Tahtoo vaan olla että kun tekee omilla vehkeillä, niin voi optimoida hakkuuajankohdan. Firman koneet tulee yleensä harvennukselle sopivaan aikaan kun ja jos kerkeävät.
En ole montaa hyvin tehtyä kesäharvennusta nähnyt vaikka mielenkiinnosta olen useita tarkistanut. Juuristo ja juurenniskat vaurioituvat vääjäämättä vaikka operoitaisiin kovilla mailla. Täälläpäin kun on tyvitervastautia, niin tulee asiaan kiinnitettyä erityistä huomiota.
Ja kyllä metsäajossa palkoilleen pääsee kun tietää mitä tekee. Myös metsäkoneen jälkiä voi traktorikalustolla keräillä kunhan homma on hyvin suunniteltu ja toteutettu. Vaikeaan maastoon ei kannata traktorikalustoa viedä ensinkään, aina pitää olla varaa myös kieltäytyä tai valita sopivampi ajankohta.
Sitten kun hakee yhden kuorman ajokoneella, niin jättää suosiolla valmetin talliin huilaamaan.
Tuommoset kommentit osoittaa että ei ole ymmärretty näiden traktorivärkkien ajatusta ja potentiaalia. Tai ei edes haluta ymmärtää.
Eihän se tietenkään ole sama asia kuin ajokone, kukaan ei sitä ole väittänytkään. Eikä se vanha ajokonekaan mikään autuaaksi tekevä asia ole, tuoreemmassa traktorissa, jolla tehdään muutakin urakkaa on todennäköisemmin mukavampi työympäristö. Ja ne pöllit saa ihan yhtähyvin ajettua paremmilta maastoilta. Jättää vaan suosiolla ne huonot maastot ajokonemiehille jotka haluavat kokeilla kalustonsa rajoja.
Ajoin ennen viimisen päälle metsäkäyttöön rakennetulla traktorilla puuta. Oli taakseajolaitetta, sähköpöytää, kaikki mahdolliset panssarit, mekaanisesti vetävä kärry yms. Se vaihtuis puolta halvempaan -87 vuoden ajokoneeseen missä tuntejakin vasta vaivaset 27000h ja en kyllä enää kaipaa sinne pienen traktorin koppiin.
Ergonomia aivan eri luokkaa ajokoneessa kuin 90 luvun lopun traktorissa sekä sitä puuta tulee sieltä laaniin eikä keikuta joka kannon nokassa.
Ne ketkä ei ole molemmilla ajanu ei ymmärrä millanen koirankoppi traktori oikeesti on ja kuinka onneton kapistus se on mettässä.
Ps. Traktoriin tehtiin muuten huomattavasti enemmän remonttia.