Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Mikä mielestänne vasikkaa vaivaa ??  (Luettu 7388 kertaa)

Herpertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13078
Vs: Mikä mielestänne vasikkaa vaivaa ??
Veikkaus, ehkä seleenin puute  :(
Eläinlääkäriltä piikki, sillä se kuntoon tulee, jos on seleenin puute  ;)
Hyvää yötä, sano mummo kun silmä puhkes

karvankasvattaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 572
Vs: Mikä mielestänne vasikkaa vaivaa ??
vieläkö se on hengissä?

valtra 6800

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 109
Vs: Mikä mielestänne vasikkaa vaivaa ??
Ternimaidon puute/liian myöhään saatu terni/vasta aineiden puuttuminen maidosta. Yleensä kuolee aika pian.  :(

Kanttura

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 44
Vs: Mikä mielestänne vasikkaa vaivaa ??
Rotu on ainakin vialla..

Seleeni ja jodi. Niitä äitinsä on tuskin saanut. Perinteisesti haikuilla on kaikki muutkin vajeet, paitsi kuituvaje  :D
Älkää nyt viittikö...asialliseen kysymykseen saa heti inhottavia vastauksia...Jokainen valitsee rotunsa itse. 22 kiloinen sonnivasikka ei ole täysiaikainen ellei kyseessä ole kaksoset. HC-sonnin keskipaino on 30kg ja hiehon 28kg, eli on se pieni. Meillä haikkusonnivasujen keskipaino on n. 35kg, suurin on ollut 42 kg ja sekin syntyi helposti ja pikavauhtia. Vasikka voi olla pieni (silti täysiaikainen) myös jos emo on kovin iäkäs (15 v) tai emo ollut tosi huonolla rehulla.

Keskosella on yleensä olematon imurefleksi, koska se ei ollut valmis syntymään. Se tarvitsee erikoishoitoa. Hivenaine/vitamiinipiikit ei ole pahasta seleeniä unohtamatta. Seleenipiikki tehoaa nopeasti. Maitoa 4-5 krt päivässä niin paljon kuin jaksaa syödä. Kyllä se siitä vahvistuu jos on vahvistuakseen. Joskus myös hapenpuutteesta synnytyksessä kärsineet vasikat kompuroivat ja niiden imurefleksi voi olla kadoksissa.

Jos joku haikkukasvattaja ei typeryyksissään syötä eläimilleen kivennäisiä ja hiveniä niin se ei ole rodun vika (kun viittasit että haikulla on kaikki vajeet). Kivennäisiä kuluu paljon ja seleenin kanssa joutuu vähän taiteilemaan luomun takia, mutta se on sama vääntö kaikilla roduilla. Seleeninkään kanssa ei tule ongelmaa, kunhan sitä antaa riittävästi ja varmistaa, että kaikki sitä saavat. Haikkukasvattajapuolelta löytyy myös hyvin ammattimaisesti toimivia tiloja. En minäkään mollaa ja hauku muiiden rotujen kasvattajia :(

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Mikä mielestänne vasikkaa vaivaa ??
Rotu on ainakin vialla..

Seleeni ja jodi. Niitä äitinsä on tuskin saanut. Perinteisesti haikuilla on kaikki muutkin vajeet, paitsi kuituvaje  :D
Älkää nyt viittikö...asialliseen kysymykseen saa heti inhottavia vastauksia...Jokainen valitsee rotunsa itse. 22 kiloinen sonnivasikka ei ole täysiaikainen ellei kyseessä ole kaksoset. HC-sonnin keskipaino on 30kg ja hiehon 28kg, eli on se pieni. Meillä haikkusonnivasujen keskipaino on n. 35kg, suurin on ollut 42 kg ja sekin syntyi helposti ja pikavauhtia. Vasikka voi olla pieni (silti täysiaikainen) myös jos emo on kovin iäkäs (15 v) tai emo ollut tosi huonolla rehulla.

Keskosella on yleensä olematon imurefleksi, koska se ei ollut valmis syntymään. Se tarvitsee erikoishoitoa. Hivenaine/vitamiinipiikit ei ole pahasta seleeniä unohtamatta. Seleenipiikki tehoaa nopeasti. Maitoa 4-5 krt päivässä niin paljon kuin jaksaa syödä. Kyllä se siitä vahvistuu jos on vahvistuakseen. Joskus myös hapenpuutteesta synnytyksessä kärsineet vasikat kompuroivat ja niiden imurefleksi voi olla kadoksissa.

Jos joku haikkukasvattaja ei typeryyksissään syötä eläimilleen kivennäisiä ja hiveniä niin se ei ole rodun vika (kun viittasit että haikulla on kaikki vajeet). Kivennäisiä kuluu paljon ja seleenin kanssa joutuu vähän taiteilemaan luomun takia, mutta se on sama vääntö kaikilla roduilla. Seleeninkään kanssa ei tule ongelmaa, kunhan sitä antaa riittävästi ja varmistaa, että kaikki sitä saavat. Haikkukasvattajapuolelta löytyy myös hyvin ammattimaisesti toimivia tiloja. En minäkään mollaa ja hauku muiiden rotujen kasvattajia :(

En mä mollaa rotua, vaan sitä huuhaata ja hypetystä mikä rodun ympärillä pyörii... Suomessa liikkuu sellaisia kasvatusohjeita haikuille, että ihan hirvittää.

On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Kanttura

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 44
Vs: Mikä mielestänne vasikkaa vaivaa ??
Kerro ny mulle, että mikä esim. tässä on väärin?? http://www.highlandcattle.fi/historia.php

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Mikä mielestänne vasikkaa vaivaa ??
Kerro ny mulle, että mikä esim. tässä on väärin?? http://www.highlandcattle.fi/historia.php
Esim. tuo hyötysuhteen ja terveyden ylistys. Ja kuvitelma siitä, että haikun liha olisi jotenkin erilaista. Tuo erilaisuus johtuu juurikin ruokinnasta, eikä mistään ylivoimaisesta kyvystä tuottaa jotain maagista lihaa.
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

karvankasvattaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 572
Vs: Mikä mielestänne vasikkaa vaivaa ??
Kerro ny mulle, että mikä esim. tässä on väärin?? http://www.highlandcattle.fi/historia.php
maagista lihaa.

meidän emäntä siitä taikoo kyllä hyviä lihapullia

antti-x

  • Vieras
Vs: Mikä mielestänne vasikkaa vaivaa ??
Kerro ny mulle, että mikä esim. tässä on väärin?? http://www.highlandcattle.fi/historia.php
maagista lihaa.

meidän emäntä siitä taikoo kyllä hyviä lihapullia

Itse taion tosi hyviä lihapullia eilen hätäteurastetun holsteinlehmän jauhelihasta ;)

Mutta aika ihme otus on haikku jos se tuottaa marmorointuneempaa fileetä kuin muut naudat, ja lisäksi vielä rasvattomampaa.  ???  Koska sellaista linkin artikkeli antaa ymmärtää....

Kanttura

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 44
Vs: Mikä mielestänne vasikkaa vaivaa ??
Kerro ny mulle, että mikä esim. tässä on väärin?? http://www.highlandcattle.fi/historia.php
Esim. tuo hyötysuhteen ja terveyden ylistys. Ja kuvitelma siitä, että haikun liha olisi jotenkin erilaista. Tuo erilaisuus johtuu juurikin ruokinnasta, eikä mistään ylivoimaisesta kyvystä tuottaa jotain maagista lihaa.
Se on totta, että rotu on terve ja pitkäikäinen (jos kasvatusolosuhteet sen mahdollistavat). Liha on täysin erimakuista, maista vaikka! Itse olen syönyt lypsikkiä, limpparia, angusta ja simmentalia. Nekin eroavat toisistaan, enkä sano niiden maistuvan pahalta...roduissa on eroja kuten eri maiden viineissäkin.
Liha on tutkittu laboratoriossa Briteissä sekä hiljattain myös Suomessa, numerot eivät ole hatusta vedettyjä. Missään ei väitetä, että lihan maku on pelkästään rodusta johtuvaa, se on sinun oma ajatuksesi. Tottakai ruokinta vaikuttaa lihan makuun, selvä se. Lihan makuun vaikuttaa myös ympärivuotinen laidunnus/ulkoilu ja runsas liikunta. Se on totta, että joka ruho ei ole marmoroitunut. Alhaisen rasvaluokan omaava sonni ei tietenkään voi olla erityisen marmoroitunut. Mutta esim rasvaluokassa 3 näkyy esim. ulkofileessä  ja joissain paistipaloissa ohutta marmoria.

On se kumma juttu....joku erehtyy kysymään neuvoja heikon vasikan hoitoon niin ei aikaakaan kun täällä vaahdotaan Highlandin kasvatuksen järkevyydestä ja keskustelu lähtee aivan väärille urille. Olisi tullut ihan erilaisia vastauksia, jos rotua ei olisi lainkaan mainittu tai olisi ilmoitettu joku toinen rotu >:(. Tähän saakka olen ollut paljastamatta rotukytköstäni, mutta nyt oli pakko tulla kaapista ulos!

MRP

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 219
Vs: Mikä mielestänne vasikkaa vaivaa ??
onko jollain ollu tällästä ??
Tämä sinänsä asiallinen kysymys sai vastaansa provoojien tulvan, joka ei ole tällä palstalla kummoinenkaan yllätys. Yhdistyksen oma, huippuvilkas foorumi on hc kysymyksille ylivoimaisesti paras paikka, koska siellä ollaan rehellisesti omalla nimellä ja sitämyöden keskustelun taso pysyy korkeana. Tämänkin näkemyksen tietysti joku ahdasmielinen lyttää ja kirjoittaa tästä suomen suurimmasta rotuyhdistyksestä sellaiseen sävyyn, että saa purettua kaiken oman pahan olonsa agronetin uumeniin. Just go for it!

Highland hullulle sanoisin, että seleenin puute lienee ainakin yksi vaiva, koska se tulee ilmi juuri heikkona imurefleksinä. Tätä kirjoittaessa vasikan elämä on varmaan kääntynyt jompaan kumpaan suuntaan, mutta voi olla, että ternimaidon saantiin silloin alussa meni valitettavasti liikaa aikaa.

Viimeksi muokattu: 28.04.14 - klo:21:10 kirjoittanut MRP

highland hullu

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5
Vs: Mikä mielestänne vasikkaa vaivaa ??
vasikka  rupesi hyvin syömään pullosta kun saatiin imu päälle.. :) sitten ruokinnan jälkeen meni vielä tissille hakemaan lisää.. ensin vai herutti muttei osannut imeä utareista, nuoleskeli vain. emme kasvattaneet ruuan määrää niin vasikka pysyi kiinnostuneena tissistä.. kun vähän jäi nälkä syötön jälkeen. nyt ei huoli enää pulloa joten eiköhän pikkukaveri saa riittävästi kun muutaamaan otteseen olen sen saanut jo kiinni ihan kunnolla ruokailemisesta. seuraillaan vähän aikaa vielä tilannetta.. onneksi ei heti heitetty pyyhettä kehään. kiitos hyvistä vinkeistä, ja olen tullut siihen tulokseen että se syntyi liian aikasisin sitten se oli vielä ekan vuorokauden ilman ruokaa niin pääsi niin heikkoon kuntoon ja refleksejä ei ollut sen takia.

navettapiika

  • Vieras
Vs: Mikä mielestänne vasikkaa vaivaa ??
vasikka  rupesi hyvin syömään pullosta kun saatiin imu päälle.. :) sitten ruokinnan jälkeen meni vielä tissille hakemaan lisää.. ensin vai herutti muttei osannut imeä utareista, nuoleskeli vain. emme kasvattaneet ruuan määrää niin vasikka pysyi kiinnostuneena tissistä.. kun vähän jäi nälkä syötön jälkeen. nyt ei huoli enää pulloa joten eiköhän pikkukaveri saa riittävästi kun muutaamaan otteseen olen sen saanut jo kiinni ihan kunnolla ruokailemisesta. seuraillaan vähän aikaa vielä tilannetta.. onneksi ei heti heitetty pyyhettä kehään. kiitos hyvistä vinkeistä, ja olen tullut siihen tulokseen että se syntyi liian aikasisin sitten se oli vielä ekan vuorokauden ilman ruokaa niin pääsi niin heikkoon kuntoon ja refleksejä ei ollut sen takia.
Kyllä se pienikin maasta ponnistaa, kunhan saa hiukka apuja. Tiedä kuinka iso sonninpoika siitä vielä venyy.. :D

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Mikä mielestänne vasikkaa vaivaa ??
Rotu on ainakin vialla..

Seleeni ja jodi. Niitä äitinsä on tuskin saanut. Perinteisesti haikuilla on kaikki muutkin vajeet, paitsi kuituvaje  :D
Älkää nyt viittikö...asialliseen kysymykseen saa heti inhottavia vastauksia...Jokainen valitsee rotunsa itse. 22 kiloinen sonnivasikka ei ole täysiaikainen ellei kyseessä ole kaksoset. HC-sonnin keskipaino on 30kg ja hiehon 28kg, eli on se pieni. Meillä haikkusonnivasujen keskipaino on n. 35kg, suurin on ollut 42 kg ja sekin syntyi helposti ja pikavauhtia. Vasikka voi olla pieni (silti täysiaikainen) myös jos emo on kovin iäkäs (15 v) tai emo ollut tosi huonolla rehulla.

Keskosella on yleensä olematon imurefleksi, koska se ei ollut valmis syntymään. Se tarvitsee erikoishoitoa. Hivenaine/vitamiinipiikit ei ole pahasta seleeniä unohtamatta. Seleenipiikki tehoaa nopeasti. Maitoa 4-5 krt päivässä niin paljon kuin jaksaa syödä. Kyllä se siitä vahvistuu jos on vahvistuakseen. Joskus myös hapenpuutteesta synnytyksessä kärsineet vasikat kompuroivat ja niiden imurefleksi voi olla kadoksissa.

Jos joku haikkukasvattaja ei typeryyksissään syötä eläimilleen kivennäisiä ja hiveniä niin se ei ole rodun vika (kun viittasit että haikulla on kaikki vajeet). Kivennäisiä kuluu paljon ja seleenin kanssa joutuu vähän taiteilemaan luomun takia, mutta se on sama vääntö kaikilla roduilla. Seleeninkään kanssa ei tule ongelmaa, kunhan sitä antaa riittävästi ja varmistaa, että kaikki sitä saavat. Haikkukasvattajapuolelta löytyy myös hyvin ammattimaisesti toimivia tiloja. En minäkään mollaa ja hauku muiiden rotujen kasvattajia :(

En mä mollaa rotua, vaan sitä huuhaata ja hypetystä mikä rodun ympärillä pyörii... Suomessa liikkuu sellaisia kasvatusohjeita haikuille, että ihan hirvittää.
Köh köh . Pari Haikku asikasta on . Kysyin kannattavuudesta , sanoivat lihojen tekevän hyvin kauppansa , huijaamaan ei pysty esim. ruokinnalla . Itse kuvittelin semmoisen onnistuvan mutta ei .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

Herpertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13078
Vs: Mikä mielestänne vasikkaa vaivaa ??
Kerro ny mulle, että mikä esim. tässä on väärin?? http://www.highlandcattle.fi/historia.php
Esim. tuo hyötysuhteen ja terveyden ylistys. Ja kuvitelma siitä, että haikun liha olisi jotenkin erilaista. Tuo erilaisuus johtuu juurikin ruokinnasta, eikä mistään ylivoimaisesta kyvystä tuottaa jotain maagista lihaa.

Lihan makuun, laatuun ja suutuntumaan vaikuttaa varmaan kaksi asiaa, eli ruokinta ja laiduntaminen luonnonlaitumilla, jatkuva liikunta kehittää lihaksistoa ja nää luonnon "rehut" saattaa olla osatekijänä siinä, että maussa on pieni "riistan" vivahde  ;)

Hyötysuhteesta en osaa sanoa mitään, mulla on semmonen käsitys että naudanlihantuotannossa rodulla on vähiten merkitystä, ne virheet tai oikeat asiat millä se tila saadaan tuottamaan tai tekemään tappiota, tehdään ihan muilla päätöksillä kuin rodun valinnalla  :o
Hyvää yötä, sano mummo kun silmä puhkes