakkin, mutta 320cm leveällä ja mattoperällä ajetulla vehkeellä olen 900 nähny ajettavan ilman vaikeuksia. Varmaan aika maksimi sille koneelle. Elhon twin 460 ajais saman asian (jos joskus sais tehokkaamman traktorin). Silläkin isännällä meni tosin hermo jf:n mattoperään ja osti karhottimen. En tiedä vaihtoiko silppuria johonkin sen jälkeen, en ole tavannu kolmeen vuoteen. Sataheppaselle riittänee ihan se 320 leveältä niitetty.