Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Valtra N143 HT3 etuakselin rasvaus  (Luettu 12571 kertaa)

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 66058
Vs: Valtra N143 HT3 etuakselin rasvaus
mutta eipä jää epäselväksi muu kuin saabiko vai ei!   mutta onpa kuiteskii ohjekirja!!!                  eikös nuot jarrujutut ole pikkasen erilaisia kuin vaslinkivärkit?   kuin lie valtussa?   traktorimerkeissä kuiteskin on!

JayZ

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 111
Vs: Valtra N143 HT3 etuakselin rasvaus
Myyjä sanoi minulle uutta konetta esitellessään, että etuakselissa ei ole pyörien nivelissä rasvanippoja, kestovoideltuja tjsp sanoi olevan. No, minä uskoin enkä ole edes yrittänyt etsiä. Rasvasin ohjekirjassa(kin) mainittua akselin runkoon kiinnityksen kahta nippaa ja traktorin alla ollessani huomasin nivelissä nipan, jonka päältä oli suojatulppa irronnut. Pyöräytin rengasta ja katsoin niin myös toisella puolella oli nippa suojatulpan sisällä. Eli kyllä siellä oli nipat 2kpl/rengas... Rasvasin jo hätäpäissäni toisen puolen kunnes rupesin miettimään, että onko ne vain "hätävarana" ja siellä todella on kestovoidellut nipat, vai ketä tässä nyt yritetään huijata? Käyttäjän käsikirja ei maininnut nippojen rasvauksesta mitään nopealla vilkaisulla. Aiheutinko nyt jtn ongelmia rasvaamalla normaalia vaseliinia nipasta sisälle?

Onko jarrut etuakselilla? T-sarjassa on jarrulisessa akselissa ilmausnipat ja ne on just peitetty suojatulpalla, takapäässä sitte kanssa ilmausnipat. Niihin ei kannata rasvaa laittaa.  ;)
Ännään ei saa etujarruja.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 66058
Vs: Valtra N143 HT3 etuakselin rasvaus
milläs nelikko jarruttaa?   kuski jalka maassa?    hitto, eikö muualla tehä jarrullisia traktoreita kuin italiassa?

ktm87

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1909
Vs: Valtra N143 HT3 etuakselin rasvaus
N121 on myös, ainakin toistaiseksi ovat ilman lisä rasvaa pärjänneet. Huollon aikaan aina koittanut heilutella onko väljyyksiä.

JayZ

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 111
Vs: Valtra N143 HT3 etuakselin rasvaus
milläs nelikko jarruttaa?   kuski jalka maassa?    hitto, eikö muualla tehä jarrullisia traktoreita kuin italiassa?
No niillä takajarruilla? Mitäs se neliveto siihen vaikuttaa?

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Valtra N143 HT3 etuakselin rasvaus
Voi pojantollukat ,sige/dana toimittaa etuakselin ja kuten tiedämme talimanni on hiukan kumma tyyppi johonkin sarjaan nippa tai ei.
Ohjekirjaan ei siksi ole laitettu mitään on luotettu käyttäjän käytännön järkeen jota tulee tietysti kokemuksen kautta. 8)
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

jebou

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7
Vs: Valtra N143 HT3 etuakselin rasvaus
Eli siis onko niitä tarpeellista rasvata joka välissä vai ei? Jäi nyt hieman epäselväksi.
Ja siis nivelristikoita etuakselin päissä tarkoitin ja jarrut kytkeytyy nelivedon kautta ts. kun jarruttaa niin neliveto kytkeytyy päälle ja etupyörät jarruttavat, ei siis taida oikeita jarruja olla...

Etuakselin keinun rasvaus ohjekirjassa mainitaan ja se oli merkitty joka 10 vai 50 tunti tehtäväksi. Poistinko jonkun kestorasvan toisesta päästä rasvaamalla nipan? Täytyy siis ilmeisesti ottaa mukaan rasvauskohteisiin aina etupäätä rasvatessa myös nivelristikot?

Ihmeellistä miettimistä, mutta tarkka traktorinomistaja ei jätä mitään sattumanvaraan. Järki sanoo, että rasvaa niinkuin vanhempiakin Valtroja, mutta myyjien ja ohjekirjan ohjeet tai paremminkin niiden puute sotii vastaan maalaisjärkeä.

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Valtra N143 HT3 etuakselin rasvaus
Tietysti tietysti rasvaa,mutta ei mitään lapsenpaskaa vaan shell 4000.
Tottahan se niitten ikää pidentää kun rasvaa,onhan vanhoissa autoissakin nippoja kartaanissa ainakin 740 volvossa.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 66058
Vs: Valtra N143 HT3 etuakselin rasvaus
voi kyllä traktorissa jossa karkiat renkaat joka kulmalla on paaaaljon kivempi ajella kuormankin kanssa kun joka pyörä jarruttaa!           peräkärryssä kuorma ja laskee täysillä liittymään niin saa autoilijat heräämään kun laitytaa joka pyörän jarruttamaan vauhin pois ennen hipasua.       samella oli ilo ajaa ja kiusata pemuja!

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Valtra N143 HT3 etuakselin rasvaus
Tuo Samen omistaminen selittääkin paljon tuota asennetta. Oliskohan ollu samessa sataa tuntiakaan, kun kaverin kotona pääsivät remppaamaan noita erinomaisia etunapoja  ;D 
Pari vuotta taistelivat ja koneet vaihtu 100 sarjan jontikoihin joilla pysty jo töitäkin tekemään.

Noissa raidetangon päissä ei se rasvan vähyys ole välttämäti se ongelma, vaan niveleen vanhemmiten menevä vesi. Sama autossa ja traktorissa. Rasvanippaan kun turauttaa rasvat, niin rasva työntää nivelestä pois veden.
Etuakselin vakionopeusnivelissä on rasvamäärä todella pieni ja rasitus nivelelle vähäistä. Nuo näyttää kestävän kestoivoideltuinakin.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

Stiz

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 51
Vs: Valtra N143 HT3 etuakselin rasvaus
Löytyykö sinun koneestasi olkatappien nippoja?

Itselläni on N141 jousitetulla etuakselilla ja tehtaalta tullessa ei ollut nippoja olkatappien kummassakaan päässä. Huollosta kun kyselin hieman jälkeenpäin niin sanoivat että kyllähän ne aika pirun tärkeät siinä ovat.

Varaosapuolen myyjä vastasi näin, kun kysyin että miksi niitä ei ole: "Noh, katsos kun akselin valmistaja ei halua laittaa niitä kuljetuksen ajaksi, koska menevät helposti rikki. Ja noh, tuota, nippojen laittaminen paikoilleen vaatisi lisätyötä tehtaalla"  ;D ;D ;D

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 66058
Vs: Valtra N143 HT3 etuakselin rasvaus
et sitten ollut ruksinut niitä siinä tilauslipukekasassa?               ja miun samen navoissa mitään vikaa ollu mutta se vaan oli niiiiin pirun kylmä kun ei lämmityslaitetta ja joitain muitakin maanantaiyksilön vikoja.  ja huollossa jäi joka kerta rasiallinen osia yli!       siksi vaihtui nyyhyn.               no ei silloin ollut valmettraktoria vielä, ja nyt sieltä ei enää nää ulos.     muuten kyllä kait.

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Valtra N143 HT3 etuakselin rasvaus
Löytyykö sinun koneestasi olkatappien nippoja?


Juu teollisuusmallin carrarossa on olka-akselin rasvanipat. oikealla puolen oli pieni välys 7000 tunnin kohdalla, vaihdoin siihen uudet laakeri kun piti stehvoja samalla uusia. Vasemmalle puolen en ole tarvinnut muuta tehdä kuin uusia vetoakselin tiivisteen navan puolelle, olka-akselin laakerit on timmit. Rasvattu on ehkä joka kolmas kerta kun etukuormainta rasvataan, eli noin muutaman sadan tunnin välein.

Edellisessä koneessa oli maatalousmallin sige ja siinä ei tullut 9000 tuntiin välyksiä vaikka ei ollut rasvanippoja olka-akselin laakereissa. Murroksissa taas yllättäen oli. Etukuormaimet on ollut molemmissa koneissa koko ajan.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's