Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Älylaturi  (Luettu 17108 kertaa)

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Älylaturi
Eipä sitä välttämättä talvisydämellä tule ajoja aivan kamalasti jos ei luntakaan satu satamaan, eikä turhaan viitsi traktorilla lähteä pöristelemään sen vuoksi että lämpiää kunnolla. Onneksi apetta saa veivata sen verran ettei ihan kohmetu kone :) No mulla on kyllä navetassa palo-osastoitu varasto missä pidän traktoreita kylmimmillä keleillä.
Edit: Tosi tehokkaasti tuommoinen älylaturi lataa kun nimellisesti sen pitäisi lykätä 4A tunnissa mutta tyhjäksi veivattu akku starttasi aivan hyvin puolen tunnin latauksen jälkeen. Kylmällä akku ei edes ota virtaa vastaan vaikka sinne kuinka yrittäisi lykätä normaalilla laturilla tai koneiden omilla latureilla. Älylatureissa on erikseen kylmälataustila. Ei vemssin kannata ostaa älylaturia kun ei tarvetta ole :) Minä kyllä oon tykänny noista... 4255 fergussa on vaan yhdellä hihnalla laturin pyöritys ja sitä pitäis muistaa kiristellä aika usein. Sitten kun on jäänyt kiristämättä ja ei enää starttaa niin on helppo ladata akku kun on laturi valmiiksi kiinni.
Nykyään hyvä akku on aika vaikea löytää. Korjaamoa pitävä sukulainen tuumasi että ongelmat alkoi siitä kun kierrätettyä lyijyä alettiin käyttää akkujen levyissä. Mulla on valitettavan paljon kokemusta heikkolaatuisista akuista kun olin maatalouskaupassa töissä. Eräs akkumerkki joka alkoi v-kirjaimella oli tietyissä malleissa yksi murheenkryyni.

Ps. Maraani... Mun vanhin poika on 7v ja on koulussa oppinu iskälle uhittelun. Ei muuta kun korvasta kiinni ja jäähylle vaikka se onkin nykyään lastensuojelurikos :o

Viimeksi muokattu: 11.10.14 - klo:16:00 kirjoittanut arzyboy

kkk

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 825
  • romuja, mutta omia
Vs: Älylaturi
Itse hommasin tuon ikh:n crx jota ei ainakaan tarvitse kuittailla mitenkään. Lähinnä tuon mp-geeliakun latailuun. Kyllä tuolla pystyy 180 A akun lataamaan.  Kestäisköhän tuo jos sen asentais kiinteesti autoon tai traktoriin ,vai polttaisko se koko koneen?

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Älylaturi
Mulla on ikh:n ja cteckin laturit traktorissa koko ajan kiinni. Etumaskin taakse laitettu ja muutaman vuoden ne siellä on ehjänä pysyneet... Kato suojausluokat. Ainakin jossain crx malleissa oli alempi suojausluokka mikä näkyi hinnassakin.

kkk

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 825
  • romuja, mutta omia
Vs: Älylaturi
Mulla on ikh:n ja cteckin laturit traktorissa koko ajan kiinni. Etumaskin taakse laitettu ja muutaman vuoden ne siellä on ehjänä pysyneet... Kato suojausluokat. Ainakin jossain crx malleissa oli alempi suojausluokka mikä näkyi hinnassakin.
ip65 näkyy olevan siihen präntätty ???

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Älylaturi
Itte pyrin siihen että hommat on niin suunniteltu että pätkäajoa tulisi mahdollisimman vähän vaan aina kun koneen käynnistää niin Se saisi ainakin tunnin sitten tehdä töitä. Aina Se ei kuitenkaan tahdo onnistua. Siksi esim navettaa palvelee isohko avantti eikä raktori.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

jjj

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 62
Vs: Älylaturi
Onkohan noiden akkujen latailuissa oikeasti mitään järkeä. Äkkiseltään en keksi ihan montaa syytä miksi latailisin tuntitolkulla.

Sensijaan voisin harkita että olisi pari akkua jossain kärryssä mistä saisi otettua apuvirran jos akut on koneessa tyhjät jotta koneen saisi käyntiin ja omalla laturilla lataamaan. Toki näitä apuakkuja joutuu sitten latailemaan. Mun mielestä noihin akkuihin pätee äkkiä sama homma kuin monessa muussakin asiassa. Jos haluat jonkun toimivan niin vältä siihen koskemasta.
Ainakin mulla varavoimakäytössä ctek jatkuvasti päällä. Lisää akun ikää reippaasti. Meillä agrekaatti ja akku lämpimässä tilassa. Ennen akku silloin tällöin ladatessa loppui vuodessa.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Älylaturi
H.T. lataa parhaillaan älyä päähänsä Vodka-pullon jenkapäästä  ;D
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2535
  • Etelä-Karjala
Vs: Älylaturi
H.T. lataa parhaillaan älyä päähänsä Vodka-pullon jenkapäästä  ;D

Emmää tollasta... Jack Danielsia jos olis... ::)
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

Luomujussi

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10560
  • Expertus dico....
Vs: Älylaturi
Mix akku tulis olla jatkuvasti roikassa. Itsellä riittää kun akut lataa muutaman kerran vuodessa ja älylaturissa parasta on se että sillä voi ladata kaikki ruohonleikkurin akuista työkoneiden AGM akkuihin.....

Itsellä CTEK 3,5 ja 7 A laturit....

Köntys

  • Vieras
Vs: Älylaturi
Ei saanut älylaturillakaan virtaa ihan tyhjään optima-akkuun, joka meni tyhjäksi traktorin valojen jäätyä päälle. Eikä iki-vanhalla älyttömälläkään laturilla, ylijännitesuoja pompsahti aina saman tien. Kännykänlaturin näköisellä moottoripyörän akun ylläpitolaturlla, sai optimaan senverran virransiementä, että sen sai uudelleen latinkiin.  ???

Tonniperä

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1168
Vs: Älylaturi
Aikamoinen hajonta hinnoissa, muutamasta kympistä 1600 euroon... eikös nykyaikaiset sähköhimmelit vaatisi jo tuollaisen tuhannen euron laadukkailla toiminnoilla olevan laturin, ei mene elektroniikka sekaisin?

http://www.ikh.fi/tuotehaku/akkulaturi

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Älylaturi
Noita tehokkaampia pystyy käyttää yleensä myös virtalähteenä. Mulla on yksi "sisäkäyttöön" tarkoitettu bilteman älylaturi missä on virtalähdetoiminto. Joskus voi olla aivan hyvä toiminto jos haluaa testata jotain 12V järjestelmässä.

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Vs: Älylaturi
Ctekkejä on pimentynyt pari kpl... ei nekään ihmevehkeitä ole. 20 v. vanha karvalakkilaturi pelaa aina, varalla.

Nykyautoissa ym. pitää olla tarkkana akunvaihdossa ja muussa ettei kottero sekoa ja joudu tekemään hommaa pitkän kaavan kautta, tuollainen virtalähdelaturi voi haukkua hintansa?
Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

Jätkä

  • Vieras
Vs: Älylaturi
Ctekkejä on pimentynyt pari kpl... ei nekään ihmevehkeitä ole. 20 v. vanha karvalakkilaturi pelaa aina, varalla.

Nykyautoissa ym. pitää olla tarkkana akunvaihdossa ja muussa ettei kottero sekoa ja joudu tekemään hommaa pitkän kaavan kautta, tuollainen virtalähdelaturi voi haukkua hintansa?
Monissa autoissa riittää kun laittaa virrat pariksi minuutiksi päälle ennen starttia. Niin ehtii tietokoneet kännistyä ennen moottorin käynnistymistä. Hitaampi tapa on toisissa autoissa se "mikälie" sulake (oikeata nimeä en tiedä, mutta sulakkeessa 2 nastaa, mutta rasiassa kolme reikää) laitetaan vain toisin päin ja kun virrat laittaa päälle niin vain yksi ohjelman osa, vaikka valojärjestelmän tarkastaa ja ajaa sen ohjelman sinne auton tietokoneeseen. Auton näyttötalusta saa seurata miten ohjelma asettuu ja virrat pois ja uudestaan päälle... Sitten vaan se pirun sulake oikein päin ja menoksi.
 Ainakin aika kuluu hitaasti kun sen tekee keskellä yötä jossain korvessa, pelkän puhelinnevonnan varassa.
 Opinpahan sen, että apuvirtaa veneenakkuun ei kannata antaa autonakusta.  :)

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Älylaturi
Paljon tuntuu ihmiset puljaavan noiden akkujen kanssa. Ittellä kun on menttaliteetti että akkuihin ei kosketa niin hyvin koneet pelaa. Sitten kun joku jättää jotain sähköä kuluttavaa päälle niin kone käyntiin kaapeleilla ja menoksi. Ongelmatapaukset tulee jos kone on niin parkissa että ei mahdu toisella viereen jos tosiaan on joku virrankäyttö ollu päällä. Akut on järjestäen kestänyt 5 v tai pitemppään ja sitten kun ne on loppu niin sitten uudet tilalle. Agregaattissa taitaa olla ylläpitolaturia mutta muualla ei tietääkseni.)
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.