Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Veroilmoitus, kirjanpito ym. isommilla (?) tiloilla  (Luettu 9030 kertaa)

Sirkku

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 182
Ihan mielenkiinnosta lähdin kyselemään kirjanpidon tekotapaa isommilla, juuri investoineilla tiloilla. Lähinnä siis tällä palstalla eläinpuolella.

Eli teettekö itse vai onko ulkoistettu? Jos teette itse, niin varmasti jollain ohjelmalla, mutta onnistuuko tällä verosuunnittelu? Miten suunnittelet, eli väännätkö laskelmia ja laskeskelet eri vaihtoehtoja?

Miten toimii ulkoistettu kirjanpito ja veroilmoituksen teko? Tekeekö tilitoimisto välitilinpäätöksiä ja kuinka monesta tositteesta on kyse? Mistä itse tiedätte missä mennään, jos joku ulkopuolinen hoitaa kirjanpidon?

antti-x

  • Vieras
Meillä ei ole iso, vain 2 roboa, mutta meillä alvit menee neljänneksittäin ja silloin kirjanpitäjä tekee samalla vaivalla välitilinpäätöksen. Monen vuoden verosuunnittelu (poistojen määrä yms) ja jako pääoma/tuloveron välillä pitää itse miettiä kun tietää mitä viivan alle jää, kirjanpitäjämme on vähän turhan tottunut useimpien tilojen näkemykseen jossa maksimipoistoilla mennään vaikka kuinka olisi satunnaiseristä tms. kysymys ja tulo jää johonkin alle 10 000€/nuppi.

Voi olla että myöhemmin alan tehdä itse mutta ulkoistetuista töistä tuo on halvimmasta päästä, tositteita 3-400 vuodessa, näiden joukossa vielä osuuskunnat monisivuiset laskut, ja selvästi alle tonnilla hoituu.

Välillä tarkastan miten toteutuneet luvut vastaavat suunnitelmia, ja noin muuten mennään fiilispohjalta. Sanoisin että tulot ovat suuremmat kuin suunnitelmissa oli, mutta onneksi on saatu menoja korjattua ylöspäin vähintään vastaavasti. ;)

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Ite teen ja ihan kynä ja ruutupaperi menetelmällä  8)
Optimointi on selkärangassa, ihan niinku tukijuttujenkin  ;)
Edelliselle vinkki, aina vähintään kax kymppiä ansiotuloo.. Nettovarallisuus kasvaa, veroprossa pienempi silti kuin POT ja tulo lähempänä myel työtuloo= sos turvamaksut suhteessa pienemmät   ;)

bullman

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 136
Mutta kannattaa kuitenkin muistaa, että jos vähänkään maata ostaa, niin on pystyttävä tekemään verotettavaa tulosta.   Tähän kaavaan ei ole kiertotietä jos rahaa ei tule muualta (metsästä, muista ansioista). Käytännössä, vaikka yleisesti muuta herkästi kuvitellaan, niin normaalilla perheellä menee normaaliin kurinalaiseen elämiseen 20000€/vuodessa(ja verot tämän lisäksi). tästäkin syystä tein investointivuosinakin tarvittaessa ensimmäisenä vuonna lähes nolla poiston jotta ansiotulon sain sinne min. 25k€ ja sillä periaatteella, että koskaan (tai en ainakaan ensimmäiseen 13vuoteen) ei edellistä vuotta huonompaa tulosta hyväksytä. Tämä jää ehkä alitajuntaan, joten olen kehittänyt tilaa, jotta nyt päästään toimimaan jo maksimipoistoilla ja tasausvarauksilla.

mah

  • Vieras
En tiedä, onko tilan suuruudella mitään merkitystä kirjanpidon työllistävyyden kanssa. Tositemäärät kuitenkin liki samoissa. :-X

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Bullmänillä asiaa, vain veroja maksamalla voi ostaa kaikenlaista, myös peltoa, tulorahoituksella  ;)

Investointien jaksotus kans pistää palloa pyörimään, tänä vuonna hallia pystyyn ja konetta pihaan, ensivuonna ivn-tuet ja alvipalautukset voi lisätä siihen päälle jne jne.. Muutaman vuoden rullattuaan ei joku 100 kiloeuron hankinta juuri tunnukkaan kassassa..

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8362
Ei kauhean iso tila mutta kirjanpidon ja veroilmoituksen teen itse Tilituella. Olen tehnyt opistosta valmistuttuani viimeiset 20 vuotta.
Mystinen kesälaatumies

Kuuno

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 309
  • Needled 24/7
Kannattaa tehdä itse vaikka ei rahallisesti ole kallis ulkoistaa.

antti-x

  • Vieras

Edelliselle vinkki, aina vähintään kax kymppiä ansiotuloo.. Nettovarallisuus kasvaa, veroprossa pienempi silti kuin POT ja tulo lähempänä myel työtuloo= sos turvamaksut suhteessa pienemmät   ;)

Tuohon suuntaan on toki toimittukin, jaksotettiin eläinostotkin kun muuten olisi edellisvuosi jäänyt about nollille, mutta kirjanpitäjä on jostain ihme syystä sitä mieltä että tuloksen voi antaa vaikka mennä tappiolle kun voihan sen sitten vähentää ensi vuoden tuloksesta... Muilta osin on silti ihan pätevä, olen kyllä aika hyvin kartalla siitä onko kirjanpito optimissa, esim. laakasiilot ja lietesäiliöt lyhyemmän poistoajan rakennelmissa jne.

Viimeksi muokattu: 30.12.13 - klo:19:27 kirjoittanut antti-x

Herra Heinamaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4632
Itse olen tehnyt aina. Kuittien järjestäminen ja oikoluenta tässä ovat ne suurimmat työt, jotka kuitenkin on tehtävä itse (kai).

Todellakin sitä ansiotuloa pitää saada kasaan ja poistoja säästettävä. Itse en ole tehnyt muutamaan vuoteen konepoistoja lainkaan. Rakennuspoistot vähentävät kiinteistöveroa.

äRRä

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 79
Pitäisi taas kohta käydä suunnittelemaan poistoja. Menikös se niin että laakasiilo on rakennelma(20) ja lieteallas ympäristöinvestointi(25), ja näistä ei koidu kiinteistöveroa?   Valmistuneeseen rakennukseen sitten kohdistetaan varaukset jotta saadaan kiinteistöveroa pienemmäksi. Konepoistoa tehdään sen verran että saadaan ansiotulo menemään vajaaseen 20000 per hlö, vai onko pääomatulon raja vielä nykyisin sillä tasolla?

antti-x

  • Vieras
Pitäisi taas kohta käydä suunnittelemaan poistoja. Menikös se niin että laakasiilo on rakennelma(20) ja lieteallas ympäristöinvestointi(25), ja näistä ei koidu kiinteistöveroa?   Valmistuneeseen rakennukseen sitten kohdistetaan varaukset jotta saadaan kiinteistöveroa pienemmäksi. Konepoistoa tehdään sen verran että saadaan ansiotulo menemään vajaaseen 20000 per hlö, vai onko pääomatulon raja vielä nykyisin sillä tasolla?

Taidettiin pistää laakasiilotkin ympäristöinvestoinniksi kun löytyy puristusnesteen keruujärjestelmä. Mutta nopean lakihaun perusteella niistä kyllä menee kiinteistövero. Hyötynä tosiaan lähinnä se että ne saa nopeasti poistettu kiinteistöveroa kasvattamasta, ja toisaalta joku vuosi voi olla kayttöä vähän isommille kokonaispoistoille.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8362
Mul on ollut tapana poistaa koneita samanverran kuin on vuoden aikana hankittu.
Mystinen kesälaatumies

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Mul on ollut tapana poistaa koneita samanverran kuin on vuoden aikana hankittu.
Tai ihan hiukka vähemmän ;)

Tilitoimisto tekee kirjaukset ja veroilmoitukset, yhdessä suunnitellaan. Kun on avoin yhtiö, on kirjanpitovelvollinen eli homman on oltava kirjanpitolain mukaista. Kuukausialvi ja joka kuukausi tsekataan, missä mennään. Välitilinpäätös syyskuun loppuun, toistaiseksi ilman varastokorjauksia. Ne tehdään vain tähän vuodenvaihteeseen.
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Jos isäntäväki ei pysty tekemään kirjanpitoa ja veroilmoituista
HÄLYTYSKELLOJEN pitäisi soida aika peijakkaasti.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !