Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Noukinvaunun jarrut  (Luettu 11237 kertaa)

lynx700500

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 425
Noukinvaunun jarrut
Jarrullisista peräkärryistä kokemus vähäistä. Liitettiin pöttingerin noukkari massikan perään ja joka kerta kun hilpasee edes polkimeen, on kärry jo sutissa ainakin tyhjänä. Traktoreista ei käsittääkseni tätä painetta voi mitenkään säätää? se kai säätyy polkimen painamis voimakkuuden mukaan?
Noukinvaunussa on rumpujarrut josta lähtee lähes puolen metrin tanko mihin jarru sylinterit kiinnittyy. Säädettiin sylinterien paikkaa tässä tangossa niin, että sen vääntö varsi olisi mahdollisimman lyhyt, mutta ei vaikutusta. Eli silloinhan sylinterin voima pitäis olla kaikista heikoin mutta pienikin liike kyllä saa paljon liikettä. Miten nuo pitäis säätää että ei olis kaikki tienhaarat mustana.

hiluhi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1739
  • Murheellinen vilkuttaja
Vs: Noukinvaunun jarrut
Käsittääkseni ainakin jonnuissa sitä voi säätää.

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Noukinvaunun jarrut
Joissain traktoreissa voi ymmärtääkseni säätää virtausta.

Paskakärryssä meillä on jälkiasennettuna säätöventtiilit kärryyn itseensä. Tästä systeemistä en kyllä osaa sen tarkemmin kertoa.

lynx700500

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 425
Vs: Noukinvaunun jarrut
Tuo on 7600 massikka. Ohjekirjasta ei löytynyt ainakaan mitään vinkkiä. Onko jollain pitkän linjan massikka miehellä kokemusta.painehan siinä pitäis saada matalemmaksi jarru linjasta.

Vekkuli

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 394
Vs: Noukinvaunun jarrut
Eikö siinnä ole tangon päässä räikkä.Oiskohan 13mm avain tai jotain.Aukipäin niin sylkyn liike on pidempi.Mulla on ainakin kärryissä näin säätö.

lynx700500

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 425
Vs: Noukinvaunun jarrut
tuolta se näyttää. Eli sylinterin paikkaa tuossa vääntötangossa voi muuttaa mutta muuta en keksi. Ja sit seuraava kysymys onkin missä kohti jarru voimaa on vähiten?

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Noukinvaunun jarrut
Olisikohanjarruvoima kovin ja terävin kun sylinteri on kiinni tuossa juuressa. Jos sen kiinnittää sinne tangon päähän niin silloin sylinterin liike pitää olla pitempi että saavutetaan sama jarruteho.

En tosiaankaan tiedä mutta voi ajatella että sylinteristä ei voima lopu vaan jarrutehoa säädetään iskun pituudella.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26200
  • vastustan
Vs: Noukinvaunun jarrut
tuosta punasen nipan päällä olevasta ruuvista kierrät aukipäin ni s-akseli kiertyy tuohon räikkään nähden ;) ;) ;) ;) ;)
jonkinlanen lukitus voi löytyä tuosta ruuvista... sylinterihän tekee myös pitemmän matkan jos on tuolla ylhäällä kinni joten on vähän hitaampi siellä ollessaan

Viimeksi muokattu: 14.06.14 - klo:12:51 kirjoittanut icefarmer

Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

meedio

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1174
Vs: Noukinvaunun jarrut
Punaisen nipan päältä ruuvia kierrät, ja räikkä naksuu, siitä jarrut säädetään kauemmas. Sitten tangot aivan vivun päähän, eli toiseen laitaan jossa nyt, niin liikematka säätyy pidemmäksi(lisää aikaa jarrutukseen) ja voima suuremmaksi. Ja sitten jos vieläkin on liika hätäiset, etkä opi jarruttelemaan polkimella varovaisesti, laita jarruletkun väliin säädettävä vastusvastaventtiili, eli saat säädettyä virtausta jarruihin päin, paluuöljyä ei saa säätää kuristimella, eli siksi tuo vastusvastaventtiili.

Viimeksi muokattu: 14.06.14 - klo:15:31 kirjoittanut meedio

lynx700500

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 425
Vs: Noukinvaunun jarrut
Tuntuu se vaan vähän hölmöltä jos jarrua säädetään niin että siinä on pitempi viive mutta enemmän voimaa. Eikö traktori kuitenkin paineen säädä sen mukaan kuinka paljon painetaan. Tuolla teidän opillahan käy niin että hätätilanteessa törmäys on taphtunut ennen kuin jarru ottaa ja pitkässä jarrutuksessa vaikka kuinka sievästi painaa on renkaat lopussa lukossa.

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26200
  • vastustan
Vs: Noukinvaunun jarrut
Tuntuu se vaan vähän hölmöltä jos jarrua säädetään niin että siinä on pitempi viive mutta enemmän voimaa. Eikö traktori kuitenkin paineen säädä sen mukaan kuinka paljon painetaan. Tuolla teidän opillahan käy niin että hätätilanteessa törmäys on taphtunut ennen kuin jarru ottaa ja pitkässä jarrutuksessa vaikka kuinka sievästi painaa on renkaat lopussa lukossa.
tuo räikkä vaikuttaa siihen kuinka lähellä jarruhihnat on rumpua jos ne on ihan kiinni ni jarrut on kyllä äkkinäiset, vivun pituudella pelataan voiman kans noin karkeasti.

sulla pitäis olla kuorman tunteva jarruventtiili jos sää hyvät jarrut haluat siis semmoset että tyhjällä kärryllä ei mee sukseks kunnon polkasulla ja täydellä kuormalla jarruvoima riittää

mutta niitä hihnoja kauemmas rummusta, yleensä jarrukilvessä on reikä mstä näkee ne hihnat kun ottaa kumlätkän pois ja sitte nuo sylinterit ylemmäs vipuun kiinni ja kokeilemaan ja hienosäätämään :) :) :) :)
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

Ärrpää

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7328
Vs: Noukinvaunun jarrut

 Tuossahan on ylempikin kiinnityskohta jarrusylinterille, jos sen siirtääpi ylemmäs, niin jarrusylinterin ja välivivun välinen kulma jarrutuksen aikana loivenee, jolloin voima lienee heikompi... tai sitten suttaa veedeetä rumpuun reilusti, eipähän liiat jarrutehot enää haittaa, vaikeeta nuilla uusilla vehkeillä...
Ihan perus...nykyäänhän naiset osaa tehdä sisällään uusia ihmisiä...

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Noukinvaunun jarrut
Juu kyl firman maansiirtokärryissä on jarrut säädetty niin että kun ei enää jarrut krahise kun pyörää pyörittää.. Ja jarrusylinterit vivun yläpäässä.. Tekee sillon pidemmän liikkeen.. Mut kyllä kun liian innokkaasti jarrua painaa niin nenä nappais äkkiä lasiin jollei vastaan laita  ;D

Ala-Pertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10735
Vs: Noukinvaunun jarrut
onko se tehtaan asentama se jarruventtiili, vai jälkiasennus. joskus kysyttiin tuollaisen jälkiasennusventtiilin asennusohjeita maahantuojalta, ei löytynyt mitään tietoa. kokeilkaa ja testatkaa. eivät tienneet kytketäänkö se sinne matalapaine- vai varsinaiseen hydrauliikkaan. kumpaanko lie tässä tapauksessa asennettu.
Hirveetä, jos on puoletkaan totta...

andie

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 151
Vs: Noukinvaunun jarrut
onko se tehtaan asentama se jarruventtiili, vai jälkiasennus. joskus kysyttiin tuollaisen jälkiasennusventtiilin asennusohjeita maahantuojalta, ei löytynyt mitään tietoa. kokeilkaa ja testatkaa. eivät tienneet kytketäänkö se sinne matalapaine- vai varsinaiseen hydrauliikkaan. kumpaanko lie tässä tapauksessa asennettu.

On vakiovaruste 7600 sarjassa.