Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Tuet 2015--->  (Luettu 91073 kertaa)

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Tuet 2015--->
vähä väsyny olo :(mut yritetää viel vähä vääntää ;D miten saa 400e ja yli, vuokratasolla homman kannattamaan pitkässä juoksussa,vai lasketaaks näit hommii et ku nyt sattuu olee velka kalusto ni tehrää niil töitä ::)jääks noista vuokra hommista muuta kätee ku lopettaa ni vanha loppuuajettu kalusto ja rakennukset? :o mites ku näis vuokrahommis laskis ees sille koneelle+(traktorille) 45e tunti ni kuis mahtas vuokraaminen innostaa?nyt nukkuu...

Ei traktorilla kannata tehdä muuta kuin kevyttä puuhastelua 45 euron tuntihinnalla..

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Tuet 2015--->
Kyllä 200€ on aivan maksimi mitä tuellisesta kannattaa maksaa, 100€ on sellainen siedettävä ja 50€ sopiva vuokrataso.

Ei tartte miettiä parinkympin heittoja kokonaistuessa että saa hankittua lisää peltua :P

Vekkuli

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 394
Vs: Tuet 2015--->
Mikään ei kannata,jos koko ajan laskee euroja.Laskemalla saadaan se 400ecuakin kannattavaksi.Miten kukin sitten asian katsoo.Itselle sijainti ja lohkokoko on tärkein,sitten vasta hinta.

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Tuet 2015--->
Mikään ei kannata,jos koko ajan laskee euroja.Laskemalla saadaan se 400ecuakin kannattavaksi.Miten kukin sitten asian katsoo.Itselle sijainti ja lohkokoko on tärkein,sitten vasta hinta.
Maatalous olisi hirmuisen hyvä busines, jos vähän useampi laskisi asioita ja jopa ymmärtäisi laskelmiaan  ;)
Harmittavan usein mennään liikaa harrastus- tai elämäntapapohjalta tai sitten näillä selitetään huonoa businesta :(

Vekkuli

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 394
Vs: Tuet 2015--->
Mikään ei kannata,jos koko ajan laskee euroja.Laskemalla saadaan se 400ecuakin kannattavaksi.Miten kukin sitten asian katsoo.Itselle sijainti ja lohkokoko on tärkein,sitten vasta hinta.
Maatalous olisi hirmuisen hyvä busines, jos vähän useampi laskisi asioita ja jopa ymmärtäisi laskelmiaan  ;)
Harmittavan usein mennään liikaa harrastus- tai elämäntapapohjalta tai sitten näillä selitetään huonoa businesta :(
Älä ny hyväks sano,mutta toimeen tulee. ;)Mulle maatalous on työ ja harrastus.Eipähän tarvi mielessään manata rinnereissun hintaa kun kalustoo uusii.

Teerinki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 239
Vs: Tuet 2015--->
En oo koskaan kuullut kenenkään manaavan rinnereissun kustannuksia.Mut aika hölmö on jos ostaa mieluummin vaikka paalaimen ja jättää reissut väliin...

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52003
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Tuet 2015--->
Mää oon koittanut perehtyä tähän oikein ajan kanssa ja olen päätynyt siihen, ettei tämä nyt niin huonolta näytä. Itsellä viljatila A-alueella.

Tukitasojen arvailua viljakasveilla/hehtaari:

Perustuki 116 € (n. puolet v. 2014 tilatuen määrästä)
Viherryttämistuki 70 €
Ympäristökorvaus, perustaso 0 €
YMP - ravinteiden tasapainoinen käyttö 55 €
YMP - peltojen talviaikainen kasvipeitteisyys 56 € (80 %: 56 €, 60 %: 38 €, 40 %: 20 €, 20 %: 4 €)
Luonnonhaittakorvaus 222 €
Yhteensä 519 €


Onkos nää mun arvailut liian optimistisia? Mä oon vedellyt tähän saakka perinteisin menetelmin mahdollisimman paljon kyntäen. Nyt pitää harkita jotain keväistä sänkimuokkausta, suorakylvöön ei varmaan tule lähdettyä.

Kannattaa laskea satomenetys jos valittee ton 80% kasvipeitteisyyttä ja meinaa lautastinttarilla avata keväällä sänkiä.

Joillekin sopii ja joillekin ei, kylmiksellä on karmeita kokemuksia lautasmuokkauksesta...
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Tuet 2015--->
rupee 10 siipisten vältien kauppa käymään fentti liikeessä! Pakettitarjoiksena 936 Fentti ja aura valinnan mukaan päälle kunhan on yli 10 iipeä!
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Tuet 2015--->
Pian on lähes ilmaista Veederin Räpidiä myynnissä kun suorakylvökonetta ostetaan joka torppaan :-D
Täälpäin suurimmat vuokrasirkuksen vetäjät on investoinu
Suuriin kultivaattoreihin.
Alkavat ilmeisesti keväällä muokata pellot ennen kylvöä.

Viimeksi muokattu: 16.03.14 - klo:09:30 kirjoittanut Timppa

Kui mää ain olen paras?

taisker

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1132
Vs: Tuet 2015--->
Mää oon koittanut perehtyä tähän oikein ajan kanssa ja olen päätynyt siihen, ettei tämä nyt niin huonolta näytä. Itsellä viljatila A-alueella.

Tukitasojen arvailua viljakasveilla/hehtaari:

Perustuki 116 € (n. puolet v. 2014 tilatuen määrästä)
Viherryttämistuki 70 €
Ympäristökorvaus, perustaso 0 €
YMP - ravinteiden tasapainoinen käyttö 55 €
YMP - peltojen talviaikainen kasvipeitteisyys 56 € (80 %: 56 €, 60 %: 38 €, 40 %: 20 €, 20 %: 4 €)
Luonnonhaittakorvaus 222 €
Yhteensä 519 €


Onkos nää mun arvailut liian optimistisia? Mä oon vedellyt tähän saakka perinteisin menetelmin mahdollisimman paljon kyntäen. Nyt pitää harkita jotain keväistä sänkimuokkausta, suorakylvöön ei varmaan tule lähdettyä.

Kannattaa laskea satomenetys jos valittee ton 80% kasvipeitteisyyttä ja meinaa lautastinttarilla avata keväällä sänkiä.

Joillekin sopii ja joillekin ei, kylmiksellä on karmeita kokemuksia lautasmuokkauksesta...
jos noin menee niin itellä oli tuet 571e/ha ja ny si sen500-510 kuukauden palkka täytyy saa si vaikka totosta jatkossa

Joozeppi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2003
Vs: Tuet 2015--->
muistanko väärin vai lukiko jossain ettei LHP-nurmi enää kelpaisi täyttämään kasvipeitteisyyttä? se ratkasee kans aikalailla jos näin on. itellä hyvä alku noista ikikesannoista ja kulmista/reunoista joita oon heinittäny pois viljelystä.

kyl se riskaapeliä on kevääksi jättäminen jos kunnon vilja alla. öljykasvin/herneen/heikkopahnasen ohran jälkeen on mahdollisuudet ja saa siinä kylvötouhujakin tasattua hieman. pintakerros kuivuu kevättuulissa aiva nruutikuivaksi hetkessä, siemen on saatava sen alle tai ei idä mikään. toisaalta vettä saa tulla päälle 20 mm huolettomasti, ei kuoretu kun maahan on sekottunu niin paljon pahnanpätkää. mut sit jos tuleeki 40 mm ni tattis.

kyl se itellä on syysvehnä millä sitä kasvipeitettä saa ja sit rapsin sänki ku siihen ei ehdi aina vehnää kylvään. jos paljon haluaa jättää niin paksupahnaset tarvis kynnön/kultivoinnin kautta kylvää syksyllä ja pikkupahnaset jättää kevääseen. kyl se herne/rypsi esikasvina on hyvä kevätviljoillakin.

pera

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 535
Vs: Tuet 2015--->
Mikään ei kannata,jos koko ajan laskee euroja.Laskemalla saadaan se 400ecuakin kannattavaksi.Miten kukin sitten asian katsoo.Itselle sijainti ja lohkokoko on tärkein,sitten vasta hinta.
Maatalous olisi hirmuisen hyvä busines, jos vähän useampi laskisi asioita ja jopa ymmärtäisi laskelmiaan  ;)
Harmittavan usein mennään liikaa harrastus- tai elämäntapapohjalta tai sitten näillä selitetään huonoa businesta :(
Älä ny hyväks sano,mutta toimeen tulee. ;)Mulle maatalous on työ ja harrastus.Eipähän tarvi mielessään manata rinnereissun hintaa kun kalustoo uusii.
kannattaa varmaa siit osto kiimasta luopua ;D montas hehtaaria tarvii vuokraa mikäli tahtoo punasilla vanteilla kurvata niil vuokra pelloilla? :P taitaa rahat loppuu harrastuksee ;D ;D

Constantem

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 428
Vs: Tuet 2015--->
Kannattaa laskea satomenetys jos valittee ton 80% kasvipeitteisyyttä ja meinaa lautastinttarilla avata keväällä sänkiä.

Joillekin sopii ja joillekin ei, kylmiksellä on karmeita kokemuksia lautasmuokkauksesta...

Avasin tuonne kasvintuotanto-puolelle uuden ketjun näistä kevään sänkimuokkausmahdollisuuksista. Periaatteessa satomenetys 80 % / 56 € ja 20 % / 4 € voi nykyisillä viljan hinnoilla olla siinä 300-400 kg/ha. Tämä ei tosin huomioi yhtään uuden sänkimuokkauskoneen hankintahintaa eikä noita välimallin kasvipeitteisyyksiä, joihin pääsee jo syysviljoillakin. Toisaalta noi tuet pitäisi pystyä maksimoimaan, varmaa rahaa, johon ei halla, hukkakaura ja Hankkija pääse väliin.

Constantem

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 428
Vs: Tuet 2015--->
Kyllä 200€ on aivan maksimi mitä tuellisesta kannattaa maksaa, 100€ on sellainen siedettävä ja 50€ sopiva vuokrataso.

Ei tartte miettiä parinkympin heittoja kokonaistuessa että saa hankittua lisää peltua :P

Joo ja tohon kun yhdistää vielä Nuffimasterin maatalouskoneiden hinnat, niin rahan tuloa ei tosiaan voi estää. Tällä etelässä ei kahdellasataa tahdo saada vuokrattua edes metsän keskellä olevia persläpilohkoja.

Constantem

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 428
Vs: Tuet 2015--->
vähä väsyny olo :(mut yritetää viel vähä vääntää ;D miten saa 400e ja yli, vuokratasolla homman kannattamaan pitkässä juoksussa,vai lasketaaks näit hommii et ku nyt sattuu olee velka kalusto ni tehrää niil töitä ::)jääks noista vuokra hommista muuta kätee ku lopettaa ni vanha loppuuajettu kalusto ja rakennukset? :o mites ku näis vuokrahommis laskis ees sille koneelle+(traktorille) 45e tunti ni kuis mahtas vuokraaminen innostaa?nyt nukkuu...

Kyl viljely vielä neljänsadan vuokralla kannattaa, JOS satotaso on jotain muuta kuin 3 t / ha ja konehallista EI löydy Hankkijan uusimman kuvaston mukaisia vehkeitä. Mä en maksa kovia vuokria huonoista maista. Viis-kuustonnia kun ottaa satoa hehtaarilta, niin se kestää vielä neljänsadan vuokran.