Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe maatilan johtaminen  (Luettu 32643 kertaa)

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
maatilan johtaminen
Paljon kuulee puhuttavan nykyään johtamisesta ja että se vie kaiken ajan isäntäväeltä. Itse olen kuitenkin vähän kummeksunut asiaa näinkin yksinkertaisessa tuotantomuodossa kun maidontuotanto ja omalta osaltani johtaminen perustuu enemmänkin ammattitaidottoman työvoiman kaitsemiseen. Toki aina välillä pitää uuria linjoja miettiä ja ohjata venettä oikeaan uomaan mutta pääsääntöisesti pidän työntekijän velvollisuutena osata oma osa-alue siten että päivittäiseen tekemiseen ei tarvitse puuttua. Tämä koskee niin karjanhoitajia kuin maataloustyöntekijöitä aina urakoitsijoihin ja remonttimiehiin saakka. Itse pidän että firman pitää olla todella iso ja tai monipuolinen jotta se kantaa yhden ei toteuttavassa työssä olevan johtajan.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: maatilan johtaminen
Oikea johtaja EI kaitse ammattitaidotonta työväkeä, vaan järjestää työväelle riittävän ammattipätevyyden  :D
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: maatilan johtaminen
Oikea johtaja EI kaitse ammattitaidotonta työväkeä, vaan järjestää työväelle riittävän ammattipätevyyden  :D
Eikös se ole juuri sitä kaitsemista  :o
Ittelle tullu vähän semmonen kuva, että oikein päteviä työntekijöitä ei ole mistään saatavissa, ne kun ovat jo kaikki töissä  :(

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: maatilan johtaminen
Mulla on vaan sellainen kuva että työntekijä on vähän kuin parisuhde. Pieniä nyansseja pystyy muuttamaan mutta pääsääntöisesti sekä ihminen että työntekijä on sellainen kuin sattuu olemaan. Työnantajan tehtävä on ainoastaan miettiä että onko sellaista työtä tarpeeksi mitä ko henkilö pystyy tekemään.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Red Bull

  • Vieras
Vs: maatilan johtaminen
Paljon kuulee puhuttavan nykyään johtamisesta ja että se vie kaiken ajan isäntäväeltä. Itse olen kuitenkin vähän kummeksunut asiaa näinkin yksinkertaisessa tuotantomuodossa kun maidontuotanto ja omalta osaltani johtaminen perustuu enemmänkin ammattitaidottoman työvoiman kaitsemiseen. Toki aina välillä pitää uuria linjoja miettiä ja ohjata venettä oikeaan uomaan mutta pääsääntöisesti pidän työntekijän velvollisuutena osata oma osa-alue siten että päivittäiseen tekemiseen ei tarvitse puuttua. Tämä koskee niin karjanhoitajia kuin maataloustyöntekijöitä aina urakoitsijoihin ja remonttimiehiin saakka. Itse pidän että firman pitää olla todella iso ja tai monipuolinen jotta se kantaa yhden ei toteuttavassa työssä olevan johtajan.

Ompa taas aivan h#lvetin yksinkertainen tuotantomuoto...  :P

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: maatilan johtaminen
Paljon kuulee puhuttavan nykyään johtamisesta ja että se vie kaiken ajan isäntäväeltä. Itse olen kuitenkin vähän kummeksunut asiaa näinkin yksinkertaisessa tuotantomuodossa kun maidontuotanto ja omalta osaltani johtaminen perustuu enemmänkin ammattitaidottoman työvoiman kaitsemiseen. Toki aina välillä pitää uuria linjoja miettiä ja ohjata venettä oikeaan uomaan mutta pääsääntöisesti pidän työntekijän velvollisuutena osata oma osa-alue siten että päivittäiseen tekemiseen ei tarvitse puuttua. Tämä koskee niin karjanhoitajia kuin maataloustyöntekijöitä aina urakoitsijoihin ja remonttimiehiin saakka. Itse pidän että firman pitää olla todella iso ja tai monipuolinen jotta se kantaa yhden ei toteuttavassa työssä olevan johtajan.

Ompa taas aivan h#lvetin yksinkertainen tuotantomuoto...  :P

Kyllä se kuule vaan työntekijän kannalta on. Kuitenkin massatuotantoa mikä pääsääntöisesti tapahtuu 4 seinän sisällä ja toiminnan tarkoitus on tehdä jokaisesta päivästä samanlainen.

Itse olin joskus maanrakennushommissa jossa tehtiin pieniä kohteita ja väitän että vaatii ihan eri tasoa tekijältä joka osaa joka päivä mennä eri kohteeseen eri asiakkaalle tekemään eri työvaiheen niin kuin asiakas haluaa vaikka siinäkin kaivurin vivut oli samat joka päivä. Siinä vaatii jo johtamista että oli oikeat tarvikkeet mukana joka päivä.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Red Bull

  • Vieras
Vs: maatilan johtaminen
Paljon kuulee puhuttavan nykyään johtamisesta ja että se vie kaiken ajan isäntäväeltä. Itse olen kuitenkin vähän kummeksunut asiaa näinkin yksinkertaisessa tuotantomuodossa kun maidontuotanto ja omalta osaltani johtaminen perustuu enemmänkin ammattitaidottoman työvoiman kaitsemiseen. Toki aina välillä pitää uuria linjoja miettiä ja ohjata venettä oikeaan uomaan mutta pääsääntöisesti pidän työntekijän velvollisuutena osata oma osa-alue siten että päivittäiseen tekemiseen ei tarvitse puuttua. Tämä koskee niin karjanhoitajia kuin maataloustyöntekijöitä aina urakoitsijoihin ja remonttimiehiin saakka. Itse pidän että firman pitää olla todella iso ja tai monipuolinen jotta se kantaa yhden ei toteuttavassa työssä olevan johtajan.

Ompa taas aivan h#lvetin yksinkertainen tuotantomuoto...  :P

Kyllä se kuule vaan työntekijän kannalta on. Kuitenkin massatuotantoa mikä pääsääntöisesti tapahtuu 4 seinän sisällä ja toiminnan tarkoitus on tehdä jokaisesta päivästä samanlainen.

Itse olin joskus maanrakennushommissa jossa tehtiin pieniä kohteita ja väitän että vaatii ihan eri tasoa tekijältä joka osaa joka päivä mennä eri kohteeseen eri asiakkaalle tekemään eri työvaiheen niin kuin asiakas haluaa vaikka siinäkin kaivurin vivut oli samat joka päivä. Siinä vaatii jo johtamista että oli oikeat tarvikkeet mukana joka päivä.

Sorry, luin väärin. Pitää kyllä työntekijän osalta varmasti paikkaansa.

paukkula

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1025
Vs: maatilan johtaminen



     Vai että yksinkertaista tämä maidontuotanto?

mää vai

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1231
  • 2015-ostajan markkinat
Vs: maatilan johtaminen



     Vai että yksinkertaista tämä maidontuotanto?

Niin ja ainoastaan työntekijällä, kuten lähes millä tahansa alalla. Johtajan/omistan rooli on ihan eri vaatimus asteella.
Oon vaatimaton!

Shrek

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1911
  • Quidquid Latine dictum sit, altum videtur
Vs: maatilan johtaminen
Minä en osaa pitää tätä hommaa yksinkertaisena tuotantomuotona, tai sitten minä itse olen sitä...  :-\

Kaksikymentä vuotta alaa harjoitelleena olen tullut varmuuteen siitä että ainoa pysyvä asia on muutos. Miten silloin voi jokainen päivä olla samanlainen? Vai onko Vemssi tilanteessa jolloin kaikki on valmista? Lehmien olosuhteita ei voi parantaa, tuotostasoa ei voi nostaa (keskituotos yli 30 000litraa), työmenekki minimissä (yli 5000l maitoa/työtunti), solut ja bakteerit nollassa, eläinlääkäriä ei tarvitse ikinä? Ei velkaa ja rahaa niin että Nalle pyytää veispookkikaveriksi?

Jos näin niin hieno homma, voitas tehdä teille tutustumismatka katsomaan täydellistä navettaa ja isäntää...  :o

Muussa tapauksessa voitas tulla nauramaan jätkälle joka luulee ihan vakavissaan että maailma valmistui silloin kun osti lypsyrobotin.  ;D
"Ajatelkaapa niitä kaikkia Fordin omistajia jotka eräänä päivänä haluavat oikean auton..."
 John Dodge, 1914

http://www.youtube.com/watch?v=vVXIK1xCRpY
http://www.youtube.com/watch?v=FMUf2qmSzvE

Shrek

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1911
  • Quidquid Latine dictum sit, altum videtur
Vs: maatilan johtaminen
Yksinkertainen tai ammattitaidoton työntekijä tekee enemmän vahinkoa kuin tuottaa..
"Ajatelkaapa niitä kaikkia Fordin omistajia jotka eräänä päivänä haluavat oikean auton..."
 John Dodge, 1914

http://www.youtube.com/watch?v=vVXIK1xCRpY
http://www.youtube.com/watch?v=FMUf2qmSzvE

kaaleppi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 762
Vs: maatilan johtaminen
Maidontuotanto saattaa johtamismielessäkin olla yksinkertaista, jos tosiaan on sellainen tilanne, että voidaan palkata vaikkapa vain pelkkää karjanhoitotyötä rutiinilla päivästä toiseen tekevä henkilö. Sitten kun tarvitaan joku tekemään aika lailla kaikkia karjatilan töitä, niin johan saa hakea tekijöitä ja ne tekijät monesti tietää tämän eli osaa vaatia palkkaa.

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5275
Vs: maatilan johtaminen
Yksinkertainen tai ammattitaidoton työntekijä tekee enemmän vahinkoa kuin tuottaa..
valitettavan totta. Tappipojan paikkoja (siis ennenmuinoin heinää seivästäessä se, joka kantoi niitä tappeja seivästäjille) ei enää ole. Nyt on työssäoppija mukana meilläkin ja aikas pitkään mietin, ennenkuin sanoin joo. Mutta kun tunsin etukäteen, niin tällä kertaa oli helppo suostua.

Joskus oli pari koululaista tästä kylältä hommissa ja 8-16 meni siihen, että keksi sälleille tekemistä + hoito työnjohdon, omat työt sai tehtyä sitten illalla. Tuosta on onneksi edistytty, niin töiden organisoinnin, työntekijöiden ja toivottavasti myös oman osaamisen saralla. Mutta vaatii todella rautaista organisointia, rutiinien rakentamista sekä volyymia, että maatilan työt saa yksinkertaisiksi, edes työntekijälle.

Petri

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: maatilan johtaminen
Hieman ilmaisin itseni huonosti ja ehkä ajattelin myös. Mutta siis en pidä karjanhoitajan hommaa yksinkertaisena mutta se ei vaadi kovin kummosta päivittäistä johtamista kun perusasiat on hallussa. Johtamiseen kuuluu sitten pikkuasioiden viilaamista jatkuvasti silloin kun kerkiää jotta kokonaisuus menee jatkuvasti parempaan. Kuitenkin pointtina on että ei tarvitse päivittäin johtaa vaan rutiinit (mihin luen myös poikimiset ja lääkitsemiset) sujuu itsestään niin kuin aina ennen. Muissa hommissa tarvitaan huomattavasti rajumpaa johtamista kun päivän toimeenkuva muuttuu jatkuvasti ja paikat ja tarvikkeet on aina eri. Siksi pidän yhtälöä että maatila kantaa ei toteuttavaan työhön osallistuvaa johtajaa lähes mahdottomana koska sitä johtamisen tarvetta ei saisi olla niin paljoa.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: maatilan johtaminen
Asiaan liittyen... Hommat pitää tehdä mahdollisimman yksinkertaisiksi ja selkeiksi että onnistuu vaikka ei itse olisikaan paikalla. Lomittajilta kuulee aina kaikenlaisia juttuja kuinka asiat voidaan tehdä vaikeasti alkaen mitä pienimmistä asioista. Jos sitten asiat haluaa tehdä vaikeaksi niin silloin vaatii huomattavasti enemmän ohjaamista ja totuttelua. Itellä on tapana kysyä joka kerta uusilta lomittajilta tai joltakin ulkopuoliselta joka vierailee navetassa että kuinka hommia voisi muuttaa tehokkaammiksi tai tuottavammaksi. Työntekijöiden kanssakin on taisteltu ja parit oppisopimuksella ollutta on lähtenyt. Toinen lopetti henkilökohtaisista syistä ja toisella oli ongelmia alkoholin ja motivaation kanssa. Nyt on hyvä ja tunnollinen työntekijä. Ihmisiä on erilaisia ja pitää vaan kunnioittaa heidän luontaista temperamenttia. 'Työnekijöitä on hitaista hutiloijista nopeisiin hyvin hommansa tekeviin ihmisiin. Itse olen nopea ja yritän ainakin tehdä hommat kunnolla loppuun asti... Aina ei maltti riitä joutavuuksien nysvväämiseen.

Periaatteessa johtaminen on yksinkertaista jos hommat on yksinkertaisia ja selkeitä. Ongelmia tuottaa aina erityistilanteet...