Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Luonnos: tukipolitiikka 2014-2020...  (Luettu 94863 kertaa)

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Luonnos: tukipolitiikka 2014-2020...
Oikeestaan kuittailin Herpekselle, roiskuikoiko sinuunkin  ???

Meillä ey:t taitaa olla maksimissa/ha ja kasvut hyvät. En tiedä paljonko lähti, mulle se on oikeastaan jopa täysin yhdentekevää

No siinä tehokiimamiehet on oikeassa, että mullekkin ne eurot on tärkeämpiä kuin tuotetut kilot, mutta toisaalta ilman kiloja ei ole niin paljon eurojakaan  ;)


Tämän pointin tuntuvat politiikan sorvaajat unohtaneen kateusleikkurin työstäessään...   ::)
Itse asiassa ei.....vaan isompien pitää tulla toimeen markkinaehtoisemmassa ympäristössä. Tuskinpa nämä rajat ovat mitenkään lopullisia. Vaatisi vain kaveriksi sen omavastuun eli alarajan....

Ylärajat vaan on liian alhaalla, siitä ollaan varmaan aika yhtä mieltä. Yli 500 ha voisi olla jotain, nyt tuo eliminoi tehokkaasti rajallaolevien tilojen kasvua, mikä olisi hyvin tarpeellista.
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

Paalaaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3179
Vs: Luonnos: tukipolitiikka 2014-2020...
Oikeestaan kuittailin Herpekselle, roiskuikoiko sinuunkin  ???

Meillä ey:t taitaa olla maksimissa/ha ja kasvut hyvät. En tiedä paljonko lähti, mulle se on oikeastaan jopa täysin yhdentekevää

No siinä tehokiimamiehet on oikeassa, että mullekkin ne eurot on tärkeämpiä kuin tuotetut kilot, mutta toisaalta ilman kiloja ei ole niin paljon eurojakaan  ;)


Tämän pointin tuntuvat politiikan sorvaajat unohtaneen kateusleikkurin työstäessään...   ::)
Itse asiassa ei.....vaan isompien pitää tulla toimeen markkinaehtoisemmassa ympäristössä. Tuskinpa nämä rajat ovat mitenkään lopullisia. Vaatisi vain kaveriksi sen omavastuun eli alarajan....

Ylärajat vaan on liian alhaalla, siitä ollaan varmaan aika yhtä mieltä. Yli 500 ha voisi olla jotain, nyt tuo eliminoi tehokkaasti rajallaolevien tilojen kasvua, mikä olisi hyvin tarpeellista.

Lausut viisaasti. Olen samaa mieltä, kritiikkini kohdistuukin eritoten ylärajan alakanttiin asetettuun rajaan. On syytä muistaa että olemme tilakoon suhteen reilusti jäljessä lähimpiä kilpailijamaita kaikissa tuotantosuunnissa, emme vain maidossa.

Motiivi rajan asettamiselle saattaisi olla peltokilvan suitsinta. Sen sijaan valtion tukibudjettiin tuolla ei liene juuri vaikutusta. Puhdasta rakennepolitiikkaa siis, tuulia kultaisen 80-luvun tuotannonrajoitteista...

Tässä suhteessa keväällä esillä olleen alaraja lanseeraus olisi ollut tulevaisuuden valinta!
Slippin 'n sliding

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Luonnos: tukipolitiikka 2014-2020...
Uudistuksen taustalla on ilmeisesti saada peltoa maitotiloille, emolehmätilat ja luomutilat saa toimia luovuttajina. Periaate on ihan hyvä, mutta toteutus ontuu, toi 150ha nykypäivänä kuulostaa pikkasen puuhastelulta.
Mielenkiintoisen havainnon tein kun laskeskelin noita rosentteja.. Pelto-alasta noin 3,6% on sitä yli 150 hehtaarin peltoa, eli melko vähän, eli ei kosketa montaakaan viljelijää, sattumoisin mulla on tuota 150ha ylittävää peltoa viljelyssä kotikuntani peltoalasta on just tuo 3,6%  8)

No yli 150ha tiloja on täällä muitakin, eli taitaa iskeä keskivertoa kipeemmin toi tasapäistämispykälä, mutta lupaan maidontuottajille, että en enää pärjää vuokramarkkinoilla.. ostaa saatan kyllä..vaikka vuokrattavaksi  ;)

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Luonnos: tukipolitiikka 2014-2020...
No yli 150ha tiloja on täällä muitakin, eli taitaa iskeä keskivertoa kipeemmin toi tasapäistämispykälä, mutta lupaan maidontuottajille, että en enää pärjää vuokramarkkinoilla.. ostaa saatan kyllä..vaikka vuokrattavaksi  ;)
Tämähän olisikin ihan kelpo ratkaisu, josta on omakohtaistakin kokemusta. Maahan sijoitettuna raha on melko hyvin tallessa ja sille saisit pienen koronkin. Jos kumpikin osapuoli toimii reilusti ja luotettavasti, voisi yhteistyö jatkua pitkäänkin....

Peltomarkkinoiden suitsiminen on tietysti positiivinen asia, koskapa kilpailu siitä perustuu lähes pelkästään maksettaviin tukiin. Tehokkaampaa olisi ollut leikata pinta-alatukia koko alalta, eikä vain jonkin rajan yläpuolelta ja tehdä se omavastuu vielä mukaan....mutta kuten paalaaja sanoi, 80-luvun tuulet ovat vielä liian kovia.
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Luonnos: tukipolitiikka 2014-2020...
Täällä ovat 50 lehmän tuottajat kärmeissään siitä että suurviljelijät ahmuavat kaikki pellot itselleen .
Valtava tukien pumppaus suurtiloille vääristää kilpailua maatalouden sisällä tosi pahasti.Suurjusseilla ei paljon kavereita ole täällä päin on vain " 250 ha yksinäisyys."
Työvoimakin heillä pääasiassa Virosta ja muista itäplokin maista.
Sinne ei kukaan kyläläinen lähe öykkäriisännän haukuttavaksi,miksi tämä on mennyt tälläiseksi siinäpä kysymys,
siihen löytyy vastaus kun lukee tämän palstan "suurisäntien asenteita" asiaan. :o
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

piisaa c.o.

  • Vieras
Vs: Luonnos: tukipolitiikka 2014-2020...
Täällä ovat 50 lehmän tuottajat kärmeissään siitä että suurviljelijät ahmuavat kaikki pellot itselleen .
Valtava tukien pumppaus suurtiloille vääristää kilpailua maatalouden sisällä tosi pahasti.Suurjusseilla ei paljon kavereita ole täällä päin on vain " 250 ha yksinäisyys."
Työvoimakin heillä pääasiassa Virosta ja muista itäplokin maista.
Sinne ei kukaan kyläläinen lähe öykkäriisännän haukuttavaksi,miksi tämä on mennyt tälläiseksi siinäpä kysymys,
siihen löytyy vastaus kun lukee tämän palstan "suurisäntien asenteita" asiaan. :o

Eihän siinä oikeastaan ole muuta kuin helvetinmoinen pelko persiissä noilla nykyisillä "suur"tilallisilla että joku pienemmistä puskee rinnalle, tai jopa ohi.
Sillähän ne lyttää pienempiään että saavuttaisivat seudullisen monopolin pelto- ja tuotemarkkinoilla.
Pelko se panee suoltamaan sitä koivu ja tähti jargonia.

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Luonnos: tukipolitiikka 2014-2020...
Täällä ovat 50 lehmän tuottajat kärmeissään siitä että suurviljelijät ahmuavat kaikki pellot itselleen .
Valtava tukien pumppaus suurtiloille vääristää kilpailua maatalouden sisällä tosi pahasti.Suurjusseilla ei paljon kavereita ole täällä päin on vain " 250 ha yksinäisyys."
Työvoimakin heillä pääasiassa Virosta ja muista itäplokin maista.
Sinne ei kukaan kyläläinen lähe öykkäriisännän haukuttavaksi,miksi tämä on mennyt tälläiseksi siinäpä kysymys,
siihen löytyy vastaus kun lukee tämän palstan "suurisäntien asenteita" asiaan. :o

Eihän siinä oikeastaan ole muuta kuin helvetinmoinen pelko persiissä noilla nykyisillä "suur"tilallisilla että joku pienemmistä puskee rinnalle, tai jopa ohi.
Sillähän ne lyttää pienempiään että saavuttaisivat seudullisen monopolin pelto- ja tuotemarkkinoilla.
Pelko se panee suoltamaan sitä koivu ja tähti jargonia.
Vastatkaapa sitten pojat, onko tukien tarkoitus olla sosiaalisia vai yritystoimintaa ohjaavia? Onko niiden tarkoitus olla pysyviä vai asteittain alenevia? Itse näen niiden olevan asteittain alenevia ihan pakosta, se on yleismaailmallinen trendi. Jos olen oikeassa, on valittavana joko omaa maataloutta verisesti vihaamienne yrittäjäisäntien vetämänä tai heikko elintarvikesektori tuontiruuan varassa. Jos taas on tarkoitus säilyttää, pitäisi ensimmäiseksi kotikorean rajat saada kiinni, jottei tuontiruoka vie kaikkea kotimarkkinaa.

Mäl luulen, että aika harva ökyisäntä pelkää kilpailua. Sassin kannanoton mukaan kilpailu sieppaa juuri pienempiä. Itse en koe olevani aggressiivinen kilpailija, vaan pyrin löytämään keinon tehdä yhteistyötä.
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

Herpertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13078
Vs: Luonnos: tukipolitiikka 2014-2020...
Minä pysyn alkuperäisessä väitteessäni, maajussit ei ole kilpailijoita keskenään  8)
Ne on enempi niinku, miten se nyt sanotaan, yhteistyökumppaneita tai saman toimijan alihankkijoita  ::)
Hyvää yötä, sano mummo kun silmä puhkes

SKF

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2539
Vs: Luonnos: tukipolitiikka 2014-2020...

Mäl luulen, että aika harva ökyisäntä pelkää kilpailua. Sassin kannanoton mukaan kilpailu sieppaa juuri pienempiä. Itse en koe olevani aggressiivinen kilpailija, vaan pyrin löytämään keinon tehdä yhteistyötä.

Mennääs rajoje ulkopualelle mihi maaha tahansa, Isot tilat +150ha/ey/Lä, toimii keskenänsä,samoon +30ha ja pikkutilat omanansa.
Net om vaa ketjuttunnu keskenänsä, koska katkeruus ei paina samankokoosia.
Kilipaalu o reilua ja toisilta otetaa oppia.
Täälä nua isot vaa o viä nin yksinääsiä, notta nuita konhvlikteja halutaa jopa tahtailla eri ryhmien välihi!

NKS

  • Vieras
Vs: Luonnos: tukipolitiikka 2014-2020...

Mäl luulen, että aika harva ökyisäntä pelkää kilpailua. Sassin kannanoton mukaan kilpailu sieppaa juuri pienempiä. Itse en koe olevani aggressiivinen kilpailija, vaan pyrin löytämään keinon tehdä yhteistyötä.

Mennääs rajoje ulkopualelle mihi maaha tahansa, Isot tilat +150ha/ey/Lä, toimii keskenänsä,samoon +30ha ja pikkutilat omanansa.
Net om vaa ketjuttunnu keskenänsä, koska katkeruus ei paina samankokoosia.
Kilipaalu o reilua ja toisilta otetaa oppia.
Täälä nua isot vaa o viä nin yksinääsiä, notta nuita konhvlikteja halutaa jopa tahtailla eri ryhmien välihi!

Sää et sentään ole feikki....

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Luonnos: tukipolitiikka 2014-2020...

Mäl luulen, että aika harva ökyisäntä pelkää kilpailua. Sassin kannanoton mukaan kilpailu sieppaa juuri pienempiä. Itse en koe olevani aggressiivinen kilpailija, vaan pyrin löytämään keinon tehdä yhteistyötä.

Mennääs rajoje ulkopualelle mihi maaha tahansa, Isot tilat +150ha/ey/Lä, toimii keskenänsä,samoon +30ha ja pikkutilat omanansa.
Net om vaa ketjuttunnu keskenänsä, koska katkeruus ei paina samankokoosia.
Kilipaalu o reilua ja toisilta otetaa oppia.
Täälä nua isot vaa o viä nin yksinääsiä, notta nuita konhvlikteja halutaa jopa tahtailla eri ryhmien välihi!
Näin se on täälläkin, nimittäin just tilasin yhteisen äkeen sellasen parjatun +150ha tilan kanssa kimppaan  ;)
Kilpailua en pelkää, ainoastaan pelkään sen puolesta voinko vielä jatkaa karjanpitoa tän tukikauden vai täytyykö nostaa kädet pystyyn ton suhteen, viljelyä jatkan tottakai joka tapauksessa sinne 2020 asti  :)

Sassille ja piisamiyhtiölle voi sanoo, ettei täällä etelässä ainakaan mun tietääkseni ne yhden robon tilat oo mitenkään erityisen katkeria isommilleen ja ei ne isot tilat saa euroakaan enempää siitä hehtaarista kuin pienetkään ja onhan jo nyt modulaatio leikkaamassa sen 10 pinnaa ja budjettikuri 2,45.
KIlpailua en tosiaan pelkää minkään tuotantosuunnan tai kokoluokan tuottajista, ainoo on noi C-alueen puolella ja rajan tuntumassa olevat pellot tahtoo aina mennä niille joilla on sitä pohjoisen tuen ylivoimaa :(
Mulla muuten kotimainen työvoima alusta loppuun ja kotimaiset traktorit, toi tilattu äeskin muuten kotimainen, ainoo huono puoli, että se tulee arkimarketista  ;)

Herpertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13078
Vs: Luonnos: tukipolitiikka 2014-2020...
On siinä varmaan perää, että samankokoiset tilat on ikään kuin paremmin puheväleissä keskenään, siinä tavallaan toimitaan vertaistensa kanssa, oli se koko sitten mikä hyvänsä  ;)
Hyvää yötä, sano mummo kun silmä puhkes

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Luonnos: tukipolitiikka 2014-2020...
On siinä varmaan perää, että samankokoiset tilat on ikään kuin paremmin puheväleissä keskenään, siinä tavallaan toimitaan vertaistensa kanssa, oli se koko sitten mikä hyvänsä  ;)
Ainakin konehankinnoissa täytyy miettiä niitä prosenttiosuuksia jollain muulla kuin fifty-sixty periaatteella ja toisaalt taas enempi haittaa ku hyötyä ostaa jonkun 15 pinnan ossuden kans kimppaan, ellei sitten osteta kuuden porukalla  :)

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Luonnos: tukipolitiikka 2014-2020...
Minä pysyn alkuperäisessä väitteessäni, maajussit ei ole kilpailijoita keskenään  8)
Ne on enempi niinku, miten se nyt sanotaan, yhteistyökumppaneita tai saman toimijan alihankkijoita  ::)
Sää taidatkin olla uudestisyntynyt emofeikki  ;)

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Luonnos: tukipolitiikka 2014-2020...
Minä pysyn alkuperäisessä väitteessäni, maajussit ei ole kilpailijoita keskenään  8)
Ne on enempi niinku, miten se nyt sanotaan, yhteistyökumppaneita tai saman toimijan alihankkijoita  ::)
Sää taidatkin olla uudestisyntynyt emofeikki  ;)
Aika nopeesti huomasit  ;D
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.