Ääni dieselille. Vääntöä on ihan erilailla kuin bensassa. Webasto lämmittää. Parasta on tietenkin se että diesel kuitit menee 100 %:sti maatilan piikkiin.
Niin, paitsi ettei siinä diesel-moottorissa lähtökohtaisesti yhtään sen suurempi vääntömomentti ole kuin bensakoneessakaan. Vapaastihengittävien aikana oli vain tapana vertailla 2,5-litraista dieseliä 1,6-litraiseen bensamoottoriin, vieläpä jollain sohlolla kaasuttimella varustettuun, hädin tuskin tyhjäkäynnillä käyvään. Tosiasiassa jonkun 200 D:n suurin vääntömomentti oli 20 - 40 NM pienempi kuin saman ajan 2-litraisen bensamoottorin ja huipputeho vain puolet.
Viimeinen vapaasti hengittävä diesel markkinoillamme lienee ollut Polo SDI, jonka vääntömomentin huiput on jotain 170 NM, kun parhailla saman ikäisillä vapaasti hönkivillä saman kokoisilla suorasuihku-bensakoneilla se oli 190.
Turbodiesel-kaudella on sitten tullut tavaksi vertailla samankokoista ahdettua dieseliä ahtamattomaan bensakoneeseen. Tänä päivänä 1,8-litrainen bensa-turbo vääntää sellaiset 300 - 350 Nm ja vääntökäyrä on paljon tasaisempi kuin dieselkoneilla, joista monet ovat aivan puhdittomia alle 1700 kierroksen ja toisessa päässä veto katseaa kuin leikaten 4000 kierroksen kohdalla.
Ei silti, dieselillä tässä itsekin ajelen, koyhyyttäni tosin.