Lueskelin uusinta Pellervoa ja siinä oli monta mielenkiintoista juttua. Peltoa raivattu EU aikana 120000 hehtaaria. Joku ympäristökaveri sanoi, että jo tämä yksistään tuo melkoisen lisärasituksen vesistöihin. Sitten oli kaavailuja ympäristötuen jatkosta. Tulossa on todella mielenkiintoisia ja ennalta arvaamattomia muutoksia tuloihin riippuen siitä minkälaisen vesistön rannalla asut vai asutko lainkaan. Käykö esim. niin, että jos sijaintisi tulkitaan hyvin vähän saastuttavaksi, niin lähteekö siinä käytännössä kolmasosa tuista mäelle. Vesistön vieressä olevien ei tarvitse enää viljellä maata vaan voivat keskittyä ympäristötoimenpiteistä huolehtimiseen.
Itse olen siitä onnellisessa asemassa, että vaikutuspiiriin kuuluu jonkun verran vesistöä, mutta myös saastuttamattomia alueita. Jonkun verran ympäristörahaa on siis tiedossa. Toisaalta oletan, että joillakin lohkoilla saa viljellä hiukan vapaamminkin, vähemmillä tuilla tosin.
Kokonaisuutena tuleva ympäristötuki tullee muuttamaan aika radikaalisti monia juttuja. Kannattaisi alkaa henkisesti valmistautumaan tulevaan.
Niin, minä sain kyllä sellaisen tiedon, ettei tälläisiä raivioita saa millään konstilla ympäristötukien piiriin.
Eli ne on silloin pelkillä tilatuilla, tai muilla erityistuilla, joita on siellä eteläsuomessa.
Toisaalta, peltojen hinnat on nousseet niin korkealle, että kannattaa tehdä omaa uutta peltoa, vaikkei kaikkia tukia saisikaan niille.