On se ihmeellinen pään-nousema joillakin valteemin miehillä julistaa oman merkkinsä erinomaisuutta niinkuin jotakin uskontoa ja uskoa siihen vielä itsekin.
En väitä, ettei vallullakin töitään tekisi, tekee sillä ja olen minäkin tehnyt reilusti yli kaksi vuosikymmentä, on ollut nollakakkosta, nollavitosta, mezzoa, ämmää, teetä, ja ännää ja aina olen saanut kärsiä pikkuvikaisista koneista ja ;)köyhistä sukulaisista.
Tuota ajettujen koneiden määrää vasten on turha tulla väittämään, jotta sä et poika tiedä mitään. Tai voihan se ollakin etten tiedä, mistä tuon tiennöö.
Kuitenkin joitakin ominaisuuksia ollut läpi historian, esim tehottomuus; jos tarvitsee esim sataheppaisen, pitää se vallulta olla satakakskymppi tai miel. liki sataviiskymppinen, jotta pärjää tehoissa muiden merkkien sataselle. "Saman" teholuokan koneilla tuli turpiin ykstoista-nolla.
Toki poikkeuksiakin ollut esim mezzo sarjan 6400 ja 8400, niissä oli positiivisen virkeitä ja niitä voi vieläkin sanoa ja suositella traktorina.
Pikkasen kutitettu 6400 kusetti jo isommat kuustuhat sarjalaiset mennen tullen.
Ämmästä (150) meni ja menee vieläkin 120-130-tehoiset ulkomaanelävät heittämällä ohi ja liki puolella polttoaineen kulutuksella ja polttoaineen kulutus on ollut läpi linjan aina ja iänkaiken muutenkin joskus tolkuttoman tuntuista vrt. kilpaileviin merkkeihin. Nyky polttiksen hinnoilla tuntuu.
Teholuokka yli 250 onkin sitten vallulle aika harmaata aluetta.
Pientä ja vähän isompaa hipluuta on ollut aina, takuut on kyllä toiminut.
On vaihdettu etuakselin osia sisälle ja päälle, syyläriä, turboo, kytkintä, jarrua, startit laturit yleensä kaikki sähköön liittyvä syvältä, on vaihdettu perän/vaihteiston öljyjä yläkautta ts. rattaineen ja jopa kuorineen ja sitten oma lukunsa ne tuulilasisirkukset.
Mutta kuten sanottua, takuut kyllä toimi, miten lie jatkossa ruvennooko ameriikanmummot vielä maksamaan meidän remontteja.
Nyt joitakin vuosia muillakin merkeillä ajaneena tuntuu mukavalle ajaa koneilla jotka tuntuvat joskus olevan kunnossa, mutta vaikka noita valluja joitakin vielä on tuossa kentällä, olen kyllä ajatellut jotta josko näistä hommista joskus eläkkeelle pääsen niin ehkä minä sen teen jostakin muusta merkistä, mielestäni olen oman osuuteni yhteiskuntavelvoitteesta kys.merkin osalta tehnyt.
Siis miksi tämä tunteenpalo julistettaessa vallun olematonta ylivoimaa.
Eihän tuollakaan autopuolella ole vastaavaa jampakointia.
Onhan olemassa pieniä jaappanin, itäsuomen, ja muiden itämaiden tuottamia kulkineita, on myös isompia tuotteita samoilta valmistajilta, mutta ei kai kukaan tosissaan niitä lähde vertaamaan noihin kuuluimpiin ja kalliimman luokan automaailman tuotteisiin.
Kyllä siellä, vaikka molempien hintaluokkien rekisteriotteessa lukee henkilö- tai farmari- tai joku muu auto, niin on siellä myös kulkineissa eroa ja rahalle vastinettakin.
Sama pätee traktoreissa.
On olemassa traktoreita ja traktoreita.