Ei tarvitse olla. Toimitusinsinööri voi tehdä päätöksen vissiin aika itsenäisesti. Käsitykseni mukaan lopputulos riippuu siitä mihin rasite siirtyy ja millaista hyötyä siirrolla saavutetaan. Jos tie siirtyy kokonaisuus huomioiden järkevämpään paikkaan, niin siirto menee toimituksessa läpi. Myös siinäkin tapauksessa, että yksi hakee siirtoa ja muut vastustavat. Samoin valitusaika ja -paikka ilmoitetaan toimituksessa. Tälläisessa tapauksessa ensimäminenkään "valitusasete" ei taida olla kunnan tielautakunta.
Käsittääkseni kunnnan tielautakunta on ensimmäinen "valitusaste" jos kyseessä on siirretyn tien kunnosta.... Esim: Tie siirretään toimituksessa, 30pv sisällä osakas haluaa valittaa tien "laadusta" niin eiköhän se tässä tapauksessa on kunnan tielautakunta joka tätä käsittelee? eikä maaoikeus?
Jos tienhoidosta (=tiekunnan päätökset) valitetaan, niin valitus osoitetaan kunnan tielautakunnalle. Kuntaan voi tietysti ottaa suoraankin yhteyttä, mutta virallisesti asian pitää käsittääkseni mennä tiekunnan kokouksen kautta ja kokouksen päätöksestä valitetaan. Ette te kai meinaa siirron yhteydessä huonontaa tietä tai hankaloittaa jonkun kulkukemista...? Jos tuon siirtoa vastaustavan kulkeminen muuttuu hankalammaksi myös insinöörin mielestä, kannattaa varautua henkisesti siihen, että muutos ei ehdotettuna mene läpi.
Mutta rasitteen siirtämisen vuoksi tehdyn valituksen, joka koskee rasitteen paikkaa, kunnan tielautakunnalla ei ole mitään tekemistä.