Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kaivuri  (Luettu 16744 kertaa)

iikkoo

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 254
  • Kaikki saa mutta komiat ensi!
Kaivuri
Pitkällisen harkinnan ( n. 1,5 vrk) ja monimutkaisten swat-analyysien, jälkeen näyttää vahvasti siltä, että oman kaivikoneen hankkiminen on välttämätön tosiasia.

Päivän syvällisten tutkimusten jälkeen olen päätymässä Komatsun pc120/5 malliin.
Ovat kohtuuhintaasia ja ilmeisen yleisiä suomenniemellä. Varsinaisia tyyppivikoja ei vissiin vitos-sarjalaisessa ole? Vanhassa kolmos-sarjalaisessa ilmeisesti vetomoottori ongelmia jonkuverran... Joku meinas jotta osat olis kallihia verrattuna muihin?

Mikähän olis  Hitachilla tai Kobelcolla suht samassa koko ja hintaluokassa???

 Pistäkää mielipirettä kehiin koneista. Hankinnan järkevyyttä turha kyseenalaistaa.

Ala-Pertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10735
Vs: Kaivuri
Sen koneen ostotarpeen sinä olet jo itsellesi selvittänytkin, mutta oletko varma tuosta kokoluokasta.

Oletko varma, että tarvitset nomenomaan satakakskymppisen vai voitko tehdä sille suunnitellut työt edes parikin kokoluokkaa suuremmalla koneella.
Tuo koneen koon kasvattaminen ei suhteessa paljon maksa, mutta antaa aikas jumalattoman paljon kapasiteettia työskennellä ko. koneella.
Hirveetä, jos on puoletkaan totta...

ose

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 43
Vs: Kaivuri
Niin tai parikin kokoluokkaa pienemmällä, 6-8 t koneissa on jo tehoa, edullista käytettävyyttä ja voimaa puhumattakaan kätevästä siirreltävyydestä. Sitten kun on kunnolla oppinut kaivamaan pienemmällä voi harkita suurempaa.

iikkoo

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 254
  • Kaikki saa mutta komiat ensi!
Vs: Kaivuri
Sen koneen ostotarpeen sinä olet jo itsellesi selvittänytkin, mutta oletko varma tuosta kokoluokasta.

Oletko varma, että tarvitset nomenomaan satakakskymppisen vai voitko tehdä sille suunnitellut työt edes parikin kokoluokkaa suuremmalla koneella.
Tuo koneen koon kasvattaminen ei suhteessa paljon maksa, mutta antaa aikas jumalattoman paljon kapasiteettia työskennellä ko. koneella.

15 tonninen ehkä ylärajoilla siireltävyytensä kannalta, meidän kinnereille. Viimeviikolla oli 100 hitachi kaivamassa. 120 komatsu tuntui tuon jälkeen jo selvästi suuremmalta koneelta.
Viime syksynä oli vuokralla 13 tonninen hitachi ja tuntui aika sopivalta. Voishan se tietysti olla vaikka 25 tonninen.....

iikkoo

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 254
  • Kaikki saa mutta komiat ensi!
Vs: Kaivuri
Niin tai parikin kokoluokkaa pienemmällä, 6-8 t koneissa on jo tehoa, edullista käytettävyyttä ja voimaa puhumattakaan kätevästä siirreltävyydestä. Sitten kun on kunnolla oppinut kaivamaan pienemmällä voi harkita suurempaa.

 Voikahan sitä enää kunnolla oppia kaivamahan pienellä, jos on 10-20 tonnin koneilla opetellut kaivamisen saloihin.....

sirkussonni

  • Vieras
Vs: Kaivuri
Saattaa olla vaikeuksia sopeutua pienempään. Taannoin oli reilu åke 16. pari vuotta vuokralla, sitten yhtistelmällä tussaroitiin välissä, ja nyt tuli hankittua 8tn telakone ja tuntuu että pieni tuli...
Kyllä se vaan isolla on lysti painaa menemään, ison koivun kanto lähtee kertakaapasulla kuormaan, pienellä saa kiertää ja kalvaa vartinverran...

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1343
Vs: Kaivuri
Suorita sitten kunnon koekäyttö, ja tutki öljyjen laatu ja huollot.
ja tarkempi silmäily, ja katto, että ce- merkintä aito....

käytetythän aika yksilöitä, riippuen edellisen käyttäjän
työmaista ja käytöstä, sekä huolloista.

tutki tarkkaan varaosien saatavuus ja hintataso,
joihinkin saa sekä tarvike, että alkuperäisosaa, telastoon
löytyy yleensä tarviketta joka lähtöön.

ja ensitöiksi koneen hankittua palovakuutus!!

normaaliin maatilakäyttöön riittää 12-15tn kone
30 tn  kone on kyllä väkevä, muttei viedä murakkoon.

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: Kaivuri
Sen koneen ostotarpeen sinä olet jo itsellesi selvittänytkin, mutta oletko varma tuosta kokoluokasta.

Oletko varma, että tarvitset nomenomaan satakakskymppisen vai voitko tehdä sille suunnitellut työt edes parikin kokoluokkaa suuremmalla koneella.
Tuo koneen koon kasvattaminen ei suhteessa paljon maksa, mutta antaa aikas jumalattoman paljon kapasiteettia työskennellä ko. koneella.

--mä olen tehny hommia vähän kaikenkokoisilla koneilla.
--ainakin mulle traktorilla siirrettävyys on aika ehdoton
--on totta,että iso kone on suhteessa halpa ostaa,suuri koko tuo sitten voiman lisäksi varjopuolia(hitaampi,ulkomitat suuremmat nurkkahommiin,löpöä palaa),hyvä puoli on ulottuus yhdistettynä voimaan
--nykään vanha Åker9 ja harkinnassa päivitys pienempään

Ala-Pertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10735
Vs: Kaivuri


--mä olen tehny hommia vähän kaikenkokoisilla koneilla.
--ainakin mulle traktorilla siirrettävyys on aika ehdoton
--on totta,että iso kone on suhteessa halpa ostaa,suuri koko tuo sitten voiman lisäksi varjopuolia(hitaampi,ulkomitat suuremmat nurkkahommiin,löpöä palaa),hyvä puoli on ulottuus yhdistettynä voimaan
--nykään vanha Åker9 ja harkinnassa päivitys pienempään
[/quote]

Puhut viisaita sanoja veljeni Tonto ;)

Jos jäsen on katsellut kakstoist tonnista ja vertaa sitä neljä- tai kuustoistatonniseen, niin kaikkihan nuo saa siirrettyä traktorilla mutta koneen todellinen työskentelyteho kasvaa aikas rajusti noissa painoluokissa ja moottorithan on liki samat turboneloset.

On tietysti vaarana jo kuustoistatonnisella, että kanto tulee koneen luo, eikä kone mene kannon luo. ;)

Mutta annetaan jokaiselle valinnanvapaus valita itselleen sopivin kones.

Hirveetä, jos on puoletkaan totta...

Komissaari

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 606
  • Tuulivoimalla huomiseen
Vs: Kaivuri
Jokainen saa ostaa mitä tahtoo. Jos miehen ja koneen saa nyt n 45 e tunti (16 tn) alv 0, ei siinä omassa koneessa järkeä ole, tuo joka maksaa pelloista vuokraa 600 ha on laskennu vähemmän metsää. eri asia jos on olemassa Varmuus laskutustöistä edellistä parempaan hintaan min 2 v ajan. Mutta jos harrastuksesta kyse, foorumi on väärä ;)

Viimeksi kun oli pienen koneen tarvetta vuokrasin ramilta, pyörittäjällä ja puskulevyllä 8 tn kone viikonlopun 370 euroa. En tiedä ovh:ta mutta sen se maksoi ja kaivettii pihalla noin 11 h mittariin.

CE merkistä. Jos konetta käyttää maajussi itte omissa nurkissa on todennäköistä että seuraavakaan omistaja ei mene "suurille työmaille palkkakuskin kanssa" on CE merkki ihan yhtä tyhjän kanssa. Se siirtää vaan vastuita laitetoimittajalle, palkollisten työmailla tulee kaikki laitteet olla CE merkittyjä lapiosta pillariin. Jos puomia on kolvattu on CE merkki entinen yms 

Ajankohta. Telakoneet on ollu kaiken aikaa todella edullisia. Vai onko mikä selitys kun esim 2002 vm isolla länkkärin hinnalla saa n 2,5 kpl 13 tn telakoneita, joku voisi sanoa länkkäriä kalliiksi mutta JCB 4 lusikkahaarkankin hinta ylittää 13 tn telakoneen arvon. Toki siellä 22 tn yläpuolella raudan hinta lähes puolittuu. Tarjontaa vaan on tulollaan paljon lisää ensitalvena ja seuraavaan syksyyn. Nyt on rakennuspuoli -50% monia isoja tiehankkeita valmistuu ja uusia tulee vähemmän. Ne suhdanteet
Akana

37peuse

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 324
Vs: Kaivuri
Suomikoneet on usein muutaman kympin kalliimpia kuin esim. UK vastaavat. Suosittelen hankkimaan sieltä. Mutta Tarkkana saa silti olla osti mistä hyvänsä.

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: Kaivuri


--mä olen tehny hommia vähän kaikenkokoisilla koneilla.
--ainakin mulle traktorilla siirrettävyys on aika ehdoton
--on totta,että iso kone on suhteessa halpa ostaa,suuri koko tuo sitten voiman lisäksi varjopuolia(hitaampi,ulkomitat suuremmat nurkkahommiin,löpöä palaa),hyvä puoli on ulottuus yhdistettynä voimaan
--nykään vanha Åker9 ja harkinnassa päivitys pienempään

Puhut viisaita sanoja veljeni Tonto ;)

Jos jäsen on katsellut kakstoist tonnista ja vertaa sitä neljä- tai kuustoistatonniseen, niin kaikkihan nuo saa siirrettyä traktorilla mutta koneen todellinen työskentelyteho kasvaa aikas rajusti noissa painoluokissa ja moottorithan on liki samat turboneloset.

On tietysti vaarana jo kuustoistatonnisella, että kanto tulee koneen luo, eikä kone mene kannon luo. ;)

Mutta annetaan jokaiselle valinnanvapaus valita itselleen sopivin kones.

--aivan,ittelleni mäkin konetta haen
--yksi näkökulma on mulla vielä sekin,että jos tulis aateltua keräävää risukouraa niin kaikki paino mitä sen kanssa puomia liikutaa on turhaa...
--itse asiassa mun tosi suosikki olis jos talous ei olis esteenä Volvo140-160.

JOKIAHO

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 141
Vs: Kaivuri
Pitkällisen harkinnan ( n. 1,5 vrk) ja monimutkaisten swat-analyysien, jälkeen näyttää vahvasti siltä, että oman kaivikoneen hankkiminen on välttämätön tosiasia.

Päivän syvällisten tutkimusten jälkeen olen päätymässä Komatsun pc120/5 malliin.
Ovat kohtuuhintaasia ja ilmeisen yleisiä suomenniemellä. Varsinaisia tyyppivikoja ei vissiin vitos-sarjalaisessa ole? Vanhassa kolmos-sarjalaisessa ilmeisesti vetomoottori ongelmia jonkuverran... Joku meinas jotta osat olis kallihia verrattuna muihin?

Mikähän olis  Hitachilla tai Kobelcolla suht samassa koko ja hintaluokassa???

 Pistäkää mielipirettä kehiin koneista. Hankinnan järkevyyttä turha kyseenalaistaa.


-------------
Meinaa olla myös meikäläisellä kaivinkone kuumetta.Kanattaa harkita tarkasti.Rakentaminen on topannut varsinkin Britaniassa ja pysähtyy muuallakin.Nyt on ostajan markkinat,muutamat firmat tuottavat euroopasta myymättäjäämiä koneita todella mielenkiintoiseen hintaan.Koppinen tuo käytettyjäkoneita britaniasta 20-50%  halvempaan hintaa kuin suomen markkinoilla kaupataan :o.

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: Kaivuri
Mitäs sanoo Jokiaho..tuotetaanko pari kappaletta vaikka Hitachin 135:ttä omaan lukuun?Ilman välikäsiä.
Mietipä asiaa
Muuten osaako joku sanoa mistä kohdek Hitachin EX120-3:sta löytyy valmistenumero.

JarJar

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 375
Vs: Kaivuri
Muuten osaako joku sanoa mistä kohdek Hitachin EX120-3:sta löytyy valmistenumero.

Ohjaamon alareunasta puomin vierestä ainakin pykälää vanhemmasta.