Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Liikennelupa taktoreille?  (Luettu 8602 kertaa)

roadman

  • Vieras
Vs: Liikennelupa taktoreille?
Jos traktori ja kuorma-auto tekevät samaa työtä, on loogista että molemoia kohdellaan samalla tavalla jotta ei synny byrokratiasta johtuvaa kilpailuetua.

Just näin.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Liikennelupa taktoreille?
Jos traktori ja kuorma-auto tekevät samaa työtä, on loogista että molemoia kohdellaan samalla tavalla jotta ei synny byrokratiasta johtuvaa kilpailuetua.

Just näin.

mutta raktorityön kausiluontoisuuden tuntien on epäloogista vaati samat paperit raktorilta mikä käy ajamassa ruoppaus savia viikon talvella. Joku päivälappu raktorikohtaisesti joita voisi ostaa vaikka 50 kpl vuodessa ja jos enemmän haluaa urakoida niin silloin nälkäraamit lupineen. Samaa voisi toki käyttää kuorma-autoihin ja esim dumppereihin. Ei ole ihan fiksuimmasta päästä jättää toimiva kalusto sivuun vaan sen takia että sen käyttönoton byrokratia on niin hankalaa ja kallista hetkellistä työtä varten.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Paalaaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3179
Vs: Liikennelupa taktoreille?
Jos traktori ja kuorma-auto tekevät samaa työtä, on loogista että molemoia kohdellaan samalla tavalla jotta ei synny byrokratiasta johtuvaa kilpailuetua.

Just näin.

Tämä päättelyketju on ihan looginen.

Mutta kuten tuolla jo aiemmin kirjoitin, niin näissä pienissä satunnaisissa jutuissa tämä näyttäytyy lähinnä byrokratian niskalenkiltä käytännöstä. Enkä vastusta piirtureitakaan, mutta 2000 € satsaus/kone vastaavan vuotuisen liikevaihdon tekemiseen on kohtuuton..

..Ja häviäjänä ei ole maajussi, vaan ilman palvelua jäävä kyläläinen/mökkiläinen.
Slippin 'n sliding

yks.9

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2741
  • apunimimerkkiä v#tuttaa : )
Vs: Liikennelupa taktoreille?
Höpö höpö että mökkiläinen/kyläläinen jää ilman ko palvelua.

Viljelijä

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4372
Vs: Liikennelupa taktoreille?
 Miten käy lumenaurauksen kanssa? Seuraavaksi kai dieselvero liikennetraktoreille?  Kyllä pienemmät ajot jää tekemättä, jos jotain kursseja ja maksuja, lähinnä talkoo hommaahan se pienimuotoinen tuttujen/naapurien ajot ollu.

roadman

  • Vieras
Vs: Liikennelupa taktoreille?
Jos traktori ja kuorma-auto tekevät samaa työtä, on loogista että molemoia kohdellaan samalla tavalla jotta ei synny byrokratiasta johtuvaa kilpailuetua.

Just näin.

Tämä päättelyketju on ihan looginen.

Mutta kuten tuolla jo aiemmin kirjoitin, niin näissä pienissä satunnaisissa jutuissa tämä näyttäytyy lähinnä byrokratian niskalenkiltä käytännöstä. Enkä vastusta piirtureitakaan, mutta 2000 € satsaus/kone vastaavan vuotuisen liikevaihdon tekemiseen on kohtuuton..

..Ja häviäjänä ei ole maajussi, vaan ilman palvelua jäävä kyläläinen/mökkiläinen.

Ei jää, vaan joku panostaa ja palvelee ja saapi siitä työpaikan itselleen ja elättää mahdollisesti perheen, ja vola meillä on maaseudulla taasen yritys joka oikein markkinoidessaan on jopa eduksi myös kyläyhteisöllekin.. Tällä tavalla mökkiläisiltä (lue ulkopaikkakuntalainen) jää euroja maakuntaan ja mielestäni mitä enempi niin sitä parempi.

Esimerkkinä täälläpäin mökkitalkkarit, jotka hoitavat myös paikallisten vanhusten/asukkaiden asioita. Hoitaiskohan ne jos ei niitä mökkihommia olis?
Mielummin sellaset rajat että puuhastelijat häipyy ja oikealla liiketoiminta suunnitelmalla saapi toimivan yrityksen pystyyn varmasti se on lähiyhteisölle parempi kuin tämä villi meiniki.

Taasen tuli mieleen että mikäs se ne kalatkin vedestä vie. Koska kirjoituksista on tullut ilmi että ei ne taloudelliseti niin suuria asioita ole kuitenkaan yhdelle,  mutta kun monen vähäiset työt tulee yhdelle niin hänellä onkin täystyöllisyys ja mahdollisuus ehkäpä investoida kannattavasti.

roadman

  • Vieras
Vs: Liikennelupa taktoreille?
Jos traktori ja kuorma-auto tekevät samaa työtä, on loogista että molemoia kohdellaan samalla tavalla jotta ei synny byrokratiasta johtuvaa kilpailuetua.

Just näin.

mutta raktorityön kausiluontoisuuden tuntien on epäloogista vaati samat paperit raktorilta mikä käy ajamassa ruoppaus savia viikon talvella. Joku päivälappu raktorikohtaisesti joita voisi ostaa vaikka 50 kpl vuodessa ja jos enemmän haluaa urakoida niin silloin nälkäraamit lupineen. Samaa voisi toki käyttää kuorma-autoihin ja esim dumppereihin. Ei ole ihan fiksuimmasta päästä jättää toimiva kalusto sivuun vaan sen takia että sen käyttönoton byrokratia on niin hankalaa ja kallista hetkellistä työtä varten.

Kyllä se maansiirto kuorma-autoillakin aika kausiluontoista on, en kyllä takertuis tuohon. Traktorimies (normaalisti maanviljelijä) elää kyllä vaikka ei sitä viikon urakkaa tekiskään. Nälkäraamiselle se voi olla tarpeellinen keikka. Taas taitaa olla enemmän oma lehmä ojassa kuin kokonaisuus hallinnassa.

kaaleppi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 762
Vs: Liikennelupa taktoreille?
Jos traktori ja kuorma-auto tekevät samaa työtä, on loogista että molemoia kohdellaan samalla tavalla jotta ei synny byrokratiasta johtuvaa kilpailuetua.

Just näin.

Tämä päättelyketju on ihan looginen.

Mutta kuten tuolla jo aiemmin kirjoitin, niin näissä pienissä satunnaisissa jutuissa tämä näyttäytyy lähinnä byrokratian niskalenkiltä käytännöstä. Enkä vastusta piirtureitakaan, mutta 2000 € satsaus/kone vastaavan vuotuisen liikevaihdon tekemiseen on kohtuuton..

..Ja häviäjänä ei ole maajussi, vaan ilman palvelua jäävä kyläläinen/mökkiläinen.

Ei jää, vaan joku panostaa ja palvelee ja saapi siitä työpaikan itselleen ja elättää mahdollisesti perheen, ja vola meillä on maaseudulla taasen yritys joka oikein markkinoidessaan on jopa eduksi myös kyläyhteisöllekin.. Tällä tavalla mökkiläisiltä (lue ulkopaikkakuntalainen) jää euroja maakuntaan ja mielestäni mitä enempi niin sitä parempi.

Esimerkkinä täälläpäin mökkitalkkarit, jotka hoitavat myös paikallisten vanhusten/asukkaiden asioita. Hoitaiskohan ne jos ei niitä mökkihommia olis?
Mielummin sellaset rajat että puuhastelijat häipyy ja oikealla liiketoiminta suunnitelmalla saapi toimivan yrityksen pystyyn varmasti se on lähiyhteisölle parempi kuin tämä villi meiniki.

Taasen tuli mieleen että mikäs se ne kalatkin vedestä vie. Koska kirjoituksista on tullut ilmi että ei ne taloudelliseti niin suuria asioita ole kuitenkaan yhdelle,  mutta kun monen vähäiset työt tulee yhdelle niin hänellä onkin täystyöllisyys ja mahdollisuus ehkäpä investoida kannattavasti.

Näinhän se menee. Yhtäläiset ehdot on oltava, mutta vaatimukset ovat silti kohtuuttomia. Tämä ei ole ihan niin simppeli pimppeli. Sekin on edelleen vikana, että tämä työ tällaiselle erikoistujalle ei synny markkinoiden ehdoilla, vaan lainvoimalla. Se että nämä pienet hommat maansiirrossa, maaseudun tavaroiden kuljetuksessa ja aurauksissa ym. siirtyisivät päätöimisille ja eritysesti panostaville, pitäsi perustua johonkin ansioon, ei lakiin.

Eikä ne traktorit ja kuorma-autot oikeastaan tee samoja töitä. Kuorma-autot keskittyvät pidemmän matkan tiekuljetuksiin, suuremmilla määrillä ja paljon kovemmilla nopeuksilla. Traktoreilla tehdään erityyppisiä hommia. Näin on yksinkertaisesti niiden ominaisuuksien puolesta.

Juhta

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 51
Vs: Liikennelupa taktoreille?
Miten käy lumenaurauksen kanssa? Seuraavaksi kai dieselvero liikennetraktoreille?  Kyllä pienemmät ajot jää tekemättä, jos jotain kursseja ja maksuja, lähinnä talkoo hommaahan se pienimuotoinen tuttujen/naapurien ajot ollu.

Ei vaikuta auraukseen, siinä ei kuljeteta mitään. Liikennelupa tarvitaan vain kaupalliseen tavaran kuljetukseen. Jonkinlainen huojennus liittyy lumenajoon, jos kuljetuksen suorittaa sen lumen auraaja/kerääjä.

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Vs: Liikennelupa taktoreille?
Kuorma-automiestä ei laki estä ostamasta traktoria, eikä traktorimiestä laki estä hommaamasta liikennelupaa+piirturia. Puntit ovat tasan. Nyt joutuu vaan etsimään uuden kateuden aiheen ja syyn millä voisi toisen käräyttää.

roadman

  • Vieras
Vs: Liikennelupa taktoreille?
Kuorma-automiestä ei laki estä ostamasta traktoria, eikä traktorimiestä laki estä hommaamasta liikennelupaa+piirturia. Puntit ovat tasan. Nyt joutuu vaan etsimään uuden kateuden aiheen ja syyn millä voisi toisen käräyttää.

Automiehille jotka ovat nurisseet tuosta,  niin olen esittänyt että traktoreita saa kaupasta  ei kun ostamaan. Eipä ole vaihtunu auto traktoriin. ;D ;D

Tuosta lain voimasta ja hinnasta. Mielestäni hinnoittelua ei paljon laki säädä vaan on yrittäjän melko vapaasti määriteltävissä. On ihan oma vika jos kyn ei kestä kädessä. Ja mikä parasta jos joku luo itselleen työpaikan ja vielä haja-asutus seudulle. Itse olen ottanut kannan jos joku ilmaiseksi haluaa työtä tehdä saa kyllä tehdä mun puolesta.Kyllä siperia sitten opettaa.

viisasmies

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 66
Vs: Liikennelupa taktoreille?
laki on laillista kiertää muttei kieltää !
rekisteröidään traktorit viron rekisteriin ,ja ajetaan rahtia niin kuin ennenkin!ajavat virolaiset rekat suomessa rahtia ilman diesel veroja ja liikenne lupia ! traktorille virolainen kuski ajamaan 4 eur tunti hinnalla ,vuokrafirman kautta ,ja hoidetaan kotoa vaan itse rahan tuloa tietokoneella virosta suomeen ! tämä on täysin laillista  eu- suomessa .eikä viran omaiset voi mitään suomessa !

tmajuri

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 14
Vs: Liikennelupa taktoreille?
Mites rivitaloyhtiön haravointijätteiden kuljetus traktorilla kaatopaikalle korvausta vastaan. Onko merkitystä, jos itse on kyseisen yhtiön osakas ?

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65869
Vs: Liikennelupa taktoreille?
tuo viromalli on kyllä kiinnostava!   pitäsi tutkia mitä kaikkee joutuu tekemään tuon eteen.

nuffieldmaster

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1719
Vs: Liikennelupa taktoreille?
Niin eihän sitä  liikennelupaa tarvii jos maajussi toiselle maajussille urakoi, just nää lietteen ajot sunmuut.


Tämä tuli tänään Trafin koulutustarkastajalta tarkennettua ja kyllä laki vaatii liikenneluvan kun ajetaan muuta kuin OMAA lietettä, paaleja tai muuta tavaraa toiselle maatalousyrittäjälle.
Markkinoiden Wahwimmat Wieska -lumilingot saat Kuuksenvaarasta parhaimpaan hintaan!
040-7306421  SOITA!  https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho