Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe MTT:n esimerkki  (Luettu 12608 kertaa)

bdr-529

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7460
Vs: MTT:n esimerkki
Se olisi MTT taloustutkimuksen "paras " tutkimus vuosikausiin kun tulisivat kertomaan taustalaskelmat, millä perustein tämä päätös tehtiin. Ihan vaan muutamalla kalvolla näyttäisivät vierekkäin nää kaksi vaihtoehtoa. Paljonko viivan alle jää kummassakin tapauksessa.

Aika kuvaavaa ajan hengelle ja maatalousloisten tehokkuudelle on, että paras tuotto pellosta saadaan  kun ollaan tuottamatta mitään.
Tarttis varmaan perustaa joku adressi tai vastaava vaatimaan tätä sun ehdotusta, voin olla ensimmäinen allekirjoittaja. Tommonen vois olla sitä tehokkainta edunvalvontaa  :)

 Sitä paperia vois sitten Koskinen ja Katainen kavereineen tavailla päätöksenteon tueksi.
Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.

JösseJänis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2681
Vs: MTT:n esimerkki
Se olisi MTT taloustutkimuksen "paras " tutkimus vuosikausiin kun tulisivat kertomaan taustalaskelmat, millä perustein tämä päätös tehtiin. Ihan vaan muutamalla kalvolla näyttäisivät vierekkäin nää kaksi vaihtoehtoa. Paljonko viivan alle jää kummassakin tapauksessa.

Aika kuvaavaa ajan hengelle ja maatalousloisten tehokkuudelle on, että paras tuotto pellosta saadaan  kun ollaan tuottamatta mitään.

Siihen nyt ei varmaan ole tar***** edes tutkimusta. Jonkinlaisen karkea käsityksen saat, kun lasket, paljonko sinulle jää enemmän viljanviljelystä verrattuna hömppäheinään ja sitten mietit, riittäisikö erotus palkkaamaan työntekijän 8-16 (+ lomat + pekkaset), maksamaan tessin mukaiset ylityökorvaukset ja järjestämään lounaat, kahvit, työterveyshuollot jne. Tarpeeksi kun touhu kasvaa, niin yksi palkannauttija on puolipäivätoiminen pääluottamusmies.

Mutta olet oikeassa, saisivat julkistaa laskelmat. Se olisi mielenkiintoista ja konkreettista.

sorjone

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1437
  • Karjala takaisin.
Vs: MTT:n esimerkki
  Esimerkkiä seuraten joka julli laittaa nyt kaikki hömpälle ja pakosta viljeltävät veli-kauralle niin maailma pelastuu.
FIXIT

Agraaari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1022
Vs: MTT:n esimerkki
pualet jurtille ....jostulee jano nii suu auki
 :D

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5274
Vs: MTT:n esimerkki
Kuinkahan moni saitin ihmettelijöistä on oikeasti yrittänyt viljelyttää viljaa vakituisella, TESsin mukaan ympärivuotisesti töissä olevalla työväellä?

Olin pari vuosikymmentä sitten yhden MTT:n yksikön pöydissä pohtimassa peltojen ns. talousviljelyä ja päädyimme jo silloin ratkaisuun, joka vasta näyttää kypsyneen Jokioisten kartanolla. Tutkimuslaitoksen ydintehtävä on tutkimustoiminta ja kun on sesonki päällä, täytyy työväen keskittyä niihin koeruutuihin, ei peruspeltotöihin.

Petri

Paalaaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3179
Vs: MTT:n esimerkki
Kuinkahan moni saitin ihmettelijöistä on oikeasti yrittänyt viljelyttää viljaa vakituisella, TESsin mukaan ympärivuotisesti töissä olevalla työväellä?

Olin pari vuosikymmentä sitten yhden MTT:n yksikön pöydissä pohtimassa peltojen ns. talousviljelyä ja päädyimme jo silloin ratkaisuun, joka vasta näyttää kypsyneen Jokioisten kartanolla. Tutkimuslaitoksen ydintehtävä on tutkimustoiminta ja kun on sesonki päällä, täytyy työväen keskittyä niihin koeruutuihin, ei peruspeltotöihin.

Petri

Petri laittoi tämän hyvin: Tutkimuksen fokus on tuottaa tietoa, ei peruskauraa.

1970-luvulle asti erinäisten hoitolaitostenkin kannatti tuottaa elintarvikkeita omilla tiluksillaan. Sen jälkeen työvoimakulut/-velvoitteet suhtessa elintarvikkeiden hintoihin lähtivät loikkaan..

..On pistänyt pohtimaan työvoiman käyttöä ihan eri tavalla, kun on apinana työntekijän palkkakulu n. 22 €/h. Vaikka työntekijäni on muutoin hyvin joustava, ei päiväkoti tai lasten saikku juuri työvaiheita katsele...
Slippin 'n sliding

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: MTT:n esimerkki
Totuushan on, että kun maatalouden tuloksesta vähenetään pääoman korkovaatimus, niin jäljelle jäävä palkka ei kovin hääppöinen ole, joillakin saattaa mennä jopa negativiselle puolen.  :(

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: MTT:n esimerkki
Totuushan on, että kun maatalouden tuloksesta vähenetään pääoman korkovaatimus, niin jäljelle jäävä palkka ei kovin hääppöinen ole, joillakin saattaa mennä jopa negativiselle puolen.  :(

Jep... Laskeskelin että mulla menee koko verotettava tulo pelkästään oman pellon korkovaatimukseen, tulot moninkertaiset maatilojen keskiarvoon nähden. Eli en tienaa mitään vaikka paperilla näyttää hyvältä ::) Tai saan huonoa korkoa pääomalle ja sopivaa palkkaa tehdyistä työtunneista, maatalousyrittäjistä todella harva saa molempia.
100 tonnin tuloilla ei kummoista puljua pyöritetä, 2 miljoonan laskennallinen omaisuus ja saa vasta heikon pääoman tuoton :(
Ilman työtä tuokaan pääoman tuotto ei tuu, eli vielä työpalkkaa+ riskiä päälle...

Siksipä kannattaakin miettiä seuraavan kerran ku rahat polttaa taskussa, sijoittaako sen rahan maatalouteen vai jonnekin ihan muualle :)
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: MTT:n esimerkki
Kuinkahan moni saitin ihmettelijöistä on oikeasti yrittänyt viljelyttää viljaa vakituisella, TESsin mukaan ympärivuotisesti töissä olevalla työväellä?

Olin pari vuosikymmentä sitten yhden MTT:n yksikön pöydissä pohtimassa peltojen ns. talousviljelyä ja päädyimme jo silloin ratkaisuun, joka vasta näyttää kypsyneen Jokioisten kartanolla. Tutkimuslaitoksen ydintehtävä on tutkimustoiminta ja kun on sesonki päällä, täytyy työväen keskittyä niihin koeruutuihin, ei peruspeltotöihin.

Petri
Tässä on se pihvi  ;)
Minä olen näin toiminut kahdesta syystä, ensinnäkin rengille(ammattitaoiselle) tarttee täällä luvatussa taksinajoetelässä maksaa kunnon palkka tai tehdä sitten kaikki itte  :-\ Kunnon palkka tarkoittaa kuluinneen 22-28 euroa per tunti ja toiseksi en itte lähde mihinkään hommaan alle ton tuoton+ tietty asianmukainen korvaus pääomalle, joka nyt ei tällä hetkellä tartte olla ihan sitä tavoitteen mukaista 5,6% verrattuna muuhun yhtä pienellä volalla olevaan pääomittamiseen..
Lopuksi taas sitä mantraa mitä olen hokenut täällä vuosikausia; Jos edes osa viljelijöistä tekisi kuin minä, niin tämä elinkeino olis ihan busines, mutta sitten nämä jotka ei tartte korkoo rahalle, eikä palkkaa ku "ittelle tekee" pilaa hyvän elinkeinon  >:( No osa tekee saman ihan vaan typeryyttään, ku ei osaa laskea  :'( Saa taas pistää miinuksia  8)

Paalaaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3179
Vs: MTT:n esimerkki
Kuinkahan moni saitin ihmettelijöistä on oikeasti yrittänyt viljelyttää viljaa vakituisella, TESsin mukaan ympärivuotisesti töissä olevalla työväellä?

Olin pari vuosikymmentä sitten yhden MTT:n yksikön pöydissä pohtimassa peltojen ns. talousviljelyä ja päädyimme jo silloin ratkaisuun, joka vasta näyttää kypsyneen Jokioisten kartanolla. Tutkimuslaitoksen ydintehtävä on tutkimustoiminta ja kun on sesonki päällä, täytyy työväen keskittyä niihin koeruutuihin, ei peruspeltotöihin.

Petri
Tässä on se pihvi  ;)
Minä olen näin toiminut kahdesta syystä, ensinnäkin rengille(ammattitaoiselle) tarttee täällä luvatussa taksinajoetelässä maksaa kunnon palkka tai tehdä sitten kaikki itte  :-\ Kunnon palkka tarkoittaa kuluinneen 22-28 euroa per tunti ja toiseksi en itte lähde mihinkään hommaan alle ton tuoton+ tietty asianmukainen korvaus pääomalle, joka nyt ei tällä hetkellä tartte olla ihan sitä tavoitteen mukaista 5,6% verrattuna muuhun yhtä pienellä volalla olevaan pääomittamiseen..
Lopuksi taas sitä mantraa mitä olen hokenut täällä vuosikausia; Jos edes osa viljelijöistä tekisi kuin minä, niin tämä elinkeino olis ihan busines, mutta sitten nämä jotka ei tartte korkoo rahalle, eikä palkkaa ku "ittelle tekee" pilaa hyvän elinkeinon  >:( No osa tekee saman ihan vaan typeryyttään, ku ei osaa laskea  :'( Saa taas pistää miinuksia  8)

+
Slippin 'n sliding

sorjone

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1437
  • Karjala takaisin.
Vs: MTT:n esimerkki
Totuushan on, että kun maatalouden tuloksesta vähenetään pääoman korkovaatimus, niin jäljelle jäävä palkka ei kovin hääppöinen ole, joillakin saattaa mennä jopa negativiselle puolen.  :(

Jep... Laskeskelin että mulla menee koko verotettava tulo pelkästään oman pellon korkovaatimukseen, tulot moninkertaiset maatilojen keskiarvoon nähden. Eli en tienaa mitään vaikka paperilla näyttää hyvältä ::) Tai saan huonoa korkoa pääomalle ja sopivaa palkkaa tehdyistä työtunneista, maatalousyrittäjistä todella harva saa molempia.
100 tonnin tuloilla ei kummoista puljua pyöritetä, 2 miljoonan laskennallinen omaisuus ja saa vasta heikon pääoman tuoton :(
Ilman työtä tuokaan pääoman tuotto ei tuu, eli vielä työpalkkaa+ riskiä päälle...

Siksipä kannattaakin miettiä seuraavan kerran ku rahat polttaa taskussa, sijoittaako sen rahan maatalouteen vai jonnekin ihan muualle :)
     Kummasti opettaa kun ostat 300 k€ metsää ja laitat lainanlyhennykset suoraan maatalouden tililtä niin alkaa jäädä pääomalle korkoa, ainakin jonkun verran aivan palkan lisäksikin. Eikä tarvii valdeemia takuuajassa pitää. 
FIXIT

JösseJänis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2681
Vs: MTT:n esimerkki
  Esimerkkiä seuraten joka julli laittaa nyt kaikki hömpälle ja pakosta viljeltävät veli-kauralle niin maailma pelastuu.

En minä ainakaan yritä maailmaa pelastaa. Ei riitä omat eikä lainatut sellaisen. Oman talouteni pelastaminen lähinnä näitä valintoja ohjaa.

Laitoin Paalinpyörittäjälle plussaa.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: MTT:n esimerkki
Totuushan on, että kun maatalouden tuloksesta vähenetään pääoman korkovaatimus, niin jäljelle jäävä palkka ei kovin hääppöinen ole, joillakin saattaa mennä jopa negativiselle puolen.  :(

Jep... Laskeskelin että mulla menee koko verotettava tulo pelkästään oman pellon korkovaatimukseen, tulot moninkertaiset maatilojen keskiarvoon nähden. Eli en tienaa mitään vaikka paperilla näyttää hyvältä ::) Tai saan huonoa korkoa pääomalle ja sopivaa palkkaa tehdyistä työtunneista, maatalousyrittäjistä todella harva saa molempia.
100 tonnin tuloilla ei kummoista puljua pyöritetä, 2 miljoonan laskennallinen omaisuus ja saa vasta heikon pääoman tuoton :(
Ilman työtä tuokaan pääoman tuotto ei tuu, eli vielä työpalkkaa+ riskiä päälle...

Siksipä kannattaakin miettiä seuraavan kerran ku rahat polttaa taskussa, sijoittaako sen rahan maatalouteen vai jonnekin ihan muualle :)
     Kummasti opettaa kun ostat 300 k€ metsää ja laitat lainanlyhennykset suoraan maatalouden tililtä niin alkaa jäädä pääomalle korkoa, ainakin jonkun verran aivan palkan lisäksikin. Eikä tarvii valdeemia takuuajassa pitää.

Emmä kyllä metsää ostais tuollaisella summalla, metsäosakkeita jne.kyllä sopivaksi tuntuvalla hetkellä:)

Em. syystä uusin traktori täyttää näillä hetkillä kymmenen vuotta, toiseksi uusimmat rippikouluiässä :) Traktorikuume on kova, hieman nuorempaa ja sopivampaa tiettyyn käyttöön mutta euro on kova konsultti. Tosin riski eniten ajetun korjauskuluista kasvaa hetki hetkeltä, voisi olla oikea hetki vaihtaa tuoreempaan käytettyyn niillä tulevien remonttien hinnoilla... Uutta traktoria tartte edes tosissaan haaveilla.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: MTT:n esimerkki
Armahda itsesi ja anna mennä vaan ;D
Olet sen ansainnut ;D

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: MTT:n esimerkki
Totuushan on, että kun maatalouden tuloksesta vähenetään pääoman korkovaatimus, niin jäljelle jäävä palkka ei kovin hääppöinen ole, joillakin saattaa mennä jopa negativiselle puolen.  :(
Plussat Petrille ja Paalinpyörittäjälle.

Tässä on sellainen juttu, että pellon hinta on karannut kauas sen tuottokyvystä. Maataloutta ajatellen normaalissa rehun/viljantuotannossa olevan pellon arvo kestäisi olla 3-4 tonnia. Tälle saisi kunnon koron (eikä sitä todellakaan tarvitse poistaa, vaan myydä eteenpäin eläkkeen koittaessa) ja liikepääoman korkovaatimus säilyisi kohtuullisena. Toisaalta maata voi pitää riskittömänä sijoituksena. Miksi sille pitäisi saada 5% tuotto?

PP on oikeassa siinä, että hommat ryssitään perämettiä syömällä olemattomalla palkkavaatimuksella, mutta suurempi osa on pöljillä peltokauppahinnoilla. Ei se ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka haluaa pellon hinnalla millä hyvänsä.
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.