Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Vesijohto napsahti  (Luettu 19524 kertaa)

virallinenviljelijä

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11
Vesijohto napsahti
Miten mahtaa olla? Jankkuroidessani yhtä peltolohkoa napsahti runkovesilinja poikki. 
Ilmeni sitten, että putki on keskimäärin vain reilun 30cm syvyydessä. Elikä kelle kuuluu korjauksen maksu? Minun mielestäni maksu kuuluu putkenomistajalle, joka tässä tapauksessa on muutaman naapurin porukka, koska putke ei ole asennettu riittävän syvään. Ja eiköhän putken pitäisi muutenkin olla vähintään metrin syvyydessä. Putken omistajan mielestä maksu kuuluu tietenkin minulle, koska putki hajosi minun toimestani.

Osaako siis joku kertoa mitä sanoo laki asiasta.

taisker

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1132
Vs: Vesijohto napsahti
kyllä sää taidat sen maksaa vaikka olikin väärin asennettu

Opelmies

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 15580
Vs: Vesijohto napsahti
Miten mahtaa olla? Jankkuroidessani yhtä peltolohkoa napsahti runkovesilinja poikki. 
Ilmeni sitten, että putki on keskimäärin vain reilun 30cm syvyydessä. Elikä kelle kuuluu korjauksen maksu? Minun mielestäni maksu kuuluu putkenomistajalle, joka tässä tapauksessa on muutaman naapurin porukka, koska putke ei ole asennettu riittävän syvään. Ja eiköhän putken pitäisi muutenkin olla vähintään metrin syvyydessä. Putken omistajan mielestä maksu kuuluu tietenkin minulle, koska putki hajosi minun toimestani.

Osaako siis joku kertoa mitä sanoo laki asiasta.

Se maksaja on varmaan se, ketä tarvitsee ennemmin sitä vettä.  ;D

It ain't over till the fat lady sings

virallinenviljelijä

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11
Vs: Vesijohto napsahti
Olen siis korjauttanut putken jo. Mutta lasku lähetettiin putkenomistajalle, joka ei ole suostuvainen sitä maksamaan. Enkä itse ihan vapaaehtoisesti maksa tota reilua 800 eeroo.
Millä perusteella minun pitäisi maksaa väärin asennetusta putkesta johtuva rikkoontuminen?

Tuossa yritin etsiä muuta vuosi sitten jossain lehdessä ollutta juttua, jossa Euralainen isäntä oli kyntänyt valokaapelit paskaksi. Tuossa tapauksessa ainakin maksaja oli valokaapelit asentanut urakoitsija.

dynamiitti

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 100
Vs: Vesijohto napsahti
Jos jäät maksumieheksi niin muista ainakin aurata talvella putken kohdalta lumet pois. Eiköhän se sen jälkeen löydä paikkansa syvemmältä  ;)
ylipanostaja

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Vs: Vesijohto napsahti
Noin matalaan vedetty johtohan jäätyy joka vuosi... Monet tahot määrittelevät tarkasti minimiarvot ohjeissaan.

"Vesijohdon asennussyvyys riippuu maalajista ja on seuraavan taulukon mukainen:
- silttimaapohjassa vähintään 2,2m
- savimaapohjassa vähintään 1,9m
- hiekka-, sora- ja moreenimaapohjassa vähintään 2,5m ja
- kalliokaivannossa vähintään 3,2m.
Mikäli näihin asennussyvyyksiin ei jostain syystä päästä, tulee vesijohto eristää huolellisesti."

http://www.hsvesi.fi/LiiteTiedostoNayta.asb?DokumenttiID=110816&TauluNimi=Tiedote&NakymaID=237&TiedoteID=57906
Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

+250

  • Vieras
Vs: Vesijohto napsahti
Sähkömiesten maakaapeli joskus tuli kaivurilla nykästyä pinnalle.Oli n30cm syvyydes.Kyllä ne ihan itte maksoivat korjauksen 8) Se keltainen muovinauha oli johdon alapuolella :o

patron

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 442
Vs: Vesijohto napsahti
Onko siitä mitään tietoo kuka on putken asentanut ja koska? Vai onko se laitettu auraamalla ja maa ollut liian kovaa, ettei ole saatu syvempään  ???

David Brown

  • Vieras
Vs: Vesijohto napsahti
Satun kuulumaan paikallisen(oman) vesiosuuskunan johtokuntaan,meillä vähin asennussyvyys 160cm. Jos joku omalla kustannuksella vetää vesijohdon jonnekin on hänen oma asiansa,osuuskunnalla ei mitään korvausvastuuta. Älä vain suostu maksamaan yhtään mitään jos 30 cm.ssä menee vesijohto.

virallinenviljelijä

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11
Vs: Vesijohto napsahti
Onko siitä mitään tietoo kuka on putken asentanut ja koska? Vai onko se laitettu auraamalla ja maa ollut liian kovaa, ettei ole saatu syvempään  ???

Putki on kaivettu ihan luvallisesti maahan -05. Mutta kaivaminen tapahtu meidän ollessa etelässä lomalla, joten en henk.koht. ollut paikalla kaivamisen aikaan.
Maa on savimaata ja itsellä ei ainakaan ole koskaan ollut ongelmia minkään kaivamisen kanssa. Tuohon en osaa vastata onko asennus tehty auraamalla vai kaivamalla. Mutta eikö lähtö kohdan pidä olla se, että ei aiheuteta haittaa maanomistajalle ja jos aiheutetaan, niin se joudutaan myös korvaamaan. Ja liian lähellä pintaa oleva putkihan on selvä haitta.

Syy minkä takia putken pintaa lähellä oleminen selvisi vasta nyt on se, että putken asentamisesta tähän asti on tullut tuolla lohkolla harrastettua ainoastaan suorakylvöä.

Ana

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 190
Vs: Vesijohto napsahti
Oliko kysees suurikin vesijohto kun korjaus kustannus nuonki suuri? noita 63 pienempiä putkia tuloo itekki katkottua kaivurilla välillä vahingos ja joskus puoli tarkootuksella kun putken tarkkaa paikkaa ei tieros ja korjaus tarvikkeet valmiina niin ei ajallisesti kannata kauaa konstailla sen ettimisen kans ja varsinki suurempaa vesijohto/paineviemäri linjaa tehres helppoo purottaa putket monttoon ja korjata pikku pilli sen jälkee.

David Brown

  • Vieras
Vs: Vesijohto napsahti
Suorakylvöön vetoaminen ei ole mikään syy asentaa vesijohtoa matalaan,pellon mistaja vaihtuu aikojen kuluessa,viljelytapa muuttuu jne..... vastuu on aina sillä joka vesijohdon kaivauttaa tai kaivaa.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Vesijohto napsahti
Jos mää löytäisin jotain tuollaista noin matalalta, niin en edes ilmoittaisi siitä mihinkään  ;D Olisit vaan jankkuroinut putken "huomaamattasi" 50 sentin pätkiin  ;D
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

ekia99

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 92
Vs: Vesijohto napsahti
Vuosia sitten tuli kynnettyä sähköyhtiön maakaapeli poikki. Ei ole laskua näkynyt.

tupapässi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 199
Vs: Vesijohto napsahti
Vuosia sitten tuli kynnettyä sähköyhtiön maakaapeli poikki. Ei ole laskua näkynyt.
Sama täällä ja sarkaojan perkaus rikkoi edellisen maanomistajan aikana ja luvalla asennetun vesijohdon taloputken. Yhtiö pahoitteli kaapeliurakoitsijan aiheuttamaa vilunkia, ja putken omistaja vei asian kunnan vesilautakuntaan, mutta ei saanut ymmärrystä sieltäkään.