Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Peseekö ropo vetimet ?  (Luettu 15331 kertaa)

Vesku

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 66
Vs: Peseekö ropo vetimet ?
Mitä olen ite ollut näkemässä ja vertaa omaan työskentelyyn parressa, en ole vielä vakuuttunut ropolypsystä. Se, että ite juo sitä maitoa jota lypsää ja kun solut on siinä 40 paikkeilla, niin en uskaltas ropomaitoa juoda raakana.

Tietty se on sitä tehokkuutta ja säästyyhän siinä ihmisen lihakset, mutta silti... Ei se ole yhtä "laadukasta" kuin huolella itse lypsetty.
pyh!   turha tarkkuus on ammattitaidottomuutta!!!      itellä ei edes näytemukia ollu käytössä vuosikymmeneen mutta silti maito on ekaluokassa jo parikyt vuotta kun hopeinen tosa todistaa!    kyllä noi paskat mitkä vetimessä, jää suotimiiin ja tavara mänöö puhtaana tankkiin.   näin se vaan on !   
Pieni määrä purua maidon seassa paljoa vaikuta. Ne harvat bakteerit lantrautuvat niin suureen maitomäärään, että ne ei maidon laatuun vaikuta. Roskat ja paska jää maidonsuodattimeen. Parhaimpiin maidonsuodattimiin tarttuu turvepölykin.
Meijerin  maitoneuvoja on joskus sanonut että vaikka lypsin horaisisi  paskaa se ei nosta bakteeripitoisuutta vaan sen aiheuttaa nimenomaan se jos putkistossa on  kivettymiä ja tankki pesu epäonnistunut niin bakteerit pamahtaa silloin tuhansiin.D
Montakos euroa enemmän ropisee maitotiliä vuodessa verrattuna siihen jos niitä soluja olisi vaikka 240?
Niin, Kyllä minulle ainaskiin maito maistuu paljon paremmin, kun tietää ettei sitä ole siivilöity paskasiivilän läpi. Jos nyt joku enään tänäpäivänä tankkimaitoa juo. Minä juon.
Ottamatta kantaa sen enempää siihen miten maito juodaan tai millä se lypsetään, niin tässä kuitenkin pelataan kuluttajan mielikuvilla puhtaasta hygienisestä tuotteesta.
Siihen ei kuulu puheet paskafiltterin läpi lypsämisestä. Tuli siitä euroja tai ei.

 

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Peseekö ropo vetimet ?
Mitä olen ite ollut näkemässä ja vertaa omaan työskentelyyn parressa, en ole vielä vakuuttunut ropolypsystä. Se, että ite juo sitä maitoa jota lypsää ja kun solut on siinä 40 paikkeilla, niin en uskaltas ropomaitoa juoda raakana.

Tietty se on sitä tehokkuutta ja säästyyhän siinä ihmisen lihakset, mutta silti... Ei se ole yhtä "laadukasta" kuin huolella itse lypsetty. Tietysti lehmät kyllä tykkää... :P
Hukkaan on koulutuksesi mennyt .

Ei tuota paremmin olisi voinut kommentoida!! Täydet pisteet sorkkikselle!  Vaikka olisi kuinka akateeminen, niin sepä vaan käytäntö opettaa ja vielä paljon enemmän, kun on vaikka viisitoistakin vuotta kuuttakymmentä lehmääkin asemalla lypsänyt.....
Ei robotteja voi moittia . Asiakaskunnastani yli puolella on robotteja . Pois eivät anna enkä heitä siitä moiti  8)
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

meedio

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1174
Vs: Peseekö ropo vetimet ?
Mitä olen ite ollut näkemässä ja vertaa omaan työskentelyyn parressa, en ole vielä vakuuttunut ropolypsystä. Se, että ite juo sitä maitoa jota lypsää ja kun solut on siinä 40 paikkeilla, niin en uskaltas ropomaitoa juoda raakana.

Tietty se on sitä tehokkuutta ja säästyyhän siinä ihmisen lihakset, mutta silti... Ei se ole yhtä "laadukasta" kuin huolella itse lypsetty. Tietysti lehmät kyllä tykkää... :P
Hukkaan on koulutuksesi mennyt .

Ei tuota paremmin olisi voinut kommentoida!! Täydet pisteet sorkkikselle!  Vaikka olisi kuinka akateeminen, niin sepä vaan käytäntö opettaa ja vielä paljon enemmän, kun on vaikka viisitoistakin vuotta kuuttakymmentä lehmääkin asemalla lypsänyt.....
Ei robotteja voi moittia . Asiakaskunnastani yli puolella on robotteja . Pois eivät anna enkä heitä siitä moiti  8)

Oliko se jo kolmannes kokonaismaitomäärästä, joka roboteilla suomessa lypsetään, mutta onko laatu huonontunut meijerillä?? Vastaan itse: Ei ole!

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Peseekö ropo vetimet ?
En tiiä mutta tässä kesällä tuli puhuttua meijerin edustajan kanssa erinäisistä aiheista ja kovasti oli huolissaan kohonneista soluista maidossa. Sitä en osaa sanoa oliko vaan hetkellinen "trendi" vaan yleistä nousua.

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Peseekö ropo vetimet ?
En tiiä mutta tässä kesällä tuli puhuttua meijerin edustajan kanssa erinäisistä aiheista ja kovasti oli huolissaan kohonneista soluista maidossa. Sitä en osaa sanoa oliko vaan hetkellinen "trendi" vaan yleistä nousua.
Kovalla helteellä solut nousee . Viime syksyn siis 2012 syksyn viljasatokaan ollut laadullisesti hyvä . Ongelmia tulee välittömästi karjan terveyden tilaan .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

Indien

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3
Vs: Peseekö ropo vetimet ?
Joo. Minä luulen ettei kyseiset ''parjaajat'' ole kovinkaan tarkasti tutustunut robottilypsyyn, ja kuten ensimmäinen mainitsikin. Telkkarista näin.
Robottihan pesee vedintenpuhdistus harjat aika vahvalla pesuaineella joka ikisen lypsyn välissä ja harjaa moneen otteeseen joka ikisen vetimen. Ainut lika mitä maitosuodattimeen yleensä pääsee on ne karvoihin kerääntyneet purut ja nekin pääsee vasta, jos ei ole karvoja leikelty. Ja paljon paskaa ei vetimiin pitäisi kertyä jos puhdistaa navetan säännöllisesti, kuivittaa hyvin ja ennen kaikkea huolehtii että etuesteet on oikein kohdallaan, ettei parsiin päädy sonnat ja muut.

mah

  • Vieras
Vs: Peseekö ropo vetimet ?
Niin...Noin omalla kokemuksella on tuossa lypsyaseman "filtterissä" kyllä enemmin "paskaa" kuin robotin.... :-X

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Peseekö ropo vetimet ?
Siis onhan se suodatin kertakäyttöinen :o Tai no käytetään meillä vanhoja maitosuodattimia keskuskattilan sytyttämiseen.
Mulla ei tosiaan ole mitään käsitystä kuinka usein robottiin pitää tuo suodatin vaihtaa ???

+250

  • Vieras
Vs: Peseekö ropo vetimet ?
Siis onhan se suodatin kertakäyttöinen :o Tai no käytetään meillä vanhoja maitosuodattimia keskuskattilan sytyttämiseen.
Mulla ei tosiaan ole mitään käsitystä kuinka usein robottiin pitää tuo suodatin vaihtaa ???
Lakisääteinen 3kertaa vuorokaudes.Ja kaikki tekee niin ::)

kaaleppi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 762
Vs: Peseekö ropo vetimet ?
Kun raakaa juodaan, siis ite joka päivä kaffin kans, niin mieluummin solukkaampaa kuin bakteerimaitoa, jos pitäs valita. Bakteerit ne isot vahingot aiheuttaa, solut vain muuttaa makua. Siinä 300 niin alkaa maistua suolaiselta.

Bakteereista eniten oon soluja ennen huolissani senkin puolesta kun raakamaitoa vähiin myyn. Yli 5 niin jotain on pielessä. Yli 10 on oikeen poikkeuksellista. Ennätys tankissa on tähän mennessä ollut 16.

Meijerille tavaraa tuotettaessa sitten taas bakteereilla ei oo mitään väliä. Eikä jos raakamaitoa käyttää vain kypsentämällä. Pastörointi on idioottivarma toimenpide, eli meijerin raaka-aineella on varaa olla mitä vain paskaa. Tai no, niin kauan kun ei ala keittää kuormassa tai siilossa...

Jotenkin tuntuu ettei robomaitoa enää tekis mieli raakana juoda. Sen verran epämääräseltä se toiminta joskus näyttää, kun puhdistaa huonosti tai jää kokonaan puhdistamatta.

Tulehdustahan nostattaa ja bakteereja viljelee yleisimmin se, kun elukalla on vetimen pää justiinsa otollisen muotonen, että siihen kovettuu sellanen törkypaskanokare, joka ei yleensä lähde puolihuolimattomalla rutiinipyyhkimisellä, vaan pitää oikein erikseen katsoa että edes huomaa ja hinkata irti. Onko robottilypsäjillä havaintoa onnistuuko se niitä siivoamaan.

antti-x

  • Vieras
Vs: Peseekö ropo vetimet ?
Kun raakaa juodaan, siis ite joka päivä kaffin kans, niin mieluummin solukkaampaa kuin bakteerimaitoa, jos pitäs valita. Bakteerit ne isot vahingot aiheuttaa, solut vain muuttaa makua. Siinä 300 niin alkaa maistua suolaiselta.

Bakteereista eniten oon soluja ennen huolissani senkin puolesta kun raakamaitoa vähiin myyn. Yli 5 niin jotain on pielessä. Yli 10 on oikeen poikkeuksellista. Ennätys tankissa on tähän mennessä ollut 16.

Meijerille tavaraa tuotettaessa sitten taas bakteereilla ei oo mitään väliä. Eikä jos raakamaitoa käyttää vain kypsentämällä. Pastörointi on idioottivarma toimenpide, eli meijerin raaka-aineella on varaa olla mitä vain paskaa. Tai no, niin kauan kun ei ala keittää kuormassa tai siilossa...

Jotenkin tuntuu ettei robomaitoa enää tekis mieli raakana juoda. Sen verran epämääräseltä se toiminta joskus näyttää, kun puhdistaa huonosti tai jää kokonaan puhdistamatta.

Tulehdustahan nostattaa ja bakteereja viljelee yleisimmin se, kun elukalla on vetimen pää justiinsa otollisen muotonen, että siihen kovettuu sellanen törkypaskanokare, joka ei yleensä lähde puolihuolimattomalla rutiinipyyhkimisellä, vaan pitää oikein erikseen katsoa että edes huomaa ja hinkata irti. Onko robottilypsäjillä havaintoa onnistuuko se niitä siivoamaan.

Kun tosiaan tinkimaitoa myyt niin moniko asiakas sairastui siitä tankillisesta jossa 16 oli bakteerit, vai mitä selvää haittaa siitä oli?

Jotkut tinkimaitoasiakkaat juo (mahdollisesti 6-8 asteisessa jääkaapissa varastoitua) viikko sitten haettua tinkimaitoa kun eivät raaski kaataa jämiä pois, ja joskus on ilmeisesti vähän vatsanpohjasta kouraissut. En osaa ottaa syytä niskoille kun kuitenkin 4 päivää suljetussa astiassa ja kylmässä (max 4 astetta) jääkaapissa lupaan säilyvyyttä jos kysytään.

Viimeksi muokattu: 08.12.13 - klo:15:28 kirjoittanut antti-x

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Peseekö ropo vetimet ?
Ei tankkimaidossa bakteerit nouse muulloin kun silloin kun tankissa on vikaa.

antti-x

  • Vieras
Vs: Peseekö ropo vetimet ?
Ei tankkimaidossa bakteerit nouse muulloin kun silloin kun tankissa on vikaa.

Juurikin näin. Meillä oli solut juuri korkeimmillaan vuoteen (15), ja syynä se että tankki oli aamuyöllä tapahtuneiden sähkökatkojen takia pimeänä joitakin tunteja. Tankki onkin ainoa joka katkoista kärsii koska ei ole upsin takana, ja automaattiagregaatti ei auta jos pätkiminen on ehtinyt sotkemaan ohjelmapuolen.

+250

  • Vieras
Vs: Peseekö ropo vetimet ?
Ei tankkimaidossa bakteerit nouse muulloin kun silloin kun tankissa on vikaa.

Juurikin näin. Meillä oli solut juuri korkeimmillaan vuoteen (15), ja syynä se että tankki oli aamuyöllä tapahtuneiden sähkökatkojen takia pimeänä joitakin tunteja. Tankki onkin ainoa joka katkoista kärsii koska ei ole upsin takana, ja automaattiagregaatti ei auta jos pätkiminen on ehtinyt sotkemaan ohjelmapuolen.
Jos tosiaan solut 15,ja se on korkein tulos vuoteen :o :o :o
Mites se tankki soluihin vaikuttaa :-\

antti-x

  • Vieras
Vs: Peseekö ropo vetimet ?
Ei tankkimaidossa bakteerit nouse muulloin kun silloin kun tankissa on vikaa.

Juurikin näin. Meillä oli bakteerit juuri korkeimmillaan vuoteen (15), ja syynä se että tankki oli aamuyöllä tapahtuneiden sähkökatkojen takia pimeänä joitakin tunteja. Tankki onkin ainoa joka katkoista kärsii koska ei ole upsin takana, ja automaattiagregaatti ei auta jos pätkiminen on ehtinyt sotkemaan ohjelmapuolen.
Jos tosiaan solut 15,ja se on korkein tulos vuoteen :o :o :o
Mites se tankki soluihin vaikuttaa :-\

Tosiaan meni termit sekaisin kuten kaikki varmaan arvasi.