Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe massikka 3080  (Luettu 17973 kertaa)

Lubu

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 43
massikka 3080
Terve, olis tiedossa tuommonen n.5500h ajettu 16x16 laatikolla. Mitä riskejä? Kone tulee viljatilalta.

nuffieldmaster

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1719
Vs: massikka 3080
Olet ostamassa n. 20 vuotiasta traktoria, ja kyselet riskeistä...  massikoissa on massikoiden viat, mutta yleisesti ottaen etuakseli voi olla täyssohlo, moottori voi olla täyssohlo, orbitrolista lähtien voi ohjaus olla sohlo, sähköosat voi renkata vaikka kuin pahasti, kopin tärinäkumit loppu, saranat alkaneet repeillä kopista irti, startti ja laturi loppu, jarrut loppu, vanteissa alkavia halkeamia, jos kytkimen ja jarrujen käyttö jarrunestevälitteisellä hydrauliikalla, voi pää ja työsylinterit vuotaa, vivusto olla väljä jottei työliike ole riittävä... hydraulipumppu loppu, lisähydrauliikkaventtiilin karat voi olla orkosia täynnä....

tai sitten saat ihan kelpotraktorin jolla voi mennä 1-10 000h ilman isompia, tuurista kiinni. 20 v vanha on 20 v vanha, voi olla kokenut erittäin hyvää huoltoa tai sitten vähemmän hyvää...  tuntimittareihin en luota ollenkaan, niin moni kehuu kiskovansa tuntimittarin piuhat irti  ???
Markkinoiden Wahwimmat Wieska -lumilingot saat Kuuksenvaarasta parhaimpaan hintaan!
040-7306421  SOITA!  https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho

Lubu

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 43
Vs: massikka 3080
Kyselin "riskeistä" eli mahdollisita tyyppivioista ja ongelmista joihin voisi kiinnittää huomiota jos sitä menee katsomaan. Tunnit on tarkistettu, kone käynyt huoltomiehellä ja jarrut, kytkin ja hydepumppu on vaihdettu vähän aikaa sitten.

SamiT

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1788
Vs: massikka 3080
Näissä Massikoissa ei edes tarvitse irroittaa itse tuntimittaria toiminnasta, se kun tahtoo lakata pelaamasta ihan itsekseen. Saattaa kyllä korjautua mittariston takaa juotokset uudistamalla kuten muutkin mittaristoviat.
On vain kahdenlaisia traktoreita: Uusia Valtroja ja vanhoja Valmetteja.

Naturalis

  • Vieras
Vs: massikka 3080
Olet ostamassa n. 20 vuotiasta traktoria, ja kyselet riskeistä...  massikoissa on massikoiden viat, mutta yleisesti ottaen etuakseli voi olla täyssohlo, moottori voi olla täyssohlo, orbitrolista lähtien voi ohjaus olla sohlo, sähköosat voi renkata vaikka kuin pahasti, kopin tärinäkumit loppu, saranat alkaneet repeillä kopista irti, startti ja laturi loppu, jarrut loppu, vanteissa alkavia halkeamia, jos kytkimen ja jarrujen käyttö jarrunestevälitteisellä hydrauliikalla, voi pää ja työsylinterit vuotaa, vivusto olla väljä jottei työliike ole riittävä... hydraulipumppu loppu, lisähydrauliikkaventtiilin karat voi olla orkosia täynnä....

tai sitten saat ihan kelpotraktorin jolla voi mennä 1-10 000h ilman isompia, tuurista kiinni. 20 v vanha on 20 v vanha, voi olla kokenut erittäin hyvää huoltoa tai sitten vähemmän hyvää...  tuntimittareihin en luota ollenkaan, niin moni kehuu kiskovansa tuntimittarin piuhat irti  ???
Ei se mikään Leyland ole! :o

TDK

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2069
  • Kotimaisen ruuan tuottaja - kallis harrastus
Vs: massikka 3080
Kyllä nuffieldmaster on ihan jäljillä. Tuon ikänen kone ihan merkistä ja varsinki niistä tunneista
riippumatta voi sisältää ihan mitä tahansa noista viosta. Naapurissa on joku tuommonen ja ei se
ihan viaton ole ollut. Olen antanut itselleni kertoa että osaamaton särkee noista vaihteiston hyvin äkkiä. Mutta omaa kokemusta ei noista ole huhupuheilla mennään. Mfv8, mike tai joku muu paremmin tietävä varmaan meitä valaisee kohta...


On muuten jännä tuo tuntimittari. Ekan kerran luin jostain netistä tästä johtojen irrottamisesta.
En oikeen uskonu mutta nyttemmin tullu isäntien kans puhetta asiasta ja on aika käsittämättömän yleistä. Ei oo kumma kun myynnissä sileillä renkailla olevia laatuyksilöitä vain 2500h....

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52026
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: massikka 3080
Kansa vaikuttaa kiimaselta pariskunnalta jolta kumit loppu. Itääkö vai ei, ***** väliä, pannaan silti. Ja taas porsii....

Selaamalla hakua vaikka täältä voi lukea kuinka ihanaa on kolvata piirilevyjä ja reerata etuakselia ja vaihteistoa. Puhumattakaan paikan merkkailusta. :P
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Vs: massikka 3080
Naapurissa 3090 vm. 1990 ja tunnit alta viistonnia. 32+32 -vaihteisto, oon sitä aluevaihdinta yrittäny maltilla käyttää. Kytkinremontti tehty 3500 tunnin kohdalla eli ehkä 15 vuoden käytön jälkeen. Ns. boksivikoja ei tietääkseni ole ollut. Oon sitä lainaillu aikaisemmin, hienosti on pelannu. Mitä ny pakoputki heilui itsensä poikki, kun lietettä rytyytin kynnökselle. Ja nykyisissä akuissa ei tykkää virta pysyä, mutta sen ei tarvitse olla traktorin tyyyppivika.
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: massikka 3080
 Mä en ole kuullut kenenkään kehuvan 30X0-sarjan Massikoita livenä, ketä omistajia tunnen. Enkä kehu itsekään. Kysy muuten vaahtosammutinmieheltä tai Maikilta, ne kyllä osaavat kehua ko. laitteet sulle, jos haluat pönkittää ostohalujasi.  :)
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52026
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: massikka 3080
Mä en ole kuullut kenenkään kehuvan 30X0-sarjan Massikoita livenä, ketä omistajia tunnen. Enkä kehu itsekään. Kysy muuten vaahtosammutinmieheltä tai Maikilta, ne kyllä osaavat kehua ko. laitteet sulle, jos haluat pönkittää ostohalujasi.  :)

Maasikamiehet onkin kakkosluokan kansalaisia, joissakin piireissä....  ;D
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4419
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: massikka 3080
Nonnii, mulla on reilut 11 000 ajettu 3070 - joka nyt moottoria lukuunottamatta on hyvin samantapanen peli.

Rempattu:
- turbo (3080 ei vakiona taida olla)
- nostolaitteen poikittaisakseli/toinen kynkkä
- 32/32- laatikko, edellinen omistaja korjannut mitä rikkonutkin
- kansi kunnostettu, venttiilit
- kytkin korjattu kerran, sen jälkeen olen ajellut noin 5000 h
- etuperästä pikkuakselin laakerit ja vähän ristikoita
- etuvedon pakan levyt, joista lähti nurkat ek:n kanssa, nyt vahvemmat
- älyboksi tekee mitä tykkää, mua ei enää haittaa, ohittelin hieman..
- ruiskutuspumppu tuli myös tiensä päähän
- raidetangon päitä, laturia ym pientä tietysti

Olen kuitenkin ollut tuohon suhteellisen tyytyväinen, hintaansa nähden hyvinkin onnistunut ostos. Mitään kallista en ole joutunut teettämään, vaihteiston kun oli korjannut jo joku muu.
Mukavimpia -80-luvun tuon kokoluokan koneita mitä tiedän, nostolaitteen sähköissä ainoa vika ollut pohjaan juuttunut lokasuojan nappula. Vaihteisto on tiellä jonkinverran typerä käyttää, nopean puolen ykkönen raskaalla kuormalla liian suuri liikkeellelähtöön. ja mäessä kun nopean puolen voima loppuu niin siinähän seisotaan jarrun päällä ellei jo mäen alla suosiolla selaa tarpeeksi pientä tupaan. Pellolla löytyy sopiva pykälä, mutta laatikko ilmeisesti hukkaa voimaa melko paljon. Vähän laiska jo kylmänä käynnistymään, tunnit tuntuvat...

Nykyään tuolla tehdään ne hommat joihin ei parempia raaski viedä ja joihin se vielä kykenee.

3070 E

  • Vieras
Vs: massikka 3080
kun lietettä rytyytin kynnökselle. Ja nykyisissä akuissa ei tykkää virta pysyä, mutta sen ei tarvitse olla traktorin tyyyppivika.

Sitä akunpaikkaa siinä etuakselin päällä ei voi mitenkään kehua. Hyvin pidetty 16x16 lootalla oleva kolmitonninen saattaa olla hyvä ostos. Käyttäjää sitten on montaa sorttia, mutta tuskimpa se koneen vika on.

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: massikka 3080
Kaikki kotimainen on paskaa ,mutta silti tehdään vertailu:
665 valmet vm 92  ajettu 9500 H. Ainoa suurempi remontti 7000 tunnin kohdalla kytkin uusi sekä pooriholkki pääakselin tumppi,askiin uudet laakerit.Latureita muutama,sulaketaulu muutettu nykyaikasemmaksi.Askin synkrot uusittu.
Moottorille ei mitään eikä etuakselille.Veivipuoli on kerran uusittu
nostolaitteeseen.
Kyllä kotimainen kone on arvelluttava ferkuun verrattuna  ;D
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

pice

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1082
Vs: massikka 3080
Kaikki kotimainen on paskaa ,mutta silti tehdään vertailu:
665 valmet vm 92  ajettu 9500 H. Ainoa suurempi remontti 7000 tunnin kohdalla kytkin uusi sekä pooriholkki pääakselin tumppi,askiin uudet laakerit.Latureita muutama,sulaketaulu muutettu nykyaikasemmaksi.Askin synkrot uusittu.
Moottorille ei mitään eikä etuakselille.Veivipuoli on kerran uusittu
nostolaitteeseen.
Kyllä kotimainen kone on arvelluttava ferkuun verrattuna  ;D
Itsekin käytettyjä ostanut, ja Valmetteja on ollut vaihtoehtona, ei niissä muuta vikaa ole kuin tolkuton hintapyynti.
Ja jossain etukuormainmalleissa se, että mahtava etukuormainvärkki, pakoputki ja ilmanottoputki peittävät aika tehokkaasti näkyvyyden eteenpäin.

Tuumaaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 922
Vs: massikka 3080
Toi loota ilmeisesti paljon kestävämpi kun 32 pykäläänen.
Sähköt on sitten todella syvältä ja niistä johtuen lamaantuu sitten ulosottokin.
Kömpölö ja hallintalaitteiden sijoittelussa ei mitään järkeä
Sivuikkunoita tipahtelee kun jollakin silikoonilla "saranoitu"
Kamala ajettava varsinkin tuolla järjettömällä 32 laatikolla.
Moottori väännötön mutta lähtee kohtuullisesti kylmästä käyntiin eikä mikään mieletön juoppo.
Olisi varmaan parhaimmillaan kenttäsirkkelin pyörittäjänä tai muussa paikallispyörityksessä.
jarruja kannattaa käyttää säästellen jos aikoo pitää jarrut jonkinlaisessa kunnossa pitää.
Mutta halpojahan nuo on ettei hinta/laatu taida pahemmin metsässä olla.