Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Noukinvaunun jarrut  (Luettu 11215 kertaa)

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Vs: Noukinvaunun jarrut
Valtraan oli aikanaan muistaakseni kolmenlaista jarruventtiiliä (en tiedä mitä nykyään on tarjolla), joilla jokaisella oli erilainen jarrutuskäyrä suhteessa jarrupolkimen liikkeeseen. Varsinkin liikennekoneisiin laitettiin sellainen tyyppi, joka pienelläkin liikkeellä laittoi ison paineen kärryn jarruille, eli käytännössä vain kärry jarrutti. Tämä sopi kuorma-autonalustoista tehtyihin vaunuihin hyvin ja säästi myös Valtran (heikkoja) jarruja. Normaaleilla kärryillä aiheuttaa helposti lukkojarrutuksia ja renkaan palamista. Nyykkärissä on paljon käyttökelpoisempi ja kärry-ystävällisempi jarruventtiili ja ehkä hieman erilaisempi jarrutuntuma.  Ja mun Valtra kommentit liittyy pääasiassa yli kymmenen vuotta vanhoihin malleihin eli en tiedä tästä päivästä mitään. Massikasta vielä vähemmän.

lynx700500

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 425
Vs: Noukinvaunun jarrut
Vuosi piirretty mustaa rantua jarrutuskohtiin ja taas jaksoi yrittää säätää. Massikan huoltomieheltä jarrupaineen säätöä kysyttiin ja sanoi, että ei voi säätää. No toiselta monimerkki korjaajalta kysyttiin, niin sanoi että voi säätää. Kone pajalle ja mitattiin paineet. Paineet oli sen mielestä aika kovat 150-180 Etsi hetken säätö nuppia ja sitten totes, että varmaan renkaan takana piilossa. Eikä alkanut irroittaan rengasta ja säätämään. Eilisen päivän kokeilin taas sylintereitä kärryssä eri asentoon ja ei ratkaisua. Noin pienet sylinterit tuolla 110litran virtauksella on hetkessä päästä päähän.
Pitänee tehdä samalla tavalla kuin vanhassa traktorissa missä ei ollut koko jarruventtiiliä. Laitettiin normi hydrauliikka liittimeen kiinni letku ja paineen rajoitusventtiili väliin, joka palautti ylimääräisen paineen suoraan traktoriin takaisin vapaapaluun kautta. Järjestelmä toimi hyvin kun hydrauliikka vivulla jarrutettiin aina kuormapäällä ja traktorin jarruilla ilman kuormaa. Äkkitilanteessa saattoi vaan hetken olla jarrut hukassa.

jupe

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 679
Vs: Noukinvaunun jarrut
voihan sen paineenrajoitusventtiilin laitttaa siihen vaikka paineet ottaa jarruventtiillin kautta. tai laita hana jolla katkaiset tyhjästä kärrystä jarrupaineen ja pellolla sitten takalasi auki ja hana auki ja sitten kotona päinvastoin.

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1336
Vs: Noukinvaunun jarrut
Uusi vehjes? Kokeilee ilmata jarrujärjestelmän hydrauliikkaletkut, ( paine) ilma jarrusylintereissä
Kun tekee äkkiliikkeitä suht hydrauliööliin.
Millä jarruventtiili suhteella tuo Masseri on  1/3, 1/4, 1/5. Vst.
Miten jarrut toimii täydellä kuormalla? Jos hyvin , ei  vastusvastaventtiiliä

Tähän voi rakennella säädettävän kuormantuntevan venttiilin jousitusta hyväksikäyttäen
Palloventtiili, tanko ja jousi,  näitä näkee jo paremmissa kärryissä, ei niin paha tehdä itsekkään.

Säätöventtiilisarjaa oli jollain valmistajalla myynnissäkin, multivalla kärryissä kai vastaava sarja

Ala-Pertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10735
Vs: Noukinvaunun jarrut
lähtökohtaisesti tuntuisi, jotta se jarruventtiili on kytketty päin persettä, jos sen paineet ovat luokkaa 150 - 180.
kyllä se kuitenkin kuuluisi olla siellä matalapainepiirin alueelta paineistettu.
Hirveetä, jos on puoletkaan totta...

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4410
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Noukinvaunun jarrut
Mulla on 3000- ja 6000 sarjan massikoissa originaalit jarruventtiiilit, ja se on toiminut ihan oikein ainakin Tuhtin, Multivan ja jonkun kolmannenkin kärryn kanssa. Kyllä tyhjillä kärryillä pyörät saa lukkoon, mutta vaatii jo hieman kovempaa jarrutusta.

Vaikuttaa että noukkarin suunnittelijalla on ollut erilainen näkemys tarvittavista paineista.

Tuohon varmaan oikein lääke olisi lisätä säädettävä ns. painesuhdeventtiili, eli venttiili joka antaa ulos halutun osan sisäänmenevästä paineesta, vaikka 60% tai mitä haluaa.

Toinen keino lienee vaihtaa ne jarrusylkyt pienempiin, tai sitten rakentaa sinne riittävän järeät vastajouset sinne vivustoon.

En tiedä saako hydraulijarruihin oikeaa ALB-venttiliä. Se on periaatteessa juuri tuollainen painesuhdeventtiili, joka saa säätötietonsa kärryn kuormasta (eli jousituksen painumasta).

Oletko mitannut että traktorin jarrupaineet ovat suhteessa polkimen painamiseen? Saattaahan olla että se traktorin jarruventtili on jotenkin jumissa tai rikki ja antaa heti täydet paineet kun polkimeen hipaisee, vaikka sen ei pitäisi antaa kuin suhteessa.

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26186
  • vastustan
Vs: Noukinvaunun jarrut
Mulla on 3000- ja 6000 sarjan massikoissa originaalit jarruventtiiilit, ja se on toiminut ihan oikein ainakin Tuhtin, Multivan ja jonkun kolmannenkin kärryn kanssa. Kyllä tyhjillä kärryillä pyörät saa lukkoon, mutta vaatii jo hieman kovempaa jarrutusta.

Vaikuttaa että noukkarin suunnittelijalla on ollut erilainen näkemys tarvittavista paineista.

Tuohon varmaan oikein lääke olisi lisätä säädettävä ns. painesuhdeventtiili, eli venttiili joka antaa ulos halutun osan sisäänmenevästä paineesta, vaikka 60% tai mitä haluaa.

Toinen keino lienee vaihtaa ne jarrusylkyt pienempiin, tai sitten rakentaa sinne riittävän järeät vastajouset sinne vivustoon.

En tiedä saako hydraulijarruihin oikeaa ALB-venttiliä. Se on periaatteessa juuri tuollainen painesuhdeventtiili, joka saa säätötietonsa kärryn kuormasta (eli jousituksen painumasta).

Oletko mitannut että traktorin jarrupaineet ovat suhteessa polkimen painamiseen? Saattaahan olla että se traktorin jarruventtili on jotenkin jumissa tai rikki ja antaa heti täydet paineet kun polkimeen hipaisee, vaikka sen ei pitäisi antaa kuin suhteessa.
eipä taida olla ratkasevaa merkitystä sylinterin koolla jos tosiaan paineet on 150-180 bar  :o :o :o :o
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4410
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Noukinvaunun jarrut
Mulla on 3000- ja 6000 sarjan massikoissa originaalit jarruventtiiilit, ja se on toiminut ihan oikein ainakin Tuhtin, Multivan ja jonkun kolmannenkin kärryn kanssa. Kyllä tyhjillä kärryillä pyörät saa lukkoon, mutta vaatii jo hieman kovempaa jarrutusta.

Vaikuttaa että noukkarin suunnittelijalla on ollut erilainen näkemys tarvittavista paineista.

Tuohon varmaan oikein lääke olisi lisätä säädettävä ns. painesuhdeventtiili, eli venttiili joka antaa ulos halutun osan sisäänmenevästä paineesta, vaikka 60% tai mitä haluaa.

Toinen keino lienee vaihtaa ne jarrusylkyt pienempiin, tai sitten rakentaa sinne riittävän järeät vastajouset sinne vivustoon.

En tiedä saako hydraulijarruihin oikeaa ALB-venttiliä. Se on periaatteessa juuri tuollainen painesuhdeventtiili, joka saa säätötietonsa kärryn kuormasta (eli jousituksen painumasta).

Oletko mitannut että traktorin jarrupaineet ovat suhteessa polkimen painamiseen? Saattaahan olla että se traktorin jarruventtili on jotenkin jumissa tai rikki ja antaa heti täydet paineet kun polkimeen hipaisee, vaikka sen ei pitäisi antaa kuin suhteessa.
eipä taida olla ratkasevaa merkitystä sylinterin koolla jos tosiaan paineet on 150-180 bar  :o :o :o :o

On sillä jos riittävän pieneen mennään.... on niitä sylintereitä hyvinkin ohuita :-)

Huvikseni luin juuri netistä Junkkarin perävaunun käyttöohjetta, jossa sanottiin että traktorin jarruventtiililtä tulee maksimissaan 150 bar. Eli jos polkimen päällä seisoo varpaat valkoisina niin voi sieltä se 150 tullakin. Mutta noita kärryjen jarruja mitoitetaan ilmeisesti erilaisille paineille, eikö Valtraankin saanut kolmenlaista jarruventtiiliä (eri paineille)?

Varmaan noukkarin myyjä / valmistaja osaisi kertoa missä mennään.


icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26186
  • vastustan
Vs: Noukinvaunun jarrut
Mulla on 3000- ja 6000 sarjan massikoissa originaalit jarruventtiiilit, ja se on toiminut ihan oikein ainakin Tuhtin, Multivan ja jonkun kolmannenkin kärryn kanssa. Kyllä tyhjillä kärryillä pyörät saa lukkoon, mutta vaatii jo hieman kovempaa jarrutusta.

Vaikuttaa että noukkarin suunnittelijalla on ollut erilainen näkemys tarvittavista paineista.

Tuohon varmaan oikein lääke olisi lisätä säädettävä ns. painesuhdeventtiili, eli venttiili joka antaa ulos halutun osan sisäänmenevästä paineesta, vaikka 60% tai mitä haluaa.

Toinen keino lienee vaihtaa ne jarrusylkyt pienempiin, tai sitten rakentaa sinne riittävän järeät vastajouset sinne vivustoon.

En tiedä saako hydraulijarruihin oikeaa ALB-venttiliä. Se on periaatteessa juuri tuollainen painesuhdeventtiili, joka saa säätötietonsa kärryn kuormasta (eli jousituksen painumasta).

Oletko mitannut että traktorin jarrupaineet ovat suhteessa polkimen painamiseen? Saattaahan olla että se traktorin jarruventtili on jotenkin jumissa tai rikki ja antaa heti täydet paineet kun polkimeen hipaisee, vaikka sen ei pitäisi antaa kuin suhteessa.
eipä taida olla ratkasevaa merkitystä sylinterin koolla jos tosiaan paineet on 150-180 bar  :o :o :o :o

On sillä jos riittävän pieneen mennään.... on niitä sylintereitä hyvinkin ohuita :-)

Huvikseni luin juuri netistä Junkkarin perävaunun käyttöohjetta, jossa sanottiin että traktorin jarruventtiililtä tulee maksimissaan 150 bar. Eli jos polkimen päällä seisoo varpaat valkoisina niin voi sieltä se 150 tullakin. Mutta noita kärryjen jarruja mitoitetaan ilmeisesti erilaisille paineille, eikö Valtraankin saanut kolmenlaista jarruventtiiliä (eri paineille)?

Varmaan noukkarin myyjä / valmistaja osaisi kertoa missä mennään.
niin, mutta jos miettii että tuossa näyttäs räikkä olevan jokseenki samaa mitoitusta ku kuorma-autossa ja siellä jarrukellon halkaisija on ehkä jotain 15 sentin luokkaa ja max paine  8 bar ilmaa :-\ :-\ :-\ :-\
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

lynx700500

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 425
Vs: Noukinvaunun jarrut
Lähinnä kiinnostais onko muilla pöttingerin omistajilla samoja ongelmia. Eli onko syy traktorissa vai kärryissä. Kun paineita mitattiin traktorista niin sieltä löytyi oikein hennosti painaessa myös pienempiäkin paineita. Mutta tuntuu että just nuo sylinterit on aivan ylimitoitetut. Joku ehdotti että laittaa se paineenrajoitin siihen jarruletkuun. Sitä itsekkin mietin, mutta huoltomies varoitti että voi jarrut mennä sekaisin kun luulee että öljy karkaa jonnekkin. En tiedä onko mitään perää asialla. Ja toinen ongelma siinä on se että se jarruttaa aina samalla teholla. Painat polinta miten vaan.

Ala-Pertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10735
Vs: Noukinvaunun jarrut
jarruvoimahan on sitä pienempi, mitä lähempänä tuo sylinteri on ässäakselia. elikkä tuossa kuvassa mitä alempana, sitä pienempi teho, mutta samalla myös nopeampi.
ihmetyttää edelleen tuo jarrujen äkäisyys. monenmoista jarrullista on tullut keltaisilla ja punaisilla vanteilla vedettyä ja aina on löytynyt jarruille jonkinmoinen hallittavuus. jos poljinta hipsii varpaiden kärjellä, tuntee kun vaunu jarruttaa ja reilummalla  painalluksella saa myös lukittua.

pitäisikö löysätä nuo ässäakselin räikät niin löysälle,että sylinterin saavuttaessa täyden pituuden jarrutusta ei vielä tapahdu ja siitä sitten napsu kerrallaan kirimään, kunnes saavutat riittävän jarrutustehon. hankaluutena vaan silloin säätää tuo teho riittäväksi myös kuormatulle kärrylle johtuen tuosta ilmeisen on/off tyyppisestä jarrupolkimesta.
Hirveetä, jos on puoletkaan totta...

andie

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 151
Vs: Noukinvaunun jarrut
Minulla on sattumoisin just samanlainen kalusto kuin Lynxillä, niin aivan samanlaiset ne on jarrut tuossakin. Varovasti pitää polinta painaa ettei tuulilasista lennä pihalle. :D Samalla tavalla käyttäytyi entisen 6200 sarjan massikan kanssa.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Noukinvaunun jarrut
En tiedä muuta kuin että krone\ valtra yhdistelmä jarruttaa kuin unelma. Käytännössä koko yhdistelmä tottelee poljinta niin kuin pitää. Toki kyse on paalain eli paino on vakio. Jotenkin tuntuu että säätämällä tuo pitää saada kuntoon jos ei ole sitten aivan väärän kokoiset sylinterit. Kuorma ei pitäisi vaikuttaa muuten kuin että poljinta joutuu painaa kovempaa kun ei ole alb ( vai mikälie) venttiiliä.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Vekkuli

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 394
Vs: Noukinvaunun jarrut
Massikka ja 20t predator pelaa jarruistaan hyvin.Poljinvoimalla saa kyllä senkin jarrut lukkoon.Minusta noiden hyde jarrujen kanssa on ajettava kuin paine-ilma jarrujen kanssa(viive).Räikän kun säädät hahlon toiseen päähän saat lisää aikaa mutta lukkoon se menee silti jos ei ala ennakoivasti jarruttaa.

SDF

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 193
Vs: Noukinvaunun jarrut
Se perävaunujarruventtiili kytketään yleensä päähydrauliikkaan, ennen ulkopuolisen hydrauliikan venttiilejä. Maksimipaineetkin sen mukaisen ja ihan standardin mukaiselta nyt vaikuttaa.

Remarks:
In draft standard ISO 5697, the following
values are defined for the hydraulic trailer
brake system:
1. The system must be operationally safe
for max. 150 bar.
2. The necessary maximum deceleration
of the trailer should occur at a trailer
brake pressure pb from 120 to 150 bar.

Sitten taas se traktorin jarrupaine suhteutetaan tuohon perävaunun paineeseen, jolloin traktorinvalmistaja valitsee sopivankokoisen ohjausmännän painesuhteen.

Tässä tapauksessa on tainnut noukkarin valmistaja laittaa turhan tehokkaat jarrut.

Ylimääräisen ylipaineventtiilin laittaminen ei pitäisi venttiiliä mitenkään sekoittaa. Voi sitä painetta muutenkin kikkailla pienemmäksi, niinkuin tässä on tullut ohjeita.