Vaikka täällä moni on sitä mieltä että valojen laittaminen on tysinn turhaa niin jatketaan hieman. Monessa tapauksessa tulee ilmi että kun laittaa tarpeeksi järkyttävät ledit niin riittää mutta mä olen sen tien nähnyt eikä paljoa auta vaikka sen työkoneen saa kiiltämään kun siihen kohdistaa 20000 luksia. Itselle ongelman aiheuttaa eteenkin "kauas" näkeminen eli lisävalojen pitää olla sellaiset että ne näyttää 50 metrin päähän. Paljon on esimerkikiksi sitä että taakse katsoen näkee kärryn etulaidan mutta 10 metriä kärryn taakse ei näe mitään. Tämä siis taaksepäin mitkä valot ei ole viellä ostoslistalla vaan ensiksi pitää päivittää etu ja etuviisto näkyvyys.
Vyötärövaloilla saa etuviistonäkyvyyden. Itse laitoin xenonit ännävaltran vyötärövaloiksi, mutta painavat sikäli enempi kuin halogeenihimmelit, että nuo valtran originaalivalotelineet piti vahvistaa tärinän vuoksi. Jos laittaisit ne kopin takakulmiin, niinkuin ilmeisesti ideoit aiemmin, niin peilit voivat olla aika ikävystyttävät. Lisäpitkät lätkäisin katolle, näyttävät suunnilleen siitä eteen päin, mihin ylävalojen pitkä riittää.
Tässä viestissä oli viisaus miksi asia kannattaa kysyä agrosta. Voi olla että olisi itsekin hoksannu jos olisi ruvennu asentamaan mutta siis että valojen pitää olla peilien edessä tai muuten poissa peilien näkökentästä että toimivat.
Jotenkin tuntuu että noi ajovaloina toimivat isäpitkät olisi käytännölliset alhaalla ja leveellä kun edessä on melkein aina jotain ja normi ajovalot katolla. Kattelin että äkkiä joutuu laittaa valot kiinni ek runkoon jotta letkut ei tule oikealla eteen niin kuin jos asentaa vyötärövalo pidikkeeseen.
Eli nyt tuntuu että jos laittaa lisäpitkät ek runkoon kiinni ja vyötärövalojen yläpuolelle toiset työvaloina toimivat "lisäpitkät" niin on etunäkyvyys sekä tiellä että pellolla aika taattu.