Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kvernelandin tukipyörä  (Luettu 7723 kertaa)

Bonden Paavo

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 25
Kvernelandin tukipyörä
Kverneland kääntöauran tukipyörä jää välillä pystyyn kun kääntää puolesta toiseen. Otin akselin pois ja meinasin puhdistaa paikat mutta ei siinä mitään ylimääräistä ollut. Hyvässä rasvassa oli akseli ja laakerit, eikä klappiakaan juuri ollut, ehkä pari milliä sivusuunnassa. Voiko vaimennin mennä liian jäykäksi tai mitä siinä voi olla vikana?  :-\
Tuon malli on ES 80-200, tukipyörä 200x14,5 ja vuosimalli 2001.
Onko muilla ollut sama ongelma ja miten olette saaneet tukipyörän kääntymään niinku pitäis?

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: Kvernelandin tukipyörä
Kverneland kääntöauran tukipyörä jää välillä pystyyn kun kääntää puolesta toiseen. Otin akselin pois ja meinasin puhdistaa paikat mutta ei siinä mitään ylimääräistä ollut. Hyvässä rasvassa oli akseli ja laakerit, eikä klappiakaan juuri ollut, ehkä pari milliä sivusuunnassa. Voiko vaimennin mennä liian jäykäksi tai mitä siinä voi olla vikana?  :-\
Tuon malli on ES 80-200, tukipyörä 200x14,5 ja vuosimalli 2001.
Onko muilla ollut sama ongelma ja miten olette saaneet tukipyörän kääntymään niinku pitäis?

Eikun vaimennin liian löysä,  päästää pyörän putoamaan ennenkun haarukka ehtii alta pois

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Kvernelandin tukipyörä
Joo... ei oo vika vaan ominaisuus, muistaakseni ilmenee varsinkin silloin, jos työntövarsi on liian lyhyellä.
Meidän vastaava ES on tehny samaa ihan alusta asti. Jousillahan tuota yritetään hidastaa mutta liekö alkuperäiset jouset sitten uutenakin jo liian löysät.

Muutenkin oon jo menettäny lapsenuskoni Kvernen kaikkivoipaisuuteen ja ylivoimaisuuteen...
tethering holes to their concave windings

Ala-Pertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10735
Vs: Kvernelandin tukipyörä
Joo... ei oo vika vaan ominaisuus, muistaakseni ilmenee varsinkin silloin, jos työntövarsi on liian lyhyellä.
Meidän vastaava ES on tehny samaa ihan alusta asti. Jousillahan tuota yritetään hidastaa mutta liekö alkuperäiset jouset sitten uutenakin jo liian löysät.

Muutenkin oon jo menettäny lapsenuskoni Kvernen kaikkivoipaisuuteen ja ylivoimaisuuteen...



älä suotta. se on kaikkivoipa ja ylivoimainen.
Hirveetä, jos on puoletkaan totta...

Äyrämöinen

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 187
Vs: Kvernelandin tukipyörä
Juuri värkkäsin toisen vaimentimen 5 siipisiin agroluxeihin .Omatekoinen vaimennin toimii paremmin ku uus. Voi säätää ja hidastaa tukipyörän liikkettä niin alussa kuin lopussakin ettei lyö toppariin täysiä.Voi vaihtaa tiibvisteet ku kuluu.

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1603
Vs: Kvernelandin tukipyörä
Joskus tekee tuon, jos sattuu sopivasti monttu traktorin pyörän alle kriittises vaihees. Tänään vajaan 9 hehtaarin kynnös teki kaks kertaa. En oo kokenu suureksi ongelmaksi... Samaa tekee meidän agroluxikin silloin tällöin!

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Kvernelandin tukipyörä
Syy voi olla kans siinä että fältit nousee tosi ylös niin tukipyörän varsi on lähes pystyssä niin ei vaan lähde klemppumaan alaspäin.
Kui mää ain olen paras?

Pete

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 141
Vs: Kvernelandin tukipyörä
Paas säätäen tukipyörän jousta. Mullakin ES Kvernet(-01 tai -02) eikä kyllä kuulu tommosta tehdä. Niitä välttejä ei kannata nostaa ihan pystyyn päisteellä, sen verran vaan että mahtuu kääntymään.

Pete

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 141
Vs: Kvernelandin tukipyörä
Joo... ei oo vika vaan ominaisuus, muistaakseni ilmenee varsinkin silloin, jos työntövarsi on liian lyhyellä.
Meidän vastaava ES on tehny samaa ihan alusta asti. Jousillahan tuota yritetään hidastaa mutta liekö alkuperäiset jouset sitten uutenakin jo liian löysät.

Muutenkin oon jo menettäny lapsenuskoni Kvernen kaikkivoipaisuuteen ja ylivoimaisuuteen...
Laita se työntövarsi sopivan mittaseksi. Mitä järkee kyntää tönäri liian lyhyenä?

meedio

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1174
Vs: Kvernelandin tukipyörä
Joo... ei oo vika vaan ominaisuus, muistaakseni ilmenee varsinkin silloin, jos työntövarsi on liian lyhyellä.
Meidän vastaava ES on tehny samaa ihan alusta asti. Jousillahan tuota yritetään hidastaa mutta liekö alkuperäiset jouset sitten uutenakin jo liian löysät.

Muutenkin oon jo menettäny lapsenuskoni Kvernen kaikkivoipaisuuteen ja ylivoimaisuuteen...
Laita se työntövarsi sopivan mittaseksi. Mitä järkee kyntää tönäri liian lyhyenä?

Lyhyellä tönärillä täytyy yrittää kyntää syvempään........   ei tuu pohja vastaan!!  :P

Bonden Paavo

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 25
Vs: Kvernelandin tukipyörä
Jassoo! Siinä piti olla joku jousikin!  :) Semmoinen ei kyllä ollut siellä kun nuo fältit hankin käytettynä pari vuotta sitten. Kun katselin tarkemmin huomasin kyllä sen tapin minne jousen etusilmukka tulee mutta minne takasilmukka sitten tulee? Siihen saman tappiin missä vaimentimen etuosa on kiinni?  :-\

Huomasin myös että vaimennin voidaan asentaa niin että mäntä tekee joko pitkän (ehkä 7cm) liikkeen tai sitten vain ehkä 2 cm. Tähän asti tehnyt sen pitkän liikkeen. Jos jousen takasilmukka tulee sinne minne luulen ninin silloin se joutuisi venymään yhtä paljon kuin vaimentimen mäntä liikkuu ja tuo 7 cm kuulostaa kyllä paljon!?   :-\


Viimeksi muokattu: 05.10.13 - klo:22:07 kirjoittanut Bonden Paavo

Bonden Paavo

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 25
Vs: Kvernelandin tukipyörä
Joo... ei oo vika vaan ominaisuus, muistaakseni ilmenee varsinkin silloin, jos työntövarsi on liian lyhyellä.
Meidän vastaava ES on tehny samaa ihan alusta asti. Jousillahan tuota yritetään hidastaa mutta liekö alkuperäiset jouset sitten uutenakin jo liian löysät.

Muutenkin oon jo menettäny lapsenuskoni Kvernen kaikkivoipaisuuteen ja ylivoimaisuuteen...
Laita se työntövarsi sopivan mittaseksi. Mitä järkee kyntää tönäri liian lyhyenä?

Lyhyellä tönärillä täytyy yrittää kyntää syvempään........   ei tuu pohja vastaan!!  :P

Työntövarsi nyt yleensä säädetään niin että aurat kulkee suoraan. Eikö? :o

Syy voi olla kans siinä että fältit nousee tosi ylös niin tukipyörän varsi on lähes pystyssä niin ei vaan lähde klemppumaan alaspäin.

Onko sulla sitten kääntö laitettu niin että tukipyörä menee yläkautta? Tuossa mun aurassa menee tukipyörä alakautta käännön aikana. En ole edes kokeillut tuo yläkautta kääntö. Voisko se vaikuttaa asiaan?

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Kvernelandin tukipyörä
Tukipyörä menee alakautta.
Kui mää ain olen paras?