Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Vanhat valokuvat  (Luettu 3124 kertaa)

alamari

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7
Vanhat valokuvat
Semmonen pulma on, että tarkoitus skannailla vanhoja valokuvia, mitä on ullakolla iso läjä, tietokoneelle. Sen takia että niistö olisi kopiot kaiken varalle, jos akuperäisille kävisi jotain. Siellä on vanhoja kuvia joita ei kenelläkään muulla koko suvussa enää ole jo olisi kyllä tragedia jos ne kokonaan häviäisivät. Kävin tuossa lähellä olefassa foto-liikkeessä kysymässä hintaa mutta ihan naurettavan kallista, eikä mitään paljous alennusta vaikka kuvia on satoja. Eli kai niitä alan skannailemaan itse, onnistuukohan tollasella kotipritterillä kuinka hyvin?

Jätkä

  • Vieras
Vs: Vanhat valokuvat
Onnistuu ihan hyvin. Toisissa monitoimitulostimissa on vielä negatiivistä kopiointi mahdollisuus ja kuvankäsittely ohjelmalla saa ne monet vanhat epäonnistuneetkin kuvat hyvinä talteen, ainakin kymppikoossa katselukelpoiseksi
Laita myös kaikkien sukulaisten vanhat valokuvatkin sinne kiintolevylle.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7117
  • karkki vai keppana?
Vs: Vanhat valokuvat
Semmonen pulma on, että tarkoitus skannailla vanhoja valokuvia, mitä on ullakolla iso läjä, tietokoneelle. Sen takia että niistö olisi kopiot kaiken varalle, jos akuperäisille kävisi jotain. Siellä on vanhoja kuvia joita ei kenelläkään muulla koko suvussa enää ole jo olisi kyllä tragedia jos ne kokonaan häviäisivät. Kävin tuossa lähellä olefassa foto-liikkeessä kysymässä hintaa mutta ihan naurettavan kallista, eikä mitään paljous alennusta vaikka kuvia on satoja. Eli kai niitä alan skannailemaan itse, onnistuukohan tollasella kotipritterillä kuinka hyvin?
Paljonko sanottiin hinta, kpl? On varmaan kova homma kun hyvin tekee.
pessimisti ei pety!

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52027
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Vanhat valokuvat
Semmonen pulma on, että tarkoitus skannailla vanhoja valokuvia, mitä on ullakolla iso läjä, tietokoneelle. Sen takia että niistö olisi kopiot kaiken varalle, jos akuperäisille kävisi jotain. Siellä on vanhoja kuvia joita ei kenelläkään muulla koko suvussa enää ole jo olisi kyllä tragedia jos ne kokonaan häviäisivät. Kävin tuossa lähellä olefassa foto-liikkeessä kysymässä hintaa mutta ihan naurettavan kallista, eikä mitään paljous alennusta vaikka kuvia on satoja. Eli kai niitä alan skannailemaan itse, onnistuukohan tollasella kotipritterillä kuinka hyvin?

Mun on pakko kysyä vaikkei asia mulle kuulu, mut ootko mun kaverille Ala-Pertille sukua?
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Loannes

  • Vieras
Vs: Vanhat valokuvat
Mustavalkokuvat vaatii usein standardiasetusten muokkaamista ja mulla tulos on ollut vaihtelevaa .Mustavalkoisista voi tulla  vaaleita tai  tummia ja joskus mustaan tulee väriäkin kun sen tulostaa paperikuvaksi  .
 
Ehkä oma skannerini voisi olla parempikin ,en tiedä  ,mutta aina kannattaa yrittää .

Ala-Pertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10735
Vs: Vanhat valokuvat
Semmonen pulma on, että tarkoitus skannailla vanhoja valokuvia, mitä on ullakolla iso läjä, tietokoneelle. Sen takia että niistö olisi kopiot kaiken varalle, jos akuperäisille kävisi jotain. Siellä on vanhoja kuvia joita ei kenelläkään muulla koko suvussa enää ole jo olisi kyllä tragedia jos ne kokonaan häviäisivät. Kävin tuossa lähellä olefassa foto-liikkeessä kysymässä hintaa mutta ihan naurettavan kallista, eikä mitään paljous alennusta vaikka kuvia on satoja. Eli kai niitä alan skannailemaan itse, onnistuukohan tollasella kotipritterillä kuinka hyvin?

Mun on pakko kysyä vaikkei asia mulle kuulu, mut ootko mun kaverille Ala-Pertille sukua?



ei mullenkaan kuulu, mut älä vastaa.


niijja niitä valokuvia kyllä pystyy  skannaamaan ja tulostamaan, eikä edes kustanna kauheasti. menet vaan johonkin tietokoneita myyvään liikkeeseen ja esität asian myyjälle. sitten vaan harjoittelemaan.
Hirveetä, jos on puoletkaan totta...

farmex

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 671
Vs: Vanhat valokuvat
Lataa joku kuvankäsittelyohjelma (esim. picasa,gimp) koneeseen,niin saat liian tummat tai vaaleat kuvat sopiviksi.Sitten tulostat valokuvapaperille mustesuihkutulostimella.Tulos on loistava.Kokemusta on satavuotiaistakin kuvista.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 66096
Vs: Vanhat valokuvat
mutta tartteeko noita tulostaa kuviks?   eik se riitä että skannaat ne talteen dikimuotoon.                     itellä olis noin 1300 kuvaa dikitoitavana mutta ite en kerkiä/jaksa pelata mutta enpä ole kyselly tarjoustakaan.                    toisaalta nuo vanhat kuvat säilyy kyllä edelleen kuvinakin.                              kuka tietää mikä järjestelmä on dikikuvia kattomaan vuonna 2054?                                  1970-luvulla otetut on jo keltaisia mutta ketut siitä!                                                   suurin huolen aihe on että mitä kuvat esittää milloin kuvattu ja ketä siinä kuvissa?                                     ne kun veilä saisit merkattua vaikka kuvien taakse niin helpottaisi jälkipolvia!                                                       itellä on kymmeniä kuvia joista en tunne ketään ja paikkakin ihan outo mutta kuuluvat sukuun, kai!

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: Vanhat valokuvat
  Jotenkin meni jossain vaiheessa tpi kuvien laatu huonoksi,mulla on toistasataa vuotta vanhoja mustavalkosia amerikassa kuvattuja,eivät kovin keltasia, mut nää 60-70- luvun värikuvat ovat jo melko haaleita,, samoin kuin kahta puolen sotaa otetut mustavalkosetkin keltasia.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 66096
Vs: Vanhat valokuvat
mutta viime vuosisadan alkupuolella otetut mustavalkoset on kyllä hyvin pitäneet värinsä.    on se muuten hauskan näköstä kun porukka on kuin seipään niellet ja ei pahemmin irvailla niissä kuvissa.       nuo sakujen sotaaikaiset kuvat vaan on hienoja kun niisä on jo värit.

navettapiika

  • Vieras
Vs: Vanhat valokuvat
Just tänään laitoin äiteen jäämistöstä vanhoja kuvia albumiin ja oli lystiä. Mustavalkosia tuimailmeisiä immeisiä pilvin pimein, hautakumpuja, mitä tunnistettiin läheisten kivien nimien perusteella. Olisi jälkipolville tärkeintä jos tietäs kuka kuvassa on ja jos jonkilaisen sukutaustan tietäs. Yhden kasan vein äiteen  hautajaisiin vieraille tunnistettaviksi ja olipa väellä penkojaiset. Aika moni löysi kuvia, mitkä tahtoi viedä mukanaan ja sukulaisuuksiakin tuli selvitettyä.

alamari

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7
Vs: Vanhat valokuvat
Kiitti vastauksista!

Toisissa monitoimitulostimissa on vielä negatiivistä kopiointi mahdollisuus ja kuvankäsittely ohjelmalla saa ne monet vanhat epäonnistuneetkin kuvat hyvinä talteen, ainakin kymppikoossa katselukelpoiseksi

Siis onko tollaset perus Epsonin tai HP:n monitoimilaitteet niin laadukkaita että pystyvät negatiiveista skannaamaan?? itellä tämä inkjetteri, on todella vanhakin jo. Luulin että siihen tarvitaan joku kovatasoinen filmiskanneri tms?

Lainaus
Paljonko sanottiin hinta, kpl? On varmaan kova homma kun hyvin tekee.
Olis ollut vissiin 0,5€ per kuva jos oikeen ymmärsin. Ymmärrän jos niitä on esim muutamakymmenen niin kukaan ei ala pienemmällä summalla niitä skannailemaan. Mutta minulla tosiaan satoja. Eikä mitään paljous-alea.

Mutta joo, ei ole tarkoitus siis tuottaa kaikista uusia kappaleita tietenkään, vaan siis akristoida kuvat tulevaisuutta varten. Ite tykkään siitä että niissä on niitä naarmuja ja haalstumia, tekee niistä tunnelmallisempia :D Jotkut niistä tosin todella tummia/ylivalottuneita, pitää varmaan jollain noilla työkaluilla niitä vähän säädellä. Kuis helppo tuo mainittu Picasa on käyttää?

Muutama kuva löytyy joita monet suvussa haluis itselleen niin ajattelin tulostuttaa muutamankymmenen kappaletta ja lähetellä ympäriinsä. Noi nettipainothan olis kans vaihtoehto fotoliikkeille, esim tuolla sais postikortit suht ok hintaan jos lähtee niitä tarpeeksi tilaamaan mutta en ole varma kun en oo ennen tuollasia käyttänyt.

Olis tietenkin helpoin jos sais koko paketin jostain yhdellä kertaa. Mutta en lähde liikaa maksamaan ihan periaatteesta.

Niin ja siis on sekä kuvia että negoja, molempia ullakko täynnä.

 :-\

Herpertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13078
Vs: Vanhat valokuvat
Meillä kyllä skannattiin niitä muutama vuosi sitten, silloin vaan meni niin helvetin kauan että sai edes yhen skannattua, että ei tullut kaikkia skannattua  :(
Hyvää yötä, sano mummo kun silmä puhkes

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 66096
Vs: Vanhat valokuvat
tuo aikaa vievä homma on juuri se mikä noissa nyppii!   jo pelkän yhden filmin (24-36 kuvaa ) skannaaminen kestää parikin tuntia kun korjaa.                               kyseleppä uudestaan oikein ajatuksella valokuvausliikkeestä, et ehkä osannut ilmaista asiaasi oikein.   täälläpäin laskee hinta jo reilusti yli 100 kappaleen jälkeen.    kun pelkkä dikitointi kyseessä ja kopioita sitten meilinmäärin kun siltä tuntuu, hinta laskee määrän kasvaessa.

alamari

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7
Vs: Vanhat valokuvat
tuo aikaa vievä homma on juuri se mikä noissa nyppii!   jo pelkän yhden filmin (24-36 kuvaa ) skannaaminen kestää parikin tuntia kun korjaa.

Kun korjaa...? Valotuksen vai mistä puhuit? Ymmärrän kyllä että siinä kestää. Mutta mielummin teen itse kuin maksan muutaman sataa euroa siitä. Voi tosin olla että selitin/ymmärsin vähän väärin.