Minä toki ymmärrän, että kannat henkilökohtaista kaunaa meidän pohjosen asukkaitten tukija kohtaan. Mutta tiedätkö, aika harva meistä viljelijöistä on niitä ollut päättämässä. Ja tuo sinun jankkaaminen ei tule asiaa muuksi muuttamaan.
Mutta tuolle sinun päähänpinttymälle me voimme toki jotain tehdä. Olen haistellut, että sinulla on kokemusta noista lehmistä ja minulla olisi sellaisia hoidettavaksi asti. Jätä ne etelän vetelät sinne, ja on täällä taksejakin, joilla on puutetta kuskeista, ja tuleppa tänne pohjosen puolelle. Pääset hoitelemaan lomittajan palkalla noita minun lehmiäni ja saat osallistua peltotöihinkin, sitten kun routa ja lumi antaa periksi. Ja töitä riittää varmasti koko kevääksi ja kesäksi. Saat katella läpi koko satokauden, niin jos se helpottaisi sinun tuskaa. Näkisit kuinka täällä tuo satokausi on pitkä ja sateet tulevat ajallaan, ja aina on parahultaisen lämmin kuin Muumilaaksossa. Ja jotta et pimentoon jäisi nuori-isäntä ottaa sinut varmasti mukaan talousasioittenkin pyöritykseen, näkisit sitten totuuden suurista tuista ja pienistä menoista.
Vai onko niin, että sinulla on vain omille näkemyksillesi tilaa, mutta et ole valmis niitä korjaamaan tai peräti muuttamaan?
Oletko valmis tutustumaan perinpohjaisesti tukierojen syihin? Vai huuteletko puskasta suuntaan, mikä ei tilanteelle mitään voi?