Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe mullikasvattamo  (Luettu 15521 kertaa)

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Vs: mullikasvattamo
Lainaus
Teuraskasvatus välikasvatetuista teuraaksi on varmaan sivutoimiselle helpoin ratkaisu. Sen kannattavuudesta en osaa sanoa
Mitä on *helppous*?
Hankkia rahoitus tuollaiseen investointiin?
Hankkia palkkatyöllä rahat siihen, että saa maatalouden laskut, verot ja velat maksettua?
Siis summa summarum: Minusta helppous on sitä, että kohtuulisella työmäärällä ja investointiriskillä pystyy KANNATTAVASTI tuottamaan jotain.


Tarkoitin helppoudella sitä, että jos olisi emoja tai terninä tulevia vasikoita, niin niiden kanssa on paljon enempi rutiineista poikkeavaa työtä ja valvontaa, kuin välikasvatetuista teuraaksi -systeemissä. Helpompi olisi siis saada yhdistettyä palkkatyö ja eläintenpito. Järkevyys on sitten tapauskohtaista.

Mikä mahtaa olla pienin kasvattamo, mikä nykyään kannattaa tehdä, ja mitä mullipaikka nykyään kustantaa? Peltoa kun olis käytössä vaan 50 ha niin sille ei ainakaan mitään 500 elukkaa pysty ajatella. Lähtötilanne on tyhjä parsinavetta(purku kunnossa), ja 15 paikkanen nuorkarja/hieho kasvattamo, mitä vielä vois hyödyntää.
Unohda....

Tuo 50 ha olis just sopiva emolehmähommiin. 30 emoa + 1 sonni ja kaikki poikimaan huhtikuulla. 5-6 uudistushiehoa olis sitten talvella noiden lisäksi.. Laitumeksi 30 ha ja 20 ha säilöreuhuksi, sit kerjäät 200 olkipaalia kuivikkeeksi...

Max 50 tonnia satsaat koppeihin ja infraan. Sit elätät lehmät tukirahoilla ja käyt itse jossain töissä.

Roduksi angus tai hereford niin väkirehuprosenttina voi olla 0. Vasikoille sit syksyllä vähän  ;D

Tälläkeinoin voit siirtää mullinkasvatuksen olemattoman katteen muiden vahingoksi  :P


Ei ne isomman rodun  (li si) lehmätkää tarvii väkirehua.
Samaa mieltä sun kanssa. Ei meilläkään lehmät väkirehuja saa, vaikka paljon parjattuja limusiineja ovatkin. Ainoastaan syksyllä syntyvät vasikat talvella ja vierotetut lehmävasikat kevyesti vuoden ikään saakka. Sonnikasvatusta ei ole.

saiski

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 76
Vs: mullikasvattamo
Ittellä mulleja reilu 300... 7 parttia. Niistä yksi juotossa. Kaksi teinikasvattamossa. Loput uudessa  conexxissa. Omat/vuokratut pääasiassa heinällä. Viljat muualta.. Kannattavuudesta vaikea sanoa, ei kuitenkaan rikastumisen vaaraa ::)

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: mullikasvattamo
Ittellä mulleja reilu 300... 7 parttia. Niistä yksi juotossa. Kaksi teinikasvattamossa. Loput uudessa  conexxissa. Omat/vuokratut pääasiassa heinällä. Viljat muualta.. Kannattavuudesta vaikea sanoa, ei kuitenkaan rikastumisen vaaraa ::)
Voi olla.. samantyyppiseltä kasvattajalta mulla rahat saamatta heinistä  :(

AgerSilva

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 799
Vs: mullikasvattamo
Maaseutulaisen mukaan alkaa rahaa tulemaan kunhan muistaa sitoutua kaikkiin ehtoihin/lisätoimenpiteisiin.

Aladeen Matafuka

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 120
Vs: mullikasvattamo
Harrastuksia mulla jo on ihan tarpeeksi, että nyt pitäs kyllä tehdä ihan aikusten oikeesti tuottava investointi. Mutta jos sonnipaikka maksaa 3000 niin sehän on puolen miltsin investointi kokonaisuudessaan, ja elikoita alle 200, mikä on kyllä maksamaton yhtälö.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: mullikasvattamo
Harrastuksia mulla jo on ihan tarpeeksi, että nyt pitäs kyllä tehdä ihan aikusten oikeesti tuottava investointi. Mutta jos sonnipaikka maksaa 3000 niin sehän on puolen miltsin investointi kokonaisuudessaan, ja elikoita alle 200, mikä on kyllä maksamaton yhtälö.
Hienoa että huomaat itse. Monelle tuon asian on käynyt vouti ja perintätoimisto selittämässä  ;D
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: mullikasvattamo
Lainaus
Teuraskasvatus välikasvatetuista teuraaksi on varmaan sivutoimiselle helpoin ratkaisu. Sen kannattavuudesta en osaa sanoa
Mitä on *helppous*?
Hankkia rahoitus tuollaiseen investointiin?
Hankkia palkkatyöllä rahat siihen, että saa maatalouden laskut, verot ja velat maksettua?
Siis summa summarum: Minusta helppous on sitä, että kohtuulisella työmäärällä ja investointiriskillä pystyy KANNATTAVASTI tuottamaan jotain.
Määpä kerron yhden vinkin, se on kylläkin näennäisviljelyä ja sopii paremmin C-alueelle muutenkin. Ota 100 pihvisonnia syksyllä ja kasvattele säilörehulla puolitoista vuotta. Tolla satsilla 150ha viljatila pääsee paljon kadehdituksi kotieläintilaksi ja voi joka toinen vuosi pitää kesäloman ku myy sonnit siinä ennen toukoja ja uudet ottaa lokakuussa ;)
Viljan kannattavuus paranee oleellisesti, kun voi pitää kierrossa kaksi-kolmevuotisia viherlannoitusnurmia, joiden sadon syö noi pihvisonnit  ;D

Ps Nurmen jälkeen syysviljat menestyy erinomaisesti :)

AgerSilva

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 799
Vs: mullikasvattamo
Harrastuksia mulla jo on ihan tarpeeksi, että nyt pitäs kyllä tehdä ihan aikusten oikeesti tuottava investointi. Mutta jos sonnipaikka maksaa 3000 niin sehän on puolen miltsin investointi kokonaisuudessaan, ja elikoita alle 200, mikä on kyllä maksamaton yhtälö.

Jätä loppukasvatus muille ja kasvata ternistä siihen 4-5kk ikään. Eikä tarvii olla niin paljon peltoo.
En kyllä tiedä tienaako silläkään hommalla mitään  ;D

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: mullikasvattamo
Ittellä mulleja reilu 300... 7 parttia. Niistä yksi juotossa. Kaksi teinikasvattamossa. Loput uudessa  conexxissa. Omat/vuokratut pääasiassa heinällä. Viljat muualta.. Kannattavuudesta vaikea sanoa, ei kuitenkaan rikastumisen vaaraa ::)
Kai tuo kuvana oleva musta Fendtti on sentään jokin merkki vauraudesta. Vai onks se Fentti  ???
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

maidontuottaja

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5521
  • 250k
Vs: mullikasvattamo
mikä se sonnin katetuotto on tällä hetkellä c2p alueella. tyhmä kysymys vaan joku osaa kuitenkin heittää luvut lonkalta. Tyyliin vilja ja säilörehu omilta pelloilta.
Huonostakin asiasta voi löytyä joskus jotain hyvää.

janhot85

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2
Vs: mullikasvattamo
oon kans suunnitellu 200. naudan loppu kasvattamoa ja laskelmat on tehty mutta kannattavuus on huono lähinnä kalliin betonibunkkerin osalta. kävin kattomassa conexx:ia pariaki hallia toinen kylmä ja toinen lämmin, mutta kaatumassa oon kylmän puoleen on yksinkertanen ja selkeä rakenne.

mikko9b

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1159
  • Agronet - epäsosiaalinen media?
Vs: mullikasvattamo
oon kans suunnitellu 200. naudan loppu kasvattamoa ja laskelmat on tehty mutta kannattavuus on huono lähinnä kalliin betonibunkkerin osalta. kävin kattomassa conexx:ia pariaki hallia toinen kylmä ja toinen lämmin, mutta kaatumassa oon kylmän puoleen on yksinkertanen ja selkeä rakenne.

Jos tekköö kylymän, miksi conexx? Saman tekkee puolet halvemmalla kotimainen kirvesmies pylväistä ja kantavasta kattopellistä...
anteeksi, kirotukshärötykset, oikoluku kaipaa selkeästi treeniä :-)

janhot85

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2
Vs: mullikasvattamo
oon kans suunnitellu 200. naudan loppu kasvattamoa ja laskelmat on tehty mutta kannattavuus on huono lähinnä kalliin betonibunkkerin osalta. kävin kattomassa conexx:ia pariaki hallia toinen kylmä ja toinen lämmin, mutta kaatumassa oon kylmän puoleen on yksinkertanen ja selkeä rakenne.

Jos tekköö kylymän, miksi conexx? Saman tekkee puolet halvemmalla kotimainen kirvesmies pylväistä ja kantavasta kattopellistä...

se on kans mietitty tuo pylväillä rakennettu ja en oo vielä tarjous pyyntöjä ottannu ku mulla on hyvästi aikaa tässä vielä laskea ja kattoa mihin tuo maatalous menee. keväällä 2016  olis tarkotus alkaa rakentaa