Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe emokarjat +tiineydet  (Luettu 18017 kertaa)

Herpertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13078
Vs: emokarjat +tiineydet
Kolme vuotinaana hailandi poikii, mutta skottien suositus on, että poijitettaisiin vasta nelivuotinaana  :o
Tulee kestävämpi lehmä kun poikii myöhemmin, ilmeisesti jotain tekemistä pötsin kasvun kanssa  :(
Tuleeko haikku nuorempana tiineeksi, jos pääsee sonnin kans, vai poikiiko vasta kolmivuotiaana?

Abat tahtoo tulla jo reilu puolivuotiaana tiineex, jossei oo syksyllä tarkkana ja ota isompia vasikoita aikasi pois laumasta.

Tulee tiineeksi paljon nuorempana, itse olen astuttanut kaksi vuotiaina, jos vaan koko riittää, mutta tulee tiineeksi jo yksi vuotiaana ja joskus aiemminkin  :o
Hyvää yötä, sano mummo kun silmä puhkes

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: emokarjat +tiineydet
Kolme vuotinaana hailandi poikii, mutta skottien suositus on, että poijitettaisiin vasta nelivuotinaana  :o
Tulee kestävämpi lehmä kun poikii myöhemmin, ilmeisesti jotain tekemistä pötsin kasvun kanssa  :(
Tuleeko haikku nuorempana tiineeksi, jos pääsee sonnin kans, vai poikiiko vasta kolmivuotiaana?

Abat tahtoo tulla jo reilu puolivuotiaana tiineex, jossei oo syksyllä tarkkana ja ota isompia vasikoita aikasi pois laumasta.

Tulee tiineeksi paljon nuorempana, itse olen astuttanut kaksi vuotiaina, jos vaan koko riittää, mutta tulee tiineeksi jo yksi vuotiaana ja joskus aiemminkin  :o
Jaaha, ei sitten onnistu semmonen, ku joskus aatellu, että aitais 10ha mettää jossa pari ha peltoa keskellä ja laittais sinne lauman haikkuja ja sitte vaan poimis kolmivuotiaita sonneja sieltä teuraax ja muuten saisivat olla siellä "luonnonmukaisesti"  ;D

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: emokarjat +tiineydet
Kolme vuotinaana hailandi poikii, mutta skottien suositus on, että poijitettaisiin vasta nelivuotinaana  :o
Tulee kestävämpi lehmä kun poikii myöhemmin, ilmeisesti jotain tekemistä pötsin kasvun kanssa  :(
Tuleeko haikku nuorempana tiineeksi, jos pääsee sonnin kans, vai poikiiko vasta kolmivuotiaana?

Abat tahtoo tulla jo reilu puolivuotiaana tiineex, jossei oo syksyllä tarkkana ja ota isompia vasikoita aikasi pois laumasta.

Tulee tiineeksi paljon nuorempana, itse olen astuttanut kaksi vuotiaina, jos vaan koko riittää, mutta tulee tiineeksi jo yksi vuotiaana ja joskus aiemminkin  :o
Jaaha, ei sitten onnistu semmonen, ku joskus aatellu, että aitais 10ha mettää jossa pari ha peltoa keskellä ja laittais sinne lauman haikkuja ja sitte vaan poimis kolmivuotiaita sonneja sieltä teuraax ja muuten saisivat olla siellä "luonnonmukaisesti"  ;D

Otat vain lehmät sieltä sonnien joukosta pois. Tuskin ne enää silloin saa ketään tiineeksi. ;D
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: emokarjat +tiineydet
Kolme vuotinaana hailandi poikii, mutta skottien suositus on, että poijitettaisiin vasta nelivuotinaana  :o
Tulee kestävämpi lehmä kun poikii myöhemmin, ilmeisesti jotain tekemistä pötsin kasvun kanssa  :(
Tuleeko haikku nuorempana tiineeksi, jos pääsee sonnin kans, vai poikiiko vasta kolmivuotiaana?

Abat tahtoo tulla jo reilu puolivuotiaana tiineex, jossei oo syksyllä tarkkana ja ota isompia vasikoita aikasi pois laumasta.

Tulee tiineeksi paljon nuorempana, itse olen astuttanut kaksi vuotiaina, jos vaan koko riittää, mutta tulee tiineeksi jo yksi vuotiaana ja joskus aiemminkin  :o
Jaaha, ei sitten onnistu semmonen, ku joskus aatellu, että aitais 10ha mettää jossa pari ha peltoa keskellä ja laittais sinne lauman haikkuja ja sitte vaan poimis kolmivuotiaita sonneja sieltä teuraax ja muuten saisivat olla siellä "luonnonmukaisesti"  ;D

Otat vain lehmät sieltä sonnien joukosta pois. Tuskin ne enää silloin saa ketään tiineeksi. ;D
Juu sillai toimis, mutta kolmen vuoden päästä ei olis enää mitään myytävää..
Mutta se voiski olla sopiva "eläkeratkaisu"  ;)

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Vs: emokarjat +tiineydet
Tuossa keväällä hiukan tuskailin, kun tuli kovasti lehmä voittoisesti noita vasikoita. Nyt kun syyspoikimakausi on päättynyt ja koko vuoden saldo on tiedossa, niin yllätys yllätys, jakauma oli tasan fifty-fifty.

Syysvasikkatili oli ekaerässä paljon pienempi kuin vuosi sitten, mutta vielä on kaksitoista sonnivasikkaa (myöhään syntyneitä) vieroittamatta. Lisäksi oli mukavaa kun ei tarvinnut jättää rupusakkia emoiksi kasvamaan, kun oli mistä valita. Ehkä se tuottaa sit jatkossa korkojen kera, kun nyt vähän joutuu vyötä kiristämään.

Syyslehmät oli tiinehtyneet hyvin, joten poikimakausi loppui vähän yllättävänkin nopeasti eli sonni oli ollut karsinassa "turhankin" pitkään ja siemennykset olivat tarttuneet. Eli parin vuoden kokemuksella ADE-seleeni -vitamiinirehun antaminen ei ole ainakaan huonolta vaikuttanut. Tosin mulla ei tietenkään ole sitä verrokkiryhmää, joten ei ihan tieteellinen ole tämä johtopäätös.

paalipoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 697
Vs: emokarjat +tiineydet
Eikös aina kannata pistää rupusakki teuraaksi ja jättää vähemmän hiehoja poikimaan, huono hieho on toiseksi huonoin investointi emokarjaan heti sonnin jälkeen. Ja jos omat hiehot tuntuu olemaan rupusia, niin aina löytyy hyviä puhtaita taikka risteyshiehoja. Varmasti saa myös mieleisiä rotu yhdistelmiä, onhan risteytyksillä kiistattomia hyötyjä lihantuotantoon verrattuna puhtaat.

Kanttura

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 44
Vs: emokarjat +tiineydet
Kolme vuotinaana hailandi poikii, mutta skottien suositus on, että poijitettaisiin vasta nelivuotinaana  :o
Tulee kestävämpi lehmä kun poikii myöhemmin, ilmeisesti jotain tekemistä pötsin kasvun kanssa  :(
Tuleeko haikku nuorempana tiineeksi, jos pääsee sonnin kans, vai poikiiko vasta kolmivuotiaana?

Abat tahtoo tulla jo reilu puolivuotiaana tiineex, jossei oo syksyllä tarkkana ja ota isompia vasikoita aikasi pois laumasta.

Tulee tiineeksi paljon nuorempana, itse olen astuttanut kaksi vuotiaina, jos vaan koko riittää, mutta tulee tiineeksi jo yksi vuotiaana ja joskus aiemminkin  :o
Jaaha, ei sitten onnistu semmonen, ku joskus aatellu, että aitais 10ha mettää jossa pari ha peltoa keskellä ja laittais sinne lauman haikkuja ja sitte vaan poimis kolmivuotiaita sonneja sieltä teuraax ja muuten saisivat olla siellä "luonnonmukaisesti"  ;D
Niin...highlandhiehon kiimat alkaa pyöriä jo alle vuotikkaina. Ihan kuten muidenkin rotujen edustajien...kyseessähän on NAUTA!
Sukurutsaa ja teiniraskauksia harrastavia tiloja on olemassa ja niitä ei kaivata yhtään lisää. Eli: emolaumassa saa olla VAIN emot ja niiden sen vuoden vasikat ja YKSI siitossonni. Vasikat PITÄÄ vieroittaa hyvissä ajoin ennen seuraavien vasikoiden syntymää. Vieroituksessa sonnivasikat pitää laittaa erilleen hiehovasikoista.
Highlandeja (eikä mitään muitakaan) pidä kasvattaa siten, että ne olisivat "yhtä suurta perhettä" (kamalaa :o)

Vanhan skottiperinteen mukaan hieho astutettaisiin vasta kolmivuotiaana ja se johtuu Skotlannin erittäin karusta maaperästä. Laidunrehu on köyhää ja eläimet kasvavat siellä hitaasti. Se sääntö ei päde Suomen oloihin. Suomessa siis astutus 2-vuotiaana jos eläin on kasvanut hyvin. Jos hieho ei ole riittävän iso 2-vuotiaana, voi eläimen kasvattaja katsoa peiliin (huonot laitumet/rehut/kivennäiset) tai kehno eläinaines. Silloin voisi miettiä, että olisiko sellaisen hiehon oikea osoite kuitenkin teurastamo...

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Vs: emokarjat +tiineydet
Eikös aina kannata pistää rupusakki teuraaksi ja jättää vähemmän hiehoja poikimaan, huono hieho on toiseksi huonoin investointi emokarjaan heti sonnin jälkeen. Ja jos omat hiehot tuntuu olemaan rupusia, niin aina löytyy hyviä puhtaita taikka risteyshiehoja. Varmasti saa myös mieleisiä rotu yhdistelmiä, onhan risteytyksillä kiistattomia hyötyjä lihantuotantoon verrattuna puhtaat.

Korjataan hiukan noita omia sanomisia. Joo, oikeassa olet eli ei rupusakkia jätetä meilläkään eloeläimiksi, mutta tänä vuonna ns. rupusakkiin meni sellaisiakin eläimiä, mitä joinakin vuosina olisi jätetty eloeläimiksi eli taso jääneille oli erityisen hyvä, kun paljosta sai valita. Tästäkin ryhmästä vielä joku karsiutuu todennäköisesti ennen ensimmäistä poikimista.