Eihän mulla mitään hätää ole. Päätökset omasta tuotantosuunnasta on tehty ja niiden kanssa eletään. Kuitenkin mielenkiintoista kuinka aiheuttaa närää viljelijöissä se että vilja voi oikeasti tuottaa työn päälle eli pellosta saada tuloa. Tämähän jo monessa viestissä vähän hyväksyttiin tuossa edellisessä ketjussa eli moni viljelijä teki voittoa muutamia satoja euroja hehtaarilta. Sitä sitten kukaan ei ole tullut selventämään että säilörehun arvo ylittää sen tekopalkan huomattavasti. Käytännössä siis täytyy uskoa todeksi se asia että karjatilan pellolta saatava tulo on noin tuen verran ja sato on pelkästään korvausta tehdystä työstä ja käytetyistä panoksista. Sitten kun joku laittaa selkeitä lukuja kehiin säilörehun käypästä arvosta ja vähentää siitä tuotanto ja teko kustannukset niin sitten uskon että rehullakin on ns "tuottavaa" arvoa.
ja viellkään en vaadi muutosta vaan kerroin nyt vaan yhden totuuden. Tilanne muuttuu kun viljan hinta menee alle 100 egen tonnilta.
Totuuden?
Kertomasi "totuus" on oman päättelysi tulosta, ja näissä päätelmissäsi olet tehnyt useita karkeita virheitä jotka ikävä kyllä kertovat sinusta paljon.
Rehulla on laskennallinen arvo. Se arvo perustuu siihen, minkä hyödyn se navetalle antaa. Rehun laskennallinen arvo navetalle ei perustu siihen, millä hinnalla toisen heinäpellolta saat sadon korjata. Tän laskeminen vaatii alan tuntemusta ja laskutaitoa. Peruutusnappula tämän jo oivalsi, ja asiaa jonkin verran availi. Itselläni ei ole alan tuntemusta, vms:llä ei laskutaitoa.
Jos ei saa laskettua rehun arvoksi mitään ja kuitenkin kaikki pellot on valjastettu pitämään kantturat kylläisinä, niin voiko olla sekoittamatta navettaa ja peltoviljelyä talouedellisessa mielessä?
Entä jos korotettu hehtaarituki poistuu, ja se muutetaan eläinkohtaiseksi niin miten käy vemssilässä hehtaarituotolle?
Riippuuko rehusadon hyötyarvo siitä, kuinka kalliilla koneketjulla se saadaan kerättyä?
Viljan 400+tuet perustui siihen vms:n laskutapaan. Itse hän totesi ettei alaa tunne, ja kun tuo laskutaitokin on selvillä...
Minulle on samantekevää, kenen hehtaarit tuottaa parhaiten.
On todella säälittävää yleisellä foorumilla itkeä viljan viljelyn "kannattavuutta", kun ei edes oman tuotannon kannattavuutta osaa millään lailla avata.