Kuluttaja tv oli juttua kuinka runsaasti ABC asemat käyttävät ulkolaisia ruoka raakaaineita ei kelpaa kotimainen
niin kuin ei tahdo kelvata maajussillekkaan kotimaiset koneet. Jopa 80 % on ulkolaista ruokalistalla.
Suomalaisen leikkuupumurin markkinaosuus on samaa luokkaa kuin ulkomaisen raaka-aineen osuus ABC:n ruokalistalla. Siitäkin huolimatta että Sampo ja laatu sopivat samaan lauseeseen suunnilleen yhtä huonosti kuin ABC ja kulinarismi.
Kotimaisen traktorin markkinaosuus on noin 50%.
Kotimaiset merkit jyrääväät myös kylvökoneissa ja perävaunuissa, luultavasti myös äkeissä ja ruiskuissakin (kappelemäärin mitattuna).
Sitten on tietysti koko joukko koneita, joita ei Suomessa valmistettuina saa. Tehdäänkö täällä kyntöauroja, noukinvaunuja tai pyöröpaalaimia?
Aina kotimainen vaihtoehto ei ole myöskään se sopivin, vaikka sellainen olisikin tarjolla. Kotimaisesta vaihtoehdosta voi puuttua jokin tärkeä ominaisuus tai siihen ei yksinkertaisesti ole varaa. Virolainen maansiirtokärry maksaa 12 000. Kotimainen 25 000. Kumman ostat, jos tililläsi on 15 000 euroa ja maa pitäisi saada kulkemaan?
Ei tuotantovälineinvestoinnit ole muutenkaan vertailukelpoisia kulutuskäyttäytymisen kanssa.
Kerro nyt jänönen mistä saa noin järeän (25000 €)maksavan maakärryn 12 th €:lla ?
Varmaan joku muukin on kiinnostunut ,nyt osoitteita kehiin. ?
"...noin järeän..." Siis kuinka järeän? Ei kai tässä järeydestä puhuttu... En myöskään tiedä, mistä saa 25 000 euron kärryn 12 000 eurolla. Ei kai mistään.
Koneviestissä 4 / 2014 on ryhmäesittelyssä maansiirtoperävaunut. Hintahaarukka on melkoinen ja vaikka halvimmat ja kalleimmat ovat kooltaan, rakenteeltaan, varusteiltaan ja ominaisuuksiltaan kovin erilaisia laitteita, ne ovat yhtä kaikki maansiirtoperävaunuja. Ja kysymys oli siitä, että vaikka kuinka tekisi mieli ostaa iso, kallis, laadukas ja viimeistelty kotimainen, niin jos budjetti ei anna myöten ja kärry on saatava, niin sitä sitten päätyy johonkin muuhun.
Tässä keskusteltiin nyt siitä, millaisia eri syitä on kelläkin ostaa jotain muuta kuin kotimaista. Tämä on esimerkki syiden kirjosta, ostosuosituksia en lähde antamaan enkä osaisikaan. Em. Koneviestin esittely voi kyllä auttaa alkuun. Siellä esimerkiksi puoliksi kotimaisen Kiren hintahaarukka on 6900 eurosta 24 500 euroon. Tempo on 8 600 eurosta 18 800 euron ja Teko 9300:sta 20 500 euroon. Vastaavat hintahaarukat isomman kotimaisuusasteen omaavilla kärryillä ovat Tuhti 14 000 - 23 500, Junkkari 11 620 - 29 100 ja Multiva 13 600 - 61 100.
Varmastihan esimerkiksi Multiva TRM 150 HD on erinomainen kärry, mutta se maksaa 23 660 euroa. Jos tililläsi sattuu olemaan 15 000 euroa, niin yhtä suurella kantavuudella ja saman kokoisella lavalla varustettu Kire Steel 15 maksaa 12 720 euroa. Toki myös Multivalta löytyy halvempikin 15 t:n kärry ja Kireltä Kalliimpi, mutta niillekin jää vielä monta tonnia hintaeroa Kiren hyväksi ja siitä tässä juuri olikin kyse. Aina ei voi ostaa parasta eikä edes kotimaista.
Yhtä usein tilanne on myös toisin päin. Et voi ostaa 300 hv:n kotimaista traktoria tai 8 m:n kylvökonetta tai 32 metrin ruiskua, kun sellaisia ei valmisteta. Samasta syystä et voi ostaa kotimaista noukinvaunua, lypsyrobottia tai laadukasta kotimaista leikkuupuimuria.
Tämän enempää rautalankaa minulla ei valitettavasti ole.
PS: samassa lehdessä oli Kire Steel 12 maansiirtovaunun "koeajo". Positiivisen artikkelin loppukaneetti kuuluu seuraavasti: "Noin 10 000 euron verottomalla hinnalla saa noin 100 hv:n traktorin perään sopivan vaunun, joka tyydyttää maatilan ja sivutoimisen urakoitsijan perustarpeet hyvin."