Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Älylaturi  (Luettu 17044 kertaa)

nakkisormi

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 153
Älylaturi
Tarvis autoa varten hankkia ns. älylaturi. Olen katsellut tuota ctek mxs 5.0 mallia. Onko kokemuksia vai pitääkö suosista ottaa isompi?
Laturilla pitäisi auton lisäksi ylläpitää esim. puimurin akkua talvella ja traktoreitakin voisi aina välillä latailla. Riittääkö tuo malli tähän tarkoitukseen?

Juubi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 217
Vs: Älylaturi
Ctek MXS 5.0 näyttäisi olevan 1,2–110 Ah akuille ja MXS 7.0 14–150 Ah akuille. Eli riippuu lähinnä työkoneakkujesi kapasiteetista.

Edit: Omat positiiviset käyttökokemukset rajoittuvat yhteensä kolmeen Ctekin vanhempaan 7 A yksilöön (yksi jouduttiin vaihtamaan takuuaikana uuteen täydellisen pimenemisen takia). Lisäksi moottoripyörien akkuja varten MXS 3.6, joka on toiminut moitteetta.

Viimeksi muokattu: 09.10.13 - klo:13:39 kirjoittanut Juubi

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Älylaturi
Mulla on ihan tuollaiset ctekin ja IKH:n 4-5 ampeeriset älylaturit traktoreissa kiinteästi asennettuna. Riittää ihan hyvin... Eihän kyse ole muuta kuin siitä kuinka paljon laturi pystyy lataamaan tietyssä ajassa, eli isoa akkua pitää ladata vähän pidempään.
Renki hinkkas traktorin akun tyhjäksi, mutta laturin laitoin puoleksi tunniksi lataamaan niin johan lähti. Normaalisti käytän laturia talvisin aina samalla kun laitan traktorin roikan päähän lämpiämään.
Lisäksi löytyy yksi bilteman laturi jossa ei ole kunnollisia IP-luokituksia joten sillä lataillaan sitten muita akkuja. Hyvin toimii sekin.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Älylaturi
Kunhan on sellainen laturi, että se lähtee itsekseen uudelleen päälle sähkökatkon jälkeen. Esim. ajastimen taakse ei kannata laittaa laturia, jonka joutuu käynnistämään erikseen
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7108
  • karkki vai keppana?
Vs: Älylaturi
Kunhan on sellainen laturi, että se lähtee itsekseen uudelleen päälle sähkökatkon jälkeen. Esim. ajastimen taakse ei kannata laittaa laturia, jonka joutuu käynnistämään erikseen
Hyvin sanottu sieltä takaa! Sinänsä ihan hyvä joku tronic taijokuvastaava, mutta ei toimi sähkökatkon jälkeen!
pessimisti ei pety!

Monttu Simeon

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 556
  • rento meininki
Vs: Älylaturi
Pikkunen Bentoni piti jättää satunnaiseen käyttöön tuon käynnistys-kuittauksen vuoksi. Isompi Bentoni  lähtee käyntiin samoilla asetuksilla mihin edellisen kerran jäätiin. IKH halpa älylaturi lähtee sähkökatkon jälkeen samoilla asetuksilla kunhan sitä ei irrota välillä akusta.

Lataus traktorissa ja autossa myös 3-napaisesta virtapistorasiasta töpseli tökkäämällä, akkuun liittämiseksi pitäs muutoin aukoa konepeltiä.
Liikenteen 3-D : дарить дураки дорога

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Vs: Älylaturi
Onx jollain kokemuksia, voisko ctek hajota osittain? IP65 pitäis olla ja kaikenmaailman suojaukset kytkennöille...ledejä palaa vähän miten sattuu, punavalokin välillä, lataussekvenssi kyllä näyttäis lähtevän käyntiin normaalisti? Useammalla akulla sama ilmiö :(

Meillä kun noita käyttäjiä on useampi, niin ihan tarkkaan ei oo tietoa, mitä on tapahtunu. Mukuloilta kun kysyy, niin kaikilta saa vastauksen "enmääoositäkäyttäny"  >:(
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Älylaturi
Kyllä kaikkien insinöörien suunnittelemien ja ihmisten rakentamien koneiden on tapana hajota jossain vaiheessa ja elektronisilla laitteilla tapana mennä rikki joskus mystisestikin.

Sun pitää muuten opettaa mukulat sanomaan "En se minä ollu ja sitä paitsi se oli vahinko".
Muuten siinä ikh:n laturissa on sellainen ärsyttävä piirre että siinä pitää joka kerta painaa start-nappulaa vaikka asetukset jääkin muistiin. Defan laturi voisi olla hyvä kun siinä ei tarvitse erikseen ohjelmoida akkutyyppiä tms. asetuksia. Varmaan se älyää lähteä lataamaankin kunhan vaan on virta kytketty.

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Älylaturi
Kunhan on sellainen laturi, että se lähtee itsekseen uudelleen päälle sähkökatkon jälkeen. Esim. ajastimen taakse ei kannata laittaa laturia, jonka joutuu käynnistämään erikseen
::) ::) ::) ::) ::) ::)
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Älylaturi
Onkohan noiden akkujen latailuissa oikeasti mitään järkeä. Äkkiseltään en keksi ihan montaa syytä miksi latailisin tuntitolkulla.

Sensijaan voisin harkita että olisi pari akkua jossain kärryssä mistä saisi otettua apuvirran jos akut on koneessa tyhjät jotta koneen saisi käyntiin ja omalla laturilla lataamaan. Toki näitä apuakkuja joutuu sitten latailemaan. Mun mielestä noihin akkuihin pätee äkkiä sama homma kuin monessa muussakin asiassa. Jos haluat jonkun toimivan niin vältä siihen koskemasta.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2527
  • Etelä-Karjala
Vs: Älylaturi
Ctek 3.6 käytössä. Transporterissa alkaa olla Eberissä ja akussa ikää sen verran, ettei aina jaksa omineen lähteä lämmittämään. Ongelman ratkaisu on tuo mainittu laturi kiinni aina yöksi niin puol neljä on sitten lämmin volkkari.
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Älylaturi
Nyt vemssi1 ei taida ymmärtää älylaturin ideaa. Se voi olla akussa kiinni ihan miten pitkään tahansa eikä koskaan ylilataa. Lisäksi näillä voi ladata agm-akkuja mitkä voi olla normaaleilla latureilla "haasteellisia". Nykyaikainen elektroniikka on todella herkkää ja alijännite voi aiheuttaa kaikenlaisia hassuja ongelmia ::) Nimen omaan päivittäin vähän käytössä oleviin koneisiin talvella (esim. navettaan rehua traktorilla ja käynnissä 10 min) älylaturi on pirun hyvä kun laittaa lataamaan aina samalla kun laittaa lohkolämppärin lämmittämään. Toisaalta hyvä kun voi esimerkiksi laittaa lataamaan harvemmin tarvittavien koneiden akkuja (puimuri) ja unohtaa vaikka viikoksi. Lisäksi ht:n mainitsema polttoainekäyttöinen lämmitin on akun kannalta todella kuluttava monesti näiden asennusten yhteydessä laitetaan kiinteitä akkulatureita moottoritilaan.
http://www.polarautovaruste.com/shop/product_details.php?p=969#.VDkVidIcSM8

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Vs: Älylaturi
...
Sun pitää muuten opettaa mukulat sanomaan "En se minä ollu ja sitä paitsi se oli vahinko".
...
No toi oliskin kauniisti sanottu, kun emännän mukulat yleensä toteaa, että "sulta ei kysytä mitään joten haistapa sinä kuule vaan v1ttu". Varsinkin näin kun emäntä ei oo kotona. Tosin peltoautoonkin äsken tarvittiin jäähdytinnestettä, se lokaatiota osattiin sentään kysyä nätisti, kun oli pakko ...  ::)

Nelivuotias osaa vielä sanoakin, että vahinko oli. Ei pääse unohtumaan, kun niitä vahinkoja sattuu aika usein.

Toi akku on pienkuormaajassa, jossa ei ole varsinaisesti "oikeaa" laturia. Tai siis onhan siinä vauhtipyörägeneraattori tjsp., mutta sen kyvystä varata tuota akkua en olisi niinkään varma. No johan akkukin taitaa olla parivuotias joulun aikoihin.

Äkkiä se aika vaan menee. Just tuli muistutus kaasupullovuokrasta. Joko siitäkin saatana on viis vuotta?
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Älylaturi
Nyt vemssi1 ei taida ymmärtää älylaturin ideaa. Se voi olla akussa kiinni ihan miten pitkään tahansa eikä koskaan ylilataa. Lisäksi näillä voi ladata agm-akkuja mitkä voi olla normaaleilla latureilla "haasteellisia". Nykyaikainen elektroniikka on todella herkkää ja alijännite voi aiheuttaa kaikenlaisia hassuja ongelmia ::) Nimen omaan päivittäin vähän käytössä oleviin koneisiin talvella (esim. navettaan rehua traktorilla ja käynnissä 10 min) älylaturi on pirun hyvä kun laittaa lataamaan aina samalla kun laittaa lohkolämppärin lämmittämään. Toisaalta hyvä kun voi esimerkiksi laittaa lataamaan harvemmin tarvittavien koneiden akkuja (puimuri) ja unohtaa vaikka viikoksi. Lisäksi ht:n mainitsema polttoainekäyttöinen lämmitin on akun kannalta todella kuluttava monesti näiden asennusten yhteydessä laitetaan kiinteitä akkulatureita moottoritilaan.
http://www.polarautovaruste.com/shop/product_details.php?p=969#.VDkVidIcSM8

Kyllä mulla jonkinnäköinen käsitys on mistä on kyse. Kuitenkin pointti on se että tollasella laturilla ei anneta kuin tekohengitystä oikeaan ongelmaan. Olisi hyvä ajaa koneilla sillätavalla että akut pysyisi ladattuina eli jos paljon pätkäajoa niin kerran viikossa puolentoista tunnin ajo niin että kaikki öljyt lämpiää ja se lämmin öljy käy jokapuolella. Silloin ei anneta tekohengitystä akulle vaan pidetään koko kone kunnossa. Pidemmissä seisokeissa sitten kaapeleilla käyntiin jos tarve. Yleensä ei ole ja sitten kunnon käyttö.

Mullakin noita polttoainelämmittimiä on ja kunnon akuilla ne ei tuota ongelmia.

Mutta kyllä joka tilalle laturi kuuluu mutta sen käyttö on vähän niin ja näin.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

jusu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1858
  • tukka ja järki ei pysy samas pääs..
Vs: Älylaturi
Nyt vemssi1 ei taida ymmärtää älylaturin ideaa. Se voi olla akussa kiinni ihan miten pitkään tahansa eikä koskaan ylilataa. Lisäksi näillä voi ladata agm-akkuja mitkä voi olla normaaleilla latureilla "haasteellisia". Nykyaikainen elektroniikka on todella herkkää ja alijännite voi aiheuttaa kaikenlaisia hassuja ongelmia ::) Nimen omaan päivittäin vähän käytössä oleviin koneisiin talvella (esim. navettaan rehua traktorilla ja käynnissä 10 min) älylaturi on pirun hyvä kun laittaa lataamaan aina samalla kun laittaa lohkolämppärin lämmittämään. Toisaalta hyvä kun voi esimerkiksi laittaa lataamaan harvemmin tarvittavien koneiden akkuja (puimuri) ja unohtaa vaikka viikoksi. Lisäksi ht:n mainitsema polttoainekäyttöinen lämmitin on akun kannalta todella kuluttava monesti näiden asennusten yhteydessä laitetaan kiinteitä akkulatureita moottoritilaan.
http://www.polarautovaruste.com/shop/product_details.php?p=969#.VDkVidIcSM8

Kyllä mulla jonkinnäköinen käsitys on mistä on kyse. Kuitenkin pointti on se että tollasella laturilla ei anneta kuin tekohengitystä oikeaan ongelmaan. Olisi hyvä ajaa koneilla sillätavalla että akut pysyisi ladattuina eli jos paljon pätkäajoa niin kerran viikossa puolentoista tunnin ajo niin että kaikki öljyt lämpiää ja se lämmin öljy käy jokapuolella. Silloin ei anneta tekohengitystä akulle vaan pidetään koko kone kunnossa. Pidemmissä seisokeissa sitten kaapeleilla käyntiin jos tarve. Yleensä ei ole ja sitten kunnon käyttö.

Mullakin noita polttoainelämmittimiä on ja kunnon akuilla ne ei tuota ongelmia.

Mutta kyllä joka tilalle laturi kuuluu mutta sen käyttö on vähän niin ja näin.

sei se 1,5h ajo palio auta jos muuten kone käy 10min työvalot päällä kevyillä kierroksilla pakkaasilla ja ku homma bueno niin valot pois ja sammuksihin.. sei vain kerkiä elpyhyn niin palio ku tarttis.. siihen tuo laturi auttaa oikeasti niinkuin arstipoilla..

öljyihinkää ei auta viä se kevyt ajo, termarin tarttis olla auki tunnin yhtäsoittua ja peräöljyjen 50c vähintään kolome ja kiertääkki viä..

ei oo turhia se maininta öljynvaihroos että xxx tuntia tai vähintään kerran vuores.. kah kun kaikki ei lisäksi urakootte, vain keskittyy siihen olennaiseen ja tuottavaan..
mä mitää mistää tiä mutta... mummielestä.. tai äläs ny..