Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Huippunykyaikainen pihatto  (Luettu 12474 kertaa)

maidontuottaja

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5521
  • 250k
Huippunykyaikainen pihatto
Sori tuo otsikko  ;D Jos siis voidaan puhua otsikon mukaisesta navetasta, niin onko siinä ruokintapöytä navetan sisältä ladattava, vai visiirisysteemit? Jos tekisin pihaton, luultavasti tämä asia aiheuttaisi päänvaivaa, mihin ratkaisuun päädyttäisiin

Voi myös esittää muita mielipiteitä, mikä tekee pihatosta nykyaikaisen.

Eikse tyyliin 3+3 ole jotain 1970-luvun loppua :o
Huonostakin asiasta voi löytyä joskus jotain hyvää.

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Huippunykyaikainen pihatto
Jos haetaan huippunykyaikaista niin kaikki pitää olla viimeisen päälle automatisoitu. Ruokinta vähintään lely vector himmelillä ja paskaa pitää vatkata kaikeinlaisilla potkureilla ennen kuin saadaan säiliöön  ;D
Mulle riittää kuitenkin yksinkertainen hyvin toimiva valoisa navetta jossa on hyvä ilmanvaihto.

maidontuottaja

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5521
  • 250k
Vs: Huippunykyaikainen pihatto
En tykkää että tekniikkaa on liikaa, robotit siihen tulis suurella todennäköisyydellä kuitenkin. Sen verran on tullut hikoiltua kuumassa parsinavetassa, että verhot siihen kans tulis, että saa koko sivun auki, eiksniin.
Vieläkin jotkut tekevät pelkillä ikkunaelementeillä voi elämän kevät. Eräässäkin uudessa isossa pihatossa kävin, niin kuumaa oli kesällä, eikä ollu etes helle.

Viimeksi muokattu: 12.05.14 - klo:18:47 kirjoittanut maidontuottaja

Huonostakin asiasta voi löytyä joskus jotain hyvää.

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Huippunykyaikainen pihatto
Tee kahdella 5m leveillä sivuilla sijaitsevilla pöydillä 8)

antti-x

  • Vieras
Vs: Huippunykyaikainen pihatto
Tee kahdella 5m leveillä sivuilla sijaitsevilla pöydillä 8)

6630 ehti ensin...

Uusin trendi on tietty molemmin puolin ajettavat katetut ruokintapöydät. Tällä saadaan ainutlaatuisella tavalla yhdistettyä keskipöydän ja visiirin huonot puolet tavalla joka maksaa enemmän kuin kumpikaan muista. Saadaan apetennis, haastava puhdistettavuus (jos ja kun pistetään kuitenkin sellainen pieni kouru jonka ansiosta koneelisesti on hankala puhdistaa) ja lisäksi sekä appeen siirtelyä että jakoa varten pitää avata neljä ovea ja kiertää koko navetta. Ja tosiaan neliöitä tulee ylivoimaisen paljon, ja kustannuksia samassa suhteessa.

Pressuvisiiri on aika jees. Oma pressu tiputetaan kesäksi ja sen paikalle jää lintuverkko joka 90 prosenttisesti estää appeen heittelyn ulos. Visiirit täytetään vuorotellen täydemmäksi kuin toinen, ja se tyhjempi työnnetään harjalla puhtaaksi. Jos molemmat ehtivät päästä lähes tyhjiksi, niin sitten molemmat. Hinnassa säästää ilman sähkövisiiriä jonkin verran verrattuna keskipöytään, apetennis jää pois, ja on aika näppärää kun keskipöytä ei häiritse eläinten siirtelyä tai omaa liikkumista. Kolmannen robonkin pystyy 3 rivisessä pistämään 2 muun väliin kun siltä tuntuu. Ei tarvitse kuin 12-18 metriä pidentää navettaa.

edit: Meillä on ruokintaparsi, mikä on ihan jees. Jos (ja yleensä kun) sellaista ei tee, niin suosittelen lukkoaitaa koko ruokintapöydälle. Kalliimpi ja paljon parempi monessa kohtaa kuin pelkkä niskaputki.

Viimeksi muokattu: 12.05.14 - klo:19:12 kirjoittanut antti-x

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Huippunykyaikainen pihatto
Mulla on epäilys että ulkona tapahtuva apepotkurointi ja jako tulee jossainvaiheessa muuttumaan "kylmäpihatoksi" eli kovin hyvä paperilla mutta kukaan ei sitä oikeasti halua tehdä. Mun mielestä tullaan jossainvaiheessa pyrkimään tilanteeseen että rutiinit saa tehdä katon alla.

Itsellä mittari nykyaikaisesta ja hyvästä navetasta tulee kun mielikuva navetassa on että kaikki kalusteet on astetta järeämpiä ja eläimillä on paljon tilaa keskenään ja myös korkeudessa. Samoin ilman pitää olla kunnolista.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

antti-x

  • Vieras
Vs: Huippunykyaikainen pihatto
Mulla on epäilys että ulkona tapahtuva apepotkurointi ja jako tulee jossainvaiheessa muuttumaan "kylmäpihatoksi" eli kovin hyvä paperilla mutta kukaan ei sitä oikeasti halua tehdä. Mun mielestä tullaan jossainvaiheessa pyrkimään tilanteeseen että rutiinit saa tehdä katon alla.


Hirvittävä halli tarvitaan että kaikki paalit saa lehmien kanssa saman katon alle talveksi.  ;) Ja miten sinne navetalle pääsee itse kolaaman parret jos ulkona on kylmä? Pitää selvästi rakentaa tunneli päärakennukselta...

Olisi tietty luksusta jos apetraktorin + täyttötraktorin/kuormaajan saa lämpimään, mutta pajonko oikeasti lämpimässä traktorissa haittaa että millainen keli ulkona on?

samout

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 62
Vs: Huippunykyaikainen pihatto
Tee kahdella 5m leveillä sivuilla sijaitsevilla pöydillä 8)

6630 ehti ensin...

Uusin trendi on tietty molemmin puolin ajettavat katetut ruokintapöydät. Tällä saadaan ainutlaatuisella tavalla yhdistettyä keskipöydän ja visiirin huonot puolet tavalla joka maksaa enemmän kuin kumpikaan muista. Saadaan apetennis, haastava puhdistettavuus (jos ja kun pistetään kuitenkin sellainen pieni kouru jonka ansiosta koneelisesti on hankala puhdistaa) ja lisäksi sekä appeen siirtelyä että jakoa varten pitää avata neljä ovea ja kiertää koko navetta. Ja tosiaan neliöitä tulee ylivoimaisen paljon, ja kustannuksia samassa suhteessa.


Oon kyllä tuosta aivan eri mieltä  :D mun mielestä siinä yhistyy molempien hyvät puolet  ;) paitsi hinta. tai no hinnatki taitaa yhistyä :D ei kai semmosella pienellä kourulla mitään tee ja on NYKYAIKAISTA korvata apetennis siihen tarkotetulla robotilla

antti-x

  • Vieras
Vs: Huippunykyaikainen pihatto

Oon kyllä tuosta aivan eri mieltä  :D mun mielestä siinä yhistyy molempien hyvät puolet  ;) paitsi hinta. tai no hinnatki taitaa yhistyä :D ei kai semmosella pienellä kourulla mitään tee ja on NYKYAIKAISTA korvata apetennis siihen tarkotetulla robotilla

Kiertääkö se robotti sitä navettaa, vai pistetäänkö niitäkin komeasti kaksi?

edit: Tuollaisia pieniä kouruja niille ulkokäytäville on kuitenkin ilmeisesti tehty...

http://blogit.proagria.fi/proagria/wp-content/uploads/2011/09/P9123919.jpg

Viimeksi muokattu: 12.05.14 - klo:20:47 kirjoittanut antti-x

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Huippunykyaikainen pihatto
Huoltokäytävä navetan ympäri 8)

antti-x

  • Vieras
Vs: Huippunykyaikainen pihatto
Keisalan blogi kannattaa edelleen muuten lukea jos ei ole tullut vastaan:


https://www.proagria.fi/blogit/keisalan-akka


Aloittaa listan viimeisimmästä ja jatkaa siitä. Sääli että ekojen postausten kuvat ovat kadonneet, muistaakseni siellä aloitettiin isosta (ja syvästä) kuopasta joka kipattiin mursketta täyteen (ja nimen omaan mursketta eikä esim louhosta). Kaiken kaikkiaan aika tinkimätöntä rakentamista...

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Huippunykyaikainen pihatto
Minä oon kyllä maidontuottajan kans ehdottomasti eri mieltä siitä ettei kennoikkunoilla sais hyvää ilmanvaihtoa. Riipuu paljon navetan leveydestä... Meillä on sisäleveys noin 20 metriä ja kennoikkunoilla saa ilmaa navetan sisälle aivan riittävästi. Seinäelementeissä aukon koko 4x1,2m. Tuulisemmalla ilmalla ei meinaa kuivikkeet pysyä parsissa. Kesällä +25 ja enemmän lämpöä yhdistettynä tuulettomaan ilmaan on kuuma sama missä navetassa tahansa. Silloin pitää olla iso vispilä katossa tai vesijäähdytys jos aikoo ilmaa viilentää. Kennolevyt tuli meille sen vuoksi että asema on samassa tilassa missä eläimet ja on mukavampi lypsää kun on lämpötila plussan puolella. Robonavettaan tai erillisellä lypsyasemalla laittaisin kyllä verhot. Harkinnassa on laittaa jonkinlainen potkuri kattoon kunhan tässä joskus rikaistuis ;D Meillä on myös tuo paljon haukuttu sivuruokintapöytä. Ihan paska systeemihän tuo on mutta en ole lämmennyt edelleenkään visiirinavetalle. Hyvät puolensa siinä on toki...

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Huippunykyaikainen pihatto
Keisalan blogi kannattaa edelleen muuten lukea jos ei ole tullut vastaan:


https://www.proagria.fi/blogit/keisalan-akka


Aloittaa listan viimeisimmästä ja jatkaa siitä. Sääli että ekojen postausten kuvat ovat kadonneet, muistaakseni siellä aloitettiin isosta (ja syvästä) kuopasta joka kipattiin mursketta täyteen (ja nimen omaan mursketta eikä esim louhosta). Kaiken kaikkiaan aika tinkimätöntä rakentamista...
Äkkiä vilkaistuna sieltä löytyi punavanteisia pihasta ja uus niittomurskain oli tilattu kun lautanen hajosi, perinteistä vaatimattomuutta 8)

Noilla kahteen robottiin laajentavilla tuntuu monesti lähtevän mopo käsistä nimenomaan viimeistään konekaluston uusinnassa.

lumia925

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 117
Vs: Huippunykyaikainen pihatto
Jos modernin ja katseita kääntävän haluaa niin tekee lautasenpyöreän pihaton  ;D eikös joku suomessa rakentanut tuon tapaisen pihaton muutama vuos sitte? Tietoa miten toiminut?

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Huippunykyaikainen pihatto
Mulla on epäilys että ulkona tapahtuva apepotkurointi ja jako tulee jossainvaiheessa muuttumaan "kylmäpihatoksi" eli kovin hyvä paperilla mutta kukaan ei sitä oikeasti halua tehdä. Mun mielestä tullaan jossainvaiheessa pyrkimään tilanteeseen että rutiinit saa tehdä katon alla.


Hirvittävä halli tarvitaan että kaikki paalit saa lehmien kanssa saman katon alle talveksi.  ;) Ja miten sinne navetalle pääsee itse kolaaman parret jos ulkona on kylmä? Pitää selvästi rakentaa tunneli päärakennukselta...

Olisi tietty luksusta jos apetraktorin + täyttötraktorin/kuormaajan saa lämpimään, mutta pajonko oikeasti lämpimässä traktorissa haittaa että millainen keli ulkona on?
Kyllä ne rehut täytyy ulkona olla mutta jos pääsee tilanteeseen että lähtee sisältä raktorilla ja tuo paalin sisälle missä sen sitten kippaa potkuriin niin aika kiva systeemi. Sekin voi olla jossainvaiheessa tulevaisuutta että navetan ja talon väliä kulkee jollain autolla mikä on suht lämmin. Kuitenkin vielläkin uskon että ketään ei kiinosta marraskuun vikalla viikolla räntäsateessa puljata rehua pihalla ja sitten avata isot ovet että pääsee sisälle jakamaan. Yksi vaihtoehto on kiinteä mikseri ja matto. Muitakin vaihtoehtoja on.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.