Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Puintitaksa 2014  (Luettu 15535 kertaa)

simonurminen

  • Vieras
Vs: Puintitaksa 2014
Olen maksanut urakoitsijalle 280euroa tunti.

Ja tuntisasvutus oli?

5ha.

5 ha tuntiin ei kyllä mitään "seinäkasvustoa" puida kuin ihan kokoluokan suurimmalla mallilla. Tuolla tuntihinnalla tulee kyllä edullisia hehtaareja.

En ymmärrä mitä tarkoitat "seinä"-kasvustolla? Lakoontunuttako?

Sellaista 6+ tonnista - ja tiheää, eikä tietty lakokasvustokaan mene touta vauhtia, hyvä syy kiertää säädettä riittävästi peltoon.

Keskisato n.3200kg/ha.

Herra Heinamaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4632
Vs: Puintitaksa 2014
Kyl taksa pitää olla hehtari- eikä aikaperusteinen, on nimittäin huonoja kokemuksia aikaperusteisesta urakoinnista, tosin kyse ei ollut puinnista, vaan VLN-pellon murskauksesta, kesti 1,5 tuntia per hehtaari, ja tuli tosi kalliiksi.  Meni tosi hitaalla vauhdilla.

Tuntiperustaisessa pitäisi tietää kuskin ajotavasta jotain ennakolta.

Se pellon pinnan muotokin vaikuttaa nopeuteen todella paljon. Oliko se VLN-muokattu tasaiseksi ennen kylvöä?
Lisäksi toiset koneet syö nurmea eri lailla kuin toiset (minä en noista murskaimista tiedä sen tarkemmin).

mää vai

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1231
  • 2015-ostajan markkinat
Vs: Puintitaksa 2014
Olen maksanut urakoitsijalle 280euroa tunti.

Ja tuntisasvutus oli?

5ha.

Puhut paskaa! tai sitten pöytä on vähintään 8 metriä leveä, lohko on 20km pitkä tms. Taas päästiin tähän joka syksyiseen kestoaiheeseen, eli kuka heittää kovimmat alvit ja toimituskulut päälle ;D
Hitto mä oon hidas kun tekee tiukkaa 3,7 m niittomurskaimella saada poikki se 5ha/h ja ajonopeutta sentään 18km/h eikä tarvii tyhjennellä :P
Oon vaatimaton!

vatanen

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 244
Vs: Puintitaksa 2014
tuntitaksa, 85e+alv tunti,oli pystyä tai lakoa,kauraa tai ruista.aina on kelvannu.680 sampolla puidaan.

Joozeppi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2021
Vs: Puintitaksa 2014
Olen maksanut urakoitsijalle 280euroa tunti.

Ja tuntisasvutus oli?

5ha.

Puhut paskaa! tai sitten pöytä on vähintään 8 metriä leveä, lohko on 20km pitkä tms. Taas päästiin tähän joka syksyiseen kestoaiheeseen, eli kuka heittää kovimmat alvit ja toimituskulut päälle ;D
Hitto mä oon hidas kun tekee tiukkaa 3,7 m niittomurskaimella saada poikki se 5ha/h ja ajonopeutta sentään 18km/h eikä tarvii tyhjennellä :P

ison puimurin säiliöön menee tommosta viljaa 2 ha mälli eli ei montaa minuuttia tyhjennellä. 10 km/h saa puida ja jos pöytä on vaikka 25 jalkaa (7,5m) niin hyvinkin ehtii. toki lohkot tarvis olla semmosia et pöytä on enemmän aikaa alhaalla ku ylhäällä.

Köntys

  • Vieras
Vs: Puintitaksa 2014
Olen maksanut urakoitsijalle 280euroa tunti.

Ja tuntisasvutus oli?

5ha.

5 ha tuntiin ei kyllä mitään "seinäkasvustoa" puida kuin ihan kokoluokan suurimmalla mallilla. Tuolla tuntihinnalla tulee kyllä edullisia hehtaareja.

En ymmärrä mitä tarkoitat "seinä"-kasvustolla? Lakoontunuttako?

Sellaista 6+ tonnista - ja tiheää, eikä tietty lakokasvustokaan mene touta vauhtia, hyvä syy kiertää säädettä riittävästi peltoon.

Keskisato n.3200kg/ha.

Kuinkas paljon sulle puitiin kerralla? Minkälainen peräkärrykapasiteetti sulla on käytettävissä?

sekottaja

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3
Vs: Puintitaksa 2014
Mulla taksa ollu viime vuonna 108,87€/ha + alv puimurina 2065 Sampo. Kallista vai ei?

Viimeksi muokattu: 25.07.14 - klo:17:18 kirjoittanut sekottaja

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Puintitaksa 2014
Kyl taksa pitää olla hehtari- eikä aikaperusteinen, on nimittäin huonoja kokemuksia aikaperusteisesta urakoinnista, tosin kyse ei ollut puinnista, vaan VLN-pellon murskauksesta, kesti 1,5 tuntia per hehtaari, ja tuli tosi kalliiksi.  Meni tosi hitaalla vauhdilla.

Tuntiperustaisessa pitäisi tietää kuskin ajotavasta jotain ennakolta.

Se pellon pinnan muotokin vaikuttaa nopeuteen todella paljon. Oliko se VLN-muokattu tasaiseksi ennen kylvöä?
Lisäksi toiset koneet syö nurmea eri lailla kuin toiset (minä en noista murskaimista tiedä sen tarkemmin).

Kyllä tuntiperusteinen on kaikin puolin oikeudenmukainen. Kuitenkin asiassa on pari muttaa. Ensiksi tuntien lasku pitäisi olla automaattinen että ne tulee oikein kirjattua ja toiseksi tuntihinta pitää olla suhteellisen kova että jää jotain käteenkin jolloin asiakkaat pelästyy hintaa. Helpompi on lyödä ha taksa jolloin parhaimmat tilukset omaavilla isännillä työ on kalleinta ja pienimmät tilkut omaavilla halvinta mutta harva valittaa. Ainut vaan että ne hyvät tilukset omaava hankkii omat koneet.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7114
Vs: Puintitaksa 2014
Helpompi on lyödä ha taksa jolloin parhaimmat tilukset omaavilla isännillä työ on kalleinta ja pienimmät tilkut omaavilla halvinta mutta harva valittaa. Ainut vaan että ne hyvät tilukset omaava hankkii omat koneet.

Tai sitten ne pienemmät tilukset omaavat hankkii oman koneen kun on niin kallista, isommat tietää että on edullista eikä aika kaikkeen riitä ::) :-X :-X

Siis karjatiloista kyse, viljatilat asia erikseen, niillähän pitää olla omat koneet :P :-X
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

simonurminen

  • Vieras
Vs: Puintitaksa 2014
Olen maksanut urakoitsijalle 280euroa tunti.

Ja tuntisasvutus oli?

5ha.

5 ha tuntiin ei kyllä mitään "seinäkasvustoa" puida kuin ihan kokoluokan suurimmalla mallilla. Tuolla tuntihinnalla tulee kyllä edullisia hehtaareja.

En ymmärrä mitä tarkoitat "seinä"-kasvustolla? Lakoontunuttako?

Sellaista 6+ tonnista - ja tiheää, eikä tietty lakokasvustokaan mene touta vauhtia, hyvä syy kiertää säädettä riittävästi peltoon.

Keskisato n.3200kg/ha.

Kuinkas paljon sulle puitiin kerralla? Minkälainen peräkärrykapasiteetti sulla on käytettävissä?

285ha puitiin kerralla. Kärrykapasiteettiin kuuluu 8 kpl puskuvaunuja ja neljät kappaleet ruuvivaunuja.

Yhteistilavuus n.2300hl

kolapoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 610
Vs: Puintitaksa 2014
mulla puintimiehillä 100+alv lohkot keskimäärin aika hyviä. kuivauksen hinta 50 e påer hehtaari 10 vuoden keskiarvolla.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20032
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Puintitaksa 2014
285ha puitiin kerralla. Kärrykapasiteettiin kuuluu 8 kpl puskuvaunuja ja neljät kappaleet ruuvivaunuja.
Yhteistilavuus n.2300hl

Ei meidän kunnan Nurmisilla ole kuin 228 ha ? Eikä ruuvivaunuja. Voisit kertoa KM listan järjestysluvusta hiukan suuruusluokkaa.

Tuo kuulostaa toisen mantereen vauhdilta. Urakoitsijat tulee usealla leveällä puimurilla ja satotasokin preeriabulkin suuruusluokkaa.

-SS-

Pigman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2912
Vs: Puintitaksa 2014
Eikös se riipu mitä puidaan.

Viljanpuinnissa satanen ha on ollut taksana, apilaa puitaessa 200-300 €/ha osapuilleen tullut kustannuksia asiakkaalle.

SR 500:lla.
Eikös noiden 500:sten Sampojen paikka ole Kuusakoski, no eihän pellistä paljon rahaa saa.

simonurminen

  • Vieras
Vs: Puintitaksa 2014
285ha puitiin kerralla. Kärrykapasiteettiin kuuluu 8 kpl puskuvaunuja ja neljät kappaleet ruuvivaunuja.
Yhteistilavuus n.2300hl

Ei meidän kunnan Nurmisilla ole kuin 228 ha ? Eikä ruuvivaunuja. Voisit kertoa KM listan järjestysluvusta hiukan suuruusluokkaa.

Tuo kuulostaa toisen mantereen vauhdilta. Urakoitsijat tulee usealla leveällä puimurilla ja satotasokin preeriabulkin suuruusluokkaa.

-SS-

Kantatilakirjasta ei kannata 2000-luvulla tuijottaa hehtaareita.

Köntys

  • Vieras
Vs: Puintitaksa 2014
Olen maksanut urakoitsijalle 280euroa tunti.

Ja tuntisasvutus oli?

5ha.

5 ha tuntiin ei kyllä mitään "seinäkasvustoa" puida kuin ihan kokoluokan suurimmalla mallilla. Tuolla tuntihinnalla tulee kyllä edullisia hehtaareja.

En ymmärrä mitä tarkoitat "seinä"-kasvustolla? Lakoontunuttako?

Sellaista 6+ tonnista - ja tiheää, eikä tietty lakokasvustokaan mene touta vauhtia, hyvä syy kiertää säädettä riittävästi peltoon.

Keskisato n.3200kg/ha.

Kuinkas paljon sulle puitiin kerralla? Minkälainen peräkärrykapasiteetti sulla on käytettävissä?

285ha puitiin kerralla. Kärrykapasiteettiin kuuluu 8 kpl puskuvaunuja ja neljät kappaleet ruuvivaunuja.

Yhteistilavuus n.2300hl

Ettei sentäs ollut kolme kappaletta 70-hl tuhteja...