Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Veroilmoitus, kirjanpito ym. isommilla (?) tiloilla  (Luettu 9136 kertaa)

Johannes Kostaja

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 177
Mun mielestä on paljon hälyttävempää jos isäntäväki ei osaa lukea numeroita.
Joh. 12:48

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Kuukausi-alvi, ulkoistettu kirjanpito (maksaa n. tonnin vuodessa veroilmoituksineen), kirjanpitäjä tekee perustyön ja suuremmat linjat hiotaan yhdessä. Itse pidetään omaa varjokirjanpitoa (alvillisilla summilla), jota budjetiksi kutsumme eli tiedetään tasan tarkkaan mihin raha menee. Budjetilla katsotaan tietenkin myös tulevaisuuteen eli mihin, milloin ja miten raha riittää. Emolehmätilallisena tulot tulevat harvakseltaan, mutta isompina pompseina, joten sitä saattaisi kuvitella jollakin hetkellä varallisuudestaan ihan liikoja. Neuvojan kanssa  päivitetään likvi kerran vuodessa, ihan vapaaehtoisesti.

Nämä ulkoistukset ovat vain apuvälineitä, hyödyllisiä tosin, mutta itse täytyy olla kartalla ja ottaa vastuu raha-asioistaan.

Omaan käyttöön nostetut rahat siirretään henkilökohtaisille tileille ja merkitään budjettiin. Niihin on lisättävä vielä verot, asuntolainan osuus ja mahdoliset muut yksityispuolen menot, jotka on jostakin syystä maksettu maatilan tililtä. Ei ole vielä kukaan neuvoja moittinut tätä systeemiä, joku jopa kehunutkin.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9885
Kuitti määrä tosiaankin ... itte pienviljelijä ja vuodessa tulee se noin 300 kuittia. Tilituella nippuun ja pyrkimyksenä nouseva tulotaso, mutta pikku hiljaa alkaa näyttää pahalta, koska tuotanto ei ole noussut, eikä nouse :( Mielenkiitoistahan se on tuloja seurata, ihan vähän erilaista kuin esim. pakollinen lohkokirjanpito, joka tulee sitten tekovuoroon toivottavasti heti veroilmoituksen jälkeen ;D Koneita olen joskus poistanut täydet ja joskus vajaat, välillä tehty varausta ja välillä tuloutettukin. Veropörssiin en kärkisijoille ole päässyt, mutta mielestäni verojakin olen maksanut. Ensivuoden ennakot 27 834 euroa, aika tarkalleen sama kuin emännän bruttotulot vuodessa. Tokihan sitä hiukan säästäis, jos tuloja edes hiukan jakais. Mutta nyt on menty työn määräämällä 100/ 0 jaolla :o. Vaikka kyllähän se vielä sen nuorenviljelijän tuen saa, joten pitäiskö se jakaa sille  8)

antti-x

  • Vieras
Kuitti määrä tosiaankin ... itte pienviljelijä ja vuodessa tulee se noin 300 kuittia. Tilituella nippuun ja pyrkimyksenä nouseva tulotaso, mutta pikku hiljaa alkaa näyttää pahalta, koska tuotanto ei ole noussut, eikä nouse :( Mielenkiitoistahan se on tuloja seurata, ihan vähän erilaista kuin esim. pakollinen lohkokirjanpito, joka tulee sitten tekovuoroon toivottavasti heti veroilmoituksen jälkeen ;D Koneita olen joskus poistanut täydet ja joskus vajaat, välillä tehty varausta ja välillä tuloutettukin. Veropörssiin en kärkisijoille ole päässyt, mutta mielestäni verojakin olen maksanut. Ensivuoden ennakot 27 834 euroa, aika tarkalleen sama kuin emännän bruttotulot vuodessa. Tokihan sitä hiukan säästäis, jos tuloja edes hiukan jakais. Mutta nyt on menty työn määräämällä 100/ 0 jaolla :o. Vaikka kyllähän se vielä sen nuorenviljelijän tuen saa, joten pitäiskö se jakaa sille  8)

Itse pistin omat myelitkin (reilu 20 tonnin mukaan maksetut) palkkatöissä olevan vaimon verotukseen vaikka hänen verotettavat tulonsa olivat vain kymppitonnin verran omia suuremmat. Tietty verosuunnittelu on muutenkin aika turhaa (tai pitää tehdä vähän eri tavalla) jos veropörssin sijoitus on rakkaampi kuin tilin saldo. ;)

jalle

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 697
  • Enhän mä mistään mitään tiedä
Kuitti määrä tosiaankin ... itte pienviljelijä ja vuodessa tulee se noin 300 kuittia. Tilituella nippuun ja pyrkimyksenä nouseva tulotaso, mutta pikku hiljaa alkaa näyttää pahalta, koska tuotanto ei ole noussut, eikä nouse :( Mielenkiitoistahan se on tuloja seurata, ihan vähän erilaista kuin esim. pakollinen lohkokirjanpito, joka tulee sitten tekovuoroon toivottavasti heti veroilmoituksen jälkeen ;D Koneita olen joskus poistanut täydet ja joskus vajaat, välillä tehty varausta ja välillä tuloutettukin. Veropörssiin en kärkisijoille ole päässyt, mutta mielestäni verojakin olen maksanut. Ensivuoden ennakot 27 834 euroa, aika tarkalleen sama kuin emännän bruttotulot vuodessa. Tokihan sitä hiukan säästäis, jos tuloja edes hiukan jakais. Mutta nyt on menty työn määräämällä 100/ 0 jaolla :o. Vaikka kyllähän se vielä sen nuorenviljelijän tuen saa, joten pitäiskö se jakaa sille  8)
Kovat on lypsymiehen tulot, jos ennakoita maksaa melkein kolme kymppiä :o

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9885

 Tietty verosuunnittelu on muutenkin aika turhaa (tai pitää tehdä vähän eri tavalla) jos veropörssin sijoitus on rakkaampi kuin tilin saldo. ;)

Kyllä tuota jakoa tulee vuosittain mietittyä, mutta jos noi verottajan verolaskurit laskee oikein, niin säästö voi kuitenkin olla yllättävän pieni. Ansiotulossa (valtionvero)on progressio, mutta pienten tulojen noustessa vähennykset esim kunnallisverossa pienevät. Joskus alkuaikoina emännyys oli työttömänä ja sai korvausta, koska ei ollut työllistynyt tilalla eikä siitä tuloja saanut. Toki optimi verotuksellisesti olis yhteistulot tasan, mutta meillä on menty todellisuuden mukaan. Tosin joskus oon joutunu pyytämähän kökkään, esim karanneita elukkoja ajamahan ( jos akka on sattunut olemahan kotona) 8)

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9885

Kovat on lypsymiehen tulot, jos ennakoita maksaa melkein kolme kymppiä :o

Eikös se sanonta kuulu, että ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Maatalouden tulevaisuuden uskoa ei ole niin paljon, että suuriin investointeihin olis halua. Vielä ei näy edes niitä vävyn vätkälehiä  8)

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908

 Tietty verosuunnittelu on muutenkin aika turhaa (tai pitää tehdä vähän eri tavalla) jos veropörssin sijoitus on rakkaampi kuin tilin saldo. ;)

Kyllä tuota jakoa tulee vuosittain mietittyä, mutta jos noi verottajan verolaskurit laskee oikein, niin säästö voi kuitenkin olla yllättävän pieni. Ansiotulossa (valtionvero)on progressio, mutta pienten tulojen noustessa vähennykset esim kunnallisverossa pienevät. Joskus alkuaikoina emännyys oli työttömänä ja sai korvausta, koska ei ollut työllistynyt tilalla eikä siitä tuloja saanut. Toki optimi verotuksellisesti olis yhteistulot tasan, mutta meillä on menty todellisuuden mukaan. Tosin joskus oon joutunu pyytämähän kökkään, esim karanneita elukkoja ajamahan ( jos akka on sattunut olemahan kotona) 8)
Ite alkuaikoina jaoin tulosta emännälle, mutta en enää reiluun kymmeneen vuoteen. Syynä ei oo pörssisijat, vaan yksinkertaisesti se, että rouva säilyttää oikeuden olla vuosi vuorotteluvapaalla viiden vuoden välein ja sitä oikeutta on joka kerta käytetty  ;)

Suki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 787
En kuulu "suurempiin ja äskettäin investoineisiin" tiloihin, mutta teen kirjanpidon itse ja kuulun kk-alviin. Ensi vuonna toiminta muodon muutos osakeyhtiöksi. Verotuksellisesti kannattava juttu. Kiitos Kokoomuksen yhteisövero laskee 20 prosenttiin ja ansiotulovero taitaa kiristyä.
Selittäjät selittää,
koirat haukkuu perään,
mutta karavaani kulkee taas.

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
proagria tekee kirjanpidon, verotuksen, tukihaut ja likvin.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

Red Bull

  • Vieras
Kuitti määrä tosiaankin ... itte pienviljelijä ja vuodessa tulee se noin 300 kuittia. Tilituella nippuun ja pyrkimyksenä nouseva tulotaso, mutta pikku hiljaa alkaa näyttää pahalta, koska tuotanto ei ole noussut, eikä nouse :( Mielenkiitoistahan se on tuloja seurata, ihan vähän erilaista kuin esim. pakollinen lohkokirjanpito, joka tulee sitten tekovuoroon toivottavasti heti veroilmoituksen jälkeen ;D Koneita olen joskus poistanut täydet ja joskus vajaat, välillä tehty varausta ja välillä tuloutettukin. Veropörssiin en kärkisijoille ole päässyt, mutta mielestäni verojakin olen maksanut. Ensivuoden ennakot 27 834 euroa, aika tarkalleen sama kuin emännän bruttotulot vuodessa. Tokihan sitä hiukan säästäis, jos tuloja edes hiukan jakais. Mutta nyt on menty työn määräämällä 100/ 0 jaolla :o. Vaikka kyllähän se vielä sen nuorenviljelijän tuen saa, joten pitäiskö se jakaa sille  8)

Itellä kutakuinkin saman kokoluokan touhua ja lappuja kertyi viime vuonna muistaakseni 423 kpl.  :o Noo tietääpä ainakin miksei täällä tartte veroja liioin maksaa..  ;D Ite kokoon Suonentiedon ohjelmalla.

Mutta jatkahan samaan malliin niin on meillä muilla joku esikuva.  8)

antti-x

  • Vieras
Piti lypsyukon luvuilla laskea paljonko tulojen tasaamisesta hyötyisi, ja on se yllättävän vähän, jotain 1500-2000€. Ja kyllä progressio iskee vahvasti 30 tonnin kieppeillä. 28000 euron tuloilla maksaa 5 tonnia veroja, ja siihen kun laittaa 20tonnia lisää niin maksaakin 13 tonnia. Eli 40% on veroprosentti tuosta 20 tonnista. Ei sitten paljon sen yli nouse veroprosentti missään vaiheessa.

Eli tottakai veroja pitää maksaa esim. pellon ostoa varten, mutta alvillisia ostoja varten kyllä tuntuu nihkeältä maksaa 40% veroa, kun sitten vielä maksaa 24% alvia niin selvästi yli tuplat kalliimpi on yksityistalouden tavara.

Ja sitten tosiaan kymppitonnin peltohehtaariakin varten pitää hyvätuloisen, pääomatulottoman viljelijän (jolla on yksityistalouden menoja esim 23 tonnia eli 28000 bruttoeuron verran) tienata bruttona 16 600€. Jos ostaa 15000€ hehtaareja niin 25000. Aika kallista.

edit: Putkimies tai sähkäri joka nykyään pyytää reilu 40€ alv 0 maksaa siis alvilla 50 euroa. Ja jos ajatellaan että niistä putkimiehelle maksetuista euroista on maksettu 40% vero, niin se putkimies maksaa 83,3 € bruttotuloja / tunti. Päivän kun on tontilla niin 660€ pitää sitä varten tienata.

Viimeksi muokattu: 31.12.13 - klo:12:08 kirjoittanut antti-x

Kontuveikko

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 434
Itse tehdään kerran vuodessa suonentiedon ohjelmalla, kuitteja vuodesta riippuen 300-400.

Vero-ilmoituksen teossa käy avustamassa maatalousverosuunnittelun ammattilainen.

Maksat veroa siitä mitä syöt, niin homma toimii.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9885
Piti lypsyukon luvuilla laskea paljonko tulojen tasaamisesta hyötyisi, ja on se yllättävän vähän, jotain 1500-2000€. Ja kyllä progressio iskee vahvasti 30 tonnin kieppeillä. 28000 euron tuloilla maksaa 5 tonnia veroja, ja siihen kun laittaa 20tonnia lisää niin maksaakin 13 tonnia. Eli 40% on veroprosentti tuosta 20 tonnista. Ei sitten paljon sen yli nouse veroprosentti missään vaiheessa.

Eli tottakai veroja pitää maksaa esim. pellon ostoa varten, mutta alvillisia ostoja varten kyllä tuntuu nihkeältä maksaa 40% veroa, kun sitten vielä maksaa 24% alvia niin selvästi yli tuplat kalliimpi on yksityistalouden tavara.

Ja sitten tosiaan kymppitonnin peltohehtaariakin varten pitää hyvätuloisen, pääomatulottoman viljelijän (jolla on yksityistalouden menoja esim 23 tonnia eli 28000 bruttoeuron verran) tienata bruttona 16 600€. Jos ostaa 15000€ hehtaareja niin 25000. Aika kallista.

edit: Putkimies tai sähkäri joka nykyään pyytää reilu 40€ alv 0 maksaa siis alvilla 50 euroa. Ja jos ajatellaan että niistä putkimiehelle maksetuista euroista on maksettu 40% vero, niin se putkimies maksaa 83,3 € bruttotuloja / tunti. Päivän kun on tontilla niin 660€ pitää sitä varten tienata.


Ensinnäkin sillä on merkitystä maksaako ne ennakot 30/32 % verotettavasta pääomatulosta , vai 45% taulukosta ansituloa. Investoimattomalla on vaan aika vaikea saada haalittua maatalouden nettovarallisuuttaa :(

Ja toiseksi mielestäni se yksityistalouden hankinta on sen reilut kaks kertaa kalliimpaa kuin maatalouden vähennyskelpoinen osto ;D

antti-x

  • Vieras

Ja toiseksi mielestäni se yksityistalouden hankinta on sen reilut kaks kertaa kalliimpaa kuin maatalouden vähennyskelpoinen osto ;D

Enkö sitten niin sanonut, luulin että se mihin vertasin oli itsestään selvää ;)

Niin kauan kuin mahdollista kasvatan kuitenkin reaalista varallisuutta maksamalla lainoja ja poistamalla about samaa tahtia (ja nopeammin kuin arvot alenee). Sitten voi yhtiöittää kun alkaa näyttää siltä että verottavaa kertyy väkisin, ja näin ei koskaan tarvitse maksella juurikaan yli 25% veroja (ellei nimenomaan yksityistalouteen tarvitse paljon rahaa) :)