Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Ilmaiset sonnivasikat  (Luettu 19999 kertaa)

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Ilmaiset sonnivasikat
Mun mielestä ketjun aloitus kertoo paljon. Itse olen lähestulkoon samassa tilanteessa eli en näe bisnestä eikä intoa puljata noiden sonnien kanssa jos en sitten tee siitä todellista kasvatusta. Minulle kelpaisi että elävä vasikka haettaisi 4-10 päivän ikäisenä ja siitä maksettaisi joku 20 vaivanpalkka. Pääasia että sen vasikan kokoa, kuntoa ei sen enempää ihmeteltäisi vaan ongelma siirtyisi seuraavalle. Toki saisi hakea nopeamminkin halutessaan. Inhimillisyys/ eläinsuojelulaki pitäisi huolen että vasikkaa hoidettaisi asiallisesti ne muutamat päivät. Tällä hetkellä luonne ei oikein anna myöden pajavasaran käyttöä eikä Tää välityksen taso oikein hymyilytä.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Ilmaiset sonnivasikat
Ilmoitettuna nyt 9 vasikkaa, joista kahdella tosin tulee 2vk täyteen vasta huomenna. Vanhimmat kuukauden tai vähän päälle, eikä taas mitään hajua koska ne suvaitaan noutaa. Kaikki on ilmoitettu viimeistään viikon ikäisinä välitykseen... Hinta tippui 30 euroa ja samaan syssyyn päättivät hidastaa noutoja, aika hehkeää toimintaa HK:lta vai mitä? :)
IsoA kertoili ettei ne halua välittää enää vasikoita,jos ei laita teuraita sinne myös.Ja muutenki ternit lähtee 20-25päiväisinä eteenpäin.Tulee ittelle halvemmaksi antaa ne ilmaiseksi pois,jos joku lupaa hakee ne kuten yllä kerroin  :o

Iso-A? Haudan takaako se sulle laittaa tietoa? Entäs Rannanjärvi??? :o

Sää oot nusplus ihan kujalla... :o
Sä olet ihanpihalla,Isontalon Antti ja Rannanjärvi ei kuole koskaan 8)

No ei, sen uskon kun kattoo teikäläisten nurkkia ja systeemejä. Kaikki on todellakin vielä sen ajan kuosissa, huusholleja ja latoja myöten. ;D
No minä kävin kattomas sun torpan ja markit,sä et varmaankaan ole tutustunu mun omiin.Että siitä kuosista mulla on tietoo,mitä sulla ei ole ;D

Mää en tarvi oikeestaan mitään vinttikaivoo kummenpaa.

Mut säähän olet isoooo isäntä ja sun tarvis vähän niitten naapureiden ja heimoveljien kanssa panostaa esmes ulkorakennuksiin ja rakentaa konehalleja. Vehkeet seisoo pihapuiden alla ja kuusikossa. Paalikasoja pitkin pitäjää samoten ku aumoja. Avo-ojaa ja muuta. Maisema ihan ku jostakin Venäjältä 70-luvulta.
TARVITSEEKO SKN;tällekin osiolle jo tulla sekoilemaan,pysyisit siellä lastenosastolla opelmiehen kanssa

Jos sää antasit mun ja plusplussan vaan pitää huolen omista asioistamme??
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9773
Vs: Ilmaiset sonnivasikat


Taitaa joku laki olla tuossa hakusysteemissä. Saattaa tulla Sukevalle lähtö jos pokimisesta seuraavana päivänä käy hakemassa. Painoraja on ainakin jotain 40kg.



Onko tuosta muuten joku laki, siis kuinka nuorena vasikka voi vaihtaa pitopaikkaa? Tuo 40kg varmaankin on vaan ostajan ja myyjän välinen asia, tuskin löytyy lakia. Eikös terni lehmän minimi paino ole 36 kg ja sekin on ostajan sanelema. Ja ikäkin taitaa vielä nykyäänkin olla vähintään 10vrk vanha, tosin eipä ne muutamaan vuoteen ole 10vrk:n ikäisenä lähteneet, joskus kyllä lähes järjestään.

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Ilmaiset sonnivasikat


Taitaa joku laki olla tuossa hakusysteemissä. Saattaa tulla Sukevalle lähtö jos pokimisesta seuraavana päivänä käy hakemassa. Painoraja on ainakin jotain 40kg.



Onko tuosta muuten joku laki, siis kuinka nuorena vasikka voi vaihtaa pitopaikkaa? Tuo 40kg varmaankin on vaan ostajan ja myyjän välinen asia, tuskin löytyy lakia. Eikös terni lehmän minimi paino ole 36 kg ja sekin on ostajan sanelema. Ja ikäkin taitaa vielä nykyäänkin olla vähintään 10vrk vanha, tosin eipä ne muutamaan vuoteen ole 10vrk:n ikäisenä lähteneet, joskus kyllä lähes järjestään.

Meillä päin ei HK edes ota kyytiin alle 40kg. Kuski kerran melko tarkkaa vaakaa katsoi yhden vasikan kohdalla joka painoi 42kg. Sanoi että "Ennen sai olla 1-2kg alle 40kg. Nyt ei yhtään." pari vuotta sitten puhuivat että HK täkäiläset kerääjät olisivat saaneet sakot kun yhtäkkiä muuttui silloinkin tarkaksi se että pitää painaa vähintään 40kg ternin.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9773
Vs: Ilmaiset sonnivasikat


Taitaa joku laki olla tuossa hakusysteemissä. Saattaa tulla Sukevalle lähtö jos pokimisesta seuraavana päivänä käy hakemassa. Painoraja on ainakin jotain 40kg.



Onko tuosta muuten joku laki, siis kuinka nuorena vasikka voi vaihtaa pitopaikkaa? Tuo 40kg varmaankin on vaan ostajan ja myyjän välinen asia, tuskin löytyy lakia. Eikös terni lehmän minimi paino ole 36 kg ja sekin on ostajan sanelema. Ja ikäkin taitaa vielä nykyäänkin olla vähintään 10vrk vanha, tosin eipä ne muutamaan vuoteen ole 10vrk:n ikäisenä lähteneet, joskus kyllä lähes järjestään.

Meillä päin ei HK edes ota kyytiin alle 40kg. Kuski kerran melko tarkkaa vaakaa katsoi yhden vasikan kohdalla joka painoi 42kg. Sanoi että "Ennen sai olla 1-2kg alle 40kg. Nyt ei yhtään." pari vuotta sitten puhuivat että HK täkäiläset kerääjät olisivat saaneet sakot kun yhtäkkiä muuttui silloinkin tarkaksi se että pitää painaa vähintään 40kg ternin.

Mutta onko tuosta joku laki , vai onko se vaan HK:n sääntö. Toki mä ymmärrän, että jos sääntö on niin se pitää ollakkin jämpti. Ja kukas sen paremmin pitää kuosissaan kuin kuski jota firma sakottaa, jos on ottanut alipainoisia kyytiin.

+250

  • Vieras
Vs: Ilmaiset sonnivasikat
Ilmoitettuna nyt 9 vasikkaa, joista kahdella tosin tulee 2vk täyteen vasta huomenna. Vanhimmat kuukauden tai vähän päälle, eikä taas mitään hajua koska ne suvaitaan noutaa. Kaikki on ilmoitettu viimeistään viikon ikäisinä välitykseen... Hinta tippui 30 euroa ja samaan syssyyn päättivät hidastaa noutoja, aika hehkeää toimintaa HK:lta vai mitä? :)
IsoA kertoili ettei ne halua välittää enää vasikoita,jos ei laita teuraita sinne myös.Ja muutenki ternit lähtee 20-25päiväisinä eteenpäin.Tulee ittelle halvemmaksi antaa ne ilmaiseksi pois,jos joku lupaa hakee ne kuten yllä kerroin  :o

Taitaa joku laki olla tuossa hakusysteemissä. Saattaa tulla Sukevalle lähtö jos pokimisesta seuraavana päivänä käy hakemassa. Painoraja on ainakin jotain 40kg.

Multa lähti eilen pari. Kumpikin oli ilmoitettu joulukuun alussa. Simentaali oli kosvanut yli 1000g päivässä!
Toihan on paperitekninen juttu.Ilmoitetaan vasikka 7päivää sitte syntyneeksi ja siirtopäivä paperilla 3päivän päähän.Ja ilmainen vasikka voi varmaanki painaa sen mitä se syntyes sattuu painaan.

Se on tasan niin kauan paperitekninen juttu kun joudut ratsiaan. Konstaapeli rupeaa epäilemään onko kaikki kunnossa ja soittaa eläinlääkärin paikalle. Sulla on silloin 7 päivän ikäinen vasikka joka on syntynytkin eilen ja myyty vasta 3 päivän päästä eteenpäin ja painaakin vielä alle 40kg. ostaja on silloin kusessa kaulaansa myöten! ja se vasikka on vielä papereittenkin mukaan alle 14 vuorokauden ikäinen!
Ja miksi epäilis mitään.Vasikat hoidetaan kuitenki asiallisesti.Ainoa rikos on se että 1 vasikka on liikkunu liian aikaisin.
190€ maksavat ternisonnivasikasta .
Kuka?

jps

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 807
Vs: Ilmaiset sonnivasikat
Kyllä eläinsuojelulaki kieltää liian pienten vasikoiden siirtelyn, tosin on niitäkin siirrelty läänineläinlääkäreiden erikoisluvalla.

Itse asiaan, tässä taas puhutaan jälleen kerran oireesta, kun pitäisi keskittyä itse tautiin. Naudanlihantuotantohan on ollut jo kohta kymmenen vuotta ihan ...stä.

+250

  • Vieras
Vs: Ilmaiset sonnivasikat
Ilmoitettuna nyt 9 vasikkaa, joista kahdella tosin tulee 2vk täyteen vasta huomenna. Vanhimmat kuukauden tai vähän päälle, eikä taas mitään hajua koska ne suvaitaan noutaa. Kaikki on ilmoitettu viimeistään viikon ikäisinä välitykseen... Hinta tippui 30 euroa ja samaan syssyyn päättivät hidastaa noutoja, aika hehkeää toimintaa HK:lta vai mitä? :)
IsoA kertoili ettei ne halua välittää enää vasikoita,jos ei laita teuraita sinne myös.Ja muutenki ternit lähtee 20-25päiväisinä eteenpäin.Tulee ittelle halvemmaksi antaa ne ilmaiseksi pois,jos joku lupaa hakee ne kuten yllä kerroin  :o

Iso-A? Haudan takaako se sulle laittaa tietoa? Entäs Rannanjärvi??? :o

Sää oot nusplus ihan kujalla... :o
Sä olet ihanpihalla,Isontalon Antti ja Rannanjärvi ei kuole koskaan 8)

No ei, sen uskon kun kattoo teikäläisten nurkkia ja systeemejä. Kaikki on todellakin vielä sen ajan kuosissa, huusholleja ja latoja myöten. ;D
No minä kävin kattomas sun torpan ja markit,sä et varmaankaan ole tutustunu mun omiin.Että siitä kuosista mulla on tietoo,mitä sulla ei ole ;D

Mää en tarvi oikeestaan mitään vinttikaivoo kummenpaa.

Mut säähän olet isoooo isäntä ja sun tarvis vähän niitten naapureiden ja heimoveljien kanssa panostaa esmes ulkorakennuksiin ja rakentaa konehalleja. Vehkeet seisoo pihapuiden alla ja kuusikossa. Paalikasoja pitkin pitäjää samoten ku aumoja. Avo-ojaa ja muuta. Maisema ihan ku jostakin Venäjältä 70-luvulta.
TARVITSEEKO SKN;tällekin osiolle jo tulla sekoilemaan,pysyisit siellä lastenosastolla opelmiehen kanssa

Jos sää antasit mun ja plusplussan vaan pitää huolen omista asioistamme??
Jos olisin halunnu ettei Känsä kommentoi,en sille olisi vastaillu.Tää agroilu on aijankulua,ja silloin se on lähes sama mistä juttua saadaan aikaan.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Ilmaiset sonnivasikat
Ilmoitettuna nyt 9 vasikkaa, joista kahdella tosin tulee 2vk täyteen vasta huomenna. Vanhimmat kuukauden tai vähän päälle, eikä taas mitään hajua koska ne suvaitaan noutaa. Kaikki on ilmoitettu viimeistään viikon ikäisinä välitykseen... Hinta tippui 30 euroa ja samaan syssyyn päättivät hidastaa noutoja, aika hehkeää toimintaa HK:lta vai mitä? :)
IsoA kertoili ettei ne halua välittää enää vasikoita,jos ei laita teuraita sinne myös.Ja muutenki ternit lähtee 20-25päiväisinä eteenpäin.Tulee ittelle halvemmaksi antaa ne ilmaiseksi pois,jos joku lupaa hakee ne kuten yllä kerroin  :o

Iso-A? Haudan takaako se sulle laittaa tietoa? Entäs Rannanjärvi??? :o

Sää oot nusplus ihan kujalla... :o
Sä olet ihanpihalla,Isontalon Antti ja Rannanjärvi ei kuole koskaan 8)

No ei, sen uskon kun kattoo teikäläisten nurkkia ja systeemejä. Kaikki on todellakin vielä sen ajan kuosissa, huusholleja ja latoja myöten. ;D
No minä kävin kattomas sun torpan ja markit,sä et varmaankaan ole tutustunu mun omiin.Että siitä kuosista mulla on tietoo,mitä sulla ei ole ;D

Mää en tarvi oikeestaan mitään vinttikaivoo kummenpaa.

Mut säähän olet isoooo isäntä ja sun tarvis vähän niitten naapureiden ja heimoveljien kanssa panostaa esmes ulkorakennuksiin ja rakentaa konehalleja. Vehkeet seisoo pihapuiden alla ja kuusikossa. Paalikasoja pitkin pitäjää samoten ku aumoja. Avo-ojaa ja muuta. Maisema ihan ku jostakin Venäjältä 70-luvulta.
TARVITSEEKO SKN;tällekin osiolle jo tulla sekoilemaan,pysyisit siellä lastenosastolla opelmiehen kanssa

Jos sää antasit mun ja plusplussan vaan pitää huolen omista asioistamme??
Jos olisin halunnu ettei Känsä kommentoi,en sille olisi vastaillu.Tää agroilu on aijankulua,ja silloin se on lähes sama mistä juttua saadaan aikaan.

Anna sen vanhan jf niittosilppurin vaan sauhuta, sen luistaa remmit... ;D
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

antti-x

  • Vieras
Vs: Ilmaiset sonnivasikat
Kyllä eläinsuojelulaki kieltää liian pienten vasikoiden siirtelyn, tosin on niitäkin siirrelty läänineläinlääkäreiden erikoisluvalla.

Itse asiaan, tässä taas puhutaan jälleen kerran oireesta, kun pitäisi keskittyä itse tautiin. Naudanlihantuotantohan on ollut jo kohta kymmenen vuotta ihan ...stä.

Ja lihafirmojen ratkaisu lypsy/risteytyskasvatuksen kannattavuuteen on? Lobataan ja promotaan ja kannustetaan lihakarjan kasvatukseen!! Liikkuu vasikat sitten ihan ketun hyvin...

suomileijona

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 460
Vs: Ilmaiset sonnivasikat
Kyllä eläinsuojelulaki kieltää liian pienten vasikoiden siirtelyn, tosin on niitäkin siirrelty läänineläinlääkäreiden erikoisluvalla.

Itse asiaan, tässä taas puhutaan jälleen kerran oireesta, kun pitäisi keskittyä itse tautiin. Naudanlihantuotantohan on ollut jo kohta kymmenen vuotta ihan ...stä.

Ja lihafirmojen ratkaisu lypsy/risteytyskasvatuksen kannattavuuteen on? Lobataan ja promotaan ja kannustetaan lihakarjan kasvatukseen!! Liikkuu vasikat sitten ihan ketun hyvin...
Snelmanniin kannustus on ainakin pudottaa lihan hintaa 5c.. Ehtihän edellisestä pudotuksesta kulua jo kuukausi :o

jps

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 807
Vs: Ilmaiset sonnivasikat
Tään vasikkaruuhkan (kaikki firmat ) hyvä puoli on että saadaan maitomiehetkin mukaan lihantuotantokeskusteluun. Tähän asti jos on valittanut kannattavuudesta niin se on ollut omaa pessimismiä ja managementti taitojen puutetta. "Tehkää asiat kunnolla niin sitä tulostakin tulee." No tässä on tulos. Velattomat ja laskutaitoiset on lyöneet kinttaat tiskiin ja muut koettaa pysyä hengissä.

Ratkaisu ongelmiin? Heh, no nyt vasta aletaan tunnustaa että on joku ongelma, ratkaisuun menee vielä muutama vuosi.

Highlander

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 418
Vs: Ilmaiset sonnivasikat
Vasta kävin yhdellä tilalla ja siellä oli selvä lappu toimiston seinällä poikimisien varalle. Sonnit ilmoitetaan kuolleena syntyneiksi eikä korvamerkkiä laiteta.

navettapiika

  • Vieras
Vs: Ilmaiset sonnivasikat
Hyvä on tunnustan, kyllä meilläkin tätä puljaamista harrastetaan. Elikkäs pieni ja rimpulaanen sonni jätetään "odottamaan" elikkäs ei ilmoiteta heti, jos sitten osottautuu elinkelvottomaksi, niin roikkumaan ja kuolaleuka syö. Kirjanpitoon syntynyt kuolleena. Omasta mielestäni en tee mitään väärää, koska ei sellainen huonosti kasvava ole lihankasvattajankaan etu, kun se sieltä välitysautosta pölähtää navettaan.
Olen tähän asti juotellut vasikat ja sitten vasta on välityskyytiin laitettu. Nyt seisoo nämäkin vasikat tyytyväisenä navetassa.
Eihän tuo ole ongelma kuin paperilla. Antaa vasikka heti poikimisen jälkeen. Pidät sen vain omilla nimilläsi siihen pariin viikkoon ja sitten teette siirtoilmoituksen. Oli meilläkin vuokralehmä navetassa kaksi vuotta, eikä edes valvonnassa siitä tullut pyyhkeitä. :P

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9773
Vs: Ilmaiset sonnivasikat
Hyvä on tunnustan, kyllä meilläkin tätä puljaamista harrastetaan. Elikkäs pieni ja rimpulaanen sonni jätetään "odottamaan" elikkäs ei ilmoiteta heti, jos sitten osottautuu elinkelvottomaksi, niin roikkumaan ja kuolaleuka syö. Kirjanpitoon syntynyt kuolleena. Omasta mielestäni en tee mitään väärää, koska ei sellainen huonosti kasvava ole lihankasvattajankaan etu, kun se sieltä välitysautosta pölähtää navettaan.
Olen tähän asti juotellut vasikat ja sitten vasta on välityskyytiin laitettu. Nyt seisoo nämäkin vasikat tyytyväisenä navetassa.
Eihän tuo ole ongelma kuin paperilla. Antaa vasikka heti poikimisen jälkeen. Pidät sen vain omilla nimilläsi siihen pariin viikkoon ja sitten teette siirtoilmoituksen. Oli meilläkin vuokralehmä navetassa kaksi vuotta, eikä edes valvonnassa siitä tullut pyyhkeitä. :P


Mutta kait siitä siirto ilmoitus oli tehty. Mulla siirtyy 100m naapurilta "lainattuun" navettaan ja siirtoilmoituksen mä siitä aina  teen. Siellä ei ole muiden elukkoja ja rekisteröity mulle pitopaikaksi. Ja tuohon rekisteröimiseen ... kyllä mäkin nykyään sen 7vrk odottelen, ennen tuli oltua hätääsempi.