Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Isot kyntörenkat  (Luettu 16754 kertaa)

kyntaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1406
  • Aasi vs. Peura
Vs: Isot kyntörenkat
usein oon kattonut,kun leveillä renkailla kynnetään niin jälki on tosi huonoa,ainakin mun silmään.se varmaan johtuu sitten vain kyntäjän puutteellisista taidoista säätää auroja?

Itse aiheeseen
No ainkaan itse en ole ihan vimpan päälle tyytyväinen 18" asentoon axrolux 4*4 vm 1995 ja 710-38-42" Compinaatioon...
Pitäs varmaan päivittää aurat 20"... Hirmu herkät säädölle että tuleeko juuri ja juuri välttävää vai ei...
Vaan ei oiken 50ha kehtaa kalliita ostaa....
Nii se on...

Realisti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 713
Vs: Isot kyntörenkat
usein oon kattonut,kun leveillä renkailla kynnetään niin jälki on tosi huonoa,ainakin mun silmään.se varmaan johtuu sitten vain kyntäjän puutteellisista taidoista säätää auroja?
Varmaan riippuu siitäkin että minkä kokee hyväksi jäljeksi. Nimittäin uusilla siipimalleilla ja leveillä renkailla ei enää tehdä sitä 70-luvun ohjeiden mukaista muotissa olevaa viilua, vaan pyritään tasaiseen kasvinjätteiden hautaamiseen ja pellon pintaan. Kuhnilla kun vetää 20" leveydellä niin pinta on kuin olisi kerran jo äestetty vanhojen agroluxien jäljiltä.

hans

  • Vieras
Vs: Isot kyntörenkat
usein oon kattonut,kun leveillä renkailla kynnetään niin jälki on tosi huonoa,ainakin mun silmään.se varmaan johtuu sitten vain kyntäjän puutteellisista taidoista säätää auroja?
Varmaan riippuu siitäkin että minkä kokee hyväksi jäljeksi. Nimittäin uusilla siipimalleilla ja leveillä renkailla ei enää tehdä sitä 70-luvun ohjeiden mukaista muotissa olevaa viilua, vaan pyritään tasaiseen kasvinjätteiden hautaamiseen ja pellon pintaan. Kuhnilla kun vetää 20" leveydellä niin pinta on kuin olisi kerran jo äestetty vanhojen agroluxien jäljiltä.
Savimaille pitais saada jotain vakavien vaikeusien äestämis tukea :D

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7188
Vs: Isot kyntörenkat
usein oon kattonut,kun leveillä renkailla kynnetään niin jälki on tosi huonoa,ainakin mun silmään.se varmaan johtuu sitten vain kyntäjän puutteellisista taidoista säätää auroja?

Itse aiheeseen
No ainkaan itse en ole ihan vimpan päälle tyytyväinen 18" asentoon axrolux 4*4 vm 1995 ja 710-38-42" Compinaatioon...
Pitäs varmaan päivittää aurat 20"... Hirmu herkät säädölle että tuleeko juuri ja juuri välttävää vai ei...
Vaan ei oiken 50ha kehtaa kalliita ostaa....

Asiaa. Mulla 650 tai 600 renkaat, ja kyllä tuon isomman jäljet meinaa näkyä, toki maalajit pehmeitä. Tietysti vaatimustasosta kiinni, millainen kynnös hyvää mutta eikös pöytätasainen kynnös ole se tavoite hyvissä oloissa, sama kuin muutakin tehdessä, miksi tyytyä lähes hyvään jälkeen kun voi tehdä priimaa ??? Nuo Agroluxin aurat ei kylläkään parhaat mahdolliset tavoitteen saavuttamiseksi, mutta sellaiset aikojen alussa ostettu, niin ne saa kelvata. Kyllä noilla vajaa 100ha syksyssä kyntää ja keväisin lisää.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

mää vai

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1231
  • 2015-ostajan markkinat
Vs: Isot kyntörenkat
Saahan noilla leveillä renkailla maan käännettyä, mutta ei ne KYNTÖÖN kunnolla sovellu. 18 tuuman leveydellä ja 650 renkailla itekkin möyrin ja on vielä vaon avarrin käytössä.
Oon vaatimaton!

kaaleppi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 762
Vs: Isot kyntörenkat
On-land on tietysti sitten lopulta ainut vaihtoehto, jos halutaan näillä yli 710mm nurmirenkailla myös kyntää, puhumattakaan jostain aidoista mammuteista yli 900mm tai paripyöristä. Tai ehkä 2 renkaat rattoriin on vielä pykälää halvempi konsepti kuin on-land auran hintaero normiauroihin.

Terminologiahaasteisille, tätä on on-land eli sänkikyntö:
https://www.youtube.com/watch?v=ZYq2YtmKCJM

Suklaamonni

  • Vieras
Vs: Isot kyntörenkat
On-land on tietysti sitten lopulta ainut vaihtoehto, jos halutaan näillä yli 710mm nurmirenkailla myös kyntää, puhumattakaan jostain aidoista mammuteista yli 900mm tai paripyöristä. Tai ehkä 2 renkaat rattoriin on vielä pykälää halvempi konsepti kuin on-land auran hintaero normiauroihin.

Terminologiahaasteisille, tätä on on-land eli sänkikyntö:
https://www.youtube.com/watch?v=ZYq2YtmKCJM

En käsitä miks ei voi olla jo hinattava aura tuossakin. Paljonkohan lie taka-akselipaino ku päisteessä kone vähän heijjaa suunta vaihtaessa.. Matoja v*tuttaa  :) Lokasuojat lepattaa jd:ssä kummasti, hienoltahan tuo muuten näyttää.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Isot kyntörenkat
On-land on tietysti sitten lopulta ainut vaihtoehto, jos halutaan näillä yli 710mm nurmirenkailla myös kyntää, puhumattakaan jostain aidoista mammuteista yli 900mm tai paripyöristä. Tai ehkä 2 renkaat rattoriin on vielä pykälää halvempi konsepti kuin on-land auran hintaero normiauroihin.

Terminologiahaasteisille, tätä on on-land eli sänkikyntö:
https://www.youtube.com/watch?v=ZYq2YtmKCJM

En käsitä miks ei voi olla jo hinattava aura tuossakin. Paljonkohan lie taka-akselipaino ku päisteessä kone vähän heijjaa suunta vaihtaessa.. Matoja v*tuttaa  :) Lokasuojat lepattaa jd:ssä kummasti, hienoltahan tuo muuten näyttää.

Lokkiparvesta voi päätellä, että kaikki madot eivät ole mennet littaniksi  :D
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6139
Vs: Isot kyntörenkat
On-land on tietysti sitten lopulta ainut vaihtoehto, jos halutaan näillä yli 710mm nurmirenkailla myös kyntää, puhumattakaan jostain aidoista mammuteista yli 900mm tai paripyöristä. Tai ehkä 2 renkaat rattoriin on vielä pykälää halvempi konsepti kuin on-land auran hintaero normiauroihin.

Terminologiahaasteisille, tätä on on-land eli sänkikyntö:
https://www.youtube.com/watch?v=ZYq2YtmKCJM

En käsitä miks ei voi olla jo hinattava aura tuossakin. Paljonkohan lie taka-akselipaino ku päisteessä kone vähän heijjaa suunta vaihtaessa.. Matoja v*tuttaa  :) Lokasuojat lepattaa jd:ssä kummasti, hienoltahan tuo muuten näyttää.

Lokkiparvesta voi päätellä, että kaikki madot eivät ole mennet littaniksi  :D
Eihän se lakeisella ole sen kummempi kuin vastaava aura puolihinattavana. Päisteajo kyllä on aika raakan näköistä touhua.

Tiimo

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 609
Vs: Isot kyntörenkat
Jos  on parin kilometrin kyntölaista suuntaansa ja 10m päiste niin ihan sama vaikka olis päiste asfaltilla. Ei vaikuta paljokaan kokonaisuuteen.

hiluhi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1739
  • Murheellinen vilkuttaja
Vs: Isot kyntörenkat
Jos  on parin kilometrin kyntölaista suuntaansa ja 10m päiste niin ihan sama vaikka olis päiste asfaltilla. Ei vaikuta paljokaan kokonaisuuteen.

niin sellainen päistetie, jossa voi kääntää lietekalustonkin ympäri  8)

kaaleppi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 762
Vs: Isot kyntörenkat
On-land on tietysti sitten lopulta ainut vaihtoehto, jos halutaan näillä yli 710mm nurmirenkailla myös kyntää, puhumattakaan jostain aidoista mammuteista yli 900mm tai paripyöristä. Tai ehkä 2 renkaat rattoriin on vielä pykälää halvempi konsepti kuin on-land auran hintaero normiauroihin.

Terminologiahaasteisille, tätä on on-land eli sänkikyntö:
https://www.youtube.com/watch?v=ZYq2YtmKCJM

En käsitä miks ei voi olla jo hinattava aura tuossakin. Paljonkohan lie taka-akselipaino ku päisteessä kone vähän heijjaa suunta vaihtaessa.. Matoja v*tuttaa  :) Lokasuojat lepattaa jd:ssä kummasti, hienoltahan tuo muuten näyttää.

Voisi olla kyllä puolihinaaja tuolla siipimäärällä. Painonsiirrolla ja tuolla keulamotilla kulkis varmasti sekin yhtä hyvin ja päistekäännöskin voisi hoitua kätevämmin. Lokarin lepatus taitaa johtua gepsin tekemistä äkäisistä korjausliikkeistä.

Cultor

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 569
Vs: Isot kyntörenkat

En käsitä miks ei voi olla jo hinattava aura tuossakin. Paljonkohan lie taka-akselipaino ku päisteessä kone vähän heijjaa suunta vaihtaessa.. Matoja v*tuttaa  :) Lokasuojat lepattaa jd:ssä kummasti, hienoltahan tuo muuten näyttää.

Lokkiparvesta voi päätellä, että kaikki madot eivät ole mennet littaniksi  :D

Eihän se lakeisella ole sen kummempi kuin vastaava aura puolihinattavana. Päisteajo kyllä on aika raakan näköistä touhua.

Aika paljon on takarenkaan pintapaineessa eroa puolihinattavan hyväksi. Vaatii tuollaisen nostaminen kokonaan ilmaan melkoiset rengaspaineet ja vyörenkaan pintapaine on käytännössä yhtä kuin rengaspaine.

Jompero

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 706
Vs: Isot kyntörenkat
Ei ny isot mutta 580/70-38 on muistaakseni ollu tuon 520/85-38 parina molemmin puolin. Kun fältit säädös ei huomaa kierrosten väliä valmiista kynnöksestä 16 tuumalla. Edessä hyvä olla paripyörä kans ainaki kynnöksen puolella, ei lipsahda pyörä niin helposti vakoon ja toisaalta nousee sieltä kiltimmin pois  8)

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6139
Vs: Isot kyntörenkat

En käsitä miks ei voi olla jo hinattava aura tuossakin. Paljonkohan lie taka-akselipaino ku päisteessä kone vähän heijjaa suunta vaihtaessa.. Matoja v*tuttaa  :) Lokasuojat lepattaa jd:ssä kummasti, hienoltahan tuo muuten näyttää.

Lokkiparvesta voi päätellä, että kaikki madot eivät ole mennet littaniksi  :D

Eihän se lakeisella ole sen kummempi kuin vastaava aura puolihinattavana. Päisteajo kyllä on aika raakan näköistä touhua.

Aika paljon on takarenkaan pintapaineessa eroa puolihinattavan hyväksi. Vaatii tuollaisen nostaminen kokonaan ilmaan melkoiset rengaspaineet ja vyörenkaan pintapaine on käytännössä yhtä kuin rengaspaine.
On kyllä totta.